Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod

Auteur Topic: Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod  (gelezen 43394 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PamelaAnderson

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 11 maart 2008, 10:01:29
Ik heb wel al eens in het water gelegen dat die jongens met die Kite vlak langs scheren, eigenlijk nog kwaad wat wij daar deden, en dan valt er echt niet te praten met die mannen. Een van ons probeerde dat wel  maar meer dan een middelvinger komt er niet uit op zo'n moment. Van dat rustige praten verwacht ik dan ook geen wonderen, want vaak zijn het er ook zoveel dat je met een megafoon dan rustig moet praten met die gasten. Wel zie je dat er onderling vaak corrigerend wordt opgetreden en dat helpt vaak beter, zeker als een ervaren, oudere kiter dat doet. Maar als je naar regels kan verwijzen maakt dat alles toch een stuk makkelijker.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 11 maart 2008, 17:36:01
Ook mijn ervaring is dat het een eigenzinnig volkje is die (kite) surfers. Dat hilfe roepen wordt dan ook zo lang mogelijk uitgesteld, want hulp accepteren is niet cool.

Wij hebben zelfs een speciaal sociaalprotocol opgesteld voor het benaderen van een surfer om te voorkomen dat hij hulp in een vroeg stadium weigert. Hij ziet zelf als laatste in dat het 'm niet meer gaat lukken. Als je weer verder vaart na zo'n weigering moet je 9 van de tien keer alsnog opdraven en dan is ie er slechter aan toe.

We beginnen altijd met "wat een lastige wind, hè...".

Maar dat is ook een voordeel. Op de juiste manier corrigerend toe gesproken houden ze zich (is mijn ervaring) best aan regels. Want vermanend toegesproken worden op de juiste toon is bijna net zo vervelend als om hulp vragen.

Ik zie wel dat jij heel goed kan surfen en geen problemen geeft, maar als ik het goed vind dat jij hier komt, krijg ik al die beginnelingen hier niet meer weg.

Henk


Paul K

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 11 maart 2008, 21:14:18
Op de binnenwateren waar dit probleem zich eventueel af zou kunnen spelen, is het een stukje makkelijker.
In het BPR staat dat het niet mag, mochten ze overlast veroorzaken kan je de politie er gemakklijke opaf sturen. Het excuus van ik heb geen bord gezien werkt hier niet omdat dit een regel is in het BPR die zich richt op alle vaarweg gebruikers, dus ook de kitende vrienden hebben hier mee te maken.

BPR artikel 9.05 lid 2


Let wel, ik praat nu niet over de noordzee kust!


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #33 Gepost op: 11 maart 2008, 21:32:09
Het gaat er niet om of het mag maar of de politie genoeg menskracht en tijd kan vrijmaken en alleen zal optreden bij excessen.
Punt is dan nog dat men bijzonder snel is en zich dikwijls in ondiep water bevindt waar men niets met een boot kan uitrichten. Zodat het een gecombineerde land/water actie zal moeten zijn.
Daarnaast zijn de boetes helaas dermate laag dat het risico voor de kwaadwillende aanvaardbaar is.

Kees  8)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #34 Gepost op: 11 maart 2008, 21:45:56
Het gaat er niet om of het mag maar of de politie genoeg menskracht en tijd kan vrijmaken en alleen zal optreden bij excessen.
Punt is dan nog dat men bijzonder snel is en zich dikwijls in ondiep water bevindt waar men niets met een boot kan uitrichten. Zodat het een gecombineerde land/water actie zal moeten zijn.
Daarnaast zijn de boetes helaas dermate laag dat het risico voor de kwaadwillende aanvaardbaar is.

Kees  8)



Zomaar even een 'wild' idee:
De APV is toch een 'bestuurlijk' iets... Volgens mij kunnen toezichthouders dwangsommen opleggen om overtreding daarvan te voorkomen... Je moet even zorgen dat de gemeente je aanwijst als toezichthouder..  ;)


Uit de algemene wet bestuursrecht:

http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Algemene%20wet%20bestuursrecht

Citaat
(...)

Artikel 5:11

Onder toezichthouder wordt verstaan: een persoon, bij of krachtens wettelijk voorschrift belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift.

(...)


Artikel 5:16a

Een toezichthouder is bevoegd van personen inzage te vorderen van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht.


(...)



Artikel 5:19
1.    Een toezichthouder is bevoegd vervoermiddelen te onderzoeken met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft.
2.    Hij is bevoegd vervoermiddelen waarmee naar zijn redelijk oordeel zaken worden vervoerd met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft, op hun lading te onderzoeken.
3.    Hij is bevoegd van de bestuurder van een vervoermiddel inzage te vorderen van de wettelijk voorgeschreven bescheiden met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft.
4.    Hij is bevoegd met het oog op de uitoefening van deze bevoegdheden van de bestuurder van een voertuig of van de schipper van een vaartuig te vorderen dat deze zijn vervoermiddel stilhoudt en naar een door hem aangewezen plaats overbrengt.
5.    Bij regeling van Onze Minister van Justitie wordt bepaald op welke wijze de vordering tot stilhouden wordt gedaan.


Afdeling 5.4 Dwangsom

Artikel 5:32
1.    Een bestuursorgaan dat bevoegd is bestuursdwang toe te passen, kan in plaats daarvan aan de overtreder een last onder dwangsom opleggen.
2.    Een last onder dwangsom strekt ertoe de overtreding ongedaan te maken of verdere overtreding dan wel een herhaling van de overtreding te voorkomen.
3.    Voor het opleggen van een last onder dwangsom wordt niet gekozen, indien het belang dat het betrokken voorschrift beoogt te beschermen, zich daartegen verzet.
4.    Het bestuursorgaan stelt de dwangsom vast hetzij op een bedrag ineens, hetzij op een bedrag per tijdseenheid waarin de last niet is uitgevoerd, dan wel per overtreding van de last. Het bestuursorgaan stelt tevens een bedrag vast waarboven geen dwangsom meer wordt verbeurd. Het vastgestelde bedrag staat in redelijke verhouding tot de zwaarte van het geschonden belang en de beoogde werking van de dwangsomoplegging.
5.    In de beschikking tot oplegging van een last onder dwangsom die strekt tot het ongedaan maken van een overtreding of het voorkomen van verdere overtreding, wordt een termijn gesteld gedurende welke de overtreder de last kan uitvoeren zonder dat een dwangsom wordt verbeurd.

Artikel 5:33
1.    Verbeurde dwangsommen komen toe aan de rechtspersoon waartoe het bestuursorgaan behoort dat de dwangsom heeft vastgesteld. Het bestuursorgaan kan bij dwangbevel het verschuldigde bedrag, verhoogd met de op de invordering vallende kosten, invorderen.
2.    Artikel 5:26, tweede tot en met vierde lid, is van toepassing.

Artikel 5:34
1.    Het bestuursorgaan dat een last onder dwangsom heeft opgelegd, kan op verzoek van de overtreder de last opheffen, de looptijd ervan opschorten voor een bepaalde termijn of de dwangsom verminderen ingeval van blijvende of tijdelijke gehele of gedeeltelijke onmogelijkheid voor de overtreder om aan zijn verplichtingen te voldoen.
2.    Het bestuursorgaan dat de last onder dwangsom heeft opgelegd, kan op verzoek van de overtreder de last opheffen indien de beschikking een jaar van kracht is geweest zonder dat de dwangsom is verbeurd.

(...)

Het zit natuurlijk wel wat ingewikkelder in elkaar maar het is volgens mij wel mogelijk...  ;)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #35 Gepost op: 11 maart 2008, 22:49:14
Zomaar even een 'wild' idee:
De APV is toch een 'bestuurlijk' iets... Volgens mij kunnen toezichthouders dwangsommen opleggen om overtreding daarvan te voorkomen... Je moet even zorgen dat de gemeente je aanwijst als toezichthouder..  ;)


Uit de algemene wet bestuursrecht:

http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Algemene%20wet%20bestuursrecht

Het zit natuurlijk wel wat ingewikkelder in elkaar maar het is volgens mij wel mogelijk...  ;)

Palmpje het idee is leuk, echter je doe je dit ook niet met bv de brandweer.
Wij zijn op het strand voor veiligheid en niet voor toezicht. Wij hebben die problemen al met jet skiers, surfers, vliegeraars, loslopende honden, harde muziek en noem maar op.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #36 Gepost op: 11 maart 2008, 23:14:32
Ook vrij moeilijk te verwezenlijken met jeugdige vrijwilligers en onwillige overtreders.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 11 maart 2008, 23:29:10
een beroep doenn op iemands gezond verstand is iets anders dan agentje spelen. Al gauw ben je dan meer aan het ruzie maken dan aan het redden.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #38 Gepost op: 11 maart 2008, 23:50:35
Palmpje het idee is leuk, echter je doe je dit ook niet met bv de brandweer.
Wij zijn op het strand voor veiligheid en niet voor toezicht. Wij hebben die problemen al met jet skiers, surfers, vliegeraars, loslopende honden, harde muziek en noem maar op.

De brandweer doet dit ook... (koude kant)  ;)


PamelaAnderson

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 12 maart 2008, 08:49:00
Je moet je als Brigade natuurlijk niet laten overhalen om politietaken uit te voeren. Maar als organisatie reddingsbrigade wordt het wel tijd om eens voor duidelijke regelgeving te pleiten zodat je kan verwijzen naar regelgeving. Het is al vervelend genoeg dat kiters zelf in (soms dodelijke) problemen komen, maar de hausse is zo groot dat ik echt verwacht dat er ook zwemmers of wandelaars het slachtoffer gaan worden. Voor die tijd moet er ingegrepen zijn. Overigens zie ik de afname van kiters waarover gerept wordt niet terug op de Noordzee: soms is het echt absurd zoveel kiters, en dan schiet het zwemmen er vanwege de veiligheid echt bij in...