GRIP 3 TIS 4.4 Brand Rangeerterrein Kijfhoek Develsingel - Zwijndrecht 14-01-2011

Auteur Topic: GRIP 3 TIS 4.4 Brand Rangeerterrein Kijfhoek Develsingel - Zwijndrecht 14-01-2011  (gelezen 94595 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Ik vind het een goed stukje tekst, ben het met je eens... Maar ik snap je standpunt niet over het schuim..?   Hoe veel schuim moet je dan op voorraad hebben volgens jou ?  Als de SB's van Gorinchem, Papendrecht, Oud beijerland, zwijndrecht, Dordrecht, en de extra schuimvoorraadcontainers uit de regio niet vodoende zijn voor een incident... Moeten we gaan nog maar meer containers aan schaffen ?  Hoevaak denkt u dat je zoveel schuim nodig heb als dat hier is gebeurd, Dit was gewoon zeer uitzonderlijk.  O0

Vind ik inderdaad ook, er is genoeg schuim in deze regio er is niets over te klagen. Onze regio is prima aangepast op deze situaties, maar een schuimvooraad gaat gewoon hard bij zulke ongewone situaties. En om meer schuimbluswagens/containers aan te schaffen vind ik onzin. De keren dat er zo'n inzet op zulke grote schaal in de regio is zelden tot nooit.

En de mensen van Shell die hebben nooit een inzet. (gek gezegd) Die zijn ook blij als ze een keer assistentie kunnen verlenen bij een brand. Zijn ze toch ergens nuttig voor.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Ik vind het een goed stukje tekst, ben het met je eens... Maar ik snap je standpunt niet over het schuim..?   Hoe veel schuim moet je dan op voorraad hebben volgens jou ?  Als de SB's van Gorinchem, Papendrecht, Oud beijerland, zwijndrecht, Dordrecht, en de extra schuimvoorraadcontainers uit de regio niet vodoende zijn voor een incident... Moeten we gaan nog maar meer containers aan schaffen ?  Hoevaak denkt u dat je zoveel schuim nodig heb als dat hier is gebeurd, Dit was gewoon zeer uitzonderlijk.  O0
Hoeveel schuim moet er dan op voorraad komen te staan?? en schuim heeft een houdsbaarheidsdatum dus kun je het weggooien als het te lang staat. En voor de shell is het goed om op deze manier hun schuimvormend middel vers te houden.


termei

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Brand in tankwagon waarschijnlijk veroorzaakt door rangeerfout
15 januari 2011


Een fout bij het rangeren is waarschijnlijk de oorzaak van de felle brand in een tankwagon vol alcohol bij Zwijndrecht. De wagon raakte beschadigd doordat een andere trein er tegenaan reed.


Dat zegt coördinator Anton Slofstra van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid.

Door de botsing op lage snelheid raakte de wagon met ethanol beschadigd. De tank op de wagon kwam bol te staan en er ontstond een scheur. Vervolgens vloog de licht onvlambare stof in brand.

Uitgebreider onderzoek zal definitief moeten uitwijzen wat er is misgegaan op rangeerterrein Kijfhoek.

Bron: www.rijnmond.nl


Rens Marijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
  • www.hvsite.nl
    • www.hvsite.nl
Brand Zwijndrecht onder controle

Toegevoegd: zaterdag 15 jan 2011, 05:43
Update: zaterdag 15 jan 2011, 08:29

In Zwijndrecht is de brand in een wagon vol ethanol onder controle. Er is geen explosiegevaar meer en de brandweer laat de goederenwagon nu gecontroleerd uitbranden.

De brand brak gisteravond uit in twee wagons van een goederentrein op het rangeerterrein Kijfhoek. In de één zat ethanol, in de ander staal. Die met staal kon in de loop van de nacht worden geblust. De brandweer probeerde ook de brandende ethanol met een schuimdeken te doven, maar dat lukte niet.

Omdat er explosiegevaar was, moesten veertig omwonenden hun woning uit. Nu dat gevaar is geweken en de brand onder controle is, mogen ze weer terug.

Geen giftige stoffen
Bij de brand in Zwijndrecht zijn geen giftige stoffen vrijgekomen. Zwijndrecht heeft het informatienummer 078-6355280 geopend voor mensen die vragen hebben.

Bron: NOS


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Geheel conform de wet van Murphy woedde de brand op de meest onbereikbare locatie van heel het terrein. De locatie is uitgerust met 'harken': een blusleidingsysteem onder het gehele terrein, waarbij je op speciale plaatsen water kan afnemen. Deze harken worden vanaf de zijkanten gevoed door TS'en. Vandaar dat alle wagens ook aan de zijkant zijn ingezet. Een stuk van de brand konden we water verkrijgen, maar daar heb je dus wel forse drieduimers en waterkanonnen voor nodig... Deze hebben we dus over 27 (in gebruik zijnde) spoorlijnen moeten zeulen, wat dus zoveel inhoudt dat we alles over en onder wagons door moesten slepen. Ik heb mijn beweging voor de rest van het jaar gehad!
als ik het goed begrijp liggen er dus een soort van droge stijgleidingen maar dan horizontaal?
geinig hoor heb nooit dat soort zaken geweten
ga meteen navragden of wij ook zoiets hebben in alkmaar zo ja wil ik er weleens mee oefenen

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Door de botsing op lage snelheid raakte de wagon met ethanol beschadigd. De tank op de wagon kwam bol te staan en er ontstond een scheur.
Bron: www.rijnmond.nl

Een botsing op lage snelheid waarbij een tankwagon met gevaarlijke stoffen zwaar vervormd? Heet dat niet een Contradictio in Terminis?

In een eerdere reactie in dit topic las ik dat de wagon over de heuvel gegaan zou zijn, mag dit wel met tankwagons met gevaarlijke stoffen?


Jarco_B

  • jeudbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
p2kflex
11:30:48 15-01-11GROUP-1Prio 2 TS500 aflossing Brandweer BRW. ZWIJNDRECHT DEVELSINGEL 17 ZWIJNDRECHT
1403182BRW Alblasserdam (Bevelvoerders)
1403189BRW Alblasserdam (Korpsalarm)
Verpleegkundige I.O. Aspirant jeugdbrandweer zwijndrechtsewaard Evenement verkeersregelaar EHVer/AED-bediener


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Een bleve komt, als de inhoud van de tankwagen begint te koken. Dan onstaat er een enorme druk, en scheurt de Tank open.
Zo krijg je een grote explosie.

Heb jij wel eens goed geluisterd wat de meneer op bovenstaand filmpje zegt?! Dàt is hoe een BLEVE ontstaat.
 > eerst ontstaat er druk in de wagon, door verhitting. Hierdoor gaat het overdrukventiel afblazen.
 > door het steeds afblazen (druk verminderd, daarna sluit het ventiel en begint cyclus weer) neemt de hoeveelheid vloeistof in de tank af.
 > hierdoor neemt het koelend vermogen af, en wordt het metaal niet meer gekoeld en zgn. gestressed.
 > uiteindelijk word de druk dan zo hoog, dat de tank op die plaats scheurt.
 > vervolgens door de hoge druk, vind er een spontane ontbranding plaats van de gassen in de tank en ontbrand de resterende vloeistof ook door de hoge druk.
 > hierbij word de vloeistof en resten van de tank weggeslingerd

Een overdruk pan, explodeert ook niet "zomaar"  ;-)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Heb jij wel eens goed geluisterd wat de meneer op bovenstaand filmpje zegt?! Dàt is hoe een BLEVE ontstaat.
 > eerst ontstaat er druk in de wagon, door verhitting. Hierdoor gaat het overdrukventiel afblazen.
 > door het steeds afblazen (druk verminderd, daarna sluit het ventiel en begint cyclus weer) neemt de hoeveelheid vloeistof in de tank af.
 > hierdoor neemt het koelend vermogen af, en wordt het metaal niet meer gekoeld en zgn. gestressed.
 > uiteindelijk word de druk dan zo hoog, dat de tank op die plaats scheurt.
 > vervolgens door de hoge druk, vind er een spontane ontbranding plaats van de gassen in de tank en ontbrand de resterende vloeistof ook door de hoge druk.
 > hierbij word de vloeistof en resten van de tank weggeslingerd

Een overdruk pan, explodeert ook niet "zomaar"  ;-)

Goed omschreven Collega.

gr.rené
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
als ik het goed begrijp liggen er dus een soort van droge stijgleidingen maar dan horizontaal?
geinig hoor heb nooit dat soort zaken geweten
ga meteen navragden of wij ook zoiets hebben in alkmaar zo ja wil ik er weleens mee oefenen

greetz free

Wij hebben er in Bosch en Duin wel eens mee geoefend: je haalt dan water uit een hydrant en pompt het meteen weer terug in de buis die ernaast staat. Vervolgens kan je op een andere plek (in dit geval een meter of 100 verderop) het water uit de gevoede leiding halen. Is een beetje omslachtig, maar als er geen andere mogelijkheden zijn een prima oplossing!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding