PTSS bij de politie

Auteur Topic: PTSS bij de politie  (gelezen 65897 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

2ling

  • Verpleegkundige I.O.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #120 Gepost op: 13 augustus 2013, 13:49:40
dus even kort door de bocht,

volgens het Amerikaans onderzoek kan ik niet bij de politie
omdat ik 98% kans hebt om nog een PTSS op te lopen?

dan ben ik benieuwd naar het aantal agenten dat al een traumatische ervaring had
of daar ook (in Nederland) daad werkelijk 98% plusminus een PTSS heeft opgelopen
*** Als je jezelf het recht gunt om een eigen mening te vormen moet je dat een ander ook gunnen en respecteren dat de uitkomst verschilt. ***


2ling

  • Verpleegkundige I.O.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #121 Gepost op: 13 augustus 2013, 13:50:40
Overigens moet ik dan maar 5 jaar wachten voor dat ik bij de politie ga?

(die PTSS heb ik dan nog.. ongeacht mijn leeftijd)
*** Als je jezelf het recht gunt om een eigen mening te vormen moet je dat een ander ook gunnen en respecteren dat de uitkomst verschilt. ***


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #122 Gepost op: 13 augustus 2013, 14:07:37
Citaat van: 2ling link=msg=1191533 date=1376394580
volgens het Amerikaans onderzoek kan ik niet bij de politie
omdat ik 98% kans hebt om nog een PTSS op te lopen?

Volgens mij staat dat er niet:
Citaat
daar 98% van de veteranen die het PTSS-syndroom ontwikkelden één of meer traumatische gebeurtenissen meegemaakt hadden.

Dus niet 98% van alle veteranen, maar "alleen" 98% van alle veteranen die PTSS hadden...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


2ling

  • Verpleegkundige I.O.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #123 Gepost op: 13 augustus 2013, 14:15:21
Citaat van: zwelgje link=msg=1191540 date=1376395657
Volgens mij staat dat er niet:
Dus niet 98% van alle veteranen, maar "alleen" 98% van alle veteranen die PTSS hadden...

er staat ook NOG een PTSS, dus ik heb er al 1
*** Als je jezelf het recht gunt om een eigen mening te vormen moet je dat een ander ook gunnen en respecteren dat de uitkomst verschilt. ***


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #124 Gepost op: 13 augustus 2013, 14:33:22
Citaat van: 2ling link=msg=1191544 date=1376396121
er staat ook NOG een PTSS, dus ik heb er al 1

Dat had ik gelezen. :)
Maar er staat niet dat 98% van de veteranen die al een PTSS hadden, nog een PTSS opliepen.
Alleen dat van de veteranen die PTSS opliepen, 98% een traumatische gebeurtenis (in de oorlog) hadden meegemaakt. Daar staat dus niets over de veteranen die een traumatische gebeurtenis hadden meegemaakt en geen PTSS opliepen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #125 Gepost op: 13 augustus 2013, 15:48:55
Tijdens de opleiding wordt er zo schandalig weinig betaald dat het niet interessant is voor bijv. een 25 jarige bij de politie te komen werken. Jongeren van rond de 18 wonen vaak thuis en hebben dus vaak minder hoge lasten.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #126 Gepost op: 15 augustus 2013, 02:04:53
Citaat van: Red link=msg=1190868 date=1376225232
Als ik 1 ding heb geleerd dan is het dat je bij deze baas heel snel volwassen wordt.

En dat zou nou juist wel eens de reden kunnen zijn van het hoge percentage uitval, afhakers en slabakken. Het is niet zo dat je gaat vissen omdat de poel genoeg vis bevat, maar je gaat vissen om een bepaalde vis te vangen. De een is namelijk te (vr)eten de ander niet.

Dus in de strekking ben ik het met zijlvaart67 eens, maar selectie is niet het heilige middel. De maatschappij veranderd, en de poel met (vr)eetbare vis wordt kleiner. Je zal dus concessies moeten doen, alleen de vraag is..... waarin  :'(
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #127 Gepost op: 11 november 2013, 13:37:51
Minister soepel met verjaringstermijn PTSS

http://www.politie.nl/nieuws/2013/november/11/00-minister-soepel-met-verjaringstermijn-ptss.html
Laatste update: 11-11-2013 | 13:23

Den Haag - Kamerleden stelden de minister van Veiligheid en Justitie eerder dit jaar vragen over de verjaringstermijn bij agenten met PTSS. Opstelten zegt toe daar soepel mee om te gaan.

Minister Opstelten schreef op 30 oktober een brief aan de Tweede Kamer over de Politieacademie en het politieonderwijs. Hierin gaat hij ook in op Kamervragen over een mogelijke verjaringstermijn bij agenten met PTSS.

Coulancebeleid
De minister heeft laten verkennen hoe financiële aanspraken in relatie tot de erkenning van PTSS als beroepsziekte veilig te stellen zijn. Uit dit onderzoek blijkt dat dergelijke aanspraken veilig zijn als de wettelijke verjaringstermijn van vijf jaar nog niet is verstreken. Als deze termijn inmiddels wel voorbij is, hanteert de minister een coulancebeleid.

Samenspraak met politiebonden
De agenten die dit betreft kunnen er dus op rekenen dat hiermee soepel omgegaan wordt. De minister benadrukt wel dat de beoordeling van gevallen die onder dit beleid vallen een zorgvuldig proces vereist. Dit proces werkt de minister in samenspraak met de politievakorganisaties verder uit.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #128 Gepost op: 3 december 2013, 15:10:07
Protocol Adviescommissie PTSS Politie goedgekeurd

http://www.politie.nl/nieuws/2013/december/2/00-protocol-ptss-vastgesteld.html
Laatste update: 02-12-2013 | 15:16

Den Haag - Het Centraal Georganiseerd Overleg Politie keurde op 28 november het Protocol Adviescommissie PTSS Politie goed. Belangrijk nieuws voor (oud-)collega’s die op enigerlei wijze met posttraumatische stressstoornis te maken hebben.

(Oud-)politiecollega’s bij wie posttraumatische stresstoornis (PTSS) is vastgesteld, kunnen een verzoek indienen om hun PTSS te laten erkennen als beroepsziekte. De belangrijkste taak van de commissie is over hun verzoek advies uit te brengen aan de directeur Humanresourcesmanagement (HRM), die namens de korpschef besluiten neemt over erkenning van de beroepsziekte PTSS.

Meetlat
Het Protocol Adviescommissie PTSS Politie geldt als richtlijn voor de totstandkoming van dit advies. Dit protocol beschrijft in detail onder meer de werkwijze van de commissie en het zogenaamde beoordelingskader. Dat beoordelingskader dient als meetlat om vast te stellen of de vastgestelde PTSS in overwegende mate veroorzaakt wordt door het beroep en/of de werkomstandigheden. Ook kan de commissie aan de hand van het protocol alle verzoeken op dezelfde wijze beoordelen.

Voorbereidingen treffen
Dit protocol is nu formeel vastgesteld door het Centraal Georganiseerd Overleg Politie, waaraan het Ministerie van Veiligheid en Justitie, de korpsleiding en de politievakbonden deelnemen. Deze goedkeuring betekent dat het secretariaat van de adviescommissie voorbereidingen kan treffen voor afhandeling van de PTSS-dossiers. De eerste commissievergadering staat half januari op de agenda.

Brochure
Verder kan de commissie (oud-)collega’s die een aanvraag hebben ingediend nu informeren over de procedure en de gehanteerde werkwijze. De commissie werkt aan een speciale brochure hierover en hoopt deze nog voor Kerstmis aan de betreffende collega’s toe te kunnen sturen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #129 Gepost op: 10 december 2013, 21:30:22
Adviescommissie PTSS gaat aan de slag

http://www.politie.nl/nieuws/2013/december/10/00-adviescommissie-ptss-gaat-aan-de-slag.html
Laatste update: 10-12-2013 | 15:46

Den Haag - Het Centraal Georganiseerd Overleg Politie stelde onlangs het Protocol Adviescommissie PTSS Politie formeel vast. De commissie kan nu daadwerkelijk aan de slag. Commissievoorzitter Marten La Haye legt uit wat dat betekent.

Wat is de taak van uw commissie?
In het verleden gingen de voormalige korpsen op verschillende wijze om met de problematiek van posttraumatische stressstoornis (PTSS). Dat leidde tot verschillende behandeling van collega’s die eraan lijden. De Circulaire PTSS van de minister van Veiligheid en Justitie bracht hier verandering in. Als (oud-)politiecollega’s hun vastgestelde PTSS willen laten erkennen als beroepsziekte, gelden daarvoor voortaan eenduidige criteria. Dat is een van de zaken die zijn vastgelegd in het protocol. De belangrijkste taak van onze commissie is over deze verzoeken advies uitbrengen aan de directeur Humanresourcesmanagement. Deze neemt namens de korpschef besluiten over erkenning van de beroepsziekte PTSS.

Wie zitten in uw commissie?
De commissie is ingesteld door het Centraal Georganiseerd Overleg Politie van ministerie, korpsleiding en politievakbonden. Zij telt vijf leden. Twee van hen zijn voorgedragen door het bevoegd gezag en twee door de politievakorganisaties. Beide partijen hebben gezamenlijk de externe voorzitter voorgedragen. Onze commissie bestaat uit onafhankelijke deskundigen op het terrein van onder meer psychiatrie en klinische psychologie en beschikt over veel ervaring met diagnose en behandeling van politiemedewerkers. Alle commissieleden zijn volstrekt onafhankelijk. Wij behoren dus niet tot de politieorganisatie.

Waarom is dit protocol zo belangrijk?
Het protocol is de richtlijn voor de totstandkoming van ons advies. Het beschrijft exact welke werkwijze de commissie volgt. Maar bijvoorbeeld ook welke informatie en documenten zij dient te ontvangen en hoe zij vertrouwelijke behandeling daarvan waarborgt. Collega’s die erkend willen hebben dat hun PTSS veroorzaakt is door hun werk, weten op basis van het protocol precies waar zij aan toe zijn. Daar staat namelijk ook het zogenaamde beoordelingskader in. Daarin zijn de criteria vastgelegd op grond waarvan de commissie de beroepsgerelateerdheid van iemands PTSS vaststelt. Aan de hand van deze ‘meetlat’ kunnen wij alle verzoeken op dezelfde wijze beoordelen.

Welke toegevoegde waarde heeft de brochure die indieners binnenkort ontvangen?
Het protocol is tamelijk uitgebreid en gedetailleerd. Het beschrijft nauwgezet de richtlijnen voor de commissie en alle rechten en plichten van de indieners. Met onvermijdelijk het nodige juridische jargon, wat de begrijpelijkheid voor de gemiddelde lezer nu eenmaal niet ten goede komt. Daarom besloot de commissie om – zodra het protocol formeel was vastgesteld – een brochure te laten maken die de procedure en wat er allemaal bijkomt helder en beknopt uiteenzet. Wij verwachten hiermee de indieners van dienst te zijn.

Wat is de volgende stap?
Nu het protocol formeel is vastgesteld door het Centraal Georganiseerd Overleg Politie, kan de commissie daadwerkelijk aan de slag. Wij zijn meteen begonnen met het treffen van de noodzakelijke voorbereidingen voor de afhandeling van de PTSS-dossiers. Op dit moment ligt bij de commissie bijvoorbeeld nog een groot aantal ‘oude’ dossiers. Deze vergen extra tijd en aandacht, omdat in veel gevallen nog essentiële informatie ontbreekt. Naar verwachting krijgt de commissie minimaal zo’n driehonderd dossiers te behandelen. De eerste commissievergadering staat half januari op de agenda.

Waarom pas half januari?
Om erkenning van PTSS als beroepsziekte te kunnen beoordelen, moeten collega’s bijvoorbeeld bepaalde documenten indienen. Welke dat zijn en aan welke eisen zij moeten voldoen, staat ook in het protocol. Pas nu dat formeel is vastgesteld, kunnen wij in contact treden met de indieners en hen vragen om aanvullende of specifieke documenten die wij voor de volledigheid van hun dossier nodig hebben. Dat moet eerst gebeuren, voordat wij vanaf half januari met het feitelijke beoordelen van de dossiers kunnen starten. Hoelang het duurt voordat collega’s hun besluit ontvangen, valt helaas niet exact aan te geven. Dat is onder meer afhankelijk van de complexiteit van iemands dossier. Ook gezien de hoeveelheid aanvragen die in 2013 zijn ingediend, kan daar nog een aantal maanden overheen gaan. De adviescommissie neemt de aanvragen namelijk in volgorde van binnenkomst in behandeling. Nieuwe verzoeken komen daarom naar verwachting helaas pas ver in 2014 aan de beurt.

Veel collega’s met PTSS wachten al zolang. Begrijpt u hun ongeduld?
Wij zijn ons er uitermate goed van bewust dat het proces van PTSS-erkenning erg ingrijpend kan zijn voor de betreffende collega’s. Zij hebben immers al heel wat persoonlijke ellende te verwerken gekregen. En bij erkenning komt dit pijnlijke verleden onvermijdelijk weer naar boven. De commissie doet daarom alles wat in haar vermogen ligt om dergelijke confrontaties tot het absolute minimum te beperken. Ik begrijp dan ook heel goed wat nog langer wachten op duidelijkheid voor deze groep betekent. Tegelijkertijd is de commissie afhankelijk van de formele vaststelling van het protocol. Door omstandigheden buiten ons om vergde dat helaas veel tijd. Iedereen die wacht op erkenning van PTSS als beroepsziekte kan er niettemin op rekenen dat de commissie – bij alle vereiste zorgvuldigheid – alles op alles zet om op de kortst mogelijke termijn zekerheid te verschaffen.

De Adviescommissie PTSS Politie bestaat uit:
ir. M.W. La Haye (voorzitter)
drs. W. Amptmeijer
prof. dr. M.J.M. van Son
drs. G.N.R. Priem
prof. dr. P.M.G. Emmelkamp
Samen sterk in de hulpverlening!