Hi!
De titel komt van een artikel van Nu.nl en vond ik wel een mooie pakker. De vraag gaat namelijk deels over materieel en deels over algehele inzet. Voorop gesteld: ik ben gewoon een geïnteresseerde burger die wat vragen heeft, en geen basher.
De brandweerwagens in Moerdijk zijn niet goed uitgerust voor branden op industrieterreinen, stelt oud-brandweerofficier Sjoerd de Jonge van de gemeente Moerdijk in de Telegraaf. De wagens hebben bijvoorbeeld geen schuimblussers aan boord, die wel nodig zijn voor het bestrijden van chemische branden.
http://www.nu.nl/binnenland/2417267/veel-mis-bij-bestrijden-brand-moerdijk.htmlWat mij het meest verbaasde bij de brand in Moerdijk is dat het zich zo enorm heeft uit kunnen breiden. Vanzelfsprekend ben ik niet bekend met alle details, maar als leek zou je zeggen dat als de brandweer ter plaatste komt zij beziggaan met containment v/d brand. Hoe heeft de brand zich dan zo enorm kunnen verspreiden dat het uiteindelijk geleid heeft tot de beelden die wij hebben gezien?
Kan het er iets mee te maken hebben dat vanwege de aanwezigheid van chemicaliën de op dat moment aanwezige brandweer geen andere opties heeft gehad dan de omgeving nat houden met water en wachten op een schuimblusvoertuig?
De reden dat ik dit topic open is omdat dit de 2e keer is dat ik hierover lees. Namelijk:
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/1-branden/3728-zeer-grote-brand-wiltonstraat-zoetermeerUpdate 11.10 uur: (...) De inzet van de brandweer is er met name op gericht omringende bebouwing te beschermen voor overslag. Hiertoe heeft zij een 'stoplijn' gecreeërd.
Update 11.20 uur: de brand heeft zich toch uitgebreid naar een naastgelegen pand (op nr. 12)
Update 11.50 uur: ondanks alle inzet van de brandweer heeft de brand zich uitgebreid naar de nummers 14 en 16. Het gehele blok staat nu dus in de brand.
Update 12.31 uur: inmiddels wordt de brand bestreden met 3 hoogwerkers. Alle 4 de bedrijfsunits zijn volledig uitgebrand.
(...)
Update 12.52 uur: De brand in is inmiddels in intensiteit verminderd. De bedrijfsunits zijn uitgebrand en de brandstof is dus op.
Update 20:00 uur: Het vuur is weer opgelaaid en er komt weer flink wat rook vanaf. De brandweer laat het pand gecontroleerd uitbranden.
Het gehele blok kan als verloren worden beschouwd.
Als het niet zo erg was, zou het een grappig stukje voor op 't toneel zijn. Zeker als je het achter elkaar leest in de trent van "De brandweer probeert X", "het is mislukt de brandweer probeert nu Y", "Y heeft vlam gevat, de brandweer beschermt nu Z", "Z staat in brand (...)"
Bij deze brand heb ik begrepen dat ook hier de hulp ingeroepen werd van een schuimblusinstallatie die van 'ver' moest komen.
Saillant detail is dat zo'n 500 meter verderop enorme tanks met ethyleenoxide staan opgeslagen. Als die vlam hadden gevat had een architect weer een opdracht gehad om het zo maar te zeggen. Zover is het gelukkig niet gekomen omdat de betreffende 500 meter bestond uit een bomenrij en straat, en de brandweer dat netjes heeft weten te voorkomen. 'Maar toch'.
Ook in andere gevallen hoor je (vind ik toch) relatief vaak van enorme uitbreiding (
http://www.regio15.nl/archief/grotere-incidenten/842-zeer-grote-brand-in-zoetermeer):
In zeer korte tijd sloegen de vlammen over naar de drie aangrenzende units, waarin Van Borsele, een technische groothandel in filters en zeefdekken, was gevestigd.
Nu was hier geen sprake van een schuimblus, 'maar toch'.
Wat ik mij wel afvroeg waren de volgende dingen:
Waarom komt het toch zo "" vaak "" voor dat branden zich uit weten te breiden, in sommige gevallen enorm uit weten te breiden, ondanks de inzet van een zeer ruime hoeveelheid brandweerpersoneel?
En daarop aanvullend: is dit een gebrek aan expertise, of aan materieel? Nederland kent vele industrieterreinen maar schuimblussers zijn (voor zover ik weet) niet bij elk korps aanwezig. Is mijn vermoeden juist dat de first responders simpelweg niet adequaat kunnen reageren, en de brand zich uit kan breiden omdat de collega's nog on route zijn? Of ligt er simpelweg een veel ingewikkelder reden ten grondslag en verschilt het per situatie te sterk om hier een antwoord op te geven?