Waarom verloopt een persconferentie vaak zo knullig?

Auteur Topic: Waarom verloopt een persconferentie vaak zo knullig?  (gelezen 8624 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #10 Gepost op: 6 januari 2011, 17:03:55
Zijn er 'standaard' (bedraad / draadloos) aansluitingen in de geluidswereld die journalisten en hun geluidstechnici gebruiken?  :)

Bedrading vaak wel, draadloos niet is meer afhankelijk van merk/type.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #11 Gepost op: 6 januari 2011, 17:09:24
Zijn er 'standaard' (bedraad / draadloos) aansluitingen in de geluidswereld die journalisten en hun geluidstechnici gebruiken?  :)

Ja, het voeden van cameraploegen gebeurt, zover ik weet, altijd met de standaard XLR connectoren ;) En qua beltpack-ontvangers zijn er speciale broadcastvarianten, bedoelt voor ENG, die ook simpelweg in de camera geprikt kunnen worden.

Edit: ENG = Electronic News Gathering, daarbij moet je dan denken aan locatieverslagen ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 6 januari 2011, 20:19:51
In de broadcastwereld heet zoiets een plopkap, en dat heeft geluidstechnisch wel degelijk zin. Voor echte wind kan je beter een "flurry" nemen, zo'n pluizig geval ;)

Maar ik vindt zo'n persconferentie vaak niet om aan te horen, wat een chaos en herrie. Zet er een goed en broadcast-proof systeem neer en laat dat door iemand schuiven die er verstand van heeft. Vervolgens een stagebox en/of transmitter in de zaal en klaar is kees. En gooi daarnaast is alle fotografen die zaal uit, wat een *piep* herrie :-\

En volgensmij is de NOS over op surround geluid, ik tel zo snel 3 mics?! En naar de richtingskarakteristiek van degene van RTV Rijnmond ben ik best wel benieuwd 0098

Joost  

Ik leer graag wat bij na 30 jaar, maar een plop (wind, ploppen is ook wind) kapje binnen heeft alleen zin als je de microfoon vlak voor je mond hebt, op afstand heb je geen last van het ploppen (bij somminge medeklinkers geeft de uitgeblazen lucht de microfoon een ploppend geluid door, voornamelijk in het laag). Ook voor het membraaam zit vaak al een opencelstuktuurschuimvliesje, ik heb er binnen nooit een windkap op, en gebruik de windkap alleen buiten, als het waait. Een windkap gaat altijd ten koste van het hoog en ook de gevoeligheid heeft er onder te leiden.  Een dode kat doet zijn werk beter, maar daar kun je geen mooi logo op zettten. Als die in beeld komt krijgt de steeds spaarzamer wordende geluidstechnicus een schop van de cameraman.
Neem nou van mij aan dat het gaat om het logo van de zender, een annder nut heeft de kap niet binnen.

Ik verwed er alles onder dat die éne draadloze EW G2 zonder reklamewindkap die van het zaalgeluid is.

Ik heb meegemaakt dat iemand zijn windkap met RTL4 logo liet liggen en terug moest om 'm te halen.




Windkap, nog zonder bedrukking...




Zelfs buiten gebruik ik alleen een windkap als het echt nodig is...
Zoals hier, bij de een of andere strandtent tijdens de uitreiking van het eerste boek generatie Einstein.
Zo'n zelfde microfoon, een hoop pers en maar één microfoon, de rest had een lijntje van mij...


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #13 Gepost op: 6 januari 2011, 20:21:23

En gooi daarnaast is alle fotografen die zaal uit, wat een *piep* herrie :-\
Tuurlijk joh! We gooien gewoon de halve pers buiten de deur. Heb je ook nog last van schrijfpennen op een bloknote? Gooien we de schrijvende pers ook buiten de deur ;-)



En volgens mij is de NOS over op surround geluid, ik tel zo snel 3 mics?!
Radio en TV werken vaak apart van elkaar.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #14 Gepost op: 6 januari 2011, 21:08:19
Henk, ik leer ook graag wat bij, dus bedankt voor de verfrissing! :) (De link was broadcast -> plopkappen... niet te diep nagedacht e050) Overigens zou wat gordijnen/schuim hier en daar in zo'n zaaltje ook geen kwaad kunnen volgensmij...

Tuurlijk joh! We gooien gewoon de halve pers buiten de deur. Heb je ook nog last van schrijfpennen op een bloknote? Gooien we de schrijvende pers ook buiten de deur ;-)

Niks tegen fotografen hoor, als ze maar stil zijn als er geluid de ether in gaat. 0098


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 6 januari 2011, 21:13:41
Hebben de organisaties wel/geen standaard draaiboeken voor persconferenties? Het lijkt mij allemaal een beetje geïmproviseerd, laatste moment werk. Ook in ZHZ was de persconferentie tussen de brandweer voertuigen.

Is er van te voren wel over het informeren van de pers nagedacht?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2011, 21:49:18
Hebben de organisaties wel/geen standaard draaiboeken voor persconferenties? Het lijkt mij allemaal een beetje geïmproviseerd, laatste moment werk. Ook in ZHZ was de persconferentie tussen de brandweer voertuigen.

Is er van te voren wel over het informeren van de pers nagedacht?

Je mag toch aannemen dat in het deelproces communicatie wel één en ander over persvoorlichting beschreven staat. Maar dat gaat over het algemeen meer over wie wat doet en niet zozeer over de praktische uitvoering.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #17 Gepost op: 6 januari 2011, 21:53:10
Uit het crisisbeheersplan van de Gemeente Breda:

Aandachtspunten:
De informatie ten behoeve van de journalistieke berichtgeving door de publiciteitsmedia
geschiedt in een daartoe ingericht perscentrum.
De informatie geschiedt uitsluitend door of in opdracht van de burgemeester en wordt zonodig
afgestemd op de voorlichting door provincie en/of rijksoverheid.
De informatievoorziening aan bevolking, pers en bij de hulpverlening betrokken diensten en
organisaties zal zo goed mogelijk geschieden volgens het door de burgemeester en wethouders
vastgestelde deelplan Voorlichting in crisissituaties, waarin de wijze waarop en de uitvoering
zijn aangegeven.
CN NRK


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 6 januari 2011, 21:54:48
Als alle acteurs hun tekst kennen wil dat nog niet zeggen dat het een topfilm is... Ook de regisseur en camera standpunt zijn belangrijk...

Als je allen maar draaiboeken maakt met wie wat mag zeggen en je niet bezig houd met de hardware krijg je dus dit soort bijeenkomsten... Waarom niet een waakvlam overeenkomst met de plaatselijke 'henk' voor het leveren van audio apparatuur op elke locatie in je regio? En van te voren bedenken waar je de persconferenties kan houden als je de mogelijkheid heb om de locatie te bepalen.  :)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #19 Gepost op: 6 januari 2011, 21:56:51
Een beetje mediatraining en presentatietechniek kan ook geen kwaad voor onze Moerdijkse burgervader
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources