PTSS bij de politie

Auteur Topic: PTSS bij de politie  (gelezen 66244 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #80 Gepost op: 28 maart 2013, 23:28:10
Richtlijn aanmerken PTSS als beroepsziekte

http://www.politie.nl/nieuws/2013/maart/28/00-richtlijn-aanmerken-ptss-als-beroepsziekte.html
Laatste update: 28-03-2013 | 12:23

Politiemedewerkers die de diagnose posttraumatische stressstoornis (PTSS) hebben, maar bij wie de ziekte niet is erkend als beroepsziekte, kunnen zich melden voor een nieuwe beoordeling.

Dit is onderdeel van de invoering van de circulaire PTSS Politie. Deze circulaire van de minister van Veiligheid en Justitie regelt hoe de politie omgaat met PTSS. En hoe ondersteuning wordt gegeven aan politiemensen die hiermee te maken hebben.

Opnieuw beoordeeld
Tot de komst van nationale politie gingen de 26 regiokorpsen verschillend om met de beoordeling van de verzoeken om de ziekte PTSS. Met de circulaire PTSS wordt deze rechtsongelijkheid rechtgezet. De belangrijkste wijziging is dat verzoeken om PTSS te erkennen als beroepsziekte op een nieuwe wijze worden beoordeeld. In de nieuwe werkwijze wordt nog uitsluitend gekeken of de ziekte PTSS overwegend is veroorzaakt door het werk en/of de werkomstandigheden.

Tijdelijke werkafspraken
De nieuwe regels zijn van toepassing op medewerkers van de politie die op of na 1 januari 2007 een afwijzing hebben gekregen op hun verzoek voor erkenning van de ziekte PTSS als beroepsziekte. Deze afwijzing zal worden voorgelegd aan een onafhankelijke commissie van deskundigen. De commissie kijkt aan de hand van eenduidige criteria of er een verband is tussen de ziekte PTSS en het werk of de werkomstandigheden. De commissie is vanaf 1 juli 2013 actief. Tot die tijd gelden tijdelijke werkafspraken. Deze vindt u in de bijgevoegde tekst.

Ook voor ex-medewerkers
De circulaire is ook van toepassing op medewerkers van wie het verzoek nog in behandeling is of die op korte termijn een verzoek gaan indienen. Ook politiemensen die voor 1 januari 2007 een verzoek hebben ingediend en na die datum de afwijzing hebben ontvangen, komen in aanmerking. Het gaat ook om politiepersoneel van wie een deel niet meer bij de politie werkt. Voor zover de politiesystemen niet helemaal toereikend zijn, maakt de politie hierbij ook gebruik van belangengroepen als Reflectie in Blauw , politiebonden en Hulp aan Hulpverleners, zodat zoveel mogelijk oud-medewerkers bereikt kunnen worden.

Meer weten?

Meer weten over PTSS en weerbaarheid?
Samen sterk in de hulpverlening!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #81 Gepost op: 24 mei 2013, 09:24:24
PTSS beter in beeld
Laatste update: 24-05-2013 | 08:51

Nederland
Uit recent onderzoek naar bijna duizend dossiers van politiemedewerkers blijkt dat posttraumatische stressstoornis goed behandelbaar is. Maar liefst 96% van de collega’s met deze diagnose herstelde.


Aan posttraumatische stressstoornis (PTSS) besteedt de politie al jaren aandacht. Op initiatief van de politieorganisatie startte prof. Dr. Gersons in 1995 de politiepoli bij het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam. Bij de poli meldden zich in de loop der jaren steeds meer politiemedewerkers aan met vermoedelijke PTSS-klachten. De laatste tijd plaatsten politie, vakbonden en politiek de mentale weerbaarheid in het algemeen hoog op de agenda. Dus groeide de behoefte aan meer duiding van PTSS en de effectiviteit van de behandeling.

Dossieronderzoek
Daarom is beschrijvend dossieronderzoek verricht naar bijna duizend dossiers van politiemedewerkers die zich met vermoedelijke PTSS aanmeldden bij de politiepoli, die sinds 2009 onder koepelorganisatie Arq valt. Het programma Versterking Professionele Weerbaarheid gaf de opdracht voor dit onderzoek, dat is uitgevoerd door de Politieacademie, Arq en het AMC. De resultaten verschenen onlangs in het rapport 'PTSS bij de politie - een beter beeld'. De presentatie volgt naar verwachting eind deze maand. Op dit moment loopt er een vervolgonderzoek naar de mate waarin stoornissen als PTSS voorkomen bij de politie.

Niet altijd PTSS
Er zijn 967 dossiers onderzocht van politiemedewerkers die zich sinds 1995 tot de politiepoli richtten voor een diagnose en behandelindicatie. Het ging vooral om executieve politiemedewerkers (84,7%) en meer mannen (71%) dan vrouwen. Zij vertelden een indrukwekkende reeks ingrijpende werkervaringen, die (levens)bedreigend waren, een confrontatie met leed of intens verdriet inhielden en gingen over ingrijpende privéomstandigheden.
Vrijwel altijd vermoedde de bedrijfsarts PTSS. Dat bleek in 566 gevallen daadwerkelijk het geval te zijn. Na behandeling heeft 96% van deze groep niet langer de diagnose PTSS.

Aanbevelingen
De onderzoekers doen een aantal aanbevelingen zoals:
· investeer in re-integratie, want een groot deel wil terug naar oorspronkelijk werk;
· verhelder de rol van sleutelfiguren en de specifieke zorgregisseur, wat onder meer noodzakelijk is voor zorgvuldige ondersteuning bij terugkeer;
· ontwikkel landelijk eenduidige registratie, van diagnose tot en met re-integratie, waardoor vragen over voorkomen en behandelen beter te beantwoorden zijn.

Alert
Volgens Ruud Bik, plaatsvervangend korpschef en portefeuillehouder Weerbaarheid, onderstreept dit onderzoek dat de politiepoli bijzonder effectief is: ˜Steeds meer politiemedewerkers vinden de weg, onder meer door de toenemende naamsbekendheid. Ook bewijst het onderzoek dat collega's met PTSS na behandeling weer executieve diensten kunnen draaien. De ziekte is goed behandelbaar als de organisatie er op tijd bij is; bij 96% van de getroffen medewerkers wordt na behandeling niet meer de diagnose PTSS vastgesteld. Wel blijven er regelmatig restklachten over, zoals concentratieproblemen. Ook zien wij dat een meerderheid van deze medewerkers weer terugkomt in de executieve dienst. Iedereen mag erop vertrouwen dat de politie elk PTSS-signaal absoluut serieus neemt. Wij treffen steeds meer maatregelen om PTSS bespreekbaar te maken en mensen door te verwijzen. Ook de impact op iemands privéleven en op zijn of haar gezin vergt daarbij onze zorg.'

BRON: http://www.politie.nl/nieuws/2013/mei/24/00-ptss-beter-in-beeld.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #82 Gepost op: 24 mei 2013, 10:03:50
Ik ga toch een tegengeluid laten horen.

Ik vind 't prima dat de opvang nu eindelijk eens professioneel is geworden. Omdat het een raar beroep is, vind ik 't ook prima als de opvang veel geld kost en zich over lange tijd kan en mag uitstrekken.

Ik vind echter ook dat er veel mensen worden en zijn aangenomen die feitelijk totaal niet geschikt zijn voor het politievak. Aangenomen door politieke druk of welke motivatie dan ook. En dan heb ik er wel moeite mee dat deze mensen zoveel 'uitval' vertonen en dat dit ook geaccepteerd wordt.

Oftewel, ik vind 't jammer dat ik de organisatie geen duidelijke lijn zie trekken van 'tot hier en niet verder, kennelijk ben je niet geschikt voor het vak. Succes met het vinden van een andere baan'..

Opvang is prima, maar af en toe zijn we meer een sociale werkplaats dan wat anders..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #83 Gepost op: 24 mei 2013, 11:55:11
Zow das lekker kort door de bocht... Er zijn dienders die jaren goed functioneren en dan kan een (1) melding de druppel wezen. Lijkt mij erg asociaal om dan te zeggen adieu  :-X
Volgens mij is het aanstellen van alleen maar harde/betoncollega's niet de oplossing, de oplossing ligt in het direct opvangen van collega's welke de eerste signalen al afgeven en daarmee voorkomen dat de emmer overloopt.
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #84 Gepost op: 24 mei 2013, 12:51:10
Kennelijk heb je m'n verhaal niet goed begrepen. Opvang is prima, maar je moet uberhaupt wel geschikt zijn voor 't werk.. En er zijn er zat die dat simpelweg niet zijn. Moet je daar dan in blijven investeren om ze iedere keer weer op te lappen of kan je beter een wel geschikte in laten stromen?

Of anders:
De politiek bepaalt in hoge mate wie wel en niet geschikt is. De collega op straat maak je daar niet gelukkig mee, net zomin als de betrokkene zelf.

Dus nogmaals; goede opvang is prima, maar het moet niet gaan verworden tot het trekken aan een dood paard.. Daar zijn helaas voorbeelden van te over..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #85 Gepost op: 24 mei 2013, 13:47:33
Kennelijk heb je m'n verhaal niet goed begrepen. Opvang is prima, maar je moet uberhaupt wel geschikt zijn voor 't werk.. En er zijn er zat die dat simpelweg niet zijn. Moet je daar dan in blijven investeren om ze iedere keer weer op te lappen of kan je beter een wel geschikte in laten stromen?

Of anders:
De politiek bepaalt in hoge mate wie wel en niet geschikt is. De collega op straat maak je daar niet gelukkig mee, net zomin als de betrokkene zelf.

Dus nogmaals; goede opvang is prima, maar het moet niet gaan verworden tot het trekken aan een dood paard.. Daar zijn helaas voorbeelden van te over..

Tja, er zijn een hoop mensen voor wie begrijpend lezen erg moeilijk schijnt te zijn.

Ik ben het overigens roerend met je eens, maar dat moge duidelijk zijn.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #86 Gepost op: 24 mei 2013, 14:17:08
Deze rot ziekte overkomt je gewoon. Dit kan je alleen voorkomen door achter een bureau te zitten en niks te doen. 13 jaar geleden werd ik goed bevonden om een carrière te beginnen bij de politie nadat ik was gestopt bij defensie. Na vele incidenten
Ben ik nu ook geveild door deze ziekte en al zeg ik het zelf ik.ben niet de eerste de beste.

@ Zijlvaart hoever wil je dan gaan. Zeggen tegen collega's goed gewerkt je bent nu ziek zoek het maar uit. Kan je een ding vertellen doe je er niks aan wordt het probleem alleen maar groter. Trouwens je kan je keuringseisen nog zo bij stellen, maar er zullen altijd mensen worden geveild door deze ziekte.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #87 Gepost op: 24 mei 2013, 14:24:07
Kennelijk heb je m'n verhaal niet goed begrepen. Opvang is prima, maar je moet uberhaupt wel geschikt zijn voor 't werk.. En er zijn er zat die dat simpelweg niet zijn. Moet je daar dan in blijven investeren om ze iedere keer weer op te lappen of kan je beter een wel geschikte in laten stromen?
Ik ben het wel met je eens, maar dit heeft vrijwel niets met PTSS te maken. Mensen die inderdaad wekelijks ziek thuis zitten om allerlei redenen die geen last hebben van PTSS, daar moet je wat aan doen. De mensen die PTSS hebben opgelopen in hun werk kan je alleen maar helpen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #88 Gepost op: 24 mei 2013, 14:35:27
Helpen of beter ontslaan?

Ik ga 't anders proberen; m'n zwager heeft een tegelzetbedrijf. Als iemand die vaardigheid niet goed blijkt te bezitten, dan gaat 'ie eruit. Of ie nou ptss heeft of niet.. En terecht..

Bij de politie doen we 't anders; je wordt geveld doordat je een dodelijk ongeval niet goed weet te verwerken. Geeft niets, ben je mens voor.. Het jaar erop gebeurt echter precies hetzelfde, maar nu bij een woningbrand.

En daar gaat het bij de politie fout; waar het merendeel van de collega's snel de draad weer op weten te pakken, blijft er eentje kwakkelen.. En dan zou de keus tussen 'geschikt' en 'ongeschikt' een hele serieuze overweging moeten worden. En daar falen wij hopeloos.

Wat zie je in de praktijk gebeuren? Mensen blijven maar 'ziek', worden overgeplaatst, er wordt soms zelfs een functie voor gecreëerd, etc.

Onze basis zou hetzelfde moeten zijn als in 't bedrijfsleven; je bent geschikt voor 't vak of je bent het niet. Helaas constateer ik dat we soms net een sociale werkplaats zijn waar iedereen gewoon 'geschikt' wordt verklaard en dat irriteert me en baart me zorgen. Zowel voor de collega als de betrokkene zelf.
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #89 Gepost op: 24 mei 2013, 14:41:16
Gezien je antwoorden weet je niet waar je het over hebt, gelukkig voor jou. Trouwens de werkgever heeft de verplichting om een andere functie te zoeken binnen of buiten de politie.