Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod

Auteur Topic: Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod  (gelezen 43539 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #80 Gepost op: 5 april 2008, 17:16:48
Bij mijn weten heb ik niets verwijderd hoor. Moet gaan werken, zet het er vanavond wel opnieuw op.

Kees  8)

Uitkijk,
onhandigheid is ook een vorm van handigheid ;D :D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #81 Gepost op: 6 april 2008, 02:19:52
Bij mijn weten heb ik niets verwijderd hoor. Moet gaan werken, zet het er vanavond wel opnieuw op.

Kees  8)

Vanavond, of VANavond Ik ben het wachten beu, ik ga naar bed.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #82 Gepost op: 6 april 2008, 11:14:27
Ik zal vast iets hebben gedaan in een vlaag van verstandsverbijstering, vervolgens werd het gisteren wel erg laat en de kans was dus groot dat het weer mis zou gaan.  :P

Ik sluit me aan bij RR dat het niet de taak van de strandwacht is om op te treden tegen overtreders van een APV of moet streven naar een algemeen kite-surf verbod. Wel dat een reddingsbrigade moet zorg dragen voor de veilgheid van eigen personeel en recreant.

Een goede manier om dit te bereiken is mijns inziens het participeren in overleg met beheerders en gebruikers. Waarbij de brigade een duidelijk beeld schetst van hetgeen er op en aan het strand gebeurt en stelling neemt voor het behalen van een zo hoog mogelijke graad van veiligheid voor alle participanten.

Kees  8)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #83 Gepost op: 7 april 2008, 07:40:44
En om voor deze veiligheid te zorgen kan een APV of en kitesurfverbod mee helpen. Echter is niet het nalven van de APV het doel maar de veiligheid die er mee kan worden bereikt. Mijn visie alleen aanspreken als er gevaar is en geen agent gaan spelen.

9910001
9910001


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #84 Gepost op: 7 april 2008, 11:21:16
Extra controle op kitescholen

zondag 06 april 2008 - www.ad.nl

OOSTVOORNE - JAN JAGER Kiteschoolhouders op het voormalige autostrand in Oostvoorne worden extra gecontroleerd op het hebben van een vergunning. Vooral Duitse kiteschoolhouders zouden illegaal lessen geven.
Bij de officiële start van het kiteseizoen afgelopen weekeinde was het nog rustig op het strand van Oostvoorne. Kiteschoolhouders vrezen echter grote drukte bij beter weer, omdat er té veel scholen actief zijn. Volgens de regiovertegenwoordiger Andre Knulst van de ‘Nederlandse Kitevereniging’ (NKV), zijn het vaak Duitse scholen die met een busje naar Oostvoorne komen, die geen vergunning hebben.

,,Ik heb ze er wel eens op aangesproken. Dan verwijs ik ze door naar de Slufter op de Maasvlakte. Soms geven ze hieraan gehoor, soms niet.’’ Knulst benadrukt dat hij niets tegen de Duitse kiteschoolhouders heeft. Volgens hem is het autostrand te klein voor meer dan de zes toegelaten scholen. Vergunningverlener en strandbeheerder GZH (Groenservice Zuid-Holland) heeft volgens hem beloofd extra te zullen toezien op de ‘illegale’ kiteschoolhouders.

Woordvoerder Daniël Bakker van GZH bevestigt dat er overleg is geweest met de kitevereniging, en dat er strenger zal worden gehandhaafd als dat nodig is. De strandbeheerder stelde enkele jaren geleden een maximum aan het aantal kitescholen, in verband met de veiligheid.

Voor kitesurfers kan het strand niet breed genoeg zijn, omdat de lijn van een kite (de vlieger, red) lang is, en de kite bij een stuurfout hard kan neerklappen op een andere surfer.

Ook legale kiteschoolhouders zijn niet altijd even zuiver, betoogt de Schiedamse kiteschoolhouder Iwan Mont van Skylimit Kiteboarding. Zo zetten sommige scholen meer instructeurs in dan is toegestaan. Het teveel aan instructeurs wordt volgens Mont in dezelfde kleding gehesen als de cursisten, zodat ze niet opvallen.

Andre Knulst bevestigt dat sommige scholen te veel instructeurs hebben. Volgens hem maakt dit niet uit, omdat kleine scholen met minder instructeurs werken.
Samen sterk in de hulpverlening!


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #85 Gepost op: 7 april 2008, 12:25:20
Ik ben ook zeker niet voor een kite-surf verbod. Wel voor duidelijker regels (voor alle recreatie) in de drukke gebieden middels een eerder genoemd bord bij de opgangen.
Een die langs de gehele NL kust van kracht is en eenduidig is. Iets wat nog wel even kan duren met de tientallen verschillende APV'tjes van de gemeenten.
Bij onze brigade is de 4 km strand eigendom van 3 gemeenten..

Het is duidelijk geen taak voor een strandwacht hierin te handhaven/(toezicht houden). Ook hier al eens slechte ervaringen gehad door direct de politie in te schakelen. Dan moet je inderdaad bukken voor stenen en dergelijke :(
Gevaarlijke situaties en toename/afname daarvan geven wij wel altijd door aan de betreffende instanties. Helaas is daar vrij weinig terugkoppeling over.
De lokale politie (lees gebieds agent) is er bekend mee maar krijgt weinig steun van hogerop ook al willen die wel assisteren waar nodig maar mogen ze vaak niet, de primaire taken iggen inderdaad ergens anders.

Persoonlijk geloof ik wel in het in gesprek gaan met personen (kan discussieren of dit daadwerkelijk toezichthouden is of niet), veel goede ervaringen mee. Veel Surfers en andere snelle recreanten zijn heus wel gevoelig voor goede argumenten, maar wel vriendelijk en reeel blijven.
Strandpubliek geven ook aan dat ze iets verwachten van strandwachten als personen andere recreanten in gevaar brengen. ook al was het alleen maar dat je  ze wijst op de gevaren.

Vroeger wilde men nog wel eens terugvallen op deze regel in ONS APV hier:
Artikel  15.7 Aanwijzingen door het reddingswezen
Recreanten, strandexploitanten, baders en zwemmers zijn verplicht aan de aanwijzingen in het belang van hun veiligheid, gegeven door een lid van het door het college als zodanig erkende reddingswezen, onmiddellijk gevolg te geven.
 

Maar als je dit gebruikt wek je snel aggressie op en ze weten toch dat de politie niet snel kan komen.

Omdat de politie zich steeds minder bemoeit met dergelijke zaken, en onze gemeente alhier ook wel een centje wil verdienen. was besloten om het het handhavingsteam ook het strand op te sturen (handhavingsteam = parkeerwachters met extra functie). Valt wel wat extra te verdienen aan loslopende honden en dergelijke.
Helaas zijn die al eens weggehoond van vol strand. Dus ook die zullen de gevaarlijke zaken niet aanpakken.


Overigens ga ik zelf wel een lesje kite-surfen volgen. Lijkt me top  O0


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #86 Gepost op: 13 april 2008, 21:19:29
ELLEMEET - Zaterdagochtend is een 15-jarige Duitse kitesurfer bij de Brouwersdam in Ellemeet zwaargewond geraakt.

De jongen was met drie vrienden aan het kitesurfen aan de Buitenzijde van de Brouwersdam. Even voor twaalf uur wilde de jongen starten vlakbij een strandtent toen de wind opeens vol in zijn zeil kwam. Hierdoor werd de jongen omhoog getrokken en sloeg met hoge snelheid tegen de zijkant van de strandtent. Door de klap ontstond er een gat in de dikke planken aan de zijkant van de strandtent.

Omdat het slachtoffer zwaar gewond was werd er ook een traumahelikopter uit Rotterdam opgeroepen. Deze heeft ter plaatse medische hulp verleend.

De jongen is vervolgens per ambulance overgebracht naar het Erasmus ziekenhuis in Rotterdam. Volgens de politie heeft hij zware verwondingen opgelopen.

Bron: http://www.hvzeeland.nl/


gelooptgeflipt

  • Gast
Reactie #87 Gepost op: 6 juni 2008, 15:47:38
Beste mensen van reddingsorganisaties en de kustwacht.

Ik spreek voor alle kitesurfers als ik zeg dat wij jullie dankbaar zijn voor alle keren dat jullie de "sukkels" onder ons uit het water vissen ;).
Wij snappen dat jullie je ergeren aan het soort wat tussen de badgasten door kite, en wij zelf vinden dit ook not-done, wij houden van onze sport en willen dit ook graag blijven doen, op een veilige manier. Dit word alleen steeds moeilijker omdat onze spots gesloten gaan worden waardoor wij steeds meer op een kluidje zullen moeten gaan kiten, jullie snappen zelf dan ook wel dat met het aantal kiters dat per m2 toeneemt ook meer ongelukken zullen gaan gebeuren.

Het probleem is dat mensen een totaal verkeerd beeld van ons hebben, met name het gevaar.
kiten is beter te vergelijken met skieen dan met motorcross, je gaat ook niet zonder ooit geskiet te hebben meteen van een berg af.
Dit zelfde geld ook voor kitesurfen, als jullie kijken op forums als hanglos.nl en kitehigh.nl zal je ook zien dat wij iedereen aanraden les te nemen.

Ik zou jullie willen vragen om niet meteen ons allemaal over 1 kamp te scheren. voorlichting werkt veel beter dan verbieden, uiteraard is dit eerder een klus voor de overheid.

Ook zou ik willen vragen aan die gene die bij de reddingsbrigade/kustwacht werken contact op te nemen met de nederlandse kitesurf vereniging. Dan kan er overlegt worden en samen naar een goede oplossing gezocht worden, die uiteindlijk beter werkt als een oplossing waarbij niet is overlegt. dit is voor bijde een stuk plezieriger, wij kunnen kiten en jullie hoeven dan niet achter "sukkels" aan die toch gaan kiten omdat ze zoiets hebben "niet naar ons geluisterd, wij dan lekker ook niet naar hun" terwijl hun(jullie) in dit geval dr vrij weinig aan kunnen doen omdat er toch een link mist tussen kiters en redders.

Wij zijn zelf ook al druk bezig met overheden/gemeentes maar uiteindelijk zijn jullie die gene die weer moeten opdraaien voor als het fout gaat omdat er gewoon niet gecommuniceerd word. ook weten jullie meer van gevaren af dan een bureaucraat die niet verder kan kijken dan zijn bureau

Neem alstublieft contact op met de Nederlandse Kitesurf Vereniging, praat met elkaar, als iedereen maar tegen elkaar blijft schreeuwe wat die fout doet en hoe erg iedereen elkaar haat ipv te zeggen "he zo kan het ook"

Alvast bedankt Hein Hackenitz, Wind- Golf- en Kite- surfer


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #88 Gepost op: 6 juni 2008, 16:53:38
Ook zou ik willen vragen aan die gene die bij de reddingsbrigade/kustwacht werken contact op te nemen met de nederlandse kitesurf vereniging. Dan kan er overlegt worden en samen naar een goede oplossing gezocht worden, die uiteindlijk beter werkt als een oplossing waarbij niet is overlegt. dit is voor bijde een stuk plezieriger, wij kunnen kiten en jullie hoeven dan niet achter "sukkels" aan die toch gaan kiten omdat ze zoiets hebben "niet naar ons geluisterd, wij dan lekker ook niet naar hun" terwijl hun(jullie) in dit geval dr vrij weinig aan kunnen doen omdat er toch een link mist tussen kiters en redders.

Neem alstublieft contact op met de Nederlandse Kitesurf Vereniging, praat met elkaar, als iedereen maar tegen elkaar blijft schreeuwe wat die fout doet en hoe erg iedereen elkaar haat ipv te zeggen "he zo kan het ook"

Alvast bedankt Hein Hackenitz, Wind- Golf- en Kite- surfer

Om te voorkomen dat iedere post van de RN of elk station van de KNRM contact op gaat nemen is het misschien raadzaam om zelf contact op te nemen met deze organisaties. Telefoonnummers zijn wel te vinden via internet (google);

0255 - 54 84 54 voor KNRM en 0255-54 58 58 voor de KNBRD (RN).

2 telefoontjes en je weet meer!  O0
Met vriendelijke groet, Arlé  


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #89 Gepost op: 8 juni 2008, 10:42:45
De overheden voeren overleg met zowel sportorganisaties als strandwachters en maken beleid en volgens mij gaat dat in goede harmonie. Ook bij strandwacht en KNRM zijn er wind- golf- en kitesurfers, buggyers, sportduikers, sport- en beroepsvissers, zwemmers, wandelaars, natuurvorsers en wat al niet meer. (het zijn soms net mensen). Vergeet echter niet dat vertegenwoordigers van organisaties de belangen van hun eigen doelgroep behartigen en de overheid alle belangen af moet wegen.
Strandwachters mogen de evt. problemen ter plaatse op lossen en zullen er dus in het algemeen op inzetten op veiligheid(zie Blauwe Vlag). Ze worden aangestuurd en betaald (materieel, materiaal en evt. dagvergoeding) door de gemeenten.

Het probleem is dat niet aangeslotenen zich weinig aantrekken van wat er in goede harmonie is geregeld en zorgen voor botsingen tussen individuen. Niet alle sporters kennen een even hoge organisatiegraad en er zijn er genoeg bij die zeggen, "oh het kleine risico op een boete van € 50 is het me wel waard".

Kees  8)