Incidentmanagement en water

Auteur Topic: Incidentmanagement en water  (gelezen 10439 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #20 Gepost op: 14 september 2004, 10:53:35
De natte vinger tijd is bijna voorbij..

De chester heeft zelfs 2 vast gemonteerde marifoons, aangesloten op de headsets.. , waarvan 1 met scan functie.. en allebei met kanaal 0.
1 breedband mobilifoon,
verder heeft de chester ook een een portofoon/marifoon met kanaal 0.

In het najaar hoop ik zelfs een intercom systeem te installeren. waarbij de marifoons en mobilifoon zijn geintergreerd.. , we wachten nog ff op de resultaten van de draadloze peltor systemen in combinatie met een david clarc 9800 systeem...

In sommige gebieden kan je zonder kaart plotter en gps af, bij ons is dat al erg lastig, omdat wij met veel ondieptes hebben dus niet zomaar in het donker ergens vast willen zitten..

Wij kunnen het ons niet veroorloven om geen goede communicatie te hebben, die het liefst ook op hoge snelheid te gebruiken is. en op hoge snelheid te varen in het donker waarbij het niet duidelijk is wat onze positie is..

Dus waar ik de natte vinger kan uitsluiten, zeker als dat de veiligheid van de bemanning ten goede komt zal ik dat zeker doen.. Wij hebben trouwens een erg smal console, en met een slimme truukjes komen we erg ver.... Als alles geintergreerd zal ik er wel een foto van maken..

Maar dit heeft al erg veel met de implementatie van incidentmanagement en proffesionalisering te maken. met andere woorden we dwalen af..


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #21 Gepost op: 14 september 2004, 13:19:06
Of we met alles wat er op en in die bok zit afdwalen is nog maar de vraag.

Want, mag dat allemaal? En dat leidt dan weer tot de vraag of je de waterincident management discussie binnen de bestaande regelgeving wil houden.

Temeer interessant omdat binnen de hele hulpverlening regelmatig wet en regelgevning wordt overtreden in het belang van een goede hulpverlening.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #22 Gepost op: 14 september 2004, 16:47:56
Alle communicatie apparatuur is natuurlijk geweldig maar des de meer je kan bereiken des te meer werk afspraken je moet maken. Bepaalde apparatuur is wel van belang, of een dual watch voldoende is in plaats van twee marifoon kan niet over oordelen maar ik heb toch liever een tweede marifoon. Maar dit wijkt wel ver het onderwerp af. Een goed vooroverleg over wat er mogelijk is en wie in te zetten ben je al een heel ver.

99100001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 14 september 2004, 18:01:25
Of we met alles wat er op en in die bok zit afdwalen is nog maar de vraag.

Want, mag dat allemaal? En dat leidt dan weer tot de vraag of je de waterincident management discussie binnen de bestaande regelgeving wil houden.

Temeer interessant omdat binnen de hele hulpverlening regelmatig wet en regelgevning wordt overtreden in het belang van een goede hulpverlening.

Ik wou de discussie wel binnen de regelgeving houden..
met een hele kleine kanttekening, je kan op je marifoonvergunning extra vrij stellingen krijgen, indien nodig.. Dualwatch, vind ik zelf onvoldoende. maar dat had ook van de functie van je boot af..

Ook mag een 2e marifoon, wel een scanfunctie hebben..   ;-)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #24 Gepost op: 15 september 2004, 11:07:09
Alleen kanaal 00 mag volgens mij niet zomaar, hier moet je toestemming hebben van kustwacht of knrm. Maar ik ga er vanuit dat kanaal 00 door de vorige eigenaar in de marifoon is gezet. Een tweede marifoon kanje wel laten scannen of op dual watch zetten maar hoe vaak moet je naar 3 kanalen luisteren.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 15 september 2004, 12:48:07
Alleen kanaal 00 mag volgens mij niet zomaar, hier moet je toestemming hebben van kustwacht of knrm. Maar ik ga er vanuit dat kanaal 00 door de vorige eigenaar in de marifoon is gezet. Een tweede marifoon kanje wel laten scannen of op dual watch zetten maar hoe vaak moet je naar 3 kanalen luisteren.

9910001

Misverstand, de KNRM is "eigenaar"van kanaal 00, de kustwacht mag het van haar gebruiken. Ook wij (de Chester en de Seeker hebben die toestemming, zoals alle reddingsboten hier in de buurt. Maar we gebruiken het kanaal niet onderling, alleen om met de KNRM schepen te communiceren. Dat was afgelopen zondag toen we drie jongens van hun omgeslagen bootje hadden gehaald niet zo handig, want wij mogen geen redned kanalen gebruiken, dus alleen de kustwacht (die had goed opgelet, we hadden het wel gemeld) wist waar de drenkelingen waren.

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #26 Gepost op: 15 september 2004, 13:44:44
Het uitgangspunt dat je geen RN of brandweer kanalen mag gebruiken als je geen deel uitmaakt van die organisaties vind ik voor de hand liggen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #27 Gepost op: 15 september 2004, 15:51:40
Het uitgangspunt dat je geen RN of brandweer kanalen mag gebruiken als je geen deel uitmaakt van die organisaties vind ik voor de hand liggen.

Net zo voor de hand ligt dat je dan andere wegen moet bewandelen als je wat wilt vragen aan ons en dan ook niet op die kanalen naar ons moet staan te roepen!  ;D  ;D  ;D.

Een kanaal wat je graag exclusief voor je zelf hebt leent zich niet voor communicatie met "derden" daar is bv de marifoon meer geschikt voor. Als er dan iemand klaar staat op de kant met dekens, warme drankjes en post en ik weet dat niet, ga ik daar niet heen omdat ik geen antwoord krijg over de mari.  

Overigens is de KNRM daar wat minder frigide in.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #28 Gepost op: 15 september 2004, 20:28:51
Het uitgangspunt dat je geen RN of brandweer kanalen mag gebruiken als je geen deel uitmaakt van die organisaties vind ik voor de hand liggen.

Sorry, maar ik vind dit soort uitlatingen een zeer hoog "REMY" gehalte hebben en zijn absoluut niet bevorderlijk voor de multi-disciplinaire samenwerking. Eigenlijk moet iedere hulpverlenende instantie een breedbandmobi hebben van de Brandweer. Daar zit tenminste alles in. Ook RN, RK etc.
Het komende dillema met C2000 is dat een aantal communicatiemiddelen weer niet een aantal banken bezit zodat er wederom weer niet elkaar gecommuniceerd kan gaan worden, dus schiet je wat dat betreft weer niks mee op.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #29 Gepost op: 16 september 2004, 10:08:48
Ik denk dat er afspraken dienen te zijn over het gebruik van kanalen door andere dan de eigen eenheden. En dient ook een roepnummer/tooncode te zijn toegekend.

Zo heeft de strandauto van de politie Kennemerland Zuid een brigademobilofoon aan boord met tooncode (28.90).

Ook in IJmuiden heeft de politie strandauto direct contact met de brigade en een eigen roepnummer (52.90).
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!