GRIP 3 TIS 4.4 Brand Rangeerterrein Kijfhoek Develsingel - Zwijndrecht 14-01-2011

Auteur Topic: GRIP 3 TIS 4.4 Brand Rangeerterrein Kijfhoek Develsingel - Zwijndrecht 14-01-2011  (gelezen 95172 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Hectische nacht voor Zwijndrechtse familie
15 januari 2011

Het was een hectische nacht voor de familie De Kreij uit Zwijndrecht. Ze ontdekten de brand als eersten, belden 112 en moesten midden in de nacht hun woning aan de Langeweg verlaten. "We hadden een verjaardag en de jongens gingen even naar buiten", vertelt vader Pieter de Kreij. "Toen ze weer binnenkwamen was het: 'Pa, brand!'" De twee zoons van de familie De Kreij vonden de brandende wagon wel spannend. Ze zitten allebei bij de jeugdbrandweer en aarzelden geen moment om het alarmnummer te bellen. "Daarna hebben we onze laarzen aangedaan, een camera gepakt en zijn we eropaf gegaan", vertelt zoon Martin. Om de brand goed te kunnen zien zijn ze vervolgens op het viaduct van de Munnikensteeg gaan staan. Rond half twee 's nachts kwam de politie langs om te vertellen dat de familie moest vertrekken. De zoons werden opgehaald om naar Dordrecht te gaan, waar de broer van Pieter de Kreij woont. Zoon Martin vond dat wel jammer. "Ik had er nog graag even willen staan."
http://www.rtvrijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2011%2Fjanuari%2FHectische+nacht+voor+Zwijndrechtse+familie
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Zo, ik ben gelukkig afgelost! Alles wat pijn kan doen aan m'n lichaam doet ook pijn... Kortom: topinzet
Vragen staan vrij, ik mag alleen niet alles beantwoorden :)

Dank (voor jullie allemaal op inzet) dat ik toch rustig naar bed kon gaan ondanks het geraas van de heli erboven en al het verkeer over de Molenvliiet...  O0


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
De term 'paniekvoetbal' in relatie tot de aanschaf van de SB's vind ik overigens nergens op slaan, getuige het incident van vannacht.

Ik lees dit -helaas- nu pas, maar het 'paniekvoetbal' uit mijn post slaat op de opmerking van de poster erboven (ik maak het ingewikkeld vandaag ;)). Deze poster suggereerde namelijk dat er te weinig/het verkeerde materieel aanwezig was en indirect dat dat materieel dan maar meteen aangeschaft moest worden.
Dit materieel (de SB's) is dus duidelijk wél voorhanden, en dat is goed. Maar om na elk groot incident meteen maar specifieke voertuigen aan te schaffen om dat incident te bestrijden is paniekvoetbal (en rijkelijk laat).
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


JWR

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Heeft er iemand een overzicht bijgehouden van wat er is ingezet vanuit ZHZ en daarbuiten?


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
http://www.prorail.nl/Zakenpartners/arbeidsveiligheid/Normenkader%20Veilig%20Werken/Documents/Calamiteitenplan%20Kijfhoek%20januari2010.pdf

Hier een link naar het calamiteitenplan (148 pagina's pdf) van Prorail voor Kijfhoek per 15.01.2010


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
In dit nummer van Industrial Fire World staat een mooi artikel over blussen van ethanol branden.
http://www.fireworld.com/pdf/issues/MarchApril2010IFW.pdf
Geeft toch wat te denken voor onze preparatie.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
In dit nummer van Industrial Fire World staat een mooi artikel over blussen van ethanol branden.
http://www.fireworld.com/pdf/issues/MarchApril2010IFW.pdf
Geeft toch wat te denken voor onze preparatie.
O0
Pagina 20


Citaat
Ethanol fire protection creates issues from plant to customer

Loading Rack Blues

Ethanol is going to be a harsh reality for this generation of the fire service and probably the next. Arguing about the politics is irrelevant. The decision has been made that plant safety and emergency response managers will have to adapt to the challenges of ethanol and other polar solvents. In the United States alone, some 150 ethanol plants have sprung up, the majority of them in states where corn is king – Iowa, Kansas, Nebraska and others. The problem is no one stopped to figure out what safety standards should apply. These plants work with chemicals that are not only flammable but reactive and potentially explosive. The rural areas these plants are typically found in depend on small volunteer fire departments with limited experience in bulk flammable storage fires. Worse, these departments have even more limited resources when it comes to equipment and fire fighting agents appropriate to the task. Industrial fires fueled by ethanol are already history. In May 2007 in Baltimore, a tanker truck overturned and burst into flames on a curving interstate ramp, killing the driver and sending a burning stream of ethanol into the street below. Two months later in Sioux Center, Iowa, ethanol being loaded into a railcar ignited, causing a massive blaze. Ethanol fires related to train derailments have been reported in Pennsylvania and Ohio. Thank goodness, very few people have been injured or killed to date. Every step of ethanol production has points of vulnerability. At the plant, pure ethanol is mixed with five percent gasoline to produce a denatured product called E95. That makes the fuel unfit for human consumption. E95 is then shipped mostly by tanker truck to local terminals with loading racks. Why not put it in a pipeline? The risk of contamination is too great. Every pipeline in existence has its problems with water infiltration, particularly at low points. Also, to fill a 24-inch diameter or greater pipeline flowing across the country would require a vast amount of ethanol, far more than is available at present. Each blending terminal needs a special tank for ethanol. It does not have to be huge, since the ethanol is being blended with much larger amounts of gasoline. Environmental concerns require a floating roof tank. Water poses a contamination threat, so an external floating roof tank is out. Four or five different types of internal floating roof tanks exist. However, whatever design is chosen, to handle ethanol it has to be sparkling clean, almost hospital sterile. Whether you build a special tank or convert an existing one on the premises, a visit from the fire marshal is a certainty. “What kind of fire system are you planning to use?” he asks. Relying on the existing fixed foam system piped to all the other tanks in the terminal might not be the answer the fire marshal wants to hear. Most of those systems have been converted over the years from fluoroprotein foam to straight AFFF. Some even use alcoholresistant AFFF. Testing proves beyond a doubt that it takes ARAFFF foam to successfully extinguish an E95 fire. Unfortunately, AR-AFFF is not a “drop-in” solution. Existing fixed foam systems using fluoroprotein or AFFF may have to be modified to deliver foam at a higher percentage and flow rates. Whereas three percent was adequate for gasoline fires, foam systems will have to operate at six percent to deal with ethanol. Existing application rates of .1 may have to increase to .2 or more. That means that existing piping is not sufficient to supply the foam solution or water now needed. The solution is to hire a good consultant who can determine the simplest, most effective means to meet the new requirements and keep the fire marshal happy. Okay, that covers the tanks. How about the loading rack itself? A loading rack can handle from two to as many as 14 trucks at one time. Most loading racks in America are equipped with foam systems, activated either by automatic sensors or manually by means of an emergency button. Most of these systems were designed to handle hydrocarbon fires, not a polar solvent such as ethanol. That means the problems that made the fixed systems for storage tanks inadequate now extend to the loading racks too. Again, hiring a consultant is the best way to bring these systems in line with the new risks involved. The solution may not be cheap. You may have to increase your water supply. You may need a bigger tank to handle the amount of foam needed. The type of foam used will likely have to change. Or, the consultant may recommend an alternative such as a dry chemical system that can be just as effective against an ethanol fire. The companies making and blending the ethanol are not the only ones faced with changes in their fire protection practices. Most fire departments in America carry straight AFFF. If the fire involves ethanol, these departments might just as well leave their foam at the station. That monster fire might not be at the refinery or the loading rack. A tanker truck loaded with E95 can overturn just as easily as a gasoline tanker. Or, maybe, a driver gets sloppy making a delivery and overfills the underground storage tank at a service station. Even departments fortunate enough to have AR-AFFF in quantity may lack the training to apply it properly. Throw any foam, AR-AFFF or otherwise, directly into a polar solvent is as effective as chopping wood with a toothbrush. As the foam plunges beneath the surface, the polar solvent simply eats it away. AR-AFFF must be applied in a technical manner using a technique known as “swirling” in which the foam is shot against the inner tank wall to spread it across the surface more gently. Ethanol travels by other means too. Trains visiting ethanol facilities come equipped with connections that can fill or unload 100 tank cars from a single point. The tank cars are linked by rubber hose, opening a whole dimension of concern in a derailment and fire. Bear in mind that ethanol ranks as the largest quantity of hazardous material shipped by rail today. In 40 years as a firefighter, I have never been to a polar solvent fire – thank God! That is certain to change for the next generation of firefighters in America. Ethanol is the first polar solvent to be regarded as common. It is everywhere. A wise man once said that a reasonable probability is the only certainty in life. That makes it reasonably certain that some day soon there will be an industrial fire on the front page of the newspaper involving ethanol. Unfortunately, the probability that the firefighters battling the blaze will have the tools and training they need is relatively low by comparison.



Rational for low viscosity alcohol resistant fire fighting foam development

At the start of the 21st Century, the European Union decided that in order to minimize the effects of Global Warming and in a bid to reduce GHG (Green House Gas) emissions (CO2 being the worst offender) it passed a directive that ethanol be added to hydrocarbon based fuels, typically gasoline and diesel. To enable the refineries throughout Europe to modify their processes, if not already in place, they would have to upgrade their fire systems to address alcohol fuel fire risks. For the older refineries this has meant significant spend on upgrading the fire fighting foam storage and delivery systems, due to the viscous nature of the existing Alcohol Resistant Foams then available. Dr Sthamer – Hamburg, was asked by several refineries to help. It developed a new generation of high performance Low Viscosity Alcohol, Resistant AFFF foams, and these foams have viscosities similar to conventional AFFF’s. On one chemical complex in Germany, the use of the new generation Low Viscosity AR-AFFF’s allowed it to retain the existing pumps and discharge piping network, allowing the refinery to change production without capital spent on its fire fighting hardware. C




tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
Waarom heeft dit terrein geen stationaire kanonnen op strategische plaatsen? Blijkbaar kan je met de SB niet 100% effectief heel het terrein bestreiken vanaf de zijkanten
Goede opmerking, en waarom staan de wagons met gevaarlijke stoffen niet op sporen die wel bereikbaar zijn met de waterkanonnen van de SB voertuigen? Waarom hebben de SB's geen waterkanon die wel vanaf hun opstelplaats het terrein kunnen bestrijken. Je kiest of voor meer worplengte, of je zorgt dat de SB's overal zo dicht bij kunnen komen (met verharde ondergrond) dat de huidige worplengte wel voldoende is.
Overigens 50 milj, en dan twee voertuigen, is misschien 1%-2% van dat bedrag, en wat blusleidingen(harken) waterputten en nog wat klein spul..... Waar is de rest van dat geld aan besteed?
Ik dacht dat die Sb's ook waren aangeschaft voor de Betuwe lijn, en ook voor een gedeelte daaruit gefinancieerd waren?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar




tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Vanaf 1:16. Je kunt als gemeente toch al eerder ook zonder bedrijfsbrandweer eisen stellen aan de inrichting van het bedrijfsterrein, het gebruik ervan, en de opstelling van de wagons?
Bijvoorbeeld via de gebruiksvergunning of geldt die alleen voor gebouwen, en Kijfhoek is natuurlijk geen gebouw, maar een opslagterrein, doorvoerterrein etc.
Ander vraag, we praten nu over treinwagons, zijn er bij vervoer gevaarlijke stoffen over de weg eisen gesteld voor wat betreft parkeren? Ik zie op grote parkeerterreinen langs de snelwegen vaak vrachtwagens broederlijk naast elkaar staan, minder dan 1 meter tussen ruimte, tankwagens, bakwagens, containers, huiftrailers etc. Bluswatervoorziening minimaal, aanrijtijd vaak lang..... of zie ik nu spoken 998765
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar