PTSS bij de politie

Auteur Topic: PTSS bij de politie  (gelezen 65950 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #90 Gepost op: 24 mei 2013, 14:44:39
En daar gaat het bij de politie fout; waar het merendeel van de collega's snel de draad weer op weten te pakken, blijft er eentje kwakkelen.. En dan zou de keus tussen 'geschikt' en 'ongeschikt' een hele serieuze overweging moeten worden. En daar falen wij hopeloos.

Wat zie je in de praktijk gebeuren? Mensen blijven maar 'ziek', worden overgeplaatst, er wordt soms zelfs een functie voor gecreëerd, etc.
In het bedrijfsleven loop je over het algemeen geen PTSS op, maar daar maak je kans op een burn-out. Twee compleet verschillende dingen. Ik heb de meest geschikte collega's PTSS op zien lopen en ik zie ook regelmatig collega's lopen zonder PTSS die niet functioneren.

Het feit dat je PTSS oploopt of niet staat los van je geschiktheid als agent. Dat je iemand met PTSS op een andere werkplek onderbrengt lijkt me niet meer dan logisch, er is altijd wel een plekje te vinden voor iemand.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #91 Gepost op: 24 mei 2013, 15:16:44
Citaat
Het feit dat je PTSS oploopt of niet staat los van je geschiktheid als agent.
Dit vind ik wel een hele dappere uitspraak, maar ik begrijp dat de selectieprocedure met de helft ingekort kan worden? Gesprek met een psycholoog? Mentale weerbaarheid? Niet belangrijk, de kans op ptss is bij iedere diender toch gelijk. Het risico is voor iedereen toch even groot..

Ja, vast.. ::)
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #92 Gepost op: 24 mei 2013, 15:25:16
Dit vind ik wel een hele dappere uitspraak, maar ik begrijp dat de selectieprocedure met de helft ingekort kan worden? Gesprek met een psycholoog? Mentale weerbaarheid? Niet belangrijk, de kans op ptss is bij iedere diender toch gelijk. Het risico is voor iedereen toch even groot..

Ja, vast.. ::)
http://www.ggzcentraal.nl/ziektebeelden/posttraumatische-stress/oorzaken

Dus we nemen voortaan geen vrouwen meer aan, die hebben een veel grotere kans op PTSS, en zo kan ik nog wel wat factoren benoemen. Het feit is en blijft dat een psychologische keuring wel een hoop zegt over de mentale weerbaarheid van een collega, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Zoals ik eerder al zei:
Ik heb de meest geschikte collega's PTSS op zien lopen en ik zie ook regelmatig collega's lopen zonder PTSS die niet functioneren.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #93 Gepost op: 24 mei 2013, 15:26:07
Dit vind ik wel een hele dappere uitspraak, maar ik begrijp dat de selectieprocedure met de helft ingekort kan worden? Gesprek met een psycholoog? Mentale weerbaarheid? Niet belangrijk, de kans op ptss is bij iedere diender toch gelijk. Het risico is voor iedereen toch even groot..

Ja, vast.. ::)

nee het risico is niet even groot. Mentale weerbaarheid heeft daar zeker mee te maken. Echter je uitspraak dat te ondervangen is in de selectie of iemand eruit te gooien als ie ptss heeft vind ik net zo dapper.

Sommige dingen zijn niet te ondervangen in ons werk. het gaat 1000 aml's goed tot je die ene tegenkomt waarbij je persoonlijk wordt geraakt of dingen niet meer makkelijk wegrelativeerd...

ptss is lastig, maar dat is een goede selectie ook. ik ben het gedeeltelijk met je eens dat je dit in de selectie kunt (gedeeltelijk) ondervangen. Maar in dit werk loop je nu eenmaal zaken op waarbij je ptss kunt oplopen. Dat ga je niet voorkomen. Dat er dan een vangnet is, is een hele goede zaak.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #94 Gepost op: 24 mei 2013, 21:18:37
@zijlvaart
Ik begreep de strekking van je verhaal wel degelijk maar als je niet weet wat het is kun je er niet over oordelen... Ik heb van dichtbij gezien wat het inhoud en geloof me het overkomt je.... Een goede werkgever  staat achter zijn mensen en gooit ze niet bij het grof vuil....
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #95 Gepost op: 25 mei 2013, 11:31:30

Veel stress-stoornissen onder politieagenten

AMSTERDAM Bij de Nationale Politie hebben bijna 600 agenten te maken gekregen met een posttraumatische stressstoornis. Bijna allemaal konden ze na behandeling weer aan de slag. Toch vindt de politietop dat de organisatie beter moet leren omgaan met deze medewerkers.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #96 Gepost op: 26 mei 2013, 01:22:34
Ik ben echter wel van mening dat het selectieproces stukken kan verbeteren. Er zijn (te?) veel jonge collega's (minder als 5 jaar ervaring na de opleiding) die met een burn-out thuis zitten. Dat is natuurlijk compleet iets anders als PTSS, iets wat je oploopt door traumatische ervaringen.

Overigens vind ik dat er überhaupt veel mensen bij de politie met een burn-out thuis komen te zitten, maar ook dat hoort hier niet in thuis  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #97 Gepost op: 9 augustus 2013, 18:52:14
Korps steunt politiemensen met PTSS

http://www.politie.nl/nieuws/2013/augustus/9/00-korps-steunt-politiemensen-met-ptss.html
Laatste update: 09-08-2013 | 16:54

De problematiek van collega’s met posttraumatische stressstoornis heeft de volle aandacht van de korpsleiding, stelt korpschef Gerard Bouman.

De Telegraaf en Hart van Nederland (SBS6) kwamen op donderdag 8 augustus met berichten over politiemensen die posttraumatische stressstoornis (PTSS) erkend willen zien als beroepsziekte. Beide media wekten de indruk dat de politie op dit punt tekortschiet. Zo zouden ‘lagere politiefunctionarissen getraumatiseerde dienders tegenwerken’, terwijl de korpsleiding nadrukkelijk heeft gesteld dat wie aan werkgerelateerde PTSS lijdt recht heeft op een uitkering en schadevergoeding.

Zorgvuldig
Korpschef Gerard Bouman benadrukt dat de problematiek van collega’s met PTSS de volle aandacht heeft: ‘Op grond van de Circulaire PTSS Politie is op 1 juli de Commissie PTSS van start gegaan. Deze adviescommissie van deskundigen zit nu in de voorbereidende fase en gaat bij alle aanvragen toetsen of de PTSS is veroorzaakt door het politiewerk. In een vijfde van de gevallen is dit inmiddels vastgesteld, omdat de relatie onmiskenbaar was. Maar de commissie heeft nu eenmaal tijd nodig om alle dossiers zorgvuldig te bestuderen. De complexiteit van deze materie en de belangen van de betreffende medewerkers vereisen zulke zorgvuldigheid.’

Optimaliseren
Bouman: ‘Ik begrijp de urgentie bij collega’s met PTSS en besef dat de gevolgen schrijnend kunnen zijn. Het is voor mij onbestaanbaar dat collega’s met PTSS in financiële problemen komen, terwijl de Commissie PTSS aan het opstarten is. Verder kan er uiteraard geen sprake van zijn dat leidinggevenden eigen interpretaties geven aan besluiten van de korpsleiding. Al helemaal niet als het zo’n kwetsbare groep medewerkers betreft. Daarom heb ik de signalen meteen met de Centrale Ondernemingsraad besproken om te kijken met welke maatregelen wij eventueel urgente knelpunten kunnen wegnemen. Verder breiden wij de begeleiding van de collega’s met PTSS uit en versterkt het korps de bezetting van het Meldpunt PTSS om de verwerking van de aanvragen te optimaliseren.’
Samen sterk in de hulpverlening!


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #98 Gepost op: 10 augustus 2013, 00:52:17
OF en ik zeg en schrijf nadrukkelijk OF ik te maken heb gehad met PTSS of overspannen ben geweest of dat mijn rechterteen aan mijn linkervoet zat daar zijn de deskundigen het nooit over eens geworden. Ik ben het globaal met zijlvaart67 eens maar ook met r1200gs.

Het begint met een goede selectie, maar die is niet heilig! Elk mens heeft een drempel, alleen dat klote ding is niet zichtbaar. Niemand weet waar die ligt, ineens struikel je, ga je op je bek en is het klaar. Dat kan maandag zijn maar ook vrijdag, 's middags of 's ochtends. In mijn geval was het na de cursus IBT spijkermatwerpen. Ritje naar huis op de motor, thuis komen en





klaar





Maar wat ik nu bij de politie zie rondlopen: leuk make-upje, kapseltje, "oeh! mijn mobieltje trilt in mijn broekzak" dat is niet geschikt voor een waterlijk, een dodelijke aanrijding met jonge kinderen op het asfalt, een dampend lijk op het ijs en een arm stekend uit een betonwagen. En dus is de kans op PTSS steeds groter, waardoor het steeds meer geld kost waardoor .....

Al met al onderaan de streep ben ik het niet eens met het artikel van de Telegraaf en SBS6: ik werd wèl goed begrepen door de collega's van de werkvloer en verder zwijg ik (als u begrijpt wat ik bedoel) maar verwijs ik naar het begin van mijn schrijven.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Jesper

  • Persfotograaf
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
  • Canon EOS 650D - Sigma 18-55mm - Sigma 70-300mm
Reactie #99 Gepost op: 10 augustus 2013, 01:43:12
alles klopt gewoon. mooi dat ze hier aan aandacht hebben besteed op tv. hoop dat mensen hier door anders naar politie gaan kijken. miste alleen het stukje geweld tegen de ambulance zorg. verder mooie uitzending