PTSS bij de politie

Auteur Topic: PTSS bij de politie  (gelezen 65007 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vera1974

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #50 Gepost op: 8 mei 2012, 16:00:40
Jammer genoeg is dit echt waar.
Niet alleen in geval van PTSS agv de dienst.
Mensen die terug moeten komen uit een heftige situatie moeten geluk hebben met hun leidinggevende.
Er is sprake van willekeur,de één zal constructief te werk gaan.De ander kiest voor een negatieve benadering en gaat de druk opvoeren.
Er is geen controle op,en leidinggevenden worden hier niet op aangesproken.
Mensen raken beschadigt,en vooralsnog lijkt het er niet op dat dit gaat veranderen.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #51 Gepost op: 9 mei 2012, 08:25:15
Minister Opstelten opent eerste 24 uurs hulploket voor politiemensen
Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft vandaag in Doorn het eerste 24/7 Loket Politie geopend. Dit loket is 24 uur per dag digitaal en telefonisch bereikbaar voor agenten die kampen met psychosociale problemen. Ook collega’s en familieleden kunnen bij het loket terecht voor hulp en informatie.

Het loket is zeven dagen in de week bereikbaar voor hulpvragen en zorgen van politiemensen en hun familie. Alle informatie die binnenkomt, wordt vertrouwelijk behandeld. Voor bijvoorbeeld een agent met psychische problemen wordt daarmee de drempel om contact op te nemen zo laag mogelijk gemaakt. De oprichting van het 24 uurs-loket komt voort uit het actieplan Versterking professionele weerbaarheid dat minister Opstelten vorig jaar naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Met het actieplan wil de minister het aantal politiemensen dat verminderd inzetbaar is door sociale en psychische klachten terugdringen.

Het eerste loket gaat van start als pilot. Het loket is bedoeld voor politiemensen uit de regio’s Groningen. Friesland en Drenthe. Daarnaast kunnen alle aspiranten van de Politieacademie er terecht en politiemensen die op missie uitgezonden zijn geweest. Tijdens de pilotfase wordt bepaald in welke vorm het 24/7 Loket per 1 januari voor alle politiemensen en hun omgeving wordt opgesteld.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/nieuws/2012/04/25/minister-opstelten-opent-eerste-24-uurs-hulploket-voor-politiemensen.html?ns_campaign=nieuwsberichten-ministerie-van-veiligheid-en-justitie&ns_channel=att

Geniaal! Het zou wat zijn als een digitaal loket ook nog openingstijden heeft! (zou wel weer typisch politie zijn......)

En ff serieus: hier zit toch weer niemand op te wachten? Dan kan je naast de digitale geweldsrapportage ook nog een digitaal trauma analyse formulier invullen en gaat men daarna kijken of je risico loopt en blabla. Dit is mensen werk! Als je als collega op de betrokken collega's let en ze in de gaten houdt zie je al een hoop! En is het ook niet een taak van de leidinggevenden om het personeel in de gaten te houden????

Oja nou weten we weer waar het fout gaat!  >:D

Gelukkig is al wel bepaald dat na de test/ pilot fase het digitaal loket definitief geopend wordt, alleen weten ze nog niet in welke vorm. Lekkere pilot  :D
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #52 Gepost op: 19 september 2012, 01:07:46
Topic-kick if you guys don't mind
Artikel is van jaartje geleden, maar geeft wel aan dat zelfs "oude zaken" opnieuw bekeken worden:

Ontslagen na Bijlmerramp

AMSTERDAM - „Hoe kan het dat ik als politieman na 27 dienstjaren nu platzak voor dichte deuren sta?” Deze brandbrief van de 54-jarige Peter* raakt mij. Peter is als politieman betrokken geweest bij de Bijlmerramp in 1992. Een vliegramp met grote gevolgen.

 In een persoonlijk gesprek vertelt Peter ons dat hij in de jaren na de Bijlmerramp diverse keren op zijn werk is uitgevallen wegens psychische klachten. Vanwege zijn medicijnen was hij vaak – letterlijk en figuurlijk – afwezig. Zijn korps kon daarom lastig afspraken met hem maken. In 2003 ontslaat de politie hem wegens ’plichtsverzuim’.

Peter is het met zijn ontslag niet eens. Het is geen plichtsverzuim. Vanwege zijn psychische klachten kon hij niet goed functioneren. Maar die psychische klachten vormden toen een groot taboe in de politiewereld. Hij heeft geprobeerd om zijn ontslag aan te vechten, maar dat is niet gelukt. Gevolg: geen werk en zelfs geen uitkering. Peter glijdt financieel af, moet zijn huis verkopen en komt op straat te staan. Noodgedwongen gaat hij zonder eigen inkomsten bij zijn dochter in Duitsland wonen.

Pijnlijk
Het meest pijnlijke aan deze situatie voor Peter is dat hij van zijn werkgever geen erkenning heeft gekregen voor zijn psychische klachten. Klachten die voortkomen uit een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Over ons voorstel om met de politie in gesprek te gaan, hoeft Peter niet lang na te denken.

Dit gesprek heeft een verrassende uitkomst. De politie blijkt bereid om op haar kosten een onderzoek bij de politiepoli naar PTSS te laten verrichten. Dit onderzoek bevestigt niet alleen de PTSS-klachten van Peter, maar leidt bij de politie tot erkenning van zijn problematiek. Erkenning waar hij al die jaren naar verlangde… dat geeft rust. Een mooi vervolg van het onderzoek in de politiepoli is dat Peter nu alsnog een wao-uitkering kan aanvragen.

Eindelijk
Samen met één van mijn medewerkers vraagt hij bij het UWV een herkeuring aan. Het resultaat? Hij krijgt met terugwerkende kracht een wao-uitkering. Niet alleen een financiële zorg minder, hij is hierdoor ook weer verzekerd voor ziektekosten. En daardoor kan hij eindelijk met de behandeling van zijn PTSS-klachten beginnen! Een andere mooie bijkomstigheid is dat het pensioenfonds heeft besloten om zijn uitkering met terugwerkende kracht aan te vullen.

Het doet mij goed om te zien dat er steeds meer deuren worden geopend voor Peter. Of zoals hij het ons schrijft: „Er is weer licht aan het eind van de tunnel!” Als ik terugkijk op deze zaak denk ik: „Waar een goed gesprek toe kan leiden!’’

* Gefingeerde naam

Bron: http://www.telegraaf.nl/overgeld/experts/alexbrenninkmeijer/10668832/__Ontslagen_na_Bijlmerramp__.html


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #53 Gepost op: 21 september 2012, 14:44:24
Nu dit topic toch een kick heeft gekregen en ik het wel al eerder helemaal door had gelezen.

Ook ik ben geveld door PTSS en dat is ongeveer anderhalf jaar geleden geconstateerd. Ik ben nog steeds in behandeling en moet zeggen dat het wel de goede kant opgaat. Mijn korps en met name mijn directe chef gaat er goed mee om. Ik krijg alle ruimte om te herstellen en ervaar dan ook geen druk om snel weer de straat op te gaan. Andere collega's die ook PTSS hebben en waarmee ik gesproken heb, ervaren het ook zo.

Gelukkig hoef ik ook niet thuis te zitten en heb ik tijdelijk een bureaufunctie gekregen, zodat ik toch nog betrokken blijf bij het werk.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


2ling

  • Verpleegkundige I.O.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #54 Gepost op: 5 december 2012, 13:13:51
Hoe groot is de kans dat je wordt aangenomen als je een Chronische PTSS hebt,
maar de reden van de PTSS hebt verwerkt?

wordt je überhaupt wel aangenomen met een PTSS?
*** Als je jezelf het recht gunt om een eigen mening te vormen moet je dat een ander ook gunnen en respecteren dat de uitkomst verschilt. ***


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #55 Gepost op: 5 december 2012, 13:16:13
Heeft deze vraag ook te maken met je vorige vraag?
als je voor civiele zaken voor de rechter ben geweest (IBS / RM) kan je dan ook niet bij de politie
 of  gelden alleen strafrechtelijke zaken ?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


2ling

  • Verpleegkundige I.O.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #56 Gepost op: 5 december 2012, 15:22:36
Betekend dit dat als je een chronische PTSS hebt dat je dan nog wel bij de politie kan
gaan werken ?
Ik bedoel dat je voordat je bij de politie gaat al een PTSS hebt, kan je er dan wel aangenomen worden?
*** Als je jezelf het recht gunt om een eigen mening te vormen moet je dat een ander ook gunnen en respecteren dat de uitkomst verschilt. ***


Frontoffice Politie

  • Medewerker Werving Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
    • Kombijdepolitie
Reactie #57 Gepost op: 5 december 2012, 15:27:25
Onderdeel van de selectieprocedure is dat je getest wordt op stressbestendigheid. Met PTSS is de kans natuurlijk groter dat je hier niet goed genoeg op scoort. En het gaat inderdaad om een strafblad (dus strafrecht), hoewel de psycholoog ook naar je verleden vraagt en ernstige kwesties als IBS en RM besproken worden.

Het zijn dus geen directe 'eisen' waardoor je niet zou kunnen solliciteren, maar het bemoeilijkt wel het psychologische gedeelte van de selectietesten.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #58 Gepost op: 5 december 2012, 15:28:48
Betekend dit dat als je een chronische PTSS hebt dat je dan nog wel bij de politie kan
gaan werken ?
Ik bedoel dat je voordat je bij de politie gaat al een PTSS hebt, kan je er dan wel aangenomen worden?
Misschien is het gezien je hoeveelheid aan vragen verstandig om contact op te nemen met W&S?


2ling

  • Verpleegkundige I.O.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #59 Gepost op: 5 december 2012, 15:41:36
Ik heb een antwoord super bedankt!

Ik weet dat een RM en een IBS niet niks is, maar het gaat dan over een zeer moeilijke situatie waarin je zit waardoor je dit krijgt  anders krijg je het niet.

en ik denk dat als je met je PTSS klachten heb leren omgaan en waardoor de PTSS is ontstaan ook uiteraard
dat je dan toch heel anders in je vel zit
Of begrijp ik dit verkeerd?
*** Als je jezelf het recht gunt om een eigen mening te vormen moet je dat een ander ook gunnen en respecteren dat de uitkomst verschilt. ***