Onderzoek naar effect inzet traumahelikopter 'Traumahelikopter heeft geen meerwaarde'

Auteur Topic: Onderzoek naar effect inzet traumahelikopter 'Traumahelikopter heeft geen meerwaarde'  (gelezen 51670 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Onderzoekers Tilburg: 'Traumahelikopter heeft geen meerwaarde'
Uploaded by omroepbrabant on Feb 14, 2012
TILBURG - In Nederland heeft de inzet van een traumahelikopter geen meer- waarde. Dat komt vooral doordat het lang duurt voordat de helikopter opstijgt. Dat concluderen onderzoekers van het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg en het UMC Utrecht. De onderzoekers vergeleken 186 slachtoffers die werden behandeld per helikopter en slachtoffers die per ambulance naar het ziekenhuis werden vervoerd. De onderzoekers vonden geen verschillen in overlijden.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
'Traumahelikopter heeft geen meerwaarde'


Laatste update:  13 februari 2012 09:52

AMSTERDAM - In Nederland heeft de inzet van een traumahelikopter om medisch specialisten ter plaatse te brengen geen meerwaarde. Dit komt vooral doordat het lang duurt voor de helikopter opstijgt.
Dat concluderen onderzoekers van het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg en het UMC Utrecht in het tijdschrift Injury.

(...)
Samen sterk in de hulpverlening!


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Hieronder zie je de Statistieken van de lifeliners 1,2.3,4

Het aantal helikoptervluchten per maand (inclusief nachtvluchten) in 2012
http://http://img443.imageshack.us/img443/1568/inzetten12011.png

Het aantal helikoptervluchten per jaar (inclusief nachtvluchten) in 1995-2011
http://http://img855.imageshack.us/img855/9361/inzetten1995tm2011.png
Bron: http://anwb.linkdesign.nl/93/statistieken/


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Allemaal zaken die hier (en elders) de revue zijn gepasseerd. Je kunt je inderdaad afvragen wat de meerwaarde is van een heli met het aantal ziekenhuizen in Nederland.

Een aantal zaken vallen op in het rapport: De onscene time van HEMS is gemiddeld 66 minuten vs 38 bij alleen EMS (ambulance). Dit terwijl iedereen het erover eens is dat "definitive care" toch echt niet op straat plaatsvindt. Ook is het frappant dat de mensen met hersenletsel vrijwel evenveel kans hebben om te overlijden in beide groepen, na één etmaal. Dit pleit ervoor dat het mechanisme/letsel de levenskansen bepaalt en niet de snelle interventies op straat. Op zich vind ik dat logisch. Deze studie is niet geheel toevallig in Brabant uitgevoerd. Brabant is één van de eerste regio's die gebruik heeft gemaakt van de ERF. Daarom zijn de aangeleverde cijfers wel "zuiver". Dus klein van opzet maar het klopt wel als een bus. Dit juich ik overigens wel toe. Eindelijk hebben wij onze zaken op orde als het om onderzoeksgegevens gaat. Lang leve Evidence Based Medicine!

Ik durf trouwens wel te wedden dat dit rapport net zo snel weer in de la verdwijnt. Daarvoor is de heli-lobby machtig genoeg. Ik hoor het al aankomen: kleine studie, opzet niet zuiver, blablabla...

Hey, ik weet wat... kunnen we niet een paar busjes aanschaffen? Oh ja, dat hebben we al geprobeerd..... :-X

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

Datum 6 maart 2012

Betreft Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u, mede namens de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, de antwoorden op de vragen van de Kamerleden Smilde (CDA) en Haverkamp (CDA) over traumahelikopters (2012Z02954).

Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
mw. drs. E.I. Schippers

1 Kent u het bericht ‘Traumahelikopter heeft geen meerwaarde’? 1)
1 Ja.

2 Hoe beoordeelt u de conclusie van de onderzoekers dat de traumahelikopter geen bewezen meerwaarde heeft boven het reguliere ambulancevervoer?
2 Daar denk ik anders over, die conclusie kan naar mijn idee niet worden getrokken. Het betreft een onderzoek naar de effectiviteit van de traumahelikopter op basis van een relatief oude en beperkte onderzoekspopulatie. Er zijn geen data van de andere Mobiele Medische Teams (MMT) in Nederland betrokken bij het onderzoek. Ook zijn er nog wel andere opmerkingen te maken bij het onderzoek. Daarom kan naar mijn mening op basis van dit onderzoek geen algemene conclusie worden getrokken over de meerwaarde van de inzet van een traumahelikopter.

3  Is in de afweging van deze onderzoekers meegenomen dat de traumahelikopters over het algemeen slachtoffers van zware ongevallen met ernstig letsel vervoeren?
3 Traumahelikopters vervoeren in het algemeen het mobiel medisch team, dat bestaat uit een medisch specialist en een gespecialiseerd verpleegkundige, naar de plek van het ongeval om ter plekke snel medisch noodzakelijke handelingen te kunnen verrichten. Het vervoer van de patiënt naar de spoedeisende hulpafdeling van het ziekenhuis gebeurt in de meeste gevallen door een ambulance. In bijzondere omstandigheden wordt de patiënt vervoerd per helikopter. Het betreft inderdaad vooral zware medische aandoeningen.

4 Welke argumenten liggen aan de beslissing ten grondslag om van ambulance op te schalen naar traumahelikopter, en gebeurt dit in het hele land op dezelfde wijze?
4 De inzet van de MMT is een aanvulling op ambulancezorg. De traumahelikopter wordt ingezet wanneer er een grote kans bestaat dat er bepaalde handelingen moeten worden verricht waar het ambulancepersoneel niet toe bevoegd is. Uit de literatuur blijkt dat de helikopter vooral wordt ingezet bij patiënten met een neurotrauma, instabiele thorax en buikletsels, brandwonden en amputaties. De meldkamers ambulancezorg beslissen over de noodzaak voor het inzetten van de traumahelikopter. Soms besluit men meteen al tot inzet op basis van de ernst van de melding, soms op verzoek van het ambulancepersoneel ter plaatse. Die inzet gebeurde tot voor kort nog niet op basis van landelijke inzetcriteria. Deze zijn inmiddels ontwikkeld in samenwerking tussen Ambulancezorg Nederland en het Landelijk Netwerk Acute Zorg (de koepel waar de traumacentra onder vallen). Deze inzetcriteria vormen de basis voor de beslissing in alle meldkamers ambulancezorg.

5 Deelt u de conclusie dat de afstand tot het ziekenhuis geen rol speelt in de keuze voor de traumahelikopter? Verandert de mogelijke meerwaarde van deze faciliteit als afstanden tot een Spoedeisende Hulp in de toekomst wellicht toch groter worden?
5 In het algemeen geldt voor de inzet van de traumahelikopter een medisch inhoudelijke afweging, zoals in antwoord 4 is aangegeven. In bijzondere omstandigheden kan de bereikbaarheid en daarmee de afstand tot het ziekenhuis een rol spelen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het vervoer van patiënten vanaf de wadden eilanden. Als de bereikbaarheid van een spoedeisende hulp in de toekomst verandert, moet goed nagedacht worden hoe dat regionaal opgelost kan worden. Dat zou kunnen door een extra ambulance in te zetten, zoals in Walcheren en Dokkum is gebeurd. Het vervoeren van patiënten per ambulancehelikopter (niet zijnde een traumahelikopter) in dunbevolkte gebieden zou ook een mogelijkheid kunnen zijn. Maar dergelijke nieuwe faciliteiten moeten altijd in de context van een specifieke regio worden beoordeeld, in overleg met partners in het regionaal overleg acute zorg (ROAZ) en met de zorgverzekeraar.

6 Is het nodig hindernissen weg te nemen om de meerwaarde van traumahelikopters te verhogen? Zo ja, welke hindernissen kunnen worden weggenomen?
6 De meerwaarde van de traumahelikopter zou moeten blijken uit het gegeven dat de patiënt met acuut trauma op of nabij de locatie waar hij of zij zich bevindt, wordt geholpen door een medisch specialist die (voorbehouden) handelingen kan verrichten die ambulancepersoneel niet kan uitvoeren. Er zijn mij geen hindernissen bekend die hierbij in de weg staan.
Een andere meerwaarde van de traumahelikopter is de snelheid waarmee een medisch specialist met (voorbehouden) handelingen op of nabij de locatie van een patiënt met acuut trauma beschikbaar is. Noch de exploitant van de traumahelikopters, noch de MMT’s geven aan dat zij tegen hindernissen aanlopen die deze snelheid beperken.

1) www.nu.nl, 13 februari 2012, ‘Traumahelikopter geen meerwaarde’

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/03/06/beantwoording-kamervragen-over-traumahelikopters.html


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Ik ben geen medisch specialist, maar ik word wel getriggerd door "onderzoeksresultaten" die al of niet wetenschappelijk zijn uitgevoerd. Misschien zit ik er wel naast, maar ik zie als afhankelijke variabele het overlijden van het slachtoffer. De vraag is of inzet (H-)MMT de afhankelijke variabele positief beïnvloed; ergo het aantal overlijdensgevallen vermindert. Dat is blijkbaar niet (statistisch significant) aangetoond en met mijn logische (boeren?)verstand kan ik dat simpel beredeneren: waarschijnlijk maakt een groot deel van de overleden slachtoffers al niet veel kans meer om het ongeval te overleven. In een statistische analyse vallen de kleine aantallen waarin wellicht wel succes is geboekt dan weg tegen de grotere hoeveelheid "kansloze" gevallen.
Volgens mij is dit een redelijk strikte afhankelijke variabele: slachtoffer overlijdt [binnen bepaalde tijd?] of overlijdt niet. Wat nu juist interessant zou zijn is of van de slachtoffers die niet overlijden, die slachtoffers die ter plaatse zijn behandeld door een (H-)MMT sneller herstellen dan wel minder blijvende schade overhouden dan die slachtoffers die niet ter plaatse door een (H-)MMT zijn behandeld. Want volgens mij moet daaruit de daadwerkelijke meerwaarde van een (H-)MMT blijken...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Wat ouder topic, maar gezien de discussie wel relevant om weer eens naar voren te halen.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=30608.0


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Ik ben geen medisch specialist, maar ik word wel getriggerd door "onderzoeksresultaten" die al of niet wetenschappelijk zijn uitgevoerd. Misschien zit ik er wel naast, maar ik zie als afhankelijke variabele het overlijden van het slachtoffer. De vraag is of inzet (H-)MMT de afhankelijke variabele positief beïnvloed; ergo het aantal overlijdensgevallen vermindert. Dat is blijkbaar niet (statistisch significant) aangetoond en met mijn logische (boeren?)verstand kan ik dat simpel beredeneren: waarschijnlijk maakt een groot deel van de overleden slachtoffers al niet veel kans meer om het ongeval te overleven. In een statistische analyse vallen de kleine aantallen waarin wellicht wel succes is geboekt dan weg tegen de grotere hoeveelheid "kansloze" gevallen.
Volgens mij is dit een redelijk strikte afhankelijke variabele: slachtoffer overlijdt [binnen bepaalde tijd?] of overlijdt niet. Wat nu juist interessant zou zijn is of van de slachtoffers die niet overlijden, die slachtoffers die ter plaatse zijn behandeld door een (H-)MMT sneller herstellen dan wel minder blijvende schade overhouden dan die slachtoffers die niet ter plaatse door een (H-)MMT zijn behandeld. Want volgens mij moet daaruit de daadwerkelijke meerwaarde van een (H-)MMT blijken...

Daar kan ik me inderdaad bij aansluiten. Het wordt alleen ingezet bij ernstige verwondingen of levensbedreigende situaties, dus is het niet vreemd dat een relatief hoog percentage van de patiënten overlijdt, ook met de inzet van een MMT. Het is dan ook niet vreemd dat er niet statisch aangetoond kan worden dat het levens redt. Iedere situatie is anders, zeker een levensbedreigende. Zoals je terecht aangeeft, zal de kortere revalidatieperiode een belangrijke meerwaarde van ieder heli-MMT (kunnen) zijn.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568

Ik ben geen medisch specialist, maar ik word wel getriggerd door "onderzoeksresultaten" die al of niet wetenschappelijk zijn uitgevoerd. Misschien zit ik er wel naast, maar ik zie als afhankelijke variabele het overlijden van het slachtoffer. De vraag is of inzet (H-)MMT de afhankelijke variabele positief beïnvloed; ergo het aantal overlijdensgevallen vermindert. Dat is blijkbaar niet (statistisch significant) aangetoond en met mijn logische (boeren?)verstand kan ik dat simpel beredeneren: waarschijnlijk maakt een groot deel van de overleden slachtoffers al niet veel kans meer om het ongeval te overleven. In een statistische analyse vallen de kleine aantallen waarin wellicht wel succes is geboekt dan weg tegen de grotere hoeveelheid "kansloze" gevallen.
Volgens mij is dit een redelijk strikte afhankelijke variabele: slachtoffer overlijdt [binnen bepaalde tijd?] of overlijdt niet. Wat nu juist interessant zou zijn is of van de slachtoffers die niet overlijden, die slachtoffers die ter plaatse zijn behandeld door een (H-)MMT sneller herstellen dan wel minder blijvende schade overhouden dan die slachtoffers die niet ter plaatse door een (H-)MMT zijn behandeld. Want volgens mij moet daaruit de daadwerkelijke meerwaarde van een (H-)MMT blijken...


Ik denk dat het verstandig is om niet alleen de mortaliteit als maat te nemen, maar tevens de morbiditeit.

Verder daag ik alle ambulanceverpleegkundigen aanwezig op dit forum van harte uit, om hier een wetenschappelijke publicatie te overleggen die het nut van ambulancevervoer aantoont, boven het direct vervoer van een patiënt naar het ziekenhuis in welk vervoermiddel dan ook.

Expert.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Dag Expert,

Wat is jouw gedachte achter deze opmerking aangaande wetenschappelijk onderzoek aangaande ambulancezorg vs regulier vervoer maar het ziekenhuis?

Twijfel je zelf aan de meerwaarde?