'Veel mis bij bestrijden brand Moerdijk'

Auteur Topic: 'Veel mis bij bestrijden brand Moerdijk'  (gelezen 14123 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #10 Gepost op: 9 januari 2011, 13:30:14
Maar het is zo jammer dat er zo onzinnig bericht wordt over de brand. Neem dit zinnetje:

Hi!
Wat mij het meest verbaasde bij de brand in Moerdijk is dat het zich zo enorm heeft uit kunnen breiden. Vanzelfsprekend ben ik niet bekend met alle details, maar als leek zou je zeggen dat als de brandweer ter plaatste komt zij beziggaan met containment v/d brand.

Waarom zou je er niet vanuit gaan dat de brandweer bij aankomst ook tot 'containment' is overgegaan? Maar steek op een open plaats eens een jerrycan benzine of andere zeer brandbare stof in brand. Als je je voorstelt dat er op dat terrein duizenden 'jerrycans' met een aanzienlijk grotere inhoud stonden ligt het antwoord zo voor de hand: daar valt helemaal niks tegen te doen. We zullen het nooit zeker weten, maar ik geloof echt dat ook de aanwezigheid van meerdere schuimblusvoertuigen (in eerste instantie) hier geen verandering in had kunnen brengen. De hitte, de snelheid van de branduitbreiding, de hoeveelheid extreem brandbare stoffen, ga zo maar door.................
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Eagle Creek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #11 Gepost op: 9 januari 2011, 13:38:02
Citaat
Je vraag zaken waar op dit moment nog  geen  compleet antwoordt op te geven is, reden is ook al aangegeven.
Hoezo 'op dit moment'? Mijn vraag is een ALGEMENE vraag. Een vraag die NIET gaat over Moerdijk.

Ik haal Moerdijk en Zoetermeer erbij om aan te geven: "kijk jongens, dít is wat ik zie en hoor. Ik hoor dit vaker (2e voorbeeld Z'meer, 3e voorbeeld Z'meer) en ik krijg als leek dan de indruk dat X en Y". "Kunnen jullie dit toelichten".
Dan gaan roepen "het gebeurt niet vaak" raakt kant noch wal want in mijn beleving is het vaak. Ik zet het bewust neer als ""vaak"" om aan te geven dat ik hier geen kennis over heb, maar dat dit mijn indruk is.

Misschien is dat ook wel het probleem een beetje? Mensen hebben hun beleving, en daar doe je niets aan af. Je kunt als profi hulpverlener dan wel gaan roepen dat het niet zo is en men niet weet waar ze over praten, maar als dat op zo'nzelfde manier gebeurt als hier wordt het ook niet snel beter. Als men het topic een beetje doorleest en zich niet richt op de link die ik plaatste (want in mijn vragen zie je niet terugkomen dat ik het met de media over Moerdijk eens ben, of dat mijn vragen gaan over "klopt het wat er staat") dan hoeft men ook geen oordeel klaar te hebben. Want is dat nou niet juist de grootste fout die men per definitie kan maken? Vooroordelen? Want dat zijn het... Ik probeer juist zo oprecht mogelijk mijn vragen te stellen, juist ZONDER vooroordelen.
Ik stel deze vragen aan JULLIE, de professionals zodat er geen roddels / vooroordelen kunnen ontstaan van mensen die het allemaal beter denken te weten.

Het zal mij een biet zijn want de media doet. Ik ken in mijn persoonlijke situatie ook meerdere voorbeelden waarbij de media de zaak geheel uit zijn verband rukt. Dat weet ik en dat is zo. Daarom kom ik juist naar jullie toe. Om het uit jullie mond te horen en niet van een journalist die zijn centen verdient met sensatie. Ik onthoud mij hiermee juist van elk oordeel door de media geproduceerd, juist omdat ik wil weten hoe e.e.a. nu echt in elkaar zit. De media roept 'gebrek aan kennis en materiaal'. En ik kom dus juist vragen, jongens is dat een mogelijkheid. Ik hoor dit vaker, is dat onzin of is het waar. Hoe vaak hoor je wel niet dat er bezuinigd moet worden op de brandweer? Dan is het toch niet gek dat ik als bezorgde c.q. meelevende (!) burger hierover naar jullie toe kom en vragen over stel? Ik brand niemand af, val niemand aan..

Citaat
Waarom zou je er niet vanuit gaan dat de brandweer bij aankomst ook tot 'containment' is overgegaan?
Vanwege het feit dat de brand zich zo heeft uit kunnen breiden. Dit is slechts een idee, geen bewering van mij.

Citaat
aar ik geloof echt dat ook de aanwezigheid van meerdere schuimblusvoertuigen (in eerste instantie) hier geen verandering in had kunnen brengen.
Dat weet ik toch niet? Dat vraag ik juist. Ik ben geen expert op het gebied van brandbestrijding. Eerder het tegenovergestelde.

Neem nu de brand in Zoetermeer. Als ik die berichten zo lees, lees ik telkens dat de brandweer iets probeert en het dan mislukt. Zelf ben ik IT-er. Stel dat dit het verslag is van de opzet van een webserverfarm. De eerste conclusie die een leek dan trekt, is dat ik weinig verstand van zaken heb omdat ik a) misschien de verkeerde hardware gebruik, b) de configuraties verkeerd toepas, c) ik niet met storingen om weet te gaan.

De oorzaak ligt misschien compleet elders. Die oorzaak kan ik dan ook uitleggen als de persoon mij ernaar vraagt. Maar doet hij dat niet, komt het op de leek over alsof ik dingen verkeerd doe.

Als ik kijk naar de uitbreiding in Z'meer dan vraag ik dus gewoon: de brandweer heeft zo'n stoplijn gecreëerd, waarom heeft dit niet gewerkt? De BW probeert uitbreiding naar pand 3/4 te voorkomen, waarom staan die nu ook in de brand?
En dan gaat het me niet om Moerdijk of Zoetermeer. Maar gewoon in zijn algemeenheid. Wat kan de moeilijkheid zijn?

Citaat
We zullen het nooit zeker weten, maar ik geloof echt dat ook de aanwezigheid van meerdere schuimblusvoertuigen (in eerste instantie) hier geen verandering in had kunnen brengen.
Kortom: er zijn branden waarbij je bij voorbaat zou kunnen zeggen dat blussen geen zin heeft en het pand als verloren moet worden beschouwd? Ongeacht de aanwezige hoeveelheid personeel en materieel?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #12 Gepost op: 9 januari 2011, 13:47:04
Hoezo 'op dit moment'? Mijn vraag is een ALGEMENE vraag. Een vraag die NIET gaat over Moerdijk.


Als ik kijk naar de uitbreiding in Z'meer dan vraag ik dus gewoon: de brandweer heeft zo'n stoplijn gecreëerd, waarom heeft dit niet gewerkt? De BW probeert uitbreiding naar pand 3/4 te voorkomen, waarom staan die nu ook in de brand?
En dan gaat het me niet om Moerdijk of Zoetermeer. Maar gewoon in zijn algemeenheid. Wat kan de moeilijkheid zijn?

Maar de topictitel is 'veel mis bij bestrijden brand Moerdijk'...

Er kunnen tientallen redenen zijn waarom een stoplijn niet werkt of waarom een pand uitbrandt terwijl het er voor de gewone burger uitziet alsof de brandweer prima in had kunnen grijpen. Dat verschilt per brand en daar valt 'in het algemeen' dus niks over te zeggen. Het kan zijn dat het te heet en/of gevaarlijk is voor de brandweer (parkeergarage Haarlem), de brand moeilijk te bereiken is en zich daardoor uit kan breiden (rietenkapbranden bijvoorbeeld), er brandbare stoffen zijn die voor snelle branduitbreiding zorgen (zo ook in Zoetermeer, daar was ook de nodige olie aanwezig geloof ik) en ga zo nog maar even door...

En dát is nou juist het moeilijke voor een 'gewone burger' om te begrijpen. Het idee is zo simpel: brand, brandweer komt, spuit er water op, brand gaat uit en we gaan door met het leven. Maar om echt opmerkingen over de inzettactiek van de brandweer te kunnen maken is het toch echt wel noodzakelijk om een aantal jaren heel erg actief de brandweer gevolgd te hebben.................
Een leek kan niet met al deze problemen bij brandbestrijding bekend zijn en dat vraagt ook niemand. Maar juist daarom is het zo jammer dat diezelfde leken wel alles beter weten (niet persoonlijk tegen jou gericht hoor :)).
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Eagle Creek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #13 Gepost op: 9 januari 2011, 14:01:03
De titel is eveneens een citaat (' ') en mede-aanleidinggever (druppel) voor het openen van het topic.
Inmiddels wel een verzoek gedaan om dit te wijzigen, maar zoals gezegd is mijn bericht anders.

Ik volg de hulpdiensten al meerdere jaren, maar ben geen fanaat. Ik lees me in over inzet politie, brandweer en ambu maar ken zeker niet alle details. Zo diep ligt mijn interesse ook niet.

Ik ga ervan uit dat de brandweer in Nederland een zeer professionele organisatie is. Het zal inderdaad heus niet zo zwart-wit zijn als 'flikker er een ton water op en klaar'.  Ik zou het persoonlijk alleen jammer vinden om te horen dat puur vanwege geldkwesties bv. niet alle korpsen voorzien zijn van de benodigde training of apparatuur. Bijvoorbeeld dat de ploeg die TP is niets kan doen omdat ze wachten op ander materiaal.

Wat mij bv. ook verbaast is dat men bijvoorbeeld hier een topic opent over de ervaring met de aanschaf van pakken of ladderwagens. Ik dacht dat zulke zaken juist centraal waren geregeld en niet per korps kunnen verschillen. (Zo zag ik bv. dat de BW in Roermond metalen kapjes heeft over de zwaailichten zoals je die ook wel eens ziet op bouwvoertuigen. In Haaglanden heb ik die nog nooit gezien). Heb je dan regiodekkend gesproken wel voldoende overkoepelende dekking, of rommelt iedereen maar wat aan (dat zal ook wel niet natuurlijk).

Begrijp me niet verkeerd, ik heb absoluut respect voor brandweermensen en vind het alleen maar 'naar' te horen hoe zij soms met de dingen om moeten gaan.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2011, 14:10:54

Wat mij bv. ook verbaast is dat men bijvoorbeeld hier een topic opent over de ervaring met de aanschaf van pakken of ladderwagens. Ik dacht dat zulke zaken juist centraal waren geregeld en niet per korps kunnen verschillen. (Zo zag ik bv. dat de BW in Roermond metalen kapjes heeft over de zwaailichten zoals je die ook wel eens ziet op bouwvoertuigen. In Haaglanden heb ik die nog nooit gezien). Heb je dan regiodekkend gesproken wel voldoende overkoepelende dekking, of rommelt iedereen maar wat aan (dat zal ook wel niet natuurlijk).

Ook dat verschilt vaak weer per korps en het verzorgingsgebied is daarin van enorm belang. Waarom heeft Roermond metalen kappen en Haaglanden niet? Omdat er in Roermond e.o. het nodige aan bossen is, waardoor de kans op beschadiging van de zwaailampen groter is dan in een stad als Den Haag. Waarom heeft Utrechts Land zo'n 20 4x4-voertuigen en Rotterdam-Rijnmond er een stuk of twee? Ik neem aan dat je die vraag zelf wel kan beantwoorden........

En verder: in de stad Amsterdam heb je veel dezelfde soort voertuigen, maar ook daar is in ieder geval één voertuig uitgerust met een rek voor de cabine om takken e.d. tegen te houden. Zo komt het dat de meeste voertuigen standaard BiZa-bepakt zijn, maar ook hun eigen wensen daaraan toevoegen. Ook de keuze AL of HW speelt daarin mee: in smalle straatjes kan je geen HW afstempelen, dus die is niet voor alle gebieden geschikt. Met de regionalisering zullen er wel meer van dezelfde voertuigen komen, maar ook gebiedsafhankelijk zal het ene voertuig net weer wat andere spullen aan boord hebben dan het andere. Maar goed, dat zijn allemaal andere discussies, lees die maar na op het forum. Dan kunnen we hier weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #15 Gepost op: 9 januari 2011, 14:35:50
Hoezo 'op dit moment'? Mijn vraag is een ALGEMENE vraag. Een vraag die NIET gaat over Moerdijk.

(..) En dan gaat het me niet om Moerdijk of Zoetermeer. Maar gewoon in zijn algemeenheid. Wat kan de moeilijkheid zijn?

Zelf denk ik dat er zaken in de eerste schakels proactie en preventie van de veiligheidsketen 'mis gaan' die pas achteraf geconstateerd worden. Ook ten aanzien van preparatie zullen er concessies gedaan worden. Je kunt niet ieder voertuig beroepsmatig bezetten en uitrusten met een monitor en 2.500 liter SVM.

En menselijk handelen heb je nooit voor 100% onder controle.

Je bent zelf IT-er, dan weet je ook dat er in hulpverleningsland vreemd wordt gekeken tegen IT-ers die voor tonnen worden ingehuurd en geen fatsoenlijk werkend systeem kunnen breien. Daarin zijn de gebruikers de leken.

Ik zou gewoon het onderzoek afwachten.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #16 Gepost op: 10 januari 2011, 15:44:24
Bij veel (bedrijfs)panden in Zoetermeer is het euvel dat de brandwerende scheiding TOT het dak loopt, maar dat de brand zich door het dak gewoon kan verspreiden. Bij de brand in de Wiltonstraat (01-07-'10) stond er nog een vat met 1000 liter frituurvet in brand, waardoor de brand zich sneller verspreidde.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #17 Gepost op: 10 januari 2011, 18:50:11
Het is nog wat vroeg om te speculeren wat er misgaat bij de brand in Moerdijk.
We wachten de verschillende onderzoeksrapporten af.
Tot die tijd kan er in het betreffende topic in het actueelboard gereageerd worden.