PTSS bij de politie

Auteur Topic: PTSS bij de politie  (gelezen 65265 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 6 januari 2011, 08:16:20
Biomarker voorspelt PTSS
Nederlandse militairen van wie witte bloedcellen voor een missie veel stresshormoonreceptoren bevatten, hebben na hun missie meer kans op posttraumatische stress. Dat stellen onderzoekers verbonden aan het UMC Utrecht en de Militaire Geestelijke Gezondheidszorg in American Journal of Psychiatry van deze maand.

Mirjam van Zuiden c.s. van het UMC Utrecht onderzochten ruim 450 soldaten die tussen 2005 en 2008 gedurende vier maanden op missie naar Afghanistan vertrokken. Na afloop van de missie bleken 34 soldaten veel symptomen van posttraumatische stress te hebben. Bij deze 34 soldaten analyseerden ze vervolgens diverse bloedwaarden en vergeleken die met de bloedwaarden van 34 collega’s die dezelfde uitzending meemaakten en die geen symptomen van PTSS vertoonden.
 
Van Zuiden c.s. trachtten langs deze weg een biomarker te identificeren die duidt op een verhoogde kwetsbaarheid voor PTSS. Ze meenden die gevonden te hebben in de mate waarin  leukocyten kunnen binden aan de glucocorticoïdereceptor (GR). Hoe groter het aantal receptoren, hoe meer risico op PTSS. En inderdaad, dit GR-aantal bleek groter bij die soldaten die na afloop van de missie veel PTSS-symptomen ontwikkelden. Een stijging van het aantal receptoren met duizend bleek het risico op PTSS 7,5 maal te verhogen.

In een commentaar benadrukt Douglas Delahanty de noodzaak van een goede inschatting van de kwetsbaarheid voor PTSS. Want, aldus de commentator, slechts een gering aantal van alle mensen die een traumatische gebeurtenis meemaken, krijgt PTSS en zogenaamde debriefing na afloop van een missie waarbij iedereen betrokken is – dus ook degenen die geen risico lopen – kan soms averechts werken. Het is dus goed dat gezocht wordt naar betrouwbare voorspellers.
Delahanty plaatst echter wel een paar kanttekeningen bij het onderzoek van Van Zuiden c.s. Zo wijst hij erop dat de verhoogde GR-aantallen niet causaal in verband hoeven te staan met PTSS. Misschien hangen ze samen met eerdere trauma’s. Als er namelijk één factor is die vrij consistent het risico op PTSS verhoogt, dan is het wel een eerder trauma. En zo’n eerder trauma laat zijn sporen na in de werking van het menselijke stresssysteem (de HPA-as), en bijgevolg wellicht ook in het GR-aantal.
Verder constateert hij ondanks het verschil in GR-aantallen tussen de groep met geen (of weinig) en de groep met veel PTSS-symptomen ook veel overlap, hetgeen het GR-aantal tot een minder betrouwbaar screeningsinstrument maakt om personen met een grotere kwetsbaarheid voor de stoornis op te sporen. Geen wonder overigens, vindt de commentator, want PTSS is een complexe stoornis.

Henk Maassen

Am J Psychiatry 2011; 168: 89-96 en 9-11

Zie verder:

http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/content/abstract/168/1/89
http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/content/full/168/1/9

bron: http://medischcontact.artsennet.nl/blad/Tijdschriftartikel/Biomarker-voorspelt-PTSS.htm




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2011, 08:26:36
"en zogenaamde debriefing na afloop van een missie waarbij iedereen betrokken is – dus ook degenen die geen risico lopen – kan soms averechts werken."


Zo, dat is even een statement. Wanneer is soms? Niet meer evalueren om "stoom af te kunnen blazen"? Uit wel onderzoek blijkt dat?


Zorbacop

  • Brigadier RR - coach/ANPR/biker/ME
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Servo Per Amikeco
    • Zorba-shirts
Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2011, 14:29:15
Ook wij zijn maar mensen.
Ook heel interessant voor diegene die (nog) in opleiding zijn.
In deze uitzending (klik op bekijk uitzending of bekijk website) zijn o.a. 2 collega's van mij aan het woord waar ik ook mee werk en gewerkt heb. (John en Hermien)
Politie agent zijn is niet zomaar een vak.
We blijven mensen. Dit is gewoon de waarheid en de gewone burger zal dit nooit snappen, want wij schrijven alleen maar bonnetjes.
Het is het kijken waard.
Crime is a disease  I'm the cure When everythi


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2011, 14:31:50
Zorbacop, je link gaat bij mij, naar de startpagina van uitzendinggemist.nl
Om welk programma gaat het?
(in de schaduw van het nieuws, maar welke datum/uitzending?)


Edit: gevonden:
http://player.omroep.nl/?aflID=12135545&start=00:00:00
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Zorbacop

  • Brigadier RR - coach/ANPR/biker/ME
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Servo Per Amikeco
    • Zorba-shirts
Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2011, 14:47:28
Verrek je hebt gelijk.
Bedankt voor de juiste link. Ik kan hem helaas niet meer wijzigen zie ik.  O0
Crime is a disease  I'm the cure When everythi


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2011, 15:42:31
Hierbij de link naar de beta versie van Uitzending Gemist: http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1060247
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2011, 19:14:13
Indrukwekkende uitzending. Ik geloof dat er de laatste jaren al behoorlijk wat vooruitgang is geboekt met de (geprofessionaliseerde) BOT's. Maar dat is natuurlijk alleen op basis van wat ik hier en daar lees. Maar op dit gebied blijft er natuurlijk heel veel winst te behalen bij de politie en andere hulpverleningsinstanties.

Wat ik in het filmpje enigszins ergerlijk vond was de reactie van de politieagente uit het publiek. Het kwam op mij over alsof ze haar collega's maar watjes vindt ("Ík ben heel nuchter, ík kan daar goed mee om gaan" etc.). Ik geloof meteen dat de politiecultuur harder is dan bij andere beroepsgroepen, maar ik vraag me toch af of zo'n opvatting daadwerkelijk gevoeld wordt in de organisatie.
Senior GGP / Oost-Brabant


Zorbacop

  • Brigadier RR - coach/ANPR/biker/ME
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Servo Per Amikeco
    • Zorba-shirts
Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2011, 09:11:37
Ja wat wil je....ze kwam uit Flevoland.  ::)
Wat was dat nu voor voorbeeld van haar wat erg was dat ze meemaakte.
Het aanzeggen dat iemand was overleden.
Dat was haar voorbeeld.
Ja ook ik zat me goed te ergeren aan haar.
Crime is a disease  I'm the cure When everythi


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2011, 09:20:39
Idd een goed stuk.
Wat een m..s die "collega" van Flevoland. In mijn ogen kan je dan beter niks zeggen, is ook iets respect voller naar de 3 collega's die aan tafel zitten.

Ik ken persoonlijk ook een aantal collega's die PTSS hebben. Ik kan je vertellen daar wordt je niet vrolijk van als je dat heb. Daar kan je behoorlijk van naar de kl..e gaan.

Gelukkig is er tegenwoordig behoorlijk goede professionele hulp voor deze collega's.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2011, 10:39:20
Sterk stuk, respect voor de collega's die daar zitten en hun verhaal vertellen. Ook respect voor de collega van Flevoland, ze krijgt haar verhaal niet goed voor het voetlicht. Maar het is wel een stap om zo voor iedereen een tegen geluid te laten horen.
Digitaal onderzoek