PTSS bij de politie

Auteur Topic: PTSS bij de politie  (gelezen 65894 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #130 Gepost op: 12 februari 2014, 23:00:36
Op donderdag 13 februari komt Zembla en een item over de PTSS binnen de Politie

http://www.youtube.com/watch?v=WqS2ppaOklk

Deze uitzending is te zien op 13 februari 2014 om 20:54 uur op Nederland 2.

Dodelijke verkeersongevallen, zelfmoorden, buitensporig geweld en slechtnieuwsgesprekken met nabestaanden. Het hoort allemaal bij het dagelijkse werk van de politieagent. Niet alle politiemensen blijken daar tegen bestand. Jaarlijks krijgen honderden dienders te horen dat ze aan een posttraumatische stress stoornis (PTSS) lijden.

Ze krijgen hevige flashbacks en beleven de traumatische gebeurtenissen telkens opnieuw. Dat maakt ze angstig en depressief, maar ook heel prikkelbaar. Agenten slikken medicijnen om hun werk te kunnen doen of belanden in de ziektewet. Sinds vorig jaar is PTSS bij de politie een erkende beroepsziekte. Maar wat houdt die erkenning in de praktijk in?

ZEMBLA onderzoekt hoe de Nationale Politie omgaat met haar getraumatiseerde werknemers.

Link
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #131 Gepost op: 13 februari 2014, 14:24:45
Reactie nav uitzending Zembla over PTSS bij nationale politie

http://www.politie.nl/nieuws/2014/februari/13/00-reactie-nav-uitzending-zembla-over-ptss-bij-nationale-politie.html
Laatste update: 13-02-2014 | 08:27

Den Haag - Politiemensen krijgen in het werk vaak te maken met ernstige incidenten. Dat brengt het vak met zich mee. Als hen iets overkomt, staat de nationale politie voor een goede zorg. Dat stelt korpschef Bouman in het programma Zembla. De uitzending begint om 20.54 uur, op Ned 2.

Politiemedewerkers die te maken krijgen met incidenten die (post-)traumatische klachten(PTSS) kunnen veroorzaken, moeten zo snel en zo goed mogelijk worden opgevangen en begeleid. Deze aanpak was in het oude bestel onvoldoende en niet eenduidig, waardoor in sommige gevallen langdurig slepende zaken zijn ontstaan. Met de komst van de nationale politie per 1 januari 2013 wordt daar nu met alle betrokken partijen zorgvuldig maar ook voortvarend een eind gemaakt. Er is een meldpunt ingesteld voor politiemensen met PTSS, dat zorg en ondersteuning biedt. Met de vakbonden is een protocol opgesteld voor de ondersteuning en beoordeling van alle verzoeken tot erkenning van PTSS. Op dit moment wordt conform de afgesproken werkwijze gewerkt. Dit betekent dat een speciale commissie aan de slag is om alle dossiers te beoordelen.

Commissie
Onlangs heeft minister Opstelten in de Tweede Kamer aangekondigd de capaciteit van de commissie, inclusief de ondersteuning uit te breiden. Gegeven het aantal verzoeken (ruim 300 oude en lopende gevallen) zorgt dit voor snelheid en zorgvuldigheid. Overigens behoefden niet alle verzoeken naar de commissie. Vorig jaar zijn door de politie reeds 74 aanvragen toegekend, waarbij de beroepsgerelateerdheid van de PTSS al op voorhand kon worden vastgesteld.

Onderzoek
PTSS kan in principe iedereen overkomen. Gelukkig is PTSS goed te genezen: 96 procent geneest. Het is niet bekend hoeveel mensen bij de politie precies te kampen hebben met PTSS, niet iedereen die klachten heeft, meldt zich ook. De commissie PTSS heeft ruim 300 dossiers van mensen met PTSS. Eerder is een onderzoek gedaan naar 967 dossiers van politiemedewerkers die zich tussen 1995 en 2012 hebben gemeld bij de politiepoli met verschijnselen van PTSS. Bij 566 politiemedewerkers is in die periode uiteindelijk de diagnose PTSS gesteld. Het aantal van 4000 politiemensen met PTSS dat Zembla noemt, kan de politie niet plaatsen. Wel is het zo dat PTSS steeds bekender wordt binnen de politie waardoor het aantal meldingen kan gaan stijgen. De politie wil ook graag dat mensen die PTSS-achtige klachten hebben zich melden bij het meldpunt, zodat tijdig en adequaat kan worden ingegrepen. Het aantal meldingen kan naar verwachting oplopen tot 1500-2500 per jaar. Slechts bij een klein deel van hen zal uiteindelijk de diagnose PTSS worden gesteld.

Uit onderzoek blijkt verder dat de psychosociale gezondheid van de politiemedewerker gemiddeld hetzelfde of zelfs beter is dan die van de gemiddelde Nederlander.

Invloed
Een derde van de 967 uit het onderzoek onderzochte medewerkers gebruikte gedragsbeïnvloedende medicijnen. Dit varieert van ontstekingsremmende pijnstillers, medicatie tegen suikerziekte tot antidepressiva. Het gaat dus niet uitsluitend om medicatie die is voorgeschreven in verband met PTSS. Slechts een klein aantal van die medicijnen heeft dusdanige gevolgen dat hierdoor de uitvoering van werkzaamheden negatief zou kunnen worden beïnvloed. In zo’n geval is het de verantwoordelijkheid van de agent in kwestie en zijn/haar leidinggevende om in overleg met de bedrijfsarts te besluiten tot aangepaste werkzaamheden of eventueel ziekteverlof.

De politie investeert veel in weerbaarheid van politiemensen. Alle operationele politiemensen volgen de training mentale kracht, waarin onder andere aandacht is voor het omgaan met stressvolle situaties.
Samen sterk in de hulpverlening!


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #132 Gepost op: 15 februari 2014, 01:33:08
Citaat
Maar wat houdt die erkenning in de praktijk in?

ZEMBLA onderzoekt hoe de Nationale Politie omgaat met haar getraumatiseerde werknemers.

In de praktijk houdt dat in dat de bedrijfsarts zeer waarschijnlijk de diagnose PTSS zal stellen maar dat de leidinggevende op de werkvloer bij het eerst volgende gesprek zal vragen: "wanneer denk je weer aan het werk te kunnen gaan?" Want dat staat immers in het protocol. Hij/ Zij is verantwoordelijk voor de ziektecijfers en dus loop je het "ziektecijfertje"  achter zijn/ haar kont aan om het betermelden te stimuleren. Dat daarmee de situatie verergerd wordt komt niet in die roze wolkjes op. Je komt als dokteranders nl niet op straat en dus wordt je ook niet geconfronteerd met moeders die een baby van de 5 hoog afgooien of 1 van de tienduizend andere voorbeelden. Nee, als dokteranders wordt je wakker gebelt omdat een collega betrokken is bij een schiet incident en het protocol vereist dan dat jij in kennis gesteld wordt. Uiteraard vraag je dan vraag je direct: "is het nodig dat ik kom?" Nee joh! Gekkie, stel je niet aan. Die collega neemt een bakkie koffie en is het alweer vergeten. Straks staat ie weer een bonnetje te schrijven en een top600 te controleren en daarna gaat ie lekker naar huis.  Die plakaat ketchup is hij/ zij alweer vergeten. Komt goed!  O0

Klinkt heerlijk jaren 80! Toen moest je je ook niet aanstellen. En dat voor managers die anno 21ste eeuw van de academie af komen rollen! Zie je het voor je???
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Security guard

  • Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #133 Gepost op: 15 februari 2014, 02:06:29
Niet alles gelezen maar goed dat dit onderwerp het gesprek van de dag is binnen de NL politie, maar ook daarbuiten...

Ik heb nog vrij veel contact met mijn ex collega's (vrienden) en hoor door de gesprekken heen dat er wel degelijk alert en voortijdig word ingegrepen.
Een goede vriend van mij kreeg in 3 weken tijd veel voor zijn kiezen, zelfdoding, reanimatie 2x waarvan 1 prive van een 14 jarige jongen, wapen getrokken maar daar was het gelukkig bij gebleven, (VD wilde mes niet laten vallen) en een hakbijl incident wat vrij bloederig was.
4e week wilde hij weer op de motor stappen maar ze hielden hem binnen, ga jij maar plot balie draaien was het antwoord.

Met andere woorden, goed dat collega's elkaar in de gaten houden en elkaar in bescherming nemen, zolang dit in goed overleg gaat.
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #134 Gepost op: 15 februari 2014, 02:15:10
Ik denk ook dat de plank inderdaad flink wordt misgeslagen als een ouwe rot doorgewinterde agent z'n verhaal moet gaan doen bij een net afgestudeerd psychologe of andere net afgestudeerde (...vul maar in...)
Iemand die een opeenstapeling van traumatische ervaringen heeft meegemaakt wil dit delen met iemand die snapt wat je zegt, die zich er een voorstelling bij kan maken. Niet bij iemand die z'n boekje volgt en totaal niet weet waar je het het over hebt. Iemand kan wel naar je luisteren en op de juiste momenten knikken of schudden, maar als diegene zelf als grootste trauma zijn of haar oma verloren heeft en ooit eens gepest is op school, dan is er geen klik.

De meeste verwerking heb je met je collega's onderling. Zo zal het toch ook bij de politie gaan? Als je het gevoel hebt dat dat niet voldoende is, moet je inderdaad aan de bel trekken. Maar zoals het er naar uitziet kun je dat het beste via je eigen huisarts doen, want binnen de politie schiet  men hierin tekort. Of is mijn observatie hierin onjuist?


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #135 Gepost op: 15 februari 2014, 07:45:58
Ik als ervaringsdeskundige merk veelal dat men wel wil maar niet weet hoe. Ik heb de mazzel gehad dat ik incontact kwam met een chef die met het zelfde bijltje had gehakt. Hij wist vervolgens welke wegen ik moest bewandelen. Er is binnen de politie een hoop onwetendheid over deze ziekte.


Gelderland

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #136 Gepost op: 15 februari 2014, 11:37:53
Citaat van: r1200gs link=msg=1244260 date=1392446758
Ik als ervaringsdeskundige merk veelal dat men wel wil maar niet weet hoe. Ik heb de mazzel gehad dat ik incontact kwam met een chef die met het zelfde bijltje had gehakt. Hij wist vervolgens welke wegen ik moest bewandelen. Er is binnen de politie een hoop onwetendheid over deze ziekte.

Dat bleek ook pijnlijk uit de uitzending. Bouman wist eigenlijk meer niet dan wel.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #137 Gepost op: 16 februari 2014, 12:44:22
Dat is dan in ieder geval wel een eerlijk antwoord. Liever dit dan dat iemand zich in allerlei bochten wringt om met één of ander lulverhaal te komen. Bouman is er m.i. gewoon heel eerlijk in dat de politie op dit vlak nog ernstig tekortschiet.

Waar ik met enige frustratie naar zat te kijken was de voorzitter van die commissie. Kreeg daar bepaald geen warm gevoel bij...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #138 Gepost op: 17 februari 2014, 06:06:22
korte mening
Ik ben van mening dat door MinVenJ/Defensie 100% moet worden ingezet op trauma/PTSS behandeling binnen de NP/Kmar. A - dit is de Staat verplicht aan iemand die zich met gevaar voor eigen leven (en psyche) inzet voor diezelfde Staat, B - ik wil geen ambtenaar op straat met geweldsmiddelen die de indicatie PTSS heeft.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #139 Gepost op: 17 februari 2014, 06:55:12
Ik heb zoveel voorbeelden van dat het niet gebeurt. Mensen die aangeven de werkplek niet aan te kunnen en vervolgens gewoon op hun oude werkplek komen. Het is wachten tot het verkeerd gaat.