Vakbekwaamheid brandweer onder de maat

Auteur Topic: Vakbekwaamheid brandweer onder de maat  (gelezen 6390 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 13 september 2004, 18:54:06
Het mooiste van alles vindt ik het volgende: wij hebben afgelopen dinsdag brandraad vergadering gehad, en ik denk dat het woord bezuinigen en de term "geen geld meer beschikbaar" en budget laat dit niet te, wel 20 X over tafel zijn gegooid door onze Cdt, hier wordt ik niet vrolijk van, we doen al zoveel zelf hoe is dit in andere korpsen????

Hier draait het uiteindelijk toch allemaal toch om????

OOK bij ons ;) :-\


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 13 september 2004, 19:58:10
Ja dat is echt kl$#te. Ik moet zeggen dat wij er nog aardig vanaf gekomen zijn.
Wat doet je baas met al die rapporten die geschreven worden? Vooral die laatste van de Koningkerk in Haarlem was toch weer overduidelijk!!
Kan een willekeurig korps in Nederland toch niet zomaar aan voorbij gaan.
Gr Jaap


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 13 september 2004, 20:04:28
Ja dat is echt kl$#te. Ik moet zeggen dat wij er nog aardig vanaf gekomen zijn.
Wat doet je baas met al die rapporten die geschreven worden? Vooral die laatste van de Koningkerk in Haarlem was toch weer overduidelijk!!
Kan een willekeurig korps in Nederland toch niet zomaar aan voorbij gaan.
Gr Jaap
Wij hebben dat rapport van Haarlem zeer ter harte genomen,vooral om daar het beroemde "leermoment"uit te halen.En ik denk dat dat meerdere korpsen gedaan zullen hebben  :-\


Rene112

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 13 september 2004, 22:05:40
de meeste brandweermensen willen wel goed kunnen oefenen,en willen daar best wat meer tijd aanbesteden.
Maar het wordt er ook niet makkelijker op gemaakt,om eens echt goed realistisch een binnenbrand te kunnen oefenen ben je haast verplicht naar het buitenland af te reizen.

Ik zou zeggen verbeter eerst de oefencentra hier in Nederland,en kom dan eens aan met die stompzinnige rapporten

Heb je het rapport dan gelezen Peter?
Ik vond het alles behalve stompzinnig!!!
Natuurlijk zijn er opmerkingen te maken bij de wijze van beoordelen. Als je de bijlage met de toelichting over het aantal keren inzetten/realistisch oefenen goed leest, geven de stellers van het rapport zelf ook aan dat er geen echte norm is.... en dat zij dus een redelijke aanname hebben moeten maken.

De IOOV (Inspectie Openbare Orde en Veiligheid) heeft dit rapport geschreven en helpt hiermee om de werkgevers (en laten we hopen ook bzk) echt werk te laten maken van goede oefencentra.

Daarnaast komt heel duidelijk uit het rapport dat het regelmatig bijscholen van bevelvoerders/OvD's en het leren van elkaars ervaringen (op basis van goede evaluaties) nog veel te weinig gebeurt. Dus we moeten aan de slag!

Dit soort rapporten wijzen de verantwoordelijken op het feit dat ze de afgelopen jaren 'iets' teveel met gebruiksvergunningen bezig zijn geweest.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 13 september 2004, 22:14:07
Heb je het rapport dan gelezen Peter?
Ik vond het alles behalve stompzinnig!!!
Natuurlijk zijn er opmerkingen te maken bij de wijze van beoordelen. Als je de bijlage met de toelichting over het aantal keren inzetten/realistisch oefenen goed leest, geven de stellers van het rapport zelf ook aan dat er geen echte norm is.... en dat zij dus een redelijke aanname hebben moeten maken.

De IOOV (Inspectie Openbare Orde en Veiligheid) heeft dit rapport geschreven en helpt hiermee om de werkgevers (en laten we hopen ook bzk) echt werk te laten maken van goede oefencentra.

Daarnaast komt heel duidelijk uit het rapport dat het regelmatig bijscholen van bevelvoerders/OvD's en het leren van elkaars ervaringen (op basis van goede evaluaties) nog veel te weinig gebeurt. Dus we moeten aan de slag!

Dit soort rapporten wijzen de verantwoordelijken op het feit dat ze de afgelopen jaren 'iets' teveel met gebruiksvergunningen bezig zijn geweest.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
nou je slaat de spijker op de kop,"we moeten maar weer hopen" dat er met dit rapport wel wat gebeurt.En dat er nu wel goede oefencentra worden gebouwt,waar we nu wel op de juiste en goede manier kunnen oefenen.

Zolang er nog niks daadwerkelijks gebeurt,lopen we weer het gevaar dat het rapport in de hoek verdwijnt zonder dat er eens goed naar gekeken is.En dat het BZK zegt we gaan spijkers met koppen slaan.
Tot zo lang vindt ik het verspilde moeite en geld,wat het IOOV erin heeft gestoken


Rene112

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 13 september 2004, 22:25:15
Zolang er nog niks daadwerkelijks gebeurt,lopen we weer het gevaar dat het rapport in de hoek verdwijnt zonder dat er eens goed naar gekeken is.En dat het BZK zegt we gaan spijkers met koppen slaan.
Tot zo lang vindt ik het verspilde moeite en geld,wat het IOOV erin heeft gestoken

Dat is de kwestie van 'de kip en het ei' Peter!  Wie was er eerder ???
Dit soort rapportages zijn nodig om de verantwoordelijken (dus ook commandanten) wakker te schudden. Want dat is helaas in ons land nog hard nodig. Pas daarna kunnen echt veranderingen worden afgedwongen!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 14 september 2004, 17:11:22
Dat is de kwestie van 'de kip en het ei' Peter!  Wie was er eerder ???
Dit soort rapportages zijn nodig om de verantwoordelijken (dus ook commandanten) wakker te schudden. Want dat is helaas in ons land nog hard nodig. Pas daarna kunnen echt veranderingen worden afgedwongen!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
mnja,en de gene die verantwoordelijk zijn worden even wakker en draaien zich eigen weer om ;)
Maar ik hoor vaak vanuit het veld dezelfde argumenten van"weer een onderzoek,maar weer gebeurt er niets mee"
Ik heb zelfs in de brand&brandweer (ik meen van vorige maand) het verwijt gelezen dat er niets gebeurt met de rapportages.
Dus laten ze eerst eens op officiersniveau de zaken beter regelen,en dan pas de represieve dienst


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #27 Gepost op: 20 september 2004, 08:35:09
NOU BREEKT MIJN KLOMP!!!!

Wat lees ik nu weer in de plaatselijke courant;

Regionale brandweer minst slechte korps
Van onze verslaggever
De brandweer Zaanstreek-Waterland blijkt het minst slechte korps van Nederland te zijn. Onderzoek door de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) heeft dat uitgewezen. De inspectie heeft onderzoek gedaan naar de kennis en vaardigheid van bevelvoerders en officieren van dienst.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 20 september 2004, 13:07:34
Ja is wel een "grappig" rapport.  :-X
Volgens mij is er echter maar onderzoek gedaan bij 4 korpsen, of heb ik dat verkeerd. Lijkt mij nou niet een juiste afspiegeling van onze brandweersamenleving.
Je hebt echter wel gelijk voor wat het rapport betreft. 8)
Gr Jaap


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #29 Gepost op: 23 september 2004, 21:51:53
zie je wel!!!!!!!!!!
dan doen "we"het nog niet eens zo slecht Guust, he vlgs. mij staan wij aankomend weekend stand by voor jullie, klopt dit???, blijf wel op t'dorp voor die zeer grote brand in de beemster hoor!!

groeten,
Willem