GRIP 3 TIS 4.4 Brand Rangeerterrein Kijfhoek Develsingel - Zwijndrecht 14-01-2011

Auteur Topic: GRIP 3 TIS 4.4 Brand Rangeerterrein Kijfhoek Develsingel - Zwijndrecht 14-01-2011  (gelezen 94632 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Niet lullig, persoonlijk of aanvallend bedoeld, maar je hebt "brw" in je gebruikersnaam staan en een brandweerwagen als avatar. Je wekt daarmee de indruk een zekere binding met, of in elk geval kennis van de brandweer te hebben en deze getallen behoren dan tot de basisbegrippen. Zo zie ik wel meer leden die -bewust of onbewust- iets anders overkomen dan ze in werkelijkheid zijn. Komt mijns inziens wat raar over zo...
Mee eens !  Ik zat ook gelijk al zijn profiel na te kijken naar een leeftijd, dit wekt de indruk dat hij brandweerman is... Als hij bij een naam " belangstellende" zou plaatsen heb je dit probleem niet  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Ik snap alleen iets niet. Hoe kan een overdrukventiel nu in werking treden als er al een scheur in de tank zit. In dit geval is het ventiel toch niet meer het zwakste punt van de tank?  :-\


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Ik snap alleen iets niet. Hoe kan een overdrukventiel nu in werking treden als er al een scheur in de tank zit. In dit geval is het ventiel toch niet meer het zwakste punt van de tank?  :-\

Als het goed is, slaat "op die plaats" niet op de plaats van het overdrukventiel maar op een plaats die het langst niet gekoeld is door vloeistof aan zijn binnenzijde. M.a.w.: bijna altijd een plek van een lang droogstaand deel dat dicht bij de hittebron ligt
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Misschien dat er een apart topic kan worden gemaakt voor de "Bleve" discussie. Dit is bij dit incident totaal niet aan de orde geweest.


ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Als het goed is, slaat "op die plaats" niet op de plaats van het overdrukventiel maar op een plaats die het langst niet gekoeld is door vloeistof aan zijn binnenzijde. M.a.w.: bijna altijd een plek van een lang droogstaand deel dat dicht bij de hittebron ligt

Ik was misschien een beetje onduidelijk, het ging mij niet om de post van Mfrankena maar over dit incident. Of is er bij dit incident helemaal geen sprake geweest van een inwerkingtredend overdrukventiel en was de brand alleen bij de scheur van de tank?


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Is de tank überhaupt gescheurd of lekte deze uit een afsluiter (of nog iets anders)?
Bijdragen op persoonlijke titel.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.nufoto.nl/fotos/188741/brand-op-kijfhoek-in-zwijndrecht-.html

http://media.nu.nl/m/m1fzv87aeshv.jpg

Waarom heeft dit terrein geen stationaire kanonnen op strategische plaatsen? Blijkbaar kan je met de SB niet 100% effectief heel het terrein bestreiken vanaf de zijkanten.  :)


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Twee onderzoeken brand Zwijndrecht

Treinwagons in brand in Zwijndrecht
NOS Toegevoegd: zaterdag 15 jan 2011, 18:11

Zowel het Openbaar Ministerie als de Onderzoeksraad voor Veiligheid doet onderzoek naar de brand in een wagon met ethanol op een rangeerterrein bij Zwijndrecht. Het OM bekijkt of er sprake is van verwijtbaar gedrag en of de juiste vergunningen zijn verleend. Volgens burgemeester Scholten is er over de oorzaak nog niets bekend. Hij zegt wel dat er geen gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen.
De brand ontstond vrijdagavond. De hele nacht is de brandweer van Zwijndrecht bezig geweest met blussen. Burgemeester Scholten wil dat ProRail nu een eigen bedrijfsbrandweer opricht.
http://nos.nl/artikel/211877-twee-onderzoeken-brand-zwijndrecht.html
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Deze brand kwam eigenlijk op het gunstigste moment wat we hadden kunnen bedenken. Er is inderdaad 50 miljoen vrijgemaakt om de veiligheid van het spoorgebied Dordrecht-Zwijndrecht te verhogen. Hier zijn onder andere de 2 schuimblusvoertuigen van Dordrecht en Zwijndrecht van aangeschaft (de 120 en 121, zie topic 'schuimblusvoertuigen'. Deze zijn halverwege het vorige jaar opgeleverd. Deze veortuigen hebben bij de bestrijding van deze brand een zeer grote rol gespeeld! In de eerste aanval is zeer goed gebruik gemaakt van de camera's op de blusarm van de SB. Hierdoor konden we al een globale locatie van de brand vaststellen, waardoor er direct begonnen kon worden met het opbouwen van water op de blusharken die gebruikt gingen worden. Helaas had een eerste aanval met de SB's weinig zin, omdat de brand te ver weg was t.o.v. de worplengte. Later is de 2e SB iets dichter naar de brand gekomen waardoor het water de brand precies kon bereiken. Alleen het rijden over het terrein ging wat lastig; op de een of andere manier was de grond een beetje verzadigd... Geen idee hoe dat kwam! e050 De term 'paniekvoetbal' in relatie tot de aanschaf van de SB's vind ik overigens nergens op slaan, getuige het incident van vannacht.

Ook hebben we in het laatste kwartaal van 2010 veel tijd gestoken in het verkennen van het rangeerterrein. Ieder korpslid van Ambacht, Zwijndrecht en Heerjansdam (kortom: Zwijndrechtse Waard) heeft een uitgebreide rondleiding gehad over het terrein. Ook hebben we allemaal diverse cursussen gehad in het gebruik van de blusharken, geslagen putten en alle andere veiligheidsvoorzieningen van het terrein. Ook hebben alle pompbediendes in oktober ook daadwerkelijk het gebruik van de blusharken beoefend. Toen is het systeem ook direct getest op eventuele lekkages etc.. Door deze investeringen hebben we het incident van vannacht gelukkig zo doeltreffend kunnen afwikkelen.

@Palmpie: de meerwaarde van een bedrijfsbrandweer op Kijfhoek? Meer slagkracht in het eerste kwartier, meer voertuigen die direct aansluiten op het risicoprofiel, meer kennis op de 'werkvloer'...

@ Palmpie en Rolanddeg, zou het continue bezetten van de kazerne zwijndrecht met 1 of twee ploegen, gesubsidieerd door de opdrachtgevers als Keyrail / Prorail niet een afdoende oplossing zijn?
Om de tijd dat de melding op vrijdagavond kwam, zou een bedrijfsbrandweer dan volledig bezet zijn ? Over hoeveel ploegen spreek je dan ? minimale bezetting 2 ploegen ??