Diefstal van koperdraad en gevolgen

Auteur Topic: Diefstal van koperdraad en gevolgen  (gelezen 2543 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Gepost op: 14 januari 2011, 21:06:15
Citaat
ProRail en NS in verhoogde staat van paraatheid

UTRECHT - Honderd tot tweehonderd medewerkers van spoorbeheerder ProRail en NS bewaken sinds vrijdagmiddag op sommige plaatsen het spoor om koperdiefstal te voorkomen. Aanleiding is de treinbotsing in Zevenaar, meldde een woordvoerder van ProRail.
 
© NU.nl/Martin de JonghDe spoorbeheerder houdt er ernstig rekening mee dat door koperdiefstal bij Zevenaar het beveiligingssysteem van de seinen en wissels is uitgeschakeld en daardoor ook de alarmeringssystemen bij Prorail niet functioneerden. Normaal gebeurt dit wel als dieven aan de slag gaan.

De woordvoerder spreekt van ''een nieuwe fase'' in de koperdiefstal. ''De criminelen hadden verstand van zaken.'' Prorail en NS waarschuwen dat ze de extra surveillance, die 's nachts wordt opgevoerd, niet lang kunnen volhouden en doen een beroep op de politie voor snel extra inzet.

Bron is  NU.nl
'
Mijn vraag is:
Mochten dit soort mensen opgepakt worden kan de OvJ naast diefstal ook poging tot moord eisen op de levens die in de trein zitten en de omgeving en zoja wat voor straf kan de dader dan krijgen ?




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2011, 21:13:03
'
Mijn vraag is:
Mochten dit soort mensen opgepakt worden kan de OvJ naast diefstal ook poging tot moord eisen op de levens die in de trein zitten en de omgeving en zoja wat voor straf kan de dader dan krijgen ?

Je omschrijft het een beetje grappig een OvJ die poging tot moord eist  0098
Meestal eist hij een straf  :)

Maar ik neem aan dat je bedoelt of ze daar voor veroordeeld kunnen worden, om voor moord veroordeeld te worden zal bewezen moeten worden dat je iemand met opzet en met voorbedachte rade van het leven hebt willen beroven, dat lijkt me hier niet zo eenvoudig bewijsbaar.
Poging tot doodslag wordt ook lastig en poging tot dood door schuld bestaat niet. (maar dat was je vraag ook niet)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2011, 21:36:30
Je omschrijft het een beetje grappig een OvJ die poging tot moord eist  0098
Meestal eist hij een straf  :)

Maar ik neem aan dat je bedoelt of ze daar voor veroordeeld kunnen worden, om voor moord veroordeeld te worden zal bewezen moeten worden dat je iemand met opzet en met voorbedachte rade van het leven hebt willen beroven, dat lijkt me hier niet zo eenvoudig bewijsbaar.
Poging tot doodslag wordt ook lastig en poging tot dood door schuld bestaat niet. (maar dat was je vraag ook niet)

Jacqes je heb helemaal gelijk ik bedoel straf voor poging tot moord. Want dat doen ze in feite als ze het beveiliging systeem onklaar maken. Dan heb je een mogelijk ongeval met doden tot gevolg...
Mocht men ze ooit pakken hoop ik dat men de ultieme straf weer heeft ingevoerd of minimaal 30 jaar cel onvoorwaardelijk krijgt...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2011, 23:41:44
Piet, ik zal proberen de vraag te beantwoorden:

Allereerst kort de definities:
Moord is het opzettelijk, en met voorbedachten rade, beroven van het leven van een ander.
Doodslag is het opzettelijk, maar niet met voorbedachten rade, beroven van het leven van een ander.
Dood door schuld is een misdrijf, waarbij iemand het leven verliest door de schuld van een ander.

Om te beginnen moet je het feit bekijken wat men pleegt. De boef steelt koper. Hij heeft dus niet de bedoeling om mensen om het leven te laten komen.
De opzet is wat mij betreft niet aanwezig. Die is pas aanwezig als men het koper steelt met het doel om een trein te laten botsen of iets dergelijks.

Wel blijft over dood door schuld. Doordat deze crimineel het koper steelt, weet hij dat hij het risico loopt dat er systemen gaan falen. Door zijn diefstal zou hij inderdaad schuld hebben aan de eventuele dood van anderen.

dood door schuld:
Citaat
Schuld moet hier gelezen worden als verwijtbaar gedrag. We spreken hier van een culpoos (culpa=schuld) misdrijf. Het verwijtbare gedrag kan zich op meerdere wijzen voordoen. Iemand kan het risico dat een ander zijn leven zou verliezen wel hebben gezien, maar verkeerd ingeschat (bewuste schuld). Iemand kan echter ook het risico volledig over het hoofd hebben gezien, terwijl hij het wel had moeten weten (onbewuste schuld). In ieder geval is er sprake van ondermaats gedrag, waardoor iemand zijn leven verliest. Dit kan zowel een doen als een nalaten zijn.

Indien iemand het risico niet kende of behoorde te kennen, of zich voldoende heeft ingespannen om het risico af te wenden, is er geen schuld, en zal er dus ook geen dood door schuld zijn.

Tevens zou je kunnen kijken naar de volgende strafrecht artikelen:
Citaat
Artikel 164
1
Hij die opzettelijk gevaar veroorzaakt voor het verkeer door mechanische kracht over een spoorweg, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.
2
Indien het feit iemands dood ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Artikel 165
1
Hij aan wiens schuld te wijten is dat gevaar ontstaat voor het verkeer door mechanische kracht over een spoorweg, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie.
2
Indien het feit iemands dood ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
bron: http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr.html
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.