Evalueren van inzetten

Auteur Topic: Evalueren van inzetten  (gelezen 4812 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #10 Gepost op: 9 december 2004, 20:27:31
Misschien kun je het op brandweerkennisnet plaatsen?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #11 Gepost op: 10 december 2004, 11:56:21
Dat zou misschien wel een idee zijn. Ik zal hier in Groningen eens een balletje opwerpen. Bedankt voor de tip!


fireman77

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 10 december 2004, 12:18:38
Misschien ligt het aan mij, maar is dit niet werk zoeken?
Het op papier zetten van wanneer en hoe je moet evalueren, zou dat nou echt nodig zijn?
Je voelt toch zelf aan wanneer je moet evalueren met je ploeg of korps na een uitruk waar de impact hoog van zou kunnen zijn.

Misschien kijk ik daar heel anders tegen aan dan sommige andere collega's hoor, maar zo denk ik er over!


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #13 Gepost op: 10 december 2004, 12:24:18
Mensen,

Waarom moeten wij altijd het wiel opnieuw uitvinden. Binnen Hulpverlenend Nederland is hier al tig x een concept op gemaakt. Daarnaast is er een groot aantal particuliere mensen/instellingen die hierin traningen geven.

Oftewel...maak gebruik van elkaars kennis en kunde. Succces


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #14 Gepost op: 11 december 2004, 09:58:35
het is makkelijk om een aantal handvaten te hebben om een gesprek te strarten maar je weet bij voorbaad niet bij wat voor inzet je wel of juist niet moet evalueren.

Voor de een kan een brand heel mooi zijn terwijl een ander er mogelijk nog een nare ervaring van een andere brand aan overhoud.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 11 december 2004, 10:25:15
Er bestaat altijd nog zoiets als wat ging goed en wat kon beter. Kortom evalueren zou een vast onderdeel moeten worden van ons bestaan!! Eigenlijk doen we dat al, alleen onbewust.


Rene112

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 11 december 2004, 21:32:59
Ik denk dat in de discussie twee zaken door elkaar worden gehaald.

Na een incident kan je als ploeg de inzet nabespreken/evalueren. De bevelvoerder of OvD is daarbij de 'sleutelfiguur' die het initiatief zal moeten nemen en het gesprek zal begeleiden.

Daarnaast kan van een incident een evaluatie(rapport) gemaakt worden. Dit hoeft niet meteen een dik boekwerk te worden. Maar een korte beschrijving van de repressieve inzet waarna de leermomenten en aanbevelingen worden opgesomd kan al heel effectief zijn.

De kunst is om een systeem draaiende te krijgen, waarbij deze evaluaties van inzetten, structureel worden gebruikt bij het opstellen van procedures, het oefenen etc....

De vraag van Siebert ging volgens mij over deze laatste vorm van evalueren.

Het heeft iets met 'kwaliteitszorg' te maken  ;)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #17 Gepost op: 13 december 2004, 08:04:12
Citaat
De kunst is om een systeem draaiende te krijgen, waarbij deze evaluaties van inzetten, structureel worden gebruikt bij het opstellen van procedures, het oefenen etc....

Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen.  ;)
Hoe noemen ze dat ook al weer: een babylonische spraakverwarring ???
Ik bedoel dus inderdaad het laatste; het maken van een evaluatierapport om er allemaal wat van te leren.