GRIP 3 TIS 4.4 Brand Rangeerterrein Kijfhoek Develsingel - Zwijndrecht 14-01-2011

Auteur Topic: GRIP 3 TIS 4.4 Brand Rangeerterrein Kijfhoek Develsingel - Zwijndrecht 14-01-2011  (gelezen 85814 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.



Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
RvS uitspraak dat ook een rangeerterrein een bedrijfsbrandweer moet hebben gezien de risico's die uitgaan boven wat voor een overheidsbrandweer als 'normaal' te beschouwen is. Daarnaast zijn er ook risico's die zich uitstrekken buiten de inrichting.

http://www.raadvanstate.nl/uitspraken/zoeken_in_uitspraken/zoekresultaat/?zoeken_veld=bedrijfsbrandweer&verdict_id=18761&utm_id=1&utm_source=Zoeken_in_uitspraken&utm_campaign=uitspraken&utm_medium=internet&utm_content=200702087/1&utm_term=bedrijfsbrandweer


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8751510/__Kijfhoek_weer_in_gebruik__.html?sn=binnenland,buitenland

zo 16 jan 2011, 21:42
| lees voor
Kijfhoek weer gedeeltelijk in gebruik

ZWIJNDRECHT -  Het goederenvervoer per spoor vanaf het rangeerterrein de Kijfhoek bij Zwijndrecht is zondagavond weer gedeeltelijk op gang gekomen na de brand van vrijdagavond. Het gaat om het treinverkeer tussen de Rotterdamse haven en het Duitse achterland. Dat lieten de gemeente Zwijndrecht en vervoerder Keyrail zondag weten.

Foto: ANP
Het treinverkeer en het rangeren lagen sinds vrijdagavond stil na de brand in een treinwagon met ethanol.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
O0

http://www.burgemeesters.nl/node/2996

16/01 Communicatielessen van brand in Zwijndrecht

Tijdens het raadsdebat over de brand in Moerdijk gaf burgemeester Van der Velden aan dat de wereld is veranderd. `De rol van de sociale media is geweldig groot en direct. De crisiscommunicatie moet ingrijpend worden aangepakt en we moeten dat anders gaan organiseren`, zo zei hij. Deze opvatting kwam ook tijdens het kamerdebat over de brand naar voren en werd in diverse media gedeeld. Bij rampen zijn applicaties als twitter niet meer weg te denken. Over de brand in Moerdijk zijn naar verluid 110.000 (!) tweets geplaatst. De buitenwereld construeert in gezamenlijkheid een verhaal waar de overheid iets mee moet. Enerzijds om af te tappen en te beoordelen of het beeld overeenkomt met de feiten die de hulpdiensten aanleveren. Anderzijds om informatie aan de twitterstroom toe te voegen, om daarmee scheve beelden recht te zetten, bruggen te slaan tussen perceptie en werkelijkheid en uiteindelijk van mensen beter geinformeerde burgers te maken.

Dat het anders kan, liet de gemeente Zwijndrecht afgelopen vrijdag zien. Toen vond op het rangeerterrein Kijfhoek een brand plaats. Veel van de kritiek die na de brand in Moerdijk loskwam, werd hier weerlegd. In korte tijd werd de website voorzien van bondige updates. Er werd een nieuw twitteraccount aangemaakt: @brandkijfhoek. Tweets vanaf dat account werden snel doorgetwitterd, omdat er geen twijfel bestond dat het de overheid was die achter dit account zat. Dat stond immers vermeld op de website van Zwijndrecht, waarmee de autoriteit van het account kon worden gecontroleerd. Middenin de nacht werden updates over de stand van zaken en toelichtingen van burgemeester Scholten gedeeld. Volgers werden goed geinformeerde burgers die wisten waar zij aan toe waren.

Na `Moerdijk` is duidelijk geworden dat sociale media niet meer zijn weg te denken in crisiscommunicatie. Veiligheidsregio's die nog worstelen met de rol van sociale media in crisiscommunicatie zouden het voorbeeld van de gemeente Zwijndrecht als leidraad kunnen nemen en lessen uit 'Moerdijk' ter harte nemen.

Ter inspiratie: afgelopen week hebben diverse crisisprofessionals op de website van Crisiswerkplaats hun licht laten schijnen op crisiscommunicatie in den brede en social media in het bijzonder. Bij de totstandkoming is gebruik gemaakt van de "wisdom of the crowd": de kennis die professionals belangeloos bijeen hebben gebracht om daarmee de rol van crisiscommunicatie een stap verder te brengen. Deze lessen zijn gebundeld in het document de Wijsheid van de massa over Moerdijk.

Op de komende burgemeestersconferenties in Lochem staat de betekenis van sociale media voor de rol van de burgemeester prominent op de agenda. De recente ontwikkelingen leveren ongetwijfeld voldoende stof tot nadenken op over de invulling van artikel 7 Wet Veiligheidsregio's, die de plicht tot informatievoorziening bij de burgemeester neerlegt.

16 januari 2011
NGB/Wouter Jong



skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Goede opmerking, en waarom staan de wagons met gevaarlijke stoffen niet op sporen die wel bereikbaar zijn met de waterkanonnen van de SB voertuigen? Waarom hebben de SB's geen waterkanon die wel vanaf hun opstelplaats het terrein kunnen bestrijken. Je kiest of voor meer worplengte, of je zorgt dat de SB's overal zo dicht bij kunnen komen (met verharde ondergrond) dat de huidige worplengte wel voldoende is.
Overigens 50 milj, en dan twee voertuigen, is misschien 1%-2% van dat bedrag, en wat blusleidingen(harken) waterputten en nog wat klein spul..... Waar is de rest van dat geld aan besteed?
Ik dacht dat die Sb's ook waren aangeschaft voor de Betuwe lijn, en ook voor een gedeelte daaruit gefinancieerd waren?

Ik denk dat je als eerste moet zorgen dat je het juiste blusmiddel hebt, en dat moet je dan ter plaatse brengen, en de manier van opbrengen kan op meerdere manieren. Oftewel met een losse of gefixeerde monitor, of met voertuigen, een industriële autospuit met vaste monitor of een SB met vaste monitor. Is er kans op escalatie dan neem je één of meerdere losse monitoren die je naar de inzetplek brengt onder dekking van een snelle koeling door bv. een SB met grote worplengte. dan trek je je terug. Dan zijn de voertuigen tenminste veilig, zo wordt het in de industrie ook gedaan.

Hebben de SB's  daar trouwens wel alcoholbestendig schuim aan boord, want anders heb je in dit geval van een polaire brandbare vloeistof natuurlijk niks aan zo'n SB, en kan je hem alleen gebruiken voor koeling.
Die blusharken zijn eigenlijk niks anders als horizontale droge stijgleidingen en zijn een hele goede oplossing voor rangeerterreinen, zo hou je alle andere sporen vrij van slangen en bevorderen natuurlijk ook je inzet snelheid.

Je kan ook zeggen dat de brandweer moet zorgen voor een SB met allergrootste capaciteit en worplengte, en alle soorten svm en bluspoeder, maar wat gaat zo'n voertuig kosten en hoe groot wordt zo'n voertuig dan wel niet.
Net zoals de brandweer afwegingen maakt voor aanschaf van voertuigen met kosten, zo doet een bedrijf dat ook, zo goedkoop mogelijk binnen de regels. Je kan zo'n heel rangeerterrein wel aanpassen aan de brandweer maar dat gaat een godsvermogen kosten.

Dan kan je je ook afvragen waarom is in onze steden en dorpen de infrastructuur niet aangepast aan de brandweer, nergens drempels voor een snelle aanrijtijd, bredere wegen zodat we overal goed door kunnen rijden, misschien moet je overal wel een extra rijbaan neerleggen voor de hulpdiensten, dan hebben we nooit last van het verkeer. En overal een bluswaterleiding op elke plek in nederland, het waterleidingbedrijf ziet je al aankomen, wie gaat dat betalen, voorlopig wilt het waterleidingbedrijf zelfs al de capaciteit verlagen in nieuwbouw gebieden. Iedereen weet wel plekken in zijn verzorgingsgebied waar je een hele slechte waterwinning hebt, en dan staan we met z'n allen te kijken hoe iets heel mooi afbrand, en dan kunnen we nog zulke mooie voertuigen hebben zonder dat water doe je niets.

Men wil er niet teveel geld aan uitgeven, veiligheid mag niets kosten.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Prorail snapt niet (of juist wel, $$$) de toegevoegde waarde van een bedrijfsbrandweer. Ze denken dat het alleen met opkomsttijden te maken heeft...  ::) :-X


http://www.nu.nl/binnenland/2424598/prorail-twijfelt-waarde-bedrijfsbrandweer-kijfhoek.html

Prorail twijfelt aan waarde bedrijfsbrandweer Kijfhoek
Uitgegeven: 17 januari 2011 12:12
Laatst gewijzigd: 17 januari 2011 12:21

UTRECHT - Prorail zet twijfels bij de toegevoegde waarde van een bedrijfsbrandweer op het rangeerterrein in Kijfhoek, omdat de gemeentelijke brandweer bij de ingang van het terrein zit.
 © NU.nl/Martin HulsmanDe spoorbeheerder is vooralsnog niet van plan zijn bezwaar hierover in te trekken, aldus een woordvoerster maandag.

Vrijdag brak brand uit in een van de treinwagons die daar gerangeerd stonden. Burgemeester Antoin Scholten van de gemeente Zwijndrecht, waar Kijfhoek toe behoort, vindt dat Prorail een rechtsgang moet staken nu het wordt verplicht een bedrijfsbrandweer te installeren op het rangeerterrein.

Volgens Scholten heeft de brand voldoende bewezen dat een bedrijfsbrandweer op het terrein nodig is. Kijfhoek is een van de grootste rangeerterreinen van Europa.

Prorail blijft naar eigen zeggen in gesprek met de gemeente om afspraken te maken over beveiligingsmaatregelen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Zwijndrecht heeft blijkbaar een eigen twitteraccount aangemaakt voor dit incident. Ik ben niet zo'n twitteraar maar zijn deze berichten nog ergens terug te lezen?  :)


Pizzaman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 453
Zwijndrecht heeft blijkbaar een eigen twitteraccount aangemaakt voor dit incident. Ik ben niet zo'n twitteraar maar zijn deze berichten nog ergens terug te lezen?  :)

http:/twitter.com/#!/brandkijfhoek

Dit was het account wat door Zwijndrecht werd gebruikt. Alle berichten zijn (niet echt overzichtelijk) terug te lezen.

Zie ook:
http://www.zwijndrecht.nl/content.jsp?objectid=46613


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http:/twitter.com/#!/brandkijfhoek

Dit was het account wat door Zwijndrecht werd gebruikt. Alle berichten zijn (niet echt overzichtelijk) terug te lezen.

Zie ook:
http://www.zwijndrecht.nl/content.jsp?objectid=46613

Thanx. Via de link kom ik uit op http://twitter.com/brandkijfhoek#


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Waarom heeft dit terrein geen stationaire kanonnen op strategische plaatsen? Blijkbaar kan je met de SB niet 100% effectief heel het terrein bestreiken vanaf de zijkanten.  :)

Waarom stationaire kanonnen? Dan ben je locatiegebonden. Met die blusleidingen die daar aanwezig zijn kun je op elke plek je bluskanon opbouwen en ben je dus mobieler. Het kost alleen wel de nodige tijd en moeite, aan het verhaal van Roland te zien.

Los daarvan, vraag ik me wel af waarom we in Nederland niet op een aantal plaatsen brandweervoertuigen hebben die ook over spoor kunnen rijden. In het buitenland zie je dat regelmatig. Je kunt een incident in sommige gevallen beter benaderen over het spoor dan via toegangswegen lijkt me. Dit principe:


Foto: A. Johanssen. Gevonden via Google.

Waarmee ik niet wil beweren dat dat hier de oplossing van alle 'problemen' was geweest ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s