GRIP 3 TIS 4.4 Brand Rangeerterrein Kijfhoek Develsingel - Zwijndrecht 14-01-2011

Auteur Topic: GRIP 3 TIS 4.4 Brand Rangeerterrein Kijfhoek Develsingel - Zwijndrecht 14-01-2011  (gelezen 95154 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
p2kflex
21:55:31 14-01-11GROUP-1Vrije hovd kazerne zwijndrecht
1403003BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC)
1403097BRW Zuid Holland Zuid (Onbekende code)
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
p2kflex
21:57:12 14-01-11GROUP-1Prio 1 COMMANDANT ZDT ARB3 PIKET DRST ZUID GEV.STOFFEN (TIS 4: 4.4 zeer ernstig) (ACTIECENTRUM BRW: ja) (FASE: grip 3) PRORAIL KIJFHOEK DEVELSINGEL 11 ZWIJNDRECHT AVP:12
GRIP 31403095BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (HOvD Prio 1)
GRIP 31405372BRW Zwijndrechtse Waard (Commandant)
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
p2kflex
21:57:57 14-01-11GROUP-1Prio 2 Spoorincident Brand (TIS 4: 4.4 zeer ernstig) (ACTIECENTRUM BRW: ja) (FASE: grip 3) PRORAIL KIJFHOEK DEVELSINGEL 11 ZWIJNDRECHT
GRIP 31403030BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Persinfo)
GRIP 31433001Politie Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC)
GRIP 31433120Politie Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lokaal beheer GMC Prio 1)
GRIP 31433865Politie Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (PersInfo)
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.zwijndrecht.nl/content.jsp?objectid=45927
Citaat

Brief aan de raad


Adviesnota



Adviesnota


30 november 2010

Adviesnota


Aan de leden van de raad,


Bedrijven en inrichtingen waarbij in geval van brand of een ongeval bijzonder gevaar voor de openbare veiligheid kan ontstaan kunnen worden aangewezen tot het hebben van een bedrijfsbrandweer. Dit betekent, dat het bestuur / de directie van de inrichting verantwoordelijk is voor de eerste maatregelen voor het bestrijden van branden en ongevallen op het terrein van de inrichting.


Tot 1 oktober 2010 was het aanwijzen als bedrijfsbrandweerplichtige locatie een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders op basis van art. 13 van de Brandweerwet 1985. Na deze datum ligt deze bevoegdheid op grond van de Wet veiligheidsregio’s (art. 31) bij het bestuur van de veiligheidsregio.


In de gemeente Zwijndrecht zijn op dit moment vier inrichtingen aanwezig, die in geval van brand of een ongeval een bijzonder gevaar voor de openbare veiligheid kunnen opleveren.

Eén van deze inrichtingen, Ashland (voormalig Hercules), is in juli 2006 als bedrijfsbrandweerplichtig aangewezen. Voor de andere drie inrichtingen, Brenntag, Quaron en emplacement Kijfhoek, is na een lange en zorgvuldige voorbereidende periode de aanwijsbeschikking in september 2010 verzonden.


Daarmee zijn voor 1 oktober 2010 in Zwijndrecht alle locaties die op grond van de Brandweerwet in aanmerking komen voor een mogelijke aanwijzing bedrijfsbrandweer ook daadwerkelijk door het college aangewezen als bedrijfsbrandweerplichtige locatie, voordat het bevoegd gezag over is gegaan naar de Veiligheidsregio.


Met deze brief willen wij uw raad informeren over de stand van zaken rondom de verschillende aanwijzingen.

(...)

    *

      Kijfhoek:

Op 21 september 2010 heeft het college besloten tot het aanwijzen van ProRail, locatie spoorwegemplacement Kijfhoek aan de Develsingel 11 te Zwijndrecht, als bedrijfsbrandweerplichtige inrichting.
De totstandkoming van deze aanwijzing heeft een lange geschiedenis, die start in 2004 met het vaststellen van het ‘Aanwijsbeleid Bedrijfsbrandweer’ door het college op 7 juni 2004 en het uitnodigen van de directie van het spoorwegemplacement om haar visie op dat beleid te geven. De directie heeft destijds van deze mogelijkheid geen gebruik gemaakt.
Aansluitend heeft de commandant brandweer per brief van 12 oktober 2004 de directie van het spoorwegemplacement geadviseerd om de noodzakelijke voorbereidingen tot het opstellen van een bedrijfsbrandweerrapportage in de eigen organisatie uit te zetten.


In het zogenaamde veiligheidsplatform Kijfhoek waarin naast ProRail en de brandweer ook de Provincie en de Inspectie Verkeer en Waterstaat participeren, heeft de brandweer het voorstel gedaan dat Prorail in overleg met de betrokken overheden een zogenaamd scenariorapport ontwikkelt. Dit rapport beoogt een integrale benadering van het veiligheidsvraagstuk op Kijfhoek en het voorkomen van overlap en/of tegenspraak tussen diverse regelingen en bevoegde gezagen. Door deze werkwijze zouden afzonderlijke instrumenten, zoals een bedrijfsbrandweerrapport mogelijk worden ondervangen. Hoewel op onderdelen stappen zijn gezet, heeft dit voor de brandweer niet tot een bevredigend resultaat geleid.


In 2009 heeft de commandant brandweer aan het college van burgemeester en wethouders gerapporteerd dat het overleg in het veiligheidsplatform niet het gewenste resultaat opleverde. Het college heeft in de vergadering van 1 juni 2009 besloten om een officieel verzoek aan de directie van het spoorwegemplacement te richten. ProRail is schriftelijk verzocht om vóór 12 oktober 2009 een rapport inzake de bedrijfsbrandweer te overleggen. Op 12 oktober 2009 is het betreffende bedrijfsbrandweerrapport ontvangen.

Het ingediende rapport werd beoordeeld als onvolledig en voldeed niet aan de criteria die het Besluit bedrijfsbrandweren aan een dergelijke rapportage stelt. De burgemeester heeft aan ProRail meegedeeld dat hij niet om aanvullende informatie zal vragen en de procedure vervolgt met het opstellen van een concept aanwijsbeschikking tot het hebben van een bedrijfsbrandweer. De (toenmalige) directeur van ProRail kon zich in dit standpunt vinden.
Conform de procedure in het Besluit bedrijfsbrandweren is de concept aanwijzing aan ProRail toegezonden. De directie van het spoorwegemplacement is op 7 juli 2010 op het gemeentehuis uitgenodigd om tijdens de hoorzitting haar visie te geven op de inhoud van deze documenten.

Tijdens de hoorzitting is aangegeven dat ProRail zich niet kan vinden in het voornemen om het spoorwegemplacement Kijfhoek aan te wijzen als bedrijfsbrandweerplichtig. ProRail had bezwaren tegen de totstandkoming en de inhoud van de concept aanwijsbeschikking en heeft het college dringend verzocht om alsnog in overleg te treden met Prorail en (vooralsnog) af te zien van het voornemen tot aanwijzing van het spoorwegemplacement Kijfhoek als bedrijfsbrandweerplichtig.


Naar aanleiding van dit verzoek heeft het college zich over de inhoudelijke standpunten gebogen. Dit heeft geleid tot een aantal inhoudelijke aanpassingen in de aanwijsbeschikking en besloten is over te gaan tot aanwijzing van het emplacement als bedrijfsbrandweerplichtig vanaf 1 januari 2011 en er vanuit te gaan dat de organisatie uiterlijk 1 januari 2012 aan de gestelde voorwaarden voldoet.

We hebben toegezegd om zowel met bestuurlijke als operationele vertegenwoordigers te overleggen met ProRail om uitvoering te geven aan de bepalingen in de aanwijsbeschikking.


Op dit moment lopen er vanuit ProRail spreekwoordelijk twee sporen: via het ene spoor voeren de gemeente en ProRail inhoudelijk overleg en via het andere spoor dient ProRail formeel bezwaar in tegen de aanwijzing.


Indien u naar aanleiding van deze brief nadere informatie wenst, kunt u contact opnemen met Theo van Dam, hoofd Risicobeheersing en Planvorming van brandweer Zwijndrechtse Waard (telefoon 078 - 770 3814, e-mail tdam@zwijndrecht.nl)




Hoogachtend,


De loco-secretaris, De burgemeester,


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
p2kflex
21:57:12 14-01-11GROUP-1Prio 1 COMMANDANT ZDT ARB3 PIKET DRST ZUID GEV.STOFFEN (TIS 4: 4.4 zeer ernstig) (ACTIECENTRUM BRW: ja) (FASE: grip 3) PRORAIL KIJFHOEK DEVELSINGEL 11 ZWIJNDRECHT AVP:12

          GRIP 3    1433081  Politie Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (ARB piket Drechtsteden Zuid)


brwnbl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 504
  • HV geïnteresseerd
p2kflex
21:57:50 14-01-11GROUP-1A1 PRORAIL KIJFHOEK DEVELSINGEL 11 3333LD ZWIJNDRECHT
1423001MKA Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC Dordrecht)
1423272MKA Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (RGF) (Alarmeringscode)


Weet iemand wat hier gealarmeerd wordt, en wat RGF betekent?


Twentenieuws-Almelo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 655
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Beperkingen-op-last-van-de-brandweer Rotterdam Lombardijen-Dordrecht
 
 Tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht moeten reizigers rekening houden met een vertraging van meer dan 60 minuten. Door beperkingen op last van de brandweer rijden er tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht geen treinen.

Aldus de vid.nl


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
volgens deze tweet zou er brand te zien zijn : http://twitter.com/tversnel

foto: http://twitpic.com/show/large/3q0kpl


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
p2kflex
22:01:07 14-01-11GROUP-3Prio 1 WV782 WV585 GEV.STOFFEN (TIS 4: 4.4 zeer ernstig) (ACTIECENTRUM BRW: ja) (FASE: grip 3) PRORAIL KIJFHOEK DEVELSINGEL 11 ZWIJNDRECHT AVP:12#BMS-GRD-WVD
GRIP 31403891BRW Binnenmaas ('s-Gravendeel) (Persoonlijke code)
GRIP 31403956BRW Binnenmaas ('s-Gravendeel) (Monitorcode)
GRIP 31403964BRW Binnenmaas ('s-Gravendeel) (WVD)
p2kflex
22:01:03 14-01-11GROUP-2Prio 1 WV782 WV585 GEV.STOFFEN (TIS 4: 4.4 zeer ernstig) (ACTIECENTRUM BRW: ja) (FASE: grip 3) PRORAIL KIJFHOEK DEVELSINGEL 11 ZWIJNDRECHT AVP:12#BMS-GRD-WVD
GRIP 31403004BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Monitorcode GEA)
GRIP 31403891BRW Binnenmaas ('s-Gravendeel) (Persoonlijke code)
GRIP 31403956BRW Binnenmaas ('s-Gravendeel) (Monitorcode)
GRIP 31403964BRW Binnenmaas ('s-Gravendeel) (WVD)
p2kflex
22:01:03 14-01-11GROUP-1Prio 1 WV782 WV585 GEV.STOFFEN (TIS 4: 4.4 zeer ernstig) (ACTIECENTRUM BRW: ja) (FASE: grip 3) PRORAIL KIJFHOEK DEVELSINGEL 11 ZWIJNDRECHT AVP:12
GRIP 31403089BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (WVD?)
GRIP 31405028BRW Sliedrecht (Staflid van Dienst)
GRIP 31405032BRW Sliedrecht (WVD - Meetploeg)