GRIP en meerdere regio's/provincie's

Auteur Topic: GRIP en meerdere regio's/provincie's  (gelezen 3756 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2011, 19:39:03
de NTCB dan ?

Dat is net zoiets als een BBE-marinier vragen een brand te blussen  :o

Nee, zonder gekheid, de oplossing is volgens mij heel simpel als het gaat om incidenten waar de bron één gemeente of regio is; dan zou de burgemeester resp. voorzitter van die veiligheidsregio "in the lead" moeten zijn, ook als het effectgebied de regiogrenzen overschrijdt.
Gaat het om incidenten die geen éénduidige bron hebben (zoals een hoog water of infectieziekte) dan zou het verantwoordelijke ministerie al meteen op landelijk niveau de coördinatie kunnen verzorgen.


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2011, 21:13:19
Dat is net zoiets als een BBE-marinier vragen een brand te blussen  :o


ik heb het niet over brand, ik heb het over de bestuurlijke leiding
Bij GRIP 2 is namelijk hoogste operationele leiding bereikt. GRIP 3 & 4 is voor de bestuurlijke leiding.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #12 Gepost op: 17 januari 2011, 21:31:50
ik heb het niet over brand, ik heb het over de bestuurlijke leiding
Bij GRIP 2 is namelijk hoogste operationele leiding bereikt. GRIP 3 & 4 is voor de bestuurlijke leiding.

Nou, dat klopt niet helemaal. De operationele leiding zoals deze bij GRIP 2 wordt uitgevoerd (ROT) blijft/komt ook bij GRIP 3 en 4. Net zoals het CoPI, dat is/blijft ook bij alle GRIP-niveaus.
Bij GRIP 3 en 4 komt er "alleen" één resp. meerdere burgemeesters, ondersteund door een beleidsteam bij.
De bestuurlijke coördinatie wordt dan uitgevoerd door het BT (ook wel strategisch niveau genoemd), de operationele coördinatie over het effectgebied bij het OT (tactisch niveau) en de operationele coördinatie over het brongebied bij het CoPI (uitvoerend niveau).
Het BT neemt dus nooit de operationele leiding over, de hoogste vertegenwoordigers van de operationele diensten in het BT zijn feitelijk niet meer dan beleidsadviseurs (en daarom eigenlijk totaal overbodig). De hoogst operationeel leidinggevenden zitten en blijven in het OT.

Voorbeeld is evacuatie: de burgemeester besluit te evacueren, het OT bepaalt op welke wijze dat gebeurt.


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2011, 21:45:17
Nou, dat klopt niet helemaal. De operationele leiding zoals deze bij GRIP 2 wordt uitgevoerd (ROT) blijft/komt ook bij GRIP 3 en 4. Net zoals het CoPI, dat is/blijft ook bij alle GRIP-niveaus.
Bij GRIP 3 en 4 komt er "alleen" één resp. meerdere burgemeesters, ondersteund door een beleidsteam bij.
De bestuurlijke coördinatie wordt dan uitgevoerd door het BT (ook wel strategisch niveau genoemd), de operationele coördinatie over het effectgebied bij het OT (tactisch niveau) en de operationele coördinatie over het brongebied bij het CoPI (uitvoerend niveau).
Het BT neemt dus nooit de operationele leiding over, de hoogste vertegenwoordigers van de operationele diensten in het BT zijn feitelijk niet meer dan beleidsadviseurs (en daarom eigenlijk totaal overbodig). De hoogst operationeel leidinggevenden zitten en blijven in het OT.

Voorbeeld is evacuatie: de burgemeester besluit te evacueren, het OT bepaalt op welke wijze dat gebeurt.

Dat is ook mijn punt bij GRIP heb je ROT en na GRIP 2 (3 & 4) zal altijd dat ROT blijven zitten. In je voorbeeld geef je wel duidelijk aan de burgemeester uiteindelijk beslist wat er moet gebeuren.


Janssen

  • Crisisbeheersing
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #14 Gepost op: 22 mei 2011, 14:36:08
Het is een interessant onderwerp, de organisatie van de veiligheidsregio's, of beter gezegd, de samenwerking onderling. Wat is wel een interessante gedachte vind is het instellen van een flexibelere opzet. In plaats van de verschillende VR's, wat regionale organisaties zijn, krijg je dan een landelijke organisatie. Een landelijke geïntegreerde organisatie wel te verstaan. Net zoals de Politie nu ook landelijk wordt georganiseerd dus eigenlijk. Of zoals het vroeger geregeld was, met de Bescherming Bevolking. Het voordeel is dat je maar een hierarchie hebt, en niet meerdere naast elkaar die min of meer aansluiten met ingewikkelde organisaties.