Geslaagde BHV oefening

Auteur Topic: Geslaagde BHV oefening  (gelezen 10813 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #30 Gepost op: 18 september 2004, 21:06:11
Tuurlijk blijven er altijd situaties waarin je het niet voor het kiezen hebt. Daarom is het zo mooi dat je bij een oefening WEL kunt kiezen. ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #31 Gepost op: 18 september 2004, 22:10:18
Maarten, het was dus niet als commentaar bedoeld, maar ik vind het wel interessant om te weten wat iedereen doet, afgezien van reanimeren.

Bedankt!

Christian


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #32 Gepost op: 19 september 2004, 00:26:16
christian,

Het is een voorbeeld dat het niet voorbij is als de blauwe zwaailichten om de hoek zijn verdwenen.

Als vers gediplomeerde EHBO'er ben ik in een grootschalige rampenoefening van het rode kruis in de VG terecht gekomen.

In een uur tijd werden daar zo'n 50 slachtoffers binnen geschoven. Ergens rond de 15de ging bij mij het licht uit en wist ik niet meer wat ik moest doen.

Op dat moment stond er een ervaren hulpverleenster letterlijk en figuurlijk achter mij en zij heeft me weer op weg geholpen.

Het was een harde maar hele goede leerzame les geworden en het heeft me voor de rest van de loopbaan geleerd dat als je doet wat je kan, je een perfecte hulp verleend.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #33 Gepost op: 20 september 2004, 08:26:46
Hi Guys,

Top dat er zo gereageerd wordt op dit topic.
Ik geloof dat er goede dingen naar boven zijn gekomen.
Misschien dat de volgende keer een ander een oefening kan omschrijven hoe hij het bedoelde en hoe het uitpakten.

Maar ik wilde met deze oefening graag zien hoever de BHV-ers waren. We hebben al diverse keren geoefend met ontruimen en tijdens de cursussen de stabiele zijligging en reanimeren gehad.
Maar hoe zou dat gaan tijdens een realistische inzet. Ook de plek van de brancard was niet bij iedereen duidelijk.


En even reageren op Annemiek.
Mijn Lotus slachtoffer was een gewone brandweerman, (volgens mij kan hij zo bij het toneel)
EN toen de dokter zijn knie wilde rechtleggen begon hij gewoon hard te schreeuwen en daardoor dacht de dokter waarschijnlijk dat het gebroken was.

Groetjes
Guust


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #34 Gepost op: 23 september 2004, 13:52:07
en hoe doen jullie dat met het observeren van een oefening?

Je moet alles overzien hoe en wat er gebeurd maar mag eigenlijk niet gezien worden. Dit om de oefening zo realistisch mogelijk te houden.
Tijdens een vorige oefening zag men mij ook zitten en meteen ging het tempo een tandje lager. Zo van OOOh het is toch een oefening.

hoor het graag van jullie


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #35 Gepost op: 23 september 2004, 16:43:37
Da's toch een stukje mentaliteit.
Wij heisen de mensen die observeren gewoon in opvallende hesjes. En die zijn gewoon aanwezig (ook voor de veiligheid van de lotus). Ook daar moeten ze mee (leren) omgaan. En als daar het tempo van omlaag gaat, dan denk ik dat de instructies daarop wat moeten worden aangepast.
Er is niets irritanter dan wanneer je veel tijd hebt gestoken in het opzetten van een oefening en je lotus doet z'n best en er wordt respectloos met je oefening omgegaan. Ik vind dat je mensen daar zeer zeker op mag aanspreken, hoewel je het gegiechel nooit helemaal zult kunnen uitroeien. :-\


fireman77

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 23 september 2004, 18:24:25
Een oefening is altijd geslaagd, vindt ik. Er zitten altijd leermomenten in waar een ieder die deelneemt aan de oefening iets van kan leren waar hij/zij in de toekomst iets mee kan doen. Je zal altijd blijven houden dat het tijdens een oefening het wat rustiger gaat dan als het echt zou zijn. Dat komt mede doordat je de echte "spanning en tijdsdruk" mist die er bij een echte calamiteit/incident aanwezig is.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #37 Gepost op: 24 september 2004, 01:47:23
Wij doen precies hetzelfde.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #38 Gepost op: 24 september 2004, 08:16:24
Citaat
Dat komt mede doordat je de echte "spanning en tijdsdruk" mist die er bij een echte calamiteit/incident aanwezig is.  


En dat is nu de reden voor mijn gehouden oefening. Kijken hoe de BHV-ers reageren alsof het echt was. EN je heb het al kunnen lezen. er gebeuren dan dingen die je tijdens een andere oefening waarbij men weet dat het een oefening is niet gebeurt.
Dan gaat alees van een leien dakkie, niks op aan te merken.

Guust


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #39 Gepost op: 14 oktober 2004, 19:55:55


En dat is nu de reden voor mijn gehouden oefening. Kijken hoe de BHV-ers reageren alsof het echt was. EN je heb het al kunnen lezen. er gebeuren dan dingen die je tijdens een andere oefening waarbij men weet dat het een oefening is niet gebeurt.
Dan gaat alees van een leien dakkie, niks op aan te merken.

Guust
zo hebben ze bij ons een brandweeroefening  totaal anders laten lopen dan dat eigenlijk de bedoeling was.
Er was met 1 brandwacht afgesproken dat als hij binnen was ingezet hij ineens onwel werd,en hij bewusteloos in elkaar zakte.Ik kan je vertellen dat het verrassingseffect zeer groot was,want daar houdt je in feitte nooit rekening mee dat er een ploeggenoot onwel wordt.

Maar het"slachtoffer"werdt perfect en snel uit het pand gehaald,en toen het toneelspel bleek vakkundig een nat pak bezorgt ;D ;D ;D