Waarom verloopt een persconferentie vaak zo knullig?

Auteur Topic: Waarom verloopt een persconferentie vaak zo knullig?  (gelezen 8631 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #20 Gepost op: 6 januari 2011, 22:03:35
Niks tegen fotografen hoor, als ze maar stil zijn als er geluid de ether in gaat. 0098
Niets tegen TV-ploegen hoor, als ze maar de zaal uit gaan als de fotografen hun werk willen doen. Je breekt je nek over de statieven en kabels. En zo zijn er nog wel een paar opmerkingen te maken die niet realistisch zijn.

Daarnaast hoor je bij de Moerdijk-perconferentie vrijwel niets. Bij de Schiphol-conferentie wel. Mogelijk dat de microfoon op de TV-camera het omgevingsgeluid mee nam?

Henk, ik leer ook graag wat bij, dus bedankt voor de verfrissing! :) (De link was broadcast -> plopkappen... niet te diep nagedacht e050) Overigens zou wat gordijnen/schuim hier en daar in zo'n zaaltje ook geen kwaad kunnen volgensmij...
Het gaat om het nieuws. Niet om het tevreden stellen van een verwende consument.

Laat de pers nu maar onder elkaar uitzoeken hoe ze hun werk doen. Wel denk ik dat je als organisator moet proberen rekening te houden met de hoeveelheid pers en microfoons. Maar in de praktijk zal dat vaak lastig zijn.

Ik zie wel dat veranderingen in media en het media-gebruik door consumenten nog niet altijd is doorgedrongen. Zelf heb ik laatst nog wat tips geven aan een organisatie. Misschien moet ik eens samen met Henk een adviesbureau oprichten ;-) ;-)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #21 Gepost op: 6 januari 2011, 22:05:48
Een beetje mediatraining en presentatietechniek kan ook geen kwaad voor onze Moerdijkse burgervader

Voor die ene keer in de 25 jaar dat ze met de landelijke pers worden geconfronteerd??


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #22 Gepost op: 6 januari 2011, 22:08:19
Terugkomend op de vraag waarom persconferenties er zo knullig uit zien: Komt dat niet omdat men altijd gaat zitten? Is het niet beter om gebruik te maken van een staande positie zoals je in Amerika vaak ziet?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 6 januari 2011, 22:10:29
Voor die ene keer in de 25 jaar dat ze met de landelijke pers worden geconfronteerd??

Gezien de risico's van de BEVI bedrijven in zijn gebied kan hij daar dit jaar beter in investeren dan in het carnavalspak... ;)


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #24 Gepost op: 6 januari 2011, 22:12:25
Achter een spreektafel gaan staan scheelt inderdaad een hoop geschuifel met stoelen.
Als organisator moet je gewoon eisen kunnen stellen, inprikken in een centraal punt of de zaal verlaten. De die het woord moeten voeren hebben het al lastig genoeg op zo'n moment.

De Moerdijkse burgervader maakte helaas niet een al te montere indruk, of het nu om landelijke pers gaat of om een lokale zender, je zult jezelf toch moeten kunnen neerzetten als burgervader.

Het blijft een lastig proces lijkt me, omdat je er eigenlijk met of zonder protocollen nooit echt op voorbereid bent.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #25 Gepost op: 6 januari 2011, 22:16:12


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 6 januari 2011, 22:24:24
Een beetje mediatraining en presentatietechniek kan ook geen kwaad voor onze Moerdijkse burgervader
Gezien de risico's van de BEVI bedrijven in zijn gebied kan hij daar dit jaar beter in investeren dan in het carnavalspak... ;)
De Moerdijkse burgervader maakte helaas niet een al te montere indruk, of het nu om landelijke pers gaat of om een lokale zender, je zult jezelf toch moeten kunnen neerzetten als burgervader.

Burgemeester Wim Denie heeft op 3 januari (!) bekend gemaakt per 1 juli op te stappen als burgemeester, in verband met zijn gezondheid. Het lijkt er sterk op dat hij Parkinson heeft, maar dat heb ik nergens bevestigd gezien. Ik weet niet of je het ziektebeeld kent, maar het heeft ook invloed op de spraak en de fijne motoriek.

Het is deze gezondheidstoestand dus wellicht wat ongepast om over zijn presentatietechnieken te oordelen.

Overigens geeft meneer Denie inhoudelijk scherp antwoord O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #27 Gepost op: 6 januari 2011, 22:30:41
Daarnaast hoor je bij de Moerdijk-perconferentie vrijwel niets. Bij de Schiphol-conferentie wel. Mogelijk dat de microfoon op de TV-camera het omgevingsgeluid mee nam?

Waarschijnlijk zijn we met wat micprocessing al van het grootste probleem af, alleen is het waarschijnlijk allemaal last-minute werk... En ik kan me niet voorstellen dat ze de "shotguns" ook nog open hadden staan, kan daarintegen wel van de zaal en inrichting liggen.

Het gaat om het nieuws. Niet om het tevreden stellen van een verwende consument.

Mee eens, en met dit soort ad-hoc klussen zal het nooit helemaal 100% volgens plan gaan. Maar een beetje strakke techniek en presentatie mag je toch wel verwachten bij de landelijke zenders. :)

Laat de pers nu maar onder elkaar uitzoeken hoe ze hun werk doen. Wel denk ik dat je als organisator moet proberen rekening te houden met de hoeveelheid pers en microfoons. Maar in de praktijk zal dat vaak lastig zijn.

Als ik één ding geleerd heb binnen de geluid/theathertechniek en mijn (nog zeer geringe) media ervaring is: Voorbereiding is het halve werk! Geen gedoe en vaagheid, alles op een rijtje, want het gaat toch nooit volgens plan!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 6 januari 2011, 22:47:18
Burgemeester Wim Denie heeft op 3 januari (!) bekend gemaakt per 1 juli op te stappen als burgemeester, in verband met zijn gezondheid. Het lijkt er sterk op dat hij Parkinson heeft, maar dat heb ik nergens bevestigd gezien. Ik weet niet of je het ziektebeeld kent, maar het heeft ook invloed op de spraak en de fijne motoriek.

Het is deze gezondheidstoestand dus wellicht wat ongepast om over zijn presentatietechnieken te oordelen.

Overigens geeft meneer Denie inhoudelijk scherp antwoord O0

http://www.bndestem.nl/regio/moerdijk/7900103/Burgemeester-Moerdijk-weg.ece

Burgemeester Moerdijk stopt vanwege lager pensioen

door Hessel de Ree . maandag 03 januari 2011 | 07:16 | Laatst bijgewerkt op: maandag 03 januari 2011 | 17:25
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

ZEVENBERGEN - Burgemeester Wim Denie (64) van de gemeente Moerdijk stapt op. Denie, die 2,5 jaar in functie is, maakt dit vandaag bekend tijdens zijn nieuwjaarstoespraak.

De burgemeester liet bij zijn aantreden weten de volle termijn van zes jaar te willen aanblijven maar hij gaat per 1 juli toch met pensioen, met tegenzin.

Het onverwachtse besluit heeft volgens Denie te maken met zijn gezondheid maar vooral met het zogeheten Vendrik-effect. Dit houdt in dat ambtenaren die na hun 65e doorwerken aanzienlijk minder pensioen ontvangen dan wanneer ze voor die leeftijd stoppen.

Mede om deze reden zijn recent andere burgemeesters in de regio met pensioen gegaan, onder wie Rinus Everaers in Rucphen. ,,Ook Michel Marijnen wilde eigenlijk best langer in Roosendaal blijven werken'', zegt Denie. De Moerdijkse burgemeester is naar zijn zeggen enkele weken geleden door het pensioenfonds ABP zelf gewaarschuwd dat hij 'er wel duizend euro per maand op achteruit gaat' als hij blijft werken. ,,Ik wil dolgraag blijven besturen. Maar als ik niet met pensioen ga, ontstaat er een financieel gat. Daar moet ik dan weer drie jaar voor werken om dat op te vangen. Daarbij komt dat ik problemen krijg met mijn ogen. Ik heb glaucoom. De dokter kan me niet garanderen dat ik over drie jaar nog gewoon kan werken.''

De burgemeester heeft zijn 'dilemma' drie weken geleden voorgelegd aan de Commissaris van de Koningin. ,,Die zei dat ik geen dief hoef te zijn van eigen portemonnee en dat ik ook niet mag gokken met mijn gezondheid. Tja, dan is de boodschap duidelijk."

De commissaris had er volgens Denie wel oren naar om hem na 1 juli als waarnemer in Moerdijk aan te stellen zolang er nog geen vervanger voor hem is gevonden. Dat zou betekenen dat hij, gelet op de sollicitatieprocedure, nog ongeveer een jaar in de gemeente Moerdijk aan het werk blijft.

Burgemeester stapt op in Moerdijk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 6 januari 2011, 23:17:18
Als alle acteurs hun tekst kennen wil dat nog niet zeggen dat het een topfilm is... Ook de regisseur en camera standpunt zijn belangrijk...

Als je allen maar draaiboeken maakt met wie wat mag zeggen en je niet bezig houd met de hardware krijg je dus dit soort bijeenkomsten... Waarom niet een waakvlam overeenkomst met de plaatselijke 'henk' voor het leveren van audio apparatuur op elke locatie in je regio? En van te voren bedenken waar je de persconferenties kan houden als je de mogelijkheid heb om de locatie te bepalen.  :)

Palmpie, de plek maakt niet uit, door iedereen die er niets mee te maken heeft wordt de regie door middel van het zaal geluid onderschat.  Ik doe het geluid voor bijna alle gemeenten hier uit 't Gooi en voor de gemeente Amsterdam en tijdens deze informatieavonden, verkiezingsdebatten en inspraakavonden lopen de gemoederen vaak hoog op. Juist door een goede bediening van de geluidstechnicus in samenwerking met de voorzitter lopen dat soort avonden niet uit op een chaos.  Er zijn voldoende truukjes voorhanden om iemand het woord te ontnemen zonder meteen de microfoon dicht te draaien.

Je zit daar als overheid niet voor Piet Snot, er is een verhaal (boodschap) te vertellen en er moeten vragen beantwoord worden, want er is ongerustheid en die dient weggenomen te worden. Want als er geen ongerustheid is bij de bevolking heb je het als overheid goed gedaan.

Als echter je persconferentie al een puinhoop is, wat voor indruk laat dat dan achter over de bekwaamheid een ramp het hoofd te bieden en hoe geloofwaardig kom je dan over met "er is geen reden tot paniek!" ...

En als die burgemeester -ondanks zijn tanende gezondheid- persé het woord niet wil laten doen door zijn loco, "maar ik wil ut zaluf doen", dan stelt hij zich open voor kritiek.