Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod

Auteur Topic: Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod  (gelezen 43538 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #60 Gepost op: 15 maart 2008, 23:54:15
Uiteraard hebben kitesurfers, windsurfers, kajakkers, sportboten, jetskies, waterskiėrs, sportvissers, zwemmers, baders, spelevaarders, wandelaars, natuurliefhebbers hondenbezitters, ruiters, blokarts, kiteskater, parasailers, ATB's, crossers, quads, off-road clubs, en iedereen die ik nog vergeten ben, allemaal recht op hun eigen plezier op en aan het strand.
Maar dan wel op een dusdanige manier zoals vastgelegd middels regelgeving, met aandacht voor ook al die anderen, natuur en omgeving en met snel en langzaam verkeer en disciplines die elkaar op een andere manier in de weg zitten, op goede wijze gescheiden. Net zoals elders in onze samenleving.
Ik ben ook een voorstander van een zwemverbod in snelle sporten zones.

Handhaving APV is primair een taak voor de beheerder (mogelijk ook met BOA's) maar zoals de zaken nu liggen niet voor de politie.
Ik blijf een voorstander van een discussie over strandwachttaken want ik verwacht dat er binnen Reddingbrigades Nederland zeer verschillend over wordt gedacht en ook in praktijk wordt gebracht hetgeen mogelijk zelfs zou kunnen leiden tot onduidelijkheid bij de klant.

Kees  8) (Blauwe Vlag, lang zo gek nog niet)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #61 Gepost op: 16 maart 2008, 00:09:55
Rolf,

Natuurlijk is advisering van de gemeente een brigadetaak. Net zoals brandweer, Ghor en politie de gemeente adviseren is het logisch dat degene die inhoudelijk kennis en ervaring hebben die gevraagd en ongevraagd inzetten om verbeteringen te realiseren.
Voor mij hoort dit onder de proactieve (preventie) taak van de brigade (ik zie proactie iets ruimer dan de meeste brandweermensen).
Inzet is immers om met een zo efficient mogelijke verdeling van de inspanningen over de schakels van de veiligheidsketen de veiligheid zo goed mogelijk te waarborgen. Met daarbij oog voor de veiligheid, het plezier van de bezoekers en de belangen van de brigade.
En ja dat die gemeente dan iets anders doet is soms frusterend. Maar dat is nu eenmaal de realiteit van ons systeem, het primaat ligt bij de gekozen bestuurders. En dat heeft ook zijn voordelen.

En als wij dat adviseren van de gemeente niet doen, wie dan wel?
Als de gemeente vragen heeft waar komt ze dan anders terecht, bij de brandweer, bij de Blauwe vlag? En hebben die dan echt verstand van zaken??

Wat het handhaven betreft ben ik het geheel met je eens. Geen taak voor ons.
En sowieso lastig, ik zie die BOA al vanuit zijn bootje iemand die op een luchtbedje in zee drijft aanspreken: "mevrouw u bent in overtreding, u krijgt van mij een boete en ik verzoek u mij uw legitimatiebewijs te tonen...."
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #62 Gepost op: 16 maart 2008, 00:21:47
Kees,

Biedt het ZAR geen mogelijkheid. Goed zeemanschap of iets dergelijks?

Onderstaand begrijp ik nog niet geheel, als dit gekoppeld is aan het BPR dan geld dat toch ook voor de APV.
Wetboek van strafrecht :
W 160 b    = varen met een door vlieger voortbewogen zeilplank
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Paul K

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 16 maart 2008, 10:30:38
Citaat
Dit heeft betrekking op gebied onder dekking van het BPR en is niet toepasbaar aan de kust (ZAR)

Uw proces verbaal wordt nu door de rechtbank vernietigd en het OM kan opnieuw zijn huiswerk doen

Eerst even goed lezen wat ik heb geschreven bij mijn verhaaltje over het BPR. Wat staat daar onder? Dit geld alleen op de binnenwateren, niet op zee dus niet aan de noordzeekust.

Koen, dit is een regel welke beschreven is in het Binnenvaart Politie Reglement, BPR, toepassingsgebied van het BPR is op de binnenwateren met uitzondering van de westerschelde, kanaal gent terneuzen, eemsdollart rijn en waal.
De noordzeekust valt niet onder de binnewateren, hier is het BVA, bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee, van toepassing.
Dus heb je op de binnenwateren met een kiter te maken, dan zou de politie handhavend op kunnen treden met het eerder genoemde BPR in de hand.
Denk hierbij aan de Oosterschelde, randmeren, ijsselmeer etc. De sanctie hierop is dus 130 euro, en het feitnummer verwijst naar  artikel 9.05 lid 2 BPR  

Ik hoop dat het zo duidelijk is.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #64 Gepost op: 16 maart 2008, 11:42:06
Excuus Paul, beetje te haastig, en overheen gelezen, oops

Ben het met je eens Koen, echter voordat er handhavend wordt opgetreden ben je meestal al een paar stations verder dan een vriendlijk praatje, als diegene dan tenminste aangesproken wil worden.
Ik denk dat het daarom essentieel is om goed te omschrijven wat de taak is van de strandwacht. Alleen voorkomen van verdrinking? Of hoort daar ook bij het voorkomen van dodelijke ongevallen zoals bijv. begraving door instorting van kuilen bij. Dus wijzen op de gevaren als men aan het graven is en vriendelijk verzoeken om die kuil aan het eind van de dag dicht te gooien zodat ook voor die ruiter en paard de dag plezierig eindigt? Die stuntelende vliegeraar verzoeken om een stil plekje op te zoeken en die bierdrinkende jongeren om zich een beetje in te houden?

Waar ligt de grens voor de stadswacht aan zee?

Kees  8)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #65 Gepost op: 16 maart 2008, 17:49:57
Ik heb hierover een paar jaar geleden nagedacht en bij ons is het nu goed werkbaar.

Tot ons werk behoort het preventief gevraagd en ongevraagd advies geven.
En als dat niet opgevolgd wordt, jammer dan.
Tenzijn er acuut gevaar aan de orde is.
Dan wordt de politie ingelicht en dwingt die het gewenste gedrag af.
Goed voorbeeld is de jetskier die vlak langs zwemmers vaart. Dat is hier nu goed geregeld.

Uit het besluit van burgemeester en wethouders waarin de verhouding reddingsbrigade/gemeente is vastgelegd:
"Bij de uitvoering van de strandwachttaak is het preventief inschatten van de risico's een belangrijk uitgangspunt voor de inzet. Het weer en de drukte op het strand zijn hierbij bepalend. Bij mooi weer wordt er toezicht gehouden en preventief gevraagd en ongevraagd advies verstrekt.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #66 Gepost op: 16 maart 2008, 21:37:57
Dan wordt de politie ingelicht en dwingt die het gewenste gedrag af.
Goed voorbeeld is de jetskier die vlak langs zwemmers vaart. Dat is hier nu goed geregeld.

Koen,

welke politie agent??? Welk gewenst gedrag??? Waarschijnlijk precies op de momenten dat ik er dan niet ben, maar met 1 strand sheriff voor Zandvoort en Bloemendaal resulteert het tijdelijk optreden van de hermandat op een scherts vertoning. Dat optreden noem ik geen handhaving, maar een tijdelijk gedoogbeleid, iedereen weer ff in het gereel.

Ongeveer hetzelfde gedrag van weggebruikers, als er een camera langs de snelweg staat. Iedereen houdt ff in, maar daarna weer vol het rechter pedaal naar beneden. Dat is toch geen handhaven, maar tijdelijk bij aanwezigheid gedogen, want zodra er een toastie gegeten wordt op de reddingspost door de sheriff is iedereen weer los.

Kees,

wanneer zijn er de meeste zwemmers? Juist, met windkracht 0 tot 1 į 2. Behalve randdebielen, zoals ondergetekende, die juist tijdens een lekker stormpje gaan zwemmen. Wanneer zijn er de meeste kiters? Juist vanaf windkracht 4. Waarom moet de kiter wijken voor de zwemmer? Omdat ie sneller is? Omdat ie meer schade kan aanrichten? Of omdat de zwemmer er altijd al is geweest? Als ik zwem hou ik rekening met kiters en catamarans etc. Ik zorg dat ik zichtbaar voor ze ben. Laat elke zwemmer daar maar eens voor zorgen.

Oja, en alle kuilengravers vragen voor het sluiten van hun kuil??? Dan mag er wel een shovel komen en kan er een Land-rover worden ingeleverd. De biernuttigende medemens vragen voor een ingetogen gedrag??? Met 35 strandtenten met terras en het daarbij behorende commercieel en economisch belang in de wind slaan. En dan hebben we het niet eens over festivals en andere feesten op het strand. Kees, ik denk dat je niet rieel bent in deze. Das misschien leuk op een rustig en verlaten stuk strand, maar niet van toepassing op badplaatsen zoals Scheveningen/ Den Haag, Noordwijk, Zandvoort en Bloemendaal.

RR (reddingsbrigade = gemeentelijke groenvoorziening/ opruimings- & handhavingsdienst/ afvalverwerking)
Elke hulpverlening start met communicatie.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #67 Gepost op: 17 maart 2008, 10:33:14
Koen,

welke politie agent??? Welk gewenst gedrag??? Waarschijnlijk precies op de momenten dat ik er dan niet ben, maar met 1 strand sheriff voor Zandvoort en Bloemendaal resulteert het tijdelijk optreden van de hermandat op een scherts vertoning. Dat optreden noem ik geen handhaving, maar een tijdelijk gedoogbeleid, iedereen weer ff in het gereel.

Ongeveer hetzelfde gedrag van weggebruikers, als er een camera langs de snelweg staat. Iedereen houdt ff in, maar daarna weer vol het rechter pedaal naar beneden. Dat is toch geen handhaven, maar tijdelijk bij aanwezigheid gedogen, want zodra er een toastie gegeten wordt op de reddingspost door de sheriff is iedereen weer los.

Kees,

wanneer zijn er de meeste zwemmers? Juist, met windkracht 0 tot 1 į 2. Behalve randdebielen, zoals ondergetekende, die juist tijdens een lekker stormpje gaan zwemmen. Wanneer zijn er de meeste kiters? Juist vanaf windkracht 4. Waarom moet de kiter wijken voor de zwemmer? Omdat ie sneller is? Omdat ie meer schade kan aanrichten? Of omdat de zwemmer er altijd al is geweest? Als ik zwem hou ik rekening met kiters en catamarans etc. Ik zorg dat ik zichtbaar voor ze ben. Laat elke zwemmer daar maar eens voor zorgen.

Oja, en alle kuilengravers vragen voor het sluiten van hun kuil??? Dan mag er wel een shovel komen en kan er een Land-rover worden ingeleverd. De biernuttigende medemens vragen voor een ingetogen gedrag??? Met 35 strandtenten met terras en het daarbij behorende commercieel en economisch belang in de wind slaan. En dan hebben we het niet eens over festivals en andere feesten op het strand. Kees, ik denk dat je niet rieel bent in deze. Das misschien leuk op een rustig en verlaten stuk strand, maar niet van toepassing op badplaatsen zoals Scheveningen/ Den Haag, Noordwijk, Zandvoort en Bloemendaal.

RR (reddingsbrigade = gemeentelijke groenvoorziening/ opruimings- & handhavingsdienst/ afvalverwerking)

"Blij" te zien men overal met hetzelfde probleem zit t.a.v. het afgeworpen nut van geen politie op het strand. Overigens wel vreemd dat er bij gelijke drukte in een uitgaanscentrum veel meer toezicht is.
In een aangewezen zwemzone moet je dus als zwemmer en spelende kleuter wijken voor de snelheidsmaniak als dat de laatste uitkomt?
Als dit beleid wordt kun je nog lachen, stel je eens voor dat we dit ook doen op bijv. een woonerf, geen prachtig weer dan mag je er als automobilist gewoon scheuren?
Het gaat niet om alle kuilen maar wel excessen voorkomen. Er zijn op verschillende plaatsen dodelijke ongevallen gebeurd en onbekend hoeveel er net goed ging.
Gelukkig staan niet alle drukke bewaakte strandzones volgepropt met strandpaviljoens (wat mij betreft een ander uit de hand gelopen beleid).

Kees  8) (Badmeester aan zee)


PamelaAnderson

  • Gast
Reactie #68 Gepost op: 17 maart 2008, 11:46:42
Net zoals voetgangers en fietsers beschermd worden als kwetsbaardere partij, zal dat ook met zwemmers dienen te gebeuren: bij een aanvaring zou de schuld voor een gedeelte altijd bij de wind-surfer. kite-surfer, motorboot, jetski etc... neergelegd moeten worden.

Als ik zwem hou ik rekening met kiters en catamarans etc. Ik zorg dat ik zichtbaar voor ze ben. Laat elke zwemmer daar maar eens voor zorgen.

Vanaf windkracht 3/4 wordt er al behoorlijk kite gesurfd aan de kust. Ook met veel zwemmers in het water. Wordt de wind harder dan zijn het vooral de echte liefhebbers die gaan zwemmen tussen de hoge golftoppen in. Als je dan de snelheid van die kiters ziet, en het schuim waar ze doorheen knallen, dan vraag ik mij echt af hoe jij duidelijk zichtbaar bent? Heb je een stok met vlag en misthoorn bij je of zo, want wat je hier anderen aanraad is echt complete onzin, want zwaaien en roepen is volstrekt nutteloos tussen de golftoppen in het schuim... Maar als je tips hebt bij je advies: laat ze maar horen, ik ben benieuwd!

Wouter


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #69 Gepost op: 25 maart 2008, 10:47:11
Aangevaren tijdens de paasdrukte in een sneeuwstorm?   ???

Kees  8)