Incidentmanagement en water

Auteur Topic: Incidentmanagement en water  (gelezen 10441 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #40 Gepost op: 16 september 2004, 21:49:09
Kanaal 0 als gemeenschappelijk kanaal, is misschien een optie, Maar 67 is ook goed te gebruiken hoor..

De KNRM gebruikt voor de AC wel roepletters in combinatie met de bootnaam. En voor de walploeg een fictieve naam, Rescue 1 t/m 9
En anders roep je ze met KNRM  en dan antwoorden ze ook altijd.. ;D

Maar als de VC's en de OVD's ook kanaal 0 hebben, dat hebben we toch een al gemeenschappelijk kanaal.
Kanaal 0 gebruiken we ook om te communiceren met een redned brigade indien nodig.
En als het echt nodig is, dan programmeren we in een redned kanaal ff in onze breedband porto..

Maar toch gek, dat een relatieve goedkope opleiding en examen dat ze die opleiding niet aan de centralisten geven en aan de OVD.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #41 Gepost op: 17 september 2004, 11:38:17
Volgens mij mag je niet zomaar in je breedbandporto brigade kanalen in programeren omdat je ook voor je zendmachteging moet betalen. Verder mag je alleen kanaal 00 gebruiken al je toestemming hebt van de knrm. De brigade kanalen izjn er voor onderlinge communicatie tijdens bewakingen voor de brigades.

9910001
9910001


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #42 Gepost op: 17 september 2004, 15:09:25
Volgens mij is er destijds afgesproken dat de KNRM op al haar boten RN mobilofoons installeert, eigendom van de KNRM en met toestemming van RN, voor gebruik met brigade eenheden.

Op zich een goed idee, helaas blijkt het in de praktijk niet altijd goed te werken. Als brigadeboten gaan wij er vanuit dat zij, redelijk comfortabel gezeten, ons ondersteunen en op de hoogte houden van de communicatie met bv. het KWC, en zeker als ze OSC zijn aanwijzingen geven over hoe te zoeken en op te lijnen voor zoekslagen. Dit komt niet goed uit de verf, volgens mij vooral omdat alle communicatie door elkaar op alle headsets van de bemanning is te horen.

Wij hebben tot onze verbazing tijdens een zoekactie al eens te horen gekregen "of we wat minder gebruik wilden maken van de mobilofoon" Uiteraard praten we ook met onze auto's en de politieauto op het strand. Bij veel zoekacties is dat overigens een belangrijk deel van de oplossing, nadere info over hoeveel personen en een presieser tijdstip van vermissing maakt de actie op zee doelgerichter.

Overigens gaat het vaak wel goed, meestal zit er dan iedmand aan boord die via de brigades bij de maatschappij is gekomen en zodoende weet hoe het werkt.

Soms krijg ik de indruk dat men de roepnummers niet goed kan plaatsen en ik vind het sowiso raar en jammer dat de KNRM boten geen roepnummer hebben gekregen.


Bij ons werkt dit dus wel, de KNRM geeft aan wat de bedoeling is indien zij osc zijn, na overleg met het kwc. Het kwc vraagt hen ook altijd of zij de reddingsbrigade op de hoogte willen stellen.
Ook is het zo dat hier de KNBRD mobi niet op de headsets kan, dit schijnt een technisch probleem te zijn.
Tot slot hebben wij de vaste afspraak dat wanneer een KNRM boot bij een actie is betrokken, de boten op een ander kanaal gaan werken dan de posten, terreinwagens en mensen op het strand. Dit om een kakelfonie te voorkomen.

Hier hebben alle terreinwagens, ook van de knrm en de KNRM boot een vast AC nummer. De KNRM truck heeft daarnaast ook een vast reddingsbrigadenummer. Werkt uistekend.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #43 Gepost op: 18 september 2004, 00:45:26
Voor het gemeenschappelijk werken op de marifoon via 16 of 67 valt wat te zeggen.

Volgens mij is er een gemeenschappelijk landmobiel kanaal, (namelijk 10) dat in elke brandweer en ambu mobilofoon zit, is er iemand die daar ervaring mee heeft en werkt dat goed?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #44 Gepost op: 18 september 2004, 08:32:12
Voor het gemeenschappelijk werken op de marifoon via 16 of 67 valt wat te zeggen.

Volgens mij is er een gemeenschappelijk landmobiel kanaal, (namelijk 10) dat in elke brandweer en ambu mobilofoon zit, is er iemand die daar ervaring mee heeft en werkt dat goed?

Nee, dat kan niet om dat het een navigatie kanaal is: "De Neeltje Jacoba komt de haven van Madurodam binnen, is er nog tegenvaart?".  Enerzijds zou je daar veel last van hebben, anderzijds ontneem je de scheepvaart de mogelijkheid om met elkaar te communiceren over de navigatie. Nog een nadeel is dat het kustwacht centrum niet op kanaal 10 kan komen. Het komt zelfs voor dat uitwijken van 16 naar 67 niet lukt om dat veel reddingsboten nog geen 25 watt op 67 kunnen maken en daarom niet gehoord worden op een beetje afstand. Voordeel van 67 boven 13, 08 en 10 is dat de boten die wat met de redding te maken hebben op 67 mogen komen, er is daar dus geen concurentie.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #45 Gepost op: 18 september 2004, 09:11:07
Voor het gemeenschappelijk werken op de marifoon via 16 of 67 valt wat te zeggen.

Volgens mij is er een gemeenschappelijk landmobiel kanaal, (namelijk 10) dat in elke brandweer en ambu mobilofoon zit, is er iemand die daar ervaring mee heeft en werkt dat goed?
kanaal 10 is het rampenkanaal,en wordt vaak gebruikt bij grote incidenten waar de VC ook bij ingezet is.Er wordt dan een eigen netwerk opgezet,zodat de AC geen last meer heeft van het radioverkeer ter plaatse.En de AC weer door kan gaan met het reguliere werk,mochten er meer eenheden terplaatse moeten komen wordt aan de AC gevraagt die op te piepen.

maar kanaal 10 werkt goed,als aankomend voertuig wordt je gemeld dat je moet doorschakelen naar kanaal 10 en dan kun je contact opnemen met de VC


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #46 Gepost op: 18 september 2004, 10:00:48
kanaal 10 is het rampenkanaal,en wordt vaak gebruikt bij grote incidenten waar de VC ook bij ingezet is.Er wordt dan een eigen netwerk opgezet,zodat de AC geen last meer heeft van het radioverkeer ter plaatse.En de AC weer door kan gaan met het reguliere werk,mochten er meer eenheden terplaatse moeten komen wordt aan de AC gevraagt die op te piepen.

maar kanaal 10 werkt goed,als aankomend voertuig wordt je gemeld dat je moet doorschakelen naar kanaal 10 en dan kun je contact opnemen met de VC

Mooi is dat, een voorbeeld van de verwarring die kan ontstaan!! Peter D bedoelt het rampenkanaal 10 van de brandweer, niet van de marifoon. ::)

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #47 Gepost op: 18 september 2004, 11:43:39
Mooi is dat, een voorbeeld van de verwarring die kan ontstaan!! Peter D bedoelt het rampenkanaal 10 van de brandweer, niet van de marifoon. ::)

Henk
als ik de vraag van Koen lees kom ik op het kanaal 10 van de brandweer terecht,en niet die van een marifoon


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #48 Gepost op: 18 september 2004, 12:26:46
als ik de vraag van Koen lees kom ik op het kanaal 10 van de brandweer terecht,en niet die van een marifoon

Je hebt gelijk! Ik zie het nu ook, hij noemde het in een adem met de marifoon kanalen 16 en 67. Hij bedoelde idd Kanaal 10 van de brandweer en dat is daar niet mee te vergelijken en niet te gebruiken, niemand kan daar komen behalve de brandweer, en het vervalt binnenkort vanwege C2000. Dan wordt het een frequentie van digitenne./

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #49 Gepost op: 18 september 2004, 19:51:16
Je hebt gelijk! Ik zie het nu ook, hij noemde het in een adem met de marifoon kanalen 16 en 67. Hij bedoelde idd Kanaal 10 van de brandweer en dat is daar niet mee te vergelijken en niet te gebruiken, niemand kan daar komen behalve de brandweer, en het vervalt binnenkort vanwege C2000. Dan wordt het een frequentie van digitenne./

Henk

Digitene zend in de UHF uit en niet in de VHF henk,..

Verder word in de praktijk kanaal 10 bijna nooit gebruikt, maar word alle communicatie tussen brandweer en ambu ook bij grotere calamiteiten eigen via de CPA/AC geregeld..
10 bij ons word wel door de brandweer gebruik voor opschalingsoefeningen etc..