Geslaagde BHV oefening

Auteur Topic: Geslaagde BHV oefening  (gelezen 10849 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Gepost op: 14 september 2004, 09:48:20
Geslaagde oefening of niet. That's the question.

Op vrijdagochtend heb ik en mijn collega een BHV oefening uitgezet in het gemeentehuis.

De opzet was als volgt;
Een man komt al hinkend met een kruk binnen en gaat met de trap naar boven. Bijna boven valt hij naar beneden en blijft halverwege op het tussenbordes bewusteloos liggen. Zodra de BHV gestart zou zijn met het slachtoffer om deze in de stabiele zijligging te leggen zou ik het ontruimingssignaal laten afgaan om zodoende de BHV in gang te zetten om het gebouw te ontruimen en ook het slachtoffer te vervoeren per brandcard naar beneden en naar buiten te vervoeren.

De 112 centrale en de GGD had ik middels een fax ondervangen en aangegeven dat op dit bepaalde tijdstip een melding zou kunnen komen vanuit het gemeentehuis.

Dit is toch een prima opzet van een BHV oefening??

Maar is het ook gelopen zoals wij het hadden gepland?

Jullie raden het nooit!!

Guust




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 14 september 2004, 11:39:06
Nou, vertel dan, ik ben hardstikke benieuwd! ;D

Christian


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #2 Gepost op: 14 september 2004, 12:07:36
De verwarring was zeer groot op het moment dat hij naar beneden viel.
Een wethoudster kwam aangerend, de bode begon al te schreeuwen dat er een ambulance moest komen en vroeg een collega om hulp. Die spoedde zich naar het slachtoffer. de HoofdBHV werd geroepen en liet de andere bhv-ers informeren.
Helaas werden de drie toeschouwers niet weggestuurd maar bleven zich ermee bemoeien.
Het slachtoffer vond dat er te langzaam werd gewerkt en niet in de stabiele zijligging werd gelegd dus ging deze verder in zijn spel. Af en toe hield hij zijn adem in en begon te gorgelen Hierop riep er een dat hij zo dood gaat. en een ander rende naar buiten om de dichtbijzijnde dokter te waarschuwen. Deze zit op 300 meter afstand van het gemeentehuis. Helaas had ik dat niet verwacht en ondervangen. Maar gewoon door laten gaan en de dokter kwam aangestapt met zijn assistente. Het slachtoffer bleef bewusteloos en begon zelfs epileptische aanval te simuleren. Iedreeen schrok wel een meter naar achter en de arts begon de ambu te bellen.
Daarop heb ik met mijn sleutel de handmelder geactiveerd waarop het slow whoop moest afgaan maar dit zat niet gekoppeld met elkaar.
Naar de receptie gelopen om het ontruimingssignaal  in te drukken maar toen ging mijn eigen pieper af voor een handmelder in het gemeentehuis. Stom Stom Stom, onze eigen AC niet in kennis gesteld van deze oefening.
Maar goed ook het gehele gebouw diende ontruimt te worden.
Alleen een collega ging flink te keer. Hoe konden we nu een oefening plannen als er hier een slachtoffer lag. Dit is belachelijk.
Die had dus echt niet in de gaten dat het een en dezelfde oefening betrof.
Toen iedereen buiten stond hebben we de dokter en de overige aanwezigen aangegeven dat het einde oefening was en het slachtoffer stond op onder de ogen van de dokter die stom verbaasd stond te kijken. Zeker omdat hij daarvoor nog een gebroken been had geconstateerd.
De andere collega liep woedend weg. en er is nog veel over gesproken.

Heel veel leermomenten zowel voor de BHV-ers als voor mij.


helm

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 14 september 2004, 16:01:48
Het is een kunstfout om een traumapatiënt in de stabiele zijligging te leggen!  >:(

Leuke oefening verder.  :D


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #4 Gepost op: 14 september 2004, 19:54:50
Als een slachtoffer gaat gorgelen en je weet niet anders dan die stabiel gelegd moet worden, dan is dat volgens mij wel goed. Een vrije ademweg gaat mijn inziens toch voor enig ander letsel...
Als je de trauma chin lift kan, zou ik die uitvoeren, gezien het te verwachten letsel.

Christian


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #5 Gepost op: 15 september 2004, 08:21:59
Maar wat moeten we dan doen René??

Iemand die van de trap valt en begint te gorgelen niet in de stabiele zijligging leggen??

Wat is volgens jou dan wel de goede oplossing?

Guust


helm

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 15 september 2004, 10:08:39
Jaw-thrust. Of met een aantal hulpverleners de log-roll.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 15 september 2004, 11:06:32
Je hebt helemaal gelijk, maar als bhv-er heb ik die niet geleerd.
Een bhv-er leert helemaal niet zoveel op ehbo-gebied.
D.w.z. als je je aan de minimale vereisten houdt.
In de praktijk leer je al meer.
Maar bedenk dat ook de log-roll niet eens bij ehbo hoort!

RAdeR


helm

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 15 september 2004, 11:10:52
Je hebt helemaal gelijk, maar als bhv-er heb ik die niet geleerd.

Ik snap het. Wat je niet weet of niet geleerd heeft kan je niet doen,... logisch.  :D


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #9 Gepost op: 15 september 2004, 11:19:31
De verwarring was zeer groot op het moment dat hij naar beneden viel.
Een wethoudster kwam aangerend, de bode begon al te schreeuwen dat er een ambulance moest komen en vroeg een collega om hulp. Die spoedde zich naar het slachtoffer. de HoofdBHV werd geroepen en liet de andere bhv-ers informeren.
Helaas werden de drie toeschouwers niet weggestuurd maar bleven zich ermee bemoeien.
Het slachtoffer vond dat er te langzaam werd gewerkt en niet in de stabiele zijligging werd gelegd dus ging deze verder in zijn spel. Af en toe hield hij zijn adem in en begon te gorgelen Hierop riep er een dat hij zo dood gaat. en een ander rende naar buiten om de dichtbijzijnde dokter te waarschuwen. Deze zit op 300 meter afstand van het gemeentehuis. Helaas had ik dat niet verwacht en ondervangen. Maar gewoon door laten gaan en de dokter kwam aangestapt met zijn assistente. Het slachtoffer bleef bewusteloos en begon zelfs epileptische aanval te simuleren. Iedreeen schrok wel een meter naar achter en de arts begon de ambu te bellen.
Daarop heb ik met mijn sleutel de handmelder geactiveerd waarop het slow whoop moest afgaan maar dit zat niet gekoppeld met elkaar.
Naar de receptie gelopen om het ontruimingssignaal  in te drukken maar toen ging mijn eigen pieper af voor een handmelder in het gemeentehuis. Stom Stom Stom, onze eigen AC niet in kennis gesteld van deze oefening.
Maar goed ook het gehele gebouw diende ontruimt te worden.
Alleen een collega ging flink te keer. Hoe konden we nu een oefening plannen als er hier een slachtoffer lag. Dit is belachelijk.
Die had dus echt niet in de gaten dat het een en dezelfde oefening betrof.
Toen iedereen buiten stond hebben we de dokter en de overige aanwezigen aangegeven dat het einde oefening was en het slachtoffer stond op onder de ogen van de dokter die stom verbaasd stond te kijken. Zeker omdat hij daarvoor nog een gebroken been had geconstateerd.
De andere collega liep woedend weg. en er is nog veel over gesproken.

Heel veel leermomenten zowel voor de BHV-ers als voor mij.


 

Misschien een idee om vooraf ZEER DUIDELIJKE AFSPRAKEN!!! met je Lotusslachtoffer te maken. ;)