Waarom verloopt een persconferentie vaak zo knullig?

Auteur Topic: Waarom verloopt een persconferentie vaak zo knullig?  (gelezen 8585 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 6 januari 2011, 14:07:02
N.a.v. de grote brand gisteren bij Chem-pack was het vandaag weer eens tijd voor een echte 'crisis'persconferentie.

Interessant natuurlijk; twee veiligheidsregio's betrokken, 2 coördinerend burgemeesters + 1 burgemeester van de gemeente waarin de brand plaatsvond. En natuurlijk diverse vertegenwoordigers van de operationele diensten. Dat levert een volle tafel op, in dit geval 7 personen (incl. communicatiemedewerker).

Meestal zie je dan één van de volgende twee fenomenen ontstaan (of een combinatie van beide):
- een stoelendans van sprekers, die om beurten achter een stapel microfoons plaatsnemen
- het continu verplaatsen van microfoons naar de persoon die op dat moment aan het woord is.

Ook nu was het weer zover, zeker bij het gedeelte waar journalisten vragen konden stellen. Ten eerste hoor je de vraag uit de zaal niet, ten tweede zorgt dat continu verplaatsen van mensen en / of microfoons voor een rommelig gebeuren.


Dat was ook te zien bij de Turkisch Airlines Crash. Zie bijv. dit fragment op 5:00 minuten:
persconferentie crash turks vliegtuig schiphol press conference crash turkish airplane schiphol

En ook in de persconferentie van vandaag op verschillende punten (3:15, 6:30):
Brand in Moerdijk: persconferentie in Breda na de brand

Het deel met vragen van de journalisten zie je hier helaas niet, maar daar was weer sprake van het telkens moeten verplaatsen van microfoons naar degene aan wie de vraag gesteld werd.


Ik wil geen oordeel geven over de inhoud van de persconferentie, maar de manier waarop e.e.a. wordt georganiseerd moet toch beter kunnen? :)

Of ben ik de enige die hier 'last' van heeft ;)


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2011, 14:12:06
Er is toch wel een systeem te bedenken waarbij iedere spreker een microfoon voor zich heeft en dat de media in een 'verzameldoos' kan prikken?


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2011, 14:23:20
Er is toch wel een systeem te bedenken waarbij iedere spreker een microfoon voor zich heeft en dat de media in een 'verzameldoos' kan prikken?
Ook nooit begrepen waarom dat er niet is / niet gebruikt wordt.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2011, 14:39:08
Er is toch wel een systeem te bedenken waarbij iedere spreker een microfoon voor zich heeft en dat de media in een 'verzameldoos' kan prikken?

Exact, daar zat ik ook aan te denken. En een microfoon op statief in de zaal, waarachter een journalist die een vraag wil stellen plaats kan nemen. Dan heb je ook niet dat ze door elkaar heen tetteren ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2011, 15:40:56
Ja, dat heet "inprikken". Maar er is een belang bij het laten zien van je windkapje (hoeveel wind staat daar eigenlijk?) met je logo in beeld (wij waren er bij) en daarom willen veel omroepen dat niet. Je kan van het zaalgeluid een patchplaatje aanbieden, maar niemand prikt daarin, ENG mensen zijn erg gesteld op hun eigen gear. Je zou dat dan verplicht moeten stellen: "nee, U mag hier geen microfoon neerzetten, er staat er al een.
Als u geluid wil dan staan daar de onvangers (Sennheiser in ear bijvoorbeeld) met het zaal geluid, prik daar maar in."

En drie interruptie microfoons voor de vragen, met grote nummers er aan, één, twee en drie en je roept om wie de vraag mag stellen door het roepen van de nummers. Of iemand met een hengel door handopsteken geef je dan aan dat je een vraag hebt, en die krijgt de microfoon voor zijn mond.

(ik wil dat best verzorgen, bel me maar voor een afspraak  0098  0098)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 6 januari 2011, 15:54:35
Ja, dat heet "inprikken". Maar er is een belang bij het laten zien van je windkapje (hoeveel wind staat daar eigenlijk?) met je logo in beeld (wij waren er bij) en daarom willen veel omroepen dat niet. Je kan van het zaalgeluid een patchplaatje aanbieden, maar niemand prikt daarin, ENG mensen zijn erg gesteld op hun eigen gear. Je zou dat dan verplicht moeten stellen: "nee, U mag hier geen microfoon neerzetten, er staat er al een.
Als u geluid wil dan staan daar de onvangers (Sennheiser in ear bijvoorbeeld) met het zaal geluid, prik daar maar in."

Dan zou ik als organisator van zo'n persconferentie zeggen "pech gehad", je prikt in of je houdt je microfoon bij je, maar geen gedoe hier aan de tafel ;)
Het verstoort i.m.o. de duidelijkheid van de berichtgeving en die duidelijkheid is - zeker bij crisiscommunicatie - een belangrijk aspect.

Dat 'ze' erbij zijn kan ik ook wel zien aan het logo boven in beeld ;)

Lijkt mij trouwens dat de media ook niet heel gelukkig zijn met dat gedoe met microfoons de hele tijd. De NOS schakelde zelfs weg bij de vragen, maar dat kan er ook mee te maken hebben dat ze 'Koffie MAX' niet verder wilden verstoren. Net wat je belangrijk vindt natuurlijk :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2011, 16:03:01

Dat 'ze' erbij zijn kan ik ook wel zien aan het logo boven in beeld ;)


Nee Maarten, je denkt weer niet slecht genoeg. Het gaat om jouw logo in beeld bij de concurrentie!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2011, 16:04:40
Hoe werkt het in de Tweede Kamer en bij 'Nieuwspoort'? Daar zie ik toch ook nooit microfoons van alle omroepen op tafel staan?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2011, 16:54:18
Maar er is een belang bij het laten zien van je windkapje (hoeveel wind staat daar eigenlijk?) met je logo in beeld (wij waren er bij) en daarom willen veel omroepen dat niet.

In de broadcastwereld heet zoiets een plopkap, en dat heeft geluidstechnisch wel degelijk zin. Voor echte wind kan je beter een "flurry" nemen, zo'n pluizig geval ;)

Maar ik vindt zo'n persconferentie vaak niet om aan te horen, wat een chaos en herrie. Zet er een goed en broadcast-proof systeem neer en laat dat door iemand schuiven die er verstand van heeft. Vervolgens een stagebox en/of transmitter in de zaal en klaar is kees. En gooi daarnaast is alle fotografen die zaal uit, wat een *piep* herrie :-\

En volgensmij is de NOS over op surround geluid, ik tel zo snel 3 mics?! En naar de richtingskarakteristiek van degene van RTV Rijnmond ben ik best wel benieuwd 0098

Joost


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 6 januari 2011, 16:57:30
Zijn er 'standaard' (bedraad / draadloos) aansluitingen in de geluidswereld die journalisten en hun geluidstechnici gebruiken?  :)