Oude ambulances VZA

Auteur Topic: Oude ambulances VZA  (gelezen 10611 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2011, 11:51:32
Wat late reactie, maar het betreft een Visser 2. De Visser 3 heeft al de ronde koplampen en op de achterkant een balkje gemonteerd en niet de drie losse lampen.

Dat is toch wel eens vaker gezegd en ik ben het daar niet mee eens. De Visser type 3 heeft als kenmerk de driehoek ruitjes. Deze opbouw is zowel op het VF124 chassis als op het VF210 ambulancechassis gebouwd. Er rijden zelfs Opels rond met een Visser type 3 opbouw.
Dus het kan zijn dat het een VF124 Visser type 3 is, maar zijn opvolger de VF210 kan ook gewoon als Visser type 3 rondrijden.

Maar jij mag dit best een Visser 2 noemen, alleen dan heb ik n og een vraagje aan je. Hoe noem jij dan de voorganger van de Visser type 2 carroserie die ook op het VF124 ambulance chassis is gebouwt. Want hier zie je dus dat Visser niet iedere keer bij het verschijnen van een nieuw model mercedes ook een nieuwe carroserie heeft ontwikkeld. Bij de VF124 heeft Visser eerst de carroserie met oplopende ruitjes gemonteerd, en later kwam de carroserie met driehoekruitjes.

ik plaats nog wat fotokes voor de duidelijkheid


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2011, 12:14:16
nog wat foto's bij het verhaal voor de duidelijkheid, en dan zie je gewoon dat een zelfde opbouw op een oud en nieuw type gebouwd is. Maar ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ook ik in de knel kom met mijn telling van de opbouw type's. foto's:gerard, anton , mike, jan

Ik noem een VF114 een type 1 omdat vanaf dit moment de carosserie redelijk hetzelfde bleef bij Visser, en niet zoals voorheen bij iedere auto op maat gemaakt. Ik kom bij een visser 1 door terug te tellen vanaf de visser 3, want dit type werd aangegeven door Visser zelf.


Het volgende model noem ik dan een Visser 2, maar dan heb ik een probleem want deze opbouw is zowel als VF123 als VF124  verschenen. Wat is dan het verschil, bij de carosserie eigenlijk niets, er is alleen een ander chassis ondergezet van een nieuwer model dus waarom zou dit dan een ander visser type zijn.

Foto: René de Caluwé


Foto: René de Caluwé

En dan komt het volgende model Visser, maar dan zit ik weer met het zelfde probleem als hierboven, want weer een zelfde carosserie met 2 verschillende modellen mercedes. Ok  de laatste heet Visser type 3 en dit weten we zeker omdat dit door Visser zelf is aangegeven en overal bekend is, maar de VF124 noem ik ook gewoon visser type 3, zelfde opbouw alleen iets kleiner zoals ik eerder heb gehoord. Maarjah het concept is toch hetzelfde.




Misschien zit ik er helemaal naast, maar leg me dan uit hoe het wel zit, want als die visser vcan vza een type 2 zou zijn dan kom ik echt in de knoei met de telling van de eerdere modellen.. En hoe noem  ik dan de modellen van voor 1960? nouw die noem ik gewoon Visser, zonder type erbij


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #12 Gepost op: 1 februari 2011, 12:13:25
Het benoemen van Visser 1, 2, 3, 4 is pas begonnen bij de Visser 1. Dit zijn de 2 ambulances met de oranje striping erop (Alkmaar?). Hiervoor werd het ook gewoon aangeduidt als Visser. De ambu met de blauwe striping (De Jong Leiden) heeft de driehoekige gekregen en is een Visser 2. Dit model is naast de MB ook op Opel gezet. De lijn van de raampjes zijn bij de Visser 3 gehandhaafd, echter zijn de maten wel afwijkend, net als de maten van de complete opbouw. Daarnaast is op de achterzijde de 3 losse units (2x blauw en 1x wit) op de V2 vervangen voor een smalle balk op de achterkant op de V3. De V3 werd geintroduceerd met de introductie van het vorige model E-klasse (RAVU-wagen). Dit type is alleen op MB gezet.
Daarna kwam Visser met de Visser 4 op dezelfde E-klasse (rondom geïntergreerde lampen en donkere ramen), zoals de RAVU nu nog steeds rijdt.
Met de komst van de nieuwe E-klasse stond ook een nieuwe opbouw, de Visser 5, in de planning, echter ....
Geloof niet alles wat je denkt.


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #13 Gepost op: 4 februari 2011, 22:14:19
nog wat foto's bij het verhaal voor de duidelijkheid, en dan zie je gewoon dat een zelfde opbouw op een oud en nieuw type gebouwd is. Maar ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ook ik in de knel kom met mijn telling van de opbouw type's. foto's:gerard, anton , mike, jan

Nu heb ik sinds 1971 al de naam René... en zijn foto 2 en 3 echt door mij gemaakt bij de ambulancepost in Velsen-Zuid ergens begin jaren negentig.

Maar no-hard feelings: ik vind het eigenlijk altijd wel erg leuk om zo, via blijkbaar allerlei omwegen, mijn foto's terug te zien!  :)

groeten,
René de Caluwé


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #14 Gepost op: 5 februari 2011, 11:46:20
Nu heb ik sinds 1971 al de naam René... en zijn foto 2 en 3 echt door mij gemaakt bij de ambulancepost in Velsen-Zuid ergens begin jaren negentig.

Maar no-hard feelings: ik vind het eigenlijk altijd wel erg leuk om zo, via blijkbaar allerlei omwegen, mijn foto's terug te zien!  :)

groeten,
René de Caluwé

Dat is niet netjes van me, een foutje van mijn kant. Ik probeer het er altijd goed bij te zetten maar je ziet wel dat er zo een foutje doorheene glipt ::)

foto 2 en 3 van de laatste foto post -> rene de caluwe
(misschien dat een moderator een naam erbij kanz etten want zelf kan ik dit natuurlijk niet meer veranderen) 098uo
staat erbij  ;) - Live


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #15 Gepost op: 8 februari 2011, 18:51:03
http://www.rescue911.de/vid-ambulance-ambulances-bruxelloises-585.htm

Een video uit de tijd dat de wagen in Brussel reed.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #16 Gepost op: 13 november 2011, 12:11:09
Heeft iemand nog meer oude foto's van  VZA/GGD Amsterdam?
Ben nog op zoek naar foto's van de oude Chevy's...  :)