PTSS bij de politie

Auteur Topic: PTSS bij de politie  (gelezen 65263 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Collin1974

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
Reactie #40 Gepost op: 25 februari 2012, 22:23:36
In het leger is het al wel al bevestigd. Blijft een vreemd verhaal


Collin1974

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
Reactie #41 Gepost op: 28 februari 2012, 21:05:27


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #42 Gepost op: 29 februari 2012, 10:21:10
Extra training voor verhoging mentale weerbaarheid agenten
Minister Opstelten van Justitie trekt 45 miljoen euro uit om de mentale weerbaarheid van politieagenten te verhogen. Daarnaast erkent hij werkgerelateerde Posttraumatische Stress Stoornis (PTSS) als beroepsziekte.
Agenten die zich in de frontlinie bevinden krijgen mentale weerbaarheidstraining. In totaal gaan ongeveer 40.000 politiemensen in drie jaar tijd getraind worden. Per jaar zijn dit ruim 13.300 agenten die een training van 32 uur krijgen.
De mentale-weerbaarheidstraining, die in groepsverband wordt uitgevoerd, geeft de agent de vaardigheden die hij nodig heeft om zich met zelfvertrouwen op straat aan zijn werk te wijden.

Het is belangrijk, dat politiemensen zich gesteund voelen door hun korps, zeker als zij PTSS oplopen. De meerderheid van de korpsen gaat hier nu op een goede manier mee om, maar er is verscheidenheid in de aanpak van korpsen. Opstelten wil dat Politie Nederland een eenduidige aanpak heeft voor dit soort kwesties.

Brief Tweede Kamer over de weerbaarheid van de politie

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/nieuws/2012/02/28/extra-training-voor-verhoging-mentale-weerbaarheid-agenten.html?ns_campaign=nieuwsberichten-ministerie-van-veiligheid-en-justitie&ns_mchannel=att


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #43 Gepost op: 29 februari 2012, 10:53:03
MHMHMH,

Na lang wikken en wegen heb ik besloten maar ook hier iets te schrijven. Daar ik dit van zeer dichtbij heb mee gemaakt. Ja, ook deze kleine jongen is twee jaar geleden uit het veld geslagen door PTSS.

Bijna 1.5 jaar aan het werk geweest met mezelf met hulp van een psych. Heb in die tijd veel hulp en steun gekregen vanuit mijn werk zowel van de chefs als de jongens en meiden van de werk vloer.

Al met al zie je maar dat er zelf binnen een korps verschillend wordt omgegaan met deze ziekte.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #44 Gepost op: 29 februari 2012, 19:31:27
MHMHMH,

Na lang wikken en wegen heb ik besloten maar ook hier iets te schrijven. Daar ik dit van zeer dichtbij heb mee gemaakt. Ja, ook deze kleine jongen is twee jaar geleden uit het veld geslagen door PTSS.

Bijna 1.5 jaar aan het werk geweest met mezelf met hulp van een psych. Heb in die tijd veel hulp en steun gekregen vanuit mijn werk zowel van de chefs als de jongens en meiden van de werk vloer.

Al met al zie je maar dat er zelf binnen een korps verschillend wordt omgegaan met deze ziekte.

Top dat je dit durft te delen met ons ! Ik hoop dat je er sterker uit bent gekomen.

Ik weet uit ervaring dat het korps waar over gesproken wordt het ook op een andere manier kan. Maar ik ga daar verder niet op in. Dat ligt te gevoelig voor meerdere mensen en het hoort niet hier op een publiek forum.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #45 Gepost op: 29 februari 2012, 22:14:47
Zoals ik al eerder zei: erg goed dat hier extra aandacht voor komt!!

Goed ook om te lezen dat de 'ervaringsdeskundigen' óók positieve ervaringen hebben. Hopelijk heeft die steun en inzet van collega's en het korps een goed effect gehad! :)
Senior GGP / Oost-Brabant


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #46 Gepost op: 3 april 2012, 08:52:02
'Genen bepalen wie PTSS krijgt'
BAARN - Onderzoekers van de University of California hebben onderzocht waarom sommige mensen na een ingrijpende gebeurtenis last van een posttraumatische stress-stoornis (PTSS) en anderen niet. Volgens de onderzoekers bepaalt een variatie in twee genen hoe gevoelig je bent voor het ontwikkelen van deze stoornis. Het team onderzocht het DNA van 200 familieleden uit 12 families die in 1988 een aardbeving in Armenië overleefden. Bij deze zware aardbeving kwamen zo'n 25.000 mensen om. 90 procent van de ondervraagden had dode lichamen gezien, 92 procent zwaar gewonden. Mensen die twee genvarianten hadden die de productie van serotonine beďnvloeden, bleken vaker symptomen van een posttraumatische stress-stoornis te vertonen.

"We vermoeden dat de genvarianten zorgen voor een lagere productie van serotonine, waardoor deze familieleden gevoeliger zijn voor PTSS na blootstelling aan geweld of een ramp", zegt Armen Goenjian. Serotonine heeft invloed op je stemming en emoties. Psychologe Jennifer Wild, expert op het gebied van PTSS, voegt toe dat er nog meer factoren zijn die de gevoeligheid voor een posttraumatische stress-stoornis vergroten. "Psychologische factoren, zoals een geschiedenis met trauma's of lijden aan een neurose zijn betere voorspellers".

http://www.nu.nl/gezondheid/2778123/genen-bepalen-ptss-krijgt.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #47 Gepost op: 26 april 2012, 07:56:29
Minister Opstelten opent eerste 24 uurs hulploket voor politiemensen
Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft vandaag in Doorn het eerste 24/7 Loket Politie geopend. Dit loket is 24 uur per dag digitaal en telefonisch bereikbaar voor agenten die kampen met psychosociale problemen. Ook collega’s en familieleden kunnen bij het loket terecht voor hulp en informatie.

Het loket is zeven dagen in de week bereikbaar voor hulpvragen en zorgen van politiemensen en hun familie. Alle informatie die binnenkomt, wordt vertrouwelijk behandeld. Voor bijvoorbeeld een agent met psychische problemen wordt daarmee de drempel om contact op te nemen zo laag mogelijk gemaakt. De oprichting van het 24 uurs-loket komt voort uit het actieplan Versterking professionele weerbaarheid dat minister Opstelten vorig jaar naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Met het actieplan wil de minister het aantal politiemensen dat verminderd inzetbaar is door sociale en psychische klachten terugdringen.

Het eerste loket gaat van start als pilot. Het loket is bedoeld voor politiemensen uit de regio’s Groningen. Friesland en Drenthe. Daarnaast kunnen alle aspiranten van de Politieacademie er terecht en politiemensen die op missie uitgezonden zijn geweest. Tijdens de pilotfase wordt bepaald in welke vorm het 24/7 Loket per 1 januari voor alle politiemensen en hun omgeving wordt opgesteld.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/nieuws/2012/04/25/minister-opstelten-opent-eerste-24-uurs-hulploket-voor-politiemensen.html?ns_campaign=nieuwsberichten-ministerie-van-veiligheid-en-justitie&ns_channel=att


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #48 Gepost op: 8 mei 2012, 11:10:26
„Agenten met trauma gepest”

APELDOORN – Politiekorpsen proberen af te komen van getraumatiseerde agenten. Dat schrijft het AD, op basis van gesprekken met agenten. De korpsen negeren werknemers die met psychische klachten thuis zitten, dwingen agenten ontslag te nemen of proberen hen op slinkse wijze te ontslaan. Agenten klagen over machtsmisbruik, intimidatie, pesterijen en manipulatie.

Veel agenten met een posttraumatische stress-stoornis (ptss) krijgen geen hulp van het korps. Ze worden gekort op hun salaris, moeten duizenden euro’s aan medische kosten zelf betalen en worden onder druk gezet te vertrekken. Sommige korpsen zouden dreigen met financiële sancties of het breken van carričres. Volgens de vakbonden zijn zeker 40 agenten verwikkeld in juridische procedures. Zij willen onder meer erkenning van ptss als beroepsziekte.
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/agenten_met_trauma_gepest_1_642297


sylvester1986

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 8 mei 2012, 11:27:21
Wat een kwalijke zaak dat men zo met personeel omgaat.