PTSS bij de politie

Auteur Topic: PTSS bij de politie  (gelezen 66283 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #70 Gepost op: 5 december 2012, 19:46:12
Waarom zou je minder zijn als je bent behandeld voor PTSS en dan solliciteert bij de politie. Ik weet dat dat geen probleem mag en is. In sommige gevallen sta je bij de dienders die niks in hun leven hebben mee gemaakt een stap voor.


2ling

  • Verpleegkundige I.O.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #71 Gepost op: 5 december 2012, 19:58:11
Waarom zou je minder zijn als je bent behandeld voor PTSS en dan solliciteert bij de politie. Ik weet dat dat geen probleem mag en is. In sommige gevallen sta je bij de dienders die niks in hun leven hebben mee gemaakt een stap voor.

Inderdaad! in mijn geval werdt/wordt geadviseerd (door een rechecheur) mn leven niet te laten verknallen door wat er gebeurd is
of door personen daarvan
en dat zou dan wel gebeuren

Ik ga er gewoon voor en ik zie wel wat er uit komt!
*** Als je jezelf het recht gunt om een eigen mening te vormen moet je dat een ander ook gunnen en respecteren dat de uitkomst verschilt. ***


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #72 Gepost op: 5 december 2012, 21:05:48
Als je eens ptss hebt kom je er nooit meer vanaf. Ik moet met alles rekening houden, rust en regelmaat. Hoe moeilijk het ook is soms. Maar gelukkig zit ik bij een mooie dienst waar ik alle ruimte wordt geboden en krijg.
Ach en als ik om mij heen kijk zijn er de laatste twee jaar in mijn directe omgeving ongeveer drie collega's met het zelfde bijltje hebben gehakt.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #73 Gepost op: 6 december 2012, 00:34:33
Voorlopig zijn er toch geen vacatures, maar als die er zijn zou ik gelijk solliciteren. Het sollicitatie traject is namelijk erg lang, en vacatures zullen heel snel opgevuld zijn. Ik heb zelf in maart dit jaar gesolliciteerd en zoals het er nu naar uit ziet kan ik half mei aan de opleiding beginnen, heb ik toch bijna 15 maanden over mijn sollicitatie gedaan. Mocht je ooit vragen of tips willen voor de selectieprocedure, stuur me maar een PM!
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #74 Gepost op: 30 december 2012, 09:23:46
Is het niet zo dat het vaststellen van PTSS alleen al erg ingewikkeld is? Ik zit nu al maanden thuis, en geen Bedrijfsarts/ Arbeidstherapeut/ psych die enig idee heeft wat er aan de hand is.

En r1200gs: rust en regelmaat is ALTIJD beter, daarom is er (voor zover ik weet) ook geen ander bedrijf of organisatie die het roostersysteem dat door de politie wordt gebruikt, in gebruik heeft. Het is te onregelmatig.....en te slecht voor het personeel.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


2ling

  • Verpleegkundige I.O.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #75 Gepost op: 8 januari 2013, 17:45:40
Is het niet zo dat het vaststellen van PTSS alleen al erg ingewikkeld is? Ik zit nu al maanden thuis, en geen Bedrijfsarts/ Arbeidstherapeut/ psych die enig idee heeft wat er aan de hand is.

En r1200gs: rust en regelmaat is ALTIJD beter, daarom is er (voor zover ik weet) ook geen ander bedrijf of organisatie die het roostersysteem dat door de politie wordt gebruikt, in gebruik heeft. Het is te onregelmatig.....en te slecht voor het personeel.

Dat klopt, het is erg lastig omdat iedereen een ervaring anders ervaart. Bij mij heeft het 6/9 maanden geduurt voordat ik die diagnose had en  dat was in 2010 en ik ga nu pas  beginnen met de behandeling ,
maar bij mijn tweeling zusje duurde het maar 1 maand (3/4 gesprekken)
Het ligt vooral aan het hoe uit je je over je gevoel van de gebeurtenis en of je er over kan praten.

ben je open of gesloten, maakt dat heel veel uit.

r1200gs

Het ligt meestal aan de persoon zelf waar hij/zij tegen kan
Sommige mensen met PTSS kunnen heel goed tegen onregelmatigheid
dat ligt aan het karakter van de persoon zelf
*** Als je jezelf het recht gunt om een eigen mening te vormen moet je dat een ander ook gunnen en respecteren dat de uitkomst verschilt. ***


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #76 Gepost op: 16 januari 2013, 07:49:02
Nieuwe richtlijn PTSS voor politie

Nieuwsbericht | 15-01-2013

Per 1 januari 2013 is een nieuwe richtlijn posttraumatische stressstoornis (PTSS) bij de politie van kracht. Er wordt nu landelijk uniform beleid gevoerd over de wijze waarop met gevallen van PTSS bij de politie moet worden omgegaan. Het gaat om zowel het voorkomen van PTSS als de medische en juridische afwikkeling. De richtlijn is een uitvoering van de afspraken met de politievakorganisaties in het Arbeidsvoorwaardenakkoord 2012-2014.

Politiekorpsen gingen verschillend om met het beoordelen van de relatie tussen de medisch vastgestelde PTSS en het juridisch erkennen van de PTSS als beroepsziekte. Dit betekent dat er rechtsongelijkheid ontstond voor medewerkers van de politie. Het uitgangspunt is nu dat als een medisch vastgestelde PTSS beroepsgerelateerd is, dit ook in juridische zin erkend wordt als beroepsziekte. De beoordeling hiervan vond binnen de politie niet op eenduidige wijze plaats. Met deze richtlijn is dat verleden tijd.

Alle lopende en oude zaken komen zullen opnieuw worden beoordeeld op grond van deze Richtlijn zodat er eenduidige besluitvorming volgt. Eerdere uitspraken van rechtbanken en van de Centrale Raad van Beroep blijven uiteraard in stand, maar het betreft hier een heroverweging van een afwijzingsbesluit van het korps conform deze nieuwe Richtlijn. Ook voor reeds ontslagen politiemensen is het mogelijk een beroep te doen op de richtlijn.

Daarnaast wordt geïnvesteerd in preventie van PTSS. De afgelopen tijd zijn diverse maatregelen in gang zijn gezet om de psychische en mentale gezondheid van de politie te verbeteren en zo de kans op PTSS te verminderen. Iedere politiemedewerker die te maken krijgt met beroepsgerelateerde incidenten die traumatische stressgerelateerde gezondheidsklachten kunnen veroorzaken, moet zo snel en zo goed mogelijk worden opgevangen en begeleid. Alle inspanningen moeten er op gericht zijn om nadelige gevolgen van de gebeurtenis te voorkomen en het herstelproces zo vlot mogelijk te laten verlopen. Dit is beter voor de politiemedewerker in kwestie en zijn thuisfront. Het zorgt er ook voor dat hij of zij sneller weer inzetbaar is voor de dienst.

Circulaire PTSS klik hier
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/01/15/nieuwe-richtlijn-ptss-voor-politie.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #77 Gepost op: 16 januari 2013, 07:51:59
Citaat
Overheid helpt agenten met PTSS

Agenten die kampen met een posttraumatische stressstoornis (PTSS) door hun werk, kunnen rekenen op hulp van de overheid. Daarvoor is een landelijke regeling van kracht geworden, heeft het ministerie van Veiligheid en Justitie bekendgemaakt.


lees verder
bron: NOS


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #78 Gepost op: 18 januari 2013, 21:09:25
Quote:
"PTSS
Na jaren van druk door de politiebonden is na lang onderhandelen met de minister een lang gekoesterde wens eindelijk in vervulling met  met de PTSS circulaire. Die geeft duidelijk aan hoe de politie om moet gaan met de menswaardige behandeling van collega’s met PTSS en het voorkomen daarvan. Wel had de minister de circulaire eenzijdig afgekondigd om zijn afspraak met de Tweede Kamer na te komen. Dit terwijl er nog geen overeenstemming was met de bonden. Dat is niet de gangbare procesgang. Er is afgesproken dat er nog wordt gesproken over een aantal aanbevelingen die door de bonden zijn gedaan.

Wat de vakbonden betreft zijn er met de bovenstaande afspraken stappen gezet die het vertrouwen in de minister weer terug brengen naar werkbare verhoudingen. Naar we hopen wordt die lijn in de komende tijd voortgezet. In de komende periode zullen we nog uitgebreid terugkomen op bovenstaande onderwerpen. Hou de site in de gaten!"

Bron: http://www.acp.nl/de-acp/actueel/nieuws/single-item/artikel/2013/01/18/afspraken-met-minister-over-voor-bonden-cruciale-onderwerpen/


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #79 Gepost op: 5 februari 2013, 08:28:25
Opstelten neemt blauwdruk Mentale Zorglijn Politie in ontvangst

Nieuwsbericht | 04-02-2013

Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) heeft vandaag de Blauwdruk Mentale Zorglijn Politie van prof.dr. Berthold Gersons (senior wetenschappelijk adviseur van de Arq Psychotrauma Expert Groep en emeritus hoogleraar psychiatrie bij het AMC) in ontvangst genomen. Het onderzoek is onderdeel van het weerbaarheidsprogramma van de nationale politie. Het onderzoek richt zich op een betere zorg voor politiemedewerkers met wie het niet goed gaat en die daardoor hun politiewerk niet meer naar behoren kunnen doen.

De Blauwdruk bevat een aantal aanbevelingen, die een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de totstandkoming van een verbeterd psychosociaal zorgsysteem voor de politie. Zo bieden de aangereikte zorgmodellen in het onderzoek aanknopingspunten om de inzetbaarheid van medewerkers te behouden en te vergroten. Het rapport geeft aan dat de komst van de nationale politie een unieke kans is om voor het eerst een landelijke visie te ontwikkelen gericht op de psychische hulp- en zorgverlening en deze in praktijk te brengen. Net als de gehele reorganisatie van de politie, zal ook het geheel inrichten van deze zorgketen enige tijd vergen om zo afgewogen de juiste keuzes te maken.

Uiteraard heeft de minister op het vlak van mentale weerbaarheid en zorg niet stil gezeten. Sinds vorig jaar krijgen alle politiemensen die in de frontlinie werken, de mentale krachttraining. Ook is een suïcideregistratiepunt ingericht waar elke zelfdoding onder politieagenten wordt gemeld en onderzocht. Daarnaast is een 24-uursloket Politie opgericht waar agenten (en familieleden) in psychosociale nood - 24 uur per dag, zeven dagen in de week - terecht voor hulp, advies en informatie. Per 1 januari is de Circulaire PTSS Politie van kracht. Hierin is beschreven op welke wijze de erkenning van PTSS als beroepsziekte en de ondersteuning in geval van PTSS vorm wordt gegeven.

Rapport Blauwdruk Mentale Zorglijn Politie

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/02/04/opstelten-neemt-blauwdruk-mentale-zorglijn-politie-in-ontvangst.html?ns_campaign=nieuwsberichten-ministerie-van-veiligheid-en-justitie&ns_channel=att