Geslaagde BHV oefening

Auteur Topic: Geslaagde BHV oefening  (gelezen 10809 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #20 Gepost op: 18 september 2004, 09:44:51
tuurlijk,een BHVploeg goed voorbereiden op hun taak is goed.Maar je moet een oefening niet altijd te zwaar opzetten,ik ken gevallen waarin dit gebeurde en er mensen af haakte.

Hoe groot zou de kans zijn dat ze wel bij een oefening afhaken, maar niet als ze in het veld aan de bak moeten ?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 18 september 2004, 09:53:13
Hoe groot zou de kans zijn dat ze wel bij een oefening afhaken, maar niet als ze in het veld aan de bak moeten ?


geen idee,hangt ook voor een deel van de motivatie van de ploeg af. ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #22 Gepost op: 18 september 2004, 11:20:44
Laat me de vraag anders stellen.

Welk risico neem jij als teamleider om mensen in te zetten die pas in de praktijk geconfronteerd worden met realistische situaties die je oefenleider in oefeningen niet meegenomen heeft omdat er mensen zouden kunnen afhaken ?

Zoals ook de opmerking dat de bhv'er moet zorgen om de zaak onder controle te houden. Op papier heel leuk, maar in de praktijk kan dat anders uitpakken.

Voor die reanimatie waren rond de 15 hulpverleners en mensen van de bedrijfsbeveiliging in de weer om die opdracht naar behoren uit te kunnen voeren.

En dat is ze uitstekend gelukt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 18 september 2004, 12:10:13
ik zou als teamleider niet al teveel risico nemen in zo,n geval,en dat een team op het moment dat het moet ook daadwerkelijk goed werk vericht PERFECT.

Maar ik zie regelmatig dat BHVers zich  volleerde brandweermensen voelen omdat ze een cursus kleine blusmiddelen hebben gehad.En ik bedoel ermee te zeggen dat je wel moet oppassen dat je niet teveel hooi op de vork moet nemen.

Wij hebben in een BHVtraining laten zien hoe snel een brand zich uitbreidt van een kleine brand naar een volwaardige binnenbrand,en daar schrokken ze toch wel van :-\


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #24 Gepost op: 18 september 2004, 13:17:00
Voor die reanimatie waren rond de 15 hulpverleners en mensen van de bedrijfsbeveiliging in de weer om die opdracht naar behoren uit te kunnen voeren.

Maarten, wat deden die 15 mensen allemaal? Op het eerst gezicht lijkt het erg veel...

Christian


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #25 Gepost op: 18 september 2004, 13:20:43
ik zou als teamleider niet al teveel risico nemen in zo,n geval,en dat een team op het moment dat het moet ook daadwerkelijk goed werk vericht PERFECT.

Maar ik zie regelmatig dat BHVers zich  volleerde brandweermensen voelen omdat ze een cursus kleine blusmiddelen hebben gehad.En ik bedoel ermee te zeggen dat je wel moet oppassen dat je niet teveel hooi op de vork moet nemen.

Wij hebben in een BHVtraining laten zien hoe snel een brand zich uitbreidt van een kleine brand naar een volwaardige binnenbrand,en daar schrokken ze toch wel van :-\

Peter,

Je bevestigd mijn uitspraken eigenlijk volledig.

Ik heb in het verleden in een bedrijf gewerkt waar men besloten had om brandwachten bij werkzaamheden te zetten i.p.v. brandweermensen. Deze brandwachten kregen iets wat op de bhv opleiding leek.

Een brandwacht die rook zag en in paniek alarmeerde, in combinatie met een nieuwe portier die nog niet op de hoogte was van de procedures, leidde een heel klein brandje, dat alweer uit was voordat de brandwacht uitgebeld was, tot een onbedoelde calamitieitenoefening waar in korte tijd vijf brandweervoertuigen van de overheid op het terrein stonden, en de regionale brandweer en ambulances in staat van paraatheid waren gebracht.

Het management investeert veel geld in het op peil brengen en houden van het nivo van de bedrijfshulpverleningsdienst.

Onze bedrijfshulpverleningsdienst bestaat uit een volwaardig opgeleid en uitgerust brandweercorps van zo'n 95 vrijwilligers en zo'n 8 beroepskrachten. Alle brandweermensen krijgen hebben ook levensreddend handelen.
De bedrijfs EHV'ers hebben naast de EHBO opleiding een aantal, op het bedrijf toegespitste, opleidingen op het gebied van eerste hulp gekregen.

Dit alles staat los van de eigen EHBO vereiging met ca. 200 leden en een groep van ca. 60 mensen die reanimatiecurssen hebben gevolgd.

Een deel van onze brandweermensen vervullen ook (officiers)taken binnen de overheidsbrandweer.
Zoals ook EHV´ers inzetten doen bij de lokale EHBO, Rode Kruis afdeling en/of SIGMA.

En als je gaat rekenen en kijkt of voldaan wordt aan de wettelijke bepaling dat de werkgever ten alle tijde moet kunnen waarborgen dat binnen enkele minuten adequate hulp geboden kan worden, dan mogen wij vaststellen dat we daaraan 24 uur per dag 7 dagen per week voor 90% van de tijd aan kunnen voldoen. Voor de andere 10% geldt dat in ieder geval binnen 10 minuten adequate hulp geboden kan worden.

Het fijnste compliment dat we ooit gekregen hebben was de volgende uitspraak van een weduwe kort nadat haar man een fatale circulatiestilstand op het werk had gekregen. Zij bedankte ons met de woorden "ik ben blij dat het mijn man zijn hartinfarct bij jullie gekregen heeft i.p.v. ergens anders. Ik heb nu de zekerheid dat al het mogelijke is gedaan om hem er doorheen te krijgen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 18 september 2004, 13:34:42
EHBOer,je hebt me in ieder geval ervan overtuigt dat het bij jullie op het bedrijf wel goed geregeld is ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #27 Gepost op: 18 september 2004, 15:17:13
Christian,

Ik kan me voorstellen dat je er vanuit gaat dat het met veel minder kan.
Maar wat vaak vergeten wordt, is dat er rondom het incident ook van alles gaat gebeuren. Want hij maakte deeluit van een gemeenschap van zo´n vier duizend mensen, die hetzij hem persoonlijk kende, hetzij dat dit gebeuren emoties oproept die te veel worden.

Met het risico er een paar over te slaan,

De bedrijfsofficier van dienst van de brandweer die optreedt als commandant plaats incident.

De directeur in zijn hoedanigheid van voorzitter van het beleidsteam. Die alles rondom de plaats incident coordineert.
 
Vier mensen van de bedrijfsbeveiliging, twee bij de poorten om de ambulance op te vangen en twee in het gebouw om toeschouwers op afstand te houden

De dienstdoende teamleider EHV die de feitelijke EH hulpverlening coordineerd.

Twee EHV´ers die de met het slachtoffer bezig zijn en de reanimatie en de AED hulpverlening uitgevoerd hebben.

Een EHV´er-chauffeur voor de aanvoer van EH materiaal vanuit de EHV wagen.

Twee EHV´ers die ingezet zijn om de collega´s mee op te vangen.

Twee maatschappellijk werksters die als BOT team mensen opvangen die daar behoefte aan hebben.

Mensen van personeelszaken, die het thuisfront opsporen.

Een bedrijfsarts, die samen met de leidinggevende het verhaal aan het thuisfront gaat vertellen. Zij zorgen er ook voor dat het thuisfront veilig naar het ziekenhuis kan gaan en ook weer terug naar huis worden gebracht.

Een EHV´er zijn mee naar het ziekenhuis gegaan om vandaar uit het contact met de achterban te onderhouden.

De schoonmaakdienst die discreet de kamer van het slachtoffer moet schoonmaken omdat het s.o. als zovelen incontinent geworden was.

De bedrijfsbeveiliging die samen met mensen van de afdeling zorgt dat de persoonlijke bezittingen van het slachtoffer veilig worden opgeborgen totdat ze aan het thuisfront teruggegeven kan worden.

Maar ook in de rest van het bedrijf komt zoiets hard aan en hebben mensen hulp nodig om het te verwerken. Dat gebeurd door collega´s en waar nodig wordt daar ook de assistentie van getrainde hulpverleners gevraagd.

ook de dagen erna wordt soms een beroep gedaan op het bedrijfsmaatschappelijk werk om hulp bij de verwerking.

Soms wil de familie graag de plek zien waar het gebeurd is. Ook dat kan worden geregeld en is er adequate hulp op de achtergrond aanwezig om waar nodig mensen te helpen met het verwerken van hun emoties.

Ik ben mij terdege bewust de omvang van onze bedrijfshulpverlening erg groot is.  Ik kan en mag ook niet van bedrijven verwachten dat zij ook een organisatie met een dergelijke omvang op poten zet.

Ik vind het alleen dat je niet mag roepen dat een BHV´er met de basis BHV opleiding in zo´n situatie de zaak onder controle kan houden. Dat kan enm mag je zelfs niet van een proffesionele hulpverlener verwachten als hij er alleen of met een maatje voor komt te staan.

En als de reanimatie volgens het boekje is verlopen en de collega´s werden niet opgevangen, dan heb je iets gemist.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #28 Gepost op: 18 september 2004, 20:17:04
pfff, wat een reacties!  :o
Het was helemaal niet mijn bedoeling om iets dergelijks uit te lokken (hoewel het leuk is om te lezen ;))
Het enige dat ik wilde aangeven was dit:
Het zal je niet verbazen als ik zeg dat ik behoorlijk wat BHV-oefeningen meedraai. En ik zie helaas te vaak dat mensen vers gediplomeerd in de meest complexe oefeningen gestort worden. Alles wat ik wilde aangeven is dat dit niet altijd de voorkeur verdient. Beter is het dan te zorgen dat de basis er eerst een beetje ingesleten zit. :-X :-[


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #29 Gepost op: 18 september 2004, 20:58:51
En ik zie helaas te vaak dat mensen vers gediplomeerd in de meest complexe oefeningen gestort worden. Alles wat ik wilde aangeven is dat dit niet altijd de voorkeur verdient. Beter is het dan te zorgen dat de basis er eerst een beetje ingesleten zit.

Je moet dat inderdaad opbouwen, maar je heb daar niet al te veel tijd voor. Het vervelende van dit vak is namelijk, dat je de inzetten voor de nieuwkomers ook niet rustig kan opbouwen.

Jaren geleden is een cursiste van de HOC opleiding (SIGMA) op haar eerste snuffelstage bij de ambulance in de hectiek van een zeer groot ongeval met enkele doden en veel gewonden terecht gekomen.