GRIP 3 TIS 4.4 Brand Rangeerterrein Kijfhoek Develsingel - Zwijndrecht 14-01-2011

Auteur Topic: GRIP 3 TIS 4.4 Brand Rangeerterrein Kijfhoek Develsingel - Zwijndrecht 14-01-2011  (gelezen 95779 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Melding RTV Rijnmond: men laat de brandende wagon uitbranden. Aangezien deze nu half leeg is, gaat dat nog wel even duren.......
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Hoor net op RTVRijnmond dat de bewoners van 2 te evacueren huizen niet weg wilden omdat hun huisdieren niet mee mochten - daar was niet in voorzien. Zij zijn vervolgens gedwongen. Als dat bij mij wordt geprobeerd, zouden we oorlog krijgen! Ook ik heb bij evacuaties in het COPI wel eens aandacht moeten vragen voor dit probleem, waar men tot dat moment dan niet aan gedacht had. Gelukkig werd in die gevallen alsnog de dierenambulance ingeschakeld voor hulp. Opvang van mens EN dier is een taak van de overheid. Dat we daar in Nederland zelden serieus naar kijken, is idioot. Ik had van Zwijndrecht een beetje meer regelkunde verwacht. Bah!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Kuun

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
A16 blijkt toch nog afgesloten te zijn, er wordt wel aan gewerkt om deze te openen.

Bron: RTV Rijnmond


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Hoor net op RTVRijnmond dat de bewoners van 2 te evacueren huizen niet weg wilden omdat hun huisdieren niet mee mochten - daar was niet in voorzien. Zij zijn vervolgens gedwongen. Als dat bij mij wordt geprobeerd, zouden we oorlog krijgen! Ook ik heb bij evacuaties in het COPI wel eens aandacht moeten vragen voor dit probleem, waar men tot dat moment dan niet aan gedacht had. Gelukkig werd in die gevallen alsnog de dierenambulance ingeschakeld voor hulp. Opvang van mens EN dier is een taak van de overheid. Dat we daar in Nederland zelden serieus naar kijken, is idioot. Ik had van Zwijndrecht een beetje meer regelkunde verwacht. Bah!

Ik geef je helemaal gelijk. Mens EN dier. Als mij dit overkwam dan deed ik hetzelfde. Ik hoor net op de radio dat er nog niet eens bedden klaar stonden voor de evacuees.
Als je een opvang regelt dan regel je ook dat alle mogelijke voorzieningen beschikbaar zijn.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
A 16 is weer volledig open.
Meldingen zijn op www.vid.nl volledig verdwenen
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
p2kflex
03:40:20 15-01-11GROUP-1Opkomen kazerne voor aflossing
1403070BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (OvD Gorinchem)
1404021BRW Gorinchem (Lichtkrant)
1404097BRW Gorinchem (Monitorcode)
1404099BRW Gorinchem (Korpsalarm)
p2kflex
03:36:24 15-01-11GROUP-1Opkomen kazerne voor aflossing
1404299BRW Zwijndrechtse Waard (Hendrik Ido Ambacht) (Postalarm)
Assumption is the mother of all fuck-ups


AGSRIJNMOND

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
    • AGSRIJNMOND
Nieuwe schuimaanval op alcoholbrand rangeerterrein Kijfhoek
Tegen half zes gaat de brandweer opnieuw proberen om de
alcoholbrand op het rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht uit te
krijgen. Voor de tweede keer deze nacht zal er een schuimdeken
over de brandende wagon worden gelegd. Dat gebeurt ditmaal
met tien ton schuim, afkomstig van de bedrijfsbrandweer van
Shell Moerdijk.

De kans dat de tweede poging gaat lukken, is groter dan de
eerste keer. Dat komt doordat er intussen ook veel water op het
vuur is gegooid en de temperatuur waarschijnlijk iets is
afgenomen.

In elk geval is het gevaar van overslaan naar andere wagons
kleiner geworden. Een huifwagon met staal heeft eerder korte
tijd in brand gestaan, maar die kon snel worden geblust. Twee
andere wagons met resten van het explosieve LPG zijn
weggesleept.

Bron: rijnmond.nl


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
p2kflex
05:51:37 15-01-11GROUP-2Medewerkers Brandweer Actiecentrum graag opkomen Oranjepark voor aflossing
1403003BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC)
1403090BRW Zuid Holland Zuid (Actiecentrum Brandweer)


En nu maar hopen dat dit niet de eerste ploeg was... :-\
Assumption is the mother of all fuck-ups


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Zo, ik ben gelukkig afgelost! Alles wat pijn kan doen aan m'n lichaam doet ook pijn... Kortom: topinzet ;D Ik zat in de 130, 1e TS van HIA. Wij werden gekoppeld aan de 110, waarmee we dus ook 'DE' inzet hebben gedaan.

Geheel conform de wet van Murphy woedde de brand op de meest onbereikbare locatie van heel het terrein. De locatie is uitgerust met 'harken': een blusleidingsysteem onder het gehele terrein, waarbij je op speciale plaatsen water kan afnemen. Deze harken worden vanaf de zijkanten gevoed door TS'en. Vandaar dat alle wagens ook aan de zijkant zijn ingezet. Een stuk van de brand konden we water verkrijgen, maar daar heb je dus wel forse drieduimers en waterkanonnen voor nodig... Deze hebben we dus over 27 (in gebruik zijnde) spoorlijnen moeten zeulen, wat dus zoveel inhoudt dat we alles over en onder wagons door moesten slepen. Ik heb mijn beweging voor de rest van het jaar gehad!

De wagon is aan de onderkant opengescheurd waardoor de ethanol ontsnapte. Tussen de brandende wagon en LPG wagons was 1 vrij spoor, waardoor we dus enigszins wat werkruimte hadden. Echter aan de andere kant stond er direct een goederenwagon tegen aan, waardoor we hier geen aanval in konden zetten. Dit is opgevangen door de hoge straal in te zetten die je op bijna alle foto's ziet. Eerste prioriteit hebben we gesteld op het koelen van de LPG wagons en de overige ethanol wagons. De aangestraalde LPG wagons zijn uiteindelijk weggetrokken, waardoor dit gevaar geweken was. Overigens kon ik direct na het verslepen de aangestraalde wagons aanraken met m'n blote handen, wat dus inhoudt dat onze koeltechnieken gewerkt hebben! Om deze reden konden we ons direct focussen op de brandende wagon, waarna we deze te lijf zijn gegaan met 5 waterkanonnen. Vanuit de SB's is vanaf dat moment ook SVM toegevoegd, in de hoop dat we met dit middel de brand snel konden bestrijden. Uiteindelijk lag er schuim zo ver je kon zien, maar die ethanol bleef gewoon doorfikken...  De huidige techniek is dan ook om de wagon gecontroleerd uit te laten branden totdat de ethanol is opgebrand. Grote gevaren zijn er niet meer, aangezien het aangrenzende treinstel leeg is. De overige ethanol-wagons worden nog steeds gekoeld, met een mooie temperatuur van rond de 25 graden.

Verder zijn er géén gewonden gevallen (zweepslagen voor de gene die dat de wereld in heeft geholpen, ik werd plat ge-smst) en was het al met al gewoon een top inzet. Ik zou echt geen punten kunnen verzinnen waarop de deze inzet duidelijk beter hadden kunnen doen. Maar het verbaasd me echt heel erg hoeveel bangmakende bullshit de wereld in wordt geholpen die op leugens gebaseerd zijn... Bizar!

Vragen staan vrij, ik mag alleen niet alles beantwoorden :)


mook

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
mooi dat het zo goed is gegaan tot nu toe
en dat het bij die ene gescheurde wagon is gebleven
het had heel anders kunnen zijn als de wet van murphy meer invloed had gehad
m.a.w. als er nog meer had tegengezeten.
Q: Zie je het verband niet?  A: Nee, het is te ingewikkeld