Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod

Auteur Topic: Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod  (gelezen 42895 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sigmash

  • Gast
Gepost op: 5 september 2004, 22:51:54
Kan iemand van onze "natte" hulpverleningsvrienden mij misschien helpen met wat de risico's zijn bij kite-surfen.

Ik surf regelmatig op de Grevelingen, bij strand Grevelingendam of bij de jachthaven van Herkingen. Nu wordt er op deze spots sinds een paar jaar in toenemende mate het kite-surfen beoefend. Probleem hierbij is dat je een veel grotere veiligheidcirkel hebt, 30m vliegertouw i.p.v. 5m mast zoals op een conventionele surfplank.

Maar wat als het toch misgaat, zo'n vlieger schiet met 30 a 40 kmh over hetwater, je komt hem op je surfpank met een zelfde snelheid tegenmoet. Het vliegertouw is maar enkelle mm's dik en staat strak gespannen.
Er gaan allerlei "verhalen" de ronde over afgesneden vingers, kun je nagaan als je in je hals wordt geraakt etc etc....

Wat is er bij jullie bekend hierover ?
Wat zijn de ware risico's ? Zijn hier ongevallen van bekend ? zijn hier statistieken van ?
Hebben jullie adviesen, tips, om ongevallen te voorkomen ? Is er regelgeving ? etc.

en, specifiek voor de Oostelijke helft van de Grevelingen, als er zich een ongeval voor doet op of aan het water. Hoe is hulpverleningsland daar georganiseerd ? Welke hulp kan ik verwachten en wat zijn de aan-rij -vaar -vlieg tijden ?




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 6 september 2004, 01:30:19
Hoi SIG*MA*S*H,

Het enige risico dat ik ken wat gebeurd is is niet terug kunnen komen door te harde/zachte wind en de hele vlieger kwijtraken. (een rode "Naish"16 m2, opblaasbaar. vinder gaarne kontakt met RB Huizen of HOGE)

Dus dat valt nog wel mee.


Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 6 september 2004, 08:48:27
Mr. SIGM*A*S*H*,

het dillema met kite-surfers is de kracht die de wind levert ten opzichte van de vlieger. Zeker een beginnende kite-surfer onderschat die kracht en stuurt de vlieger naar beneden en niet omhoog, waardoor de wind "uit het zeil" wordt genomen.

De incidenten die er gebeuren, gebeuren vaak op het strand, bij het installeren van het geheel of vlak onder de kant tijdens het "gijpen", wat gepaard gaat met een leuke jump.
De wind blaast ze letterlijk het strand op en komen terecht op kilometer palen of op de strandhuisjes, zoals enige weken geleden gebeurde in Zandvoort-Noord.

Wat betreft afgesneden vinger etc. is mij weinig van bekend, maar sluit absoluut niet uit dat dat met die snelheden en krachten welke op die lijnen staat, makkelijk kan gebeuren.
Elke hulpverlening start met communicatie.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #3 Gepost op: 6 september 2004, 09:27:41
Het enige geval van letsel aan een niet-kitesurfer wat mij bekend is, betreft iemand die bij het bergen van een vlieger een diepe snijwond in een hand opliep door het touw doordat de vlieger plotseling op ging.
Gevaar voor aanvaring tussen wind- en kitesurfer mogelijk bij een sprong is nog het meest aannemelijk, simpel op te lossen door voor beide sporten verschillende gebieden aan te wijzen.
Het enige probleem is voorlopig dat bijvoorbeeld aan de buitenzijde van de Brouwersdam de regelgeving later op gang kwam dan de sportbeoefening en dat daar alles door elkaar heen beweegt met de nodige risico's.

De hulpverlening op de Grevelingen waarbij interventie op het water nodig is.
Praktijk is dat meldingen per marifoon (of per gsm via het KWC) bij de verkeerspost Ouddorp (in de vuurtoren) terecht komen. Hulpverlening wordt in de meeste gevallen daar gecoördineerd.
Dienstvaartuigen van RP, RWS en Grevelingenschap welke zijn ingemeld worden op de hoogte gesteld en evt. wordt KNRM station Ouddorp en/of bergingsmaatschappij Okker ingelicht.
ETA's zijn van een groot aantal factoren afhankelijk en worden bepaald vanaf moment van inmelden van de vaartuigen.

Kees  8)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #4 Gepost op: 6 september 2004, 13:30:14
Kite surfen kan je reken tot de 'extreme sports' en dat is meteen de aantrekkingskracht. Gelukkig kan dit in Nederland nog steeds op veel plaatsen, uiteraard ben jezelf in de eerste plaats verantwoordelijk voor de veiligheid. Kijk dus goed waar anderen, zoals zwemmers, zich bevinden en zorg voor goede spullen en training. Ook handstakelfakkels in je vest zijn handig, vertel verder anderen wat je gaat doen en hoelang, en let op elkaar.

PS  Uitkijk, is dat eigenlijk wel een goed Nederlands woord 'handstakelfakkels' ? Ik ben eigenlijk bang van niet :-\
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #5 Gepost op: 6 september 2004, 13:37:02
Ken zelf weinig voorbeelden van wonden door de lijnen maar kan me er wel iets bij voorstellen. De meeste problemen izjn met materiaalpech en te weinig wind om terug te komen. Ben zelf wel voorstander van regulering van het lite surfen. Nu zijn er helemaal geen regels en er mag wel iets van worden verwacht.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #6 Gepost op: 7 september 2004, 10:05:42
handflare = handstakellicht

Kees  8)


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2006, 22:32:40
Vanmiddag rond vier uur zat ik met mijn ouders op het strand in Oostvoorne (ZH). Het was er vrij druk met kite-surfers. Dat deze sport niet zonder gevaren is moge duidelijk zijn maar dat wil nog niet zeggen dat het maar hun eigen pakkie-an is als ze in de problemen komen. Op een gegeven moment viel het me op dat een rood-zwarte kite met bijbehorende surfer al enkele minuten in het water dobberde.

Er leek weinig beweging in te zetten en ze dreven steeds verder van de kust af. Ik ben niet iemand die meteen paniek maak en bleef het tafereel enkele minuten volgen. Op een gegeven moment zag ik de man stoeien met zijn kite maar hij bleef maar verder uit de kust drijven, inmiddels al enkele honderden meters naar schatting. Ik sprak een andere kite-surfer aan en wees hem op het tafereel. Deze Poolse jongeman sprak redelijk Engels en ondernam direct actie. Hij trommelde twee andere surfers op en samen met hen hesen ze de kites in de wind en probeerden bij de surfer te komen om te kijken wat er aan de hand was.

Na enkele pogingen om bij de betreffende kiter te komen moesten ze de pogingen helaas staken. Ik heb geen kennis van de sport maar de Pool kwam eenmaal vermoeid terug vertellen dat ze onvoldoende wind hadden om bij hem in de buurt te komen. "We are now taking some swimming action, trying to reach him". Ik vroeg hem of hij in de lijnen van z'n kite vast zat. Hij zei daarop:. "I don't think so, think he lost his board or something".

De aanstaande zwemactie verbaasde mij, temeer omdat de kitesurfer inmiddels naar schatting dik een halve kilometer uit de kust dreef. Het was inmiddels na vieren en de vloed zette sterk op. Dit maakt de tegenwaardse stroming denk ik alleen maar erger. Dan valt 500 meter tegen de stroming inzwemmen in een wetsuit echt niet mee denk ik. En dat ook nog eens met z'n drieën.

Ik snap de actie wel, het is met dat surfers-volk toch een beetje "ons kent ons" maar vroeg mij serieus af of het niet verstandiger was geweest de reddingsbrigade, KNRM of wat dan ook in te schakelen. Uiteindelijk heeft een internationaal driemansteam bestaande uit een Duitse, Poolse en een Nederlandse kitesurfer de man weten te bereiken en naar de kant te halen na een reddingsactie van ongeveer 20 minuten. De man heeft zeker 40 minuten in het water gedobberd.

Wat er nu precies aan de hand was weet ik niet maar de situatie kwam op mij toch tamelijk ernstig over. Eerst geen beweging en toen stoeien met zijn kite, steeds verder afdrijvend. Een paar vraagjes; Wat vinden jullie, had ik mischien toch professionele hulp moeten inschakelen of waren de kiters ervaren genoeg om dat in te schatten en kan ik me daar als strandtourist beter buiten houden? Als je al alarm wilt slaan vanaf het strand, waar doe je dat dan? Gewoon bij 112, hebben die ook contact met de kustwacht? Stel dat we alarm geslagen hadden wat was er dan vermoedelijk opgeroepen voor een dergelijk incident(je)? We hadden hier in het forum toch iemand van KNRM Ouddorp? Als je alarm slaat voor zoiets en de situatie blijkt achteraf mee te vallen, krijgt de betreffende kiter of ik dan een rekening gepresenteerd?

Hoop op wat meer info zodat ik de volgende keer wél weet hoe exact te handelen. Alvast bedankt.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2006, 23:10:44
Punt één is een eventuele melding gerechtvaardigd. Je denkt oprecht dat een persoon in problemen is, dus mocht het niets voorstellen, heb je niet een valse melding gedaan en zal het geen financiele concequenties hebben.
Bedenk het zo: Je kan beter een melding doen waar het blijkt niets voor te stellen dan geen melding doen en er verzuipt iemand.

Via 112 kan je het volgende bereiken (aannemende dat je mobiel belt). Je komt terecht in de 112centrale van her KLPD in Driebergen. Die schalen je door naar één van de volgende partijen:
- RAC Brandweer Rotterdam Rijnmond (evt. politie of ambu, maakt niet zoveel uit, is één meldkamer). De RAC kan zelf de reddingsbrigade bellen of direct de KNRM allarmreren.
- Kustwachtcentrum Den Helder, die kan ook de KNRM allarmeren.

112 bellen is dus altijd goed in deze situatie.

Persoonlijk vind het het overigens een vrij domme actie van die drie heren om te gaan zwemmen (kramp, stroming, persoon in paniek kan je onder trekken, je weet niet wat je aan treft, enz.).

Dus ik zou zeggen, bel gewoon 112, baat het niet dan schaadt het ook niet. Als je een niet spoed-eisende melding wilt doen, kan je evt. ook de politie bellen op 0900-8844 (ik neem aan dat je geen niet-spoednummer van brw rotterdam in je telefoon hebt), dan kunnen ze zelf beoordelen in hoeverre het spoedeisend is en heb jij de 112-centrale niet belast.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 15 mei 2006, 00:11:20
Punt één is een eventuele melding gerechtvaardigd. Je denkt oprecht dat een persoon in problemen is, dus mocht het niets voorstellen, heb je niet een valse melding gedaan en zal het geen financiele concequenties hebben.
Bedenk het zo: Je kan beter een melding doen waar het blijkt niets voor te stellen dan geen melding doen en er verzuipt iemand.

Via 112 kan je het volgende bereiken (aannemende dat je mobiel belt). Je komt terecht in de 112centrale van her KLPD in Driebergen. Die schalen je door naar één van de volgende partijen:
- RAC Brandweer Rotterdam Rijnmond (evt. politie of ambu, maakt niet zoveel uit, is één meldkamer). De RAC kan zelf de reddingsbrigade bellen of direct de KNRM allarmreren.
- Kustwachtcentrum Den Helder, die kan ook de KNRM allarmeren.

112 bellen is dus altijd goed in deze situatie.

Persoonlijk vind het het overigens een vrij domme actie van die drie heren om te gaan zwemmen (kramp, stroming, persoon in paniek kan je onder trekken, je weet niet wat je aan treft, enz.).

Dus ik zou zeggen, bel gewoon 112, baat het niet dan schaadt het ook niet. Als je een niet spoed-eisende melding wilt doen, kan je evt. ook de politie bellen op 0900-8844 (ik neem aan dat je geen niet-spoednummer van brw rotterdam in je telefoon hebt), dan kunnen ze zelf beoordelen in hoeverre het spoedeisend is en heb jij de 112-centrale niet belast.

Inderdaad: bij twijfel: meteen bellen. Ik maak me nooit druk dat ik een keer of wat (honderden keren inmiddels) voor niets vaar.

Ik maak me bezorgd over die keer dat ik had kunnen redden maar het niet heb gedaan. Om dat ik het niet zag. Of omdat ik het niet wist. Zo denken alle redders er over, geloof me! Bovendien, als je precies omschrijft wat je ziet kan die beslissing altijd nog door de centralist genomen worden. En ook dat maakt me al ongerust. Het aantal schijven dat zou kunnen besluiten niet te alarmeren moet zo klein mogelijk zijn, liefst één bekwaam persoon.

Bel dus wat mij betreft de kustwacht maar 0900-0111. Heb je alle mogelijkheden in een keer: politie, brandweer, reddingsbrigade, passanten, marine, douane KNRM, dienst luchtvaart, bergers, luchtmacht, alles kan maar dat beslist dan de kustwacht wat het meest passend is daar hoef jij je niet meer druk over te maken.

Maak is deze afweging:
  • je belt: in het slechtste geval is de surfer al aan de kant en komt de reddingsboot voor niets, misschien voel je je wat lullig
  • je belt niet: in het slechtste geval komt de surfer niet naar de kant en de reddingsboot komt niet, dus versuipt ie en met hem zijn surfvrienden, hoe lullig voel je je dan?

Henk