Onderzoek naar effect inzet traumahelikopter 'Traumahelikopter heeft geen meerwaarde'

Auteur Topic: Onderzoek naar effect inzet traumahelikopter 'Traumahelikopter heeft geen meerwaarde'  (gelezen 52175 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
o'ja, en die 750.000 euro is per heli!!!, voor een luchtfilter!!!
Dus?


guest14264

  • Gast
Toch ben ik blij als ik mezelf helemaal in de kreukels rij dat er een heli crew is dat samen met de ambitie crew mij nog kan redden, of dat nu door de lucht is over de weg of via de metro maakt me niks uit.
Niet alleen voor mezelf maar ook voor een ander


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Wat mij steeds meer begint te verbazen is het verschijnsel van MMA. Onlangs heb ik het genoegen gehad om van gedachte te wisselen met een echte MMA, het bleek een huisarts te zijn die nog nooit van zijn leven een praktijk heeft gehad. Het geklaag over MMT is geen echt onderzoek, het komt neer op een anonieme enquete op internet  onder het verpleegkundig personeel van de ambulanceregio Hollands Midden.

De MMA, een oud verslavingsarts/lijkschouwer, voert het hoogste woord. Het betoog komt vooral neer op geklaag over de attitude van het MMT. Dezelfde man is nu razend enthousiast over de Directe Ambulance Inzet in Hollands Midden. Wederom een verhaal dat tot op heden rammelt aan alle kanten. http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=71600.0

Misschien is het nuttiger om bij deze discussie ook eens het opleidingsniveau mee te wegen van de MMA voor we hier conclusies trekken over het functioneren van MMT.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
haha, geweldig 024 hoe je gegevens combineert en hier toepast!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
haha, geweldig 024 hoe je gegevens combineert en hier toepast!

Inderdaad, het zet alles weer in een ander daglicht.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
luister, het onderhoud van een helicopter, gedurende die 15 jaar is tweemaal de aamschafwaarde dus 5.000.000 euro, voorbeeld, vorigjaar hebben alle traumaheli's in nederland een filter gekregen voor de luchtinlaat, omdat ze zo beter kunnen landen op zandgrond, kost 750.000 euro, ik bedoelmaar, over de weg is echt veeeel goedkoper

Hmm het moet goedkoper? Dan weet ik het nog wel veel makkelijker.

We schaffen gewoon de hele boel af. Moet je kijken hoeveel dat scheelt! Alle ziekenhuizen dicht, alle ambu's op marktplaats. Gewoon de lokale huisarts alles laten doen. Verder enkele tientallen van dit soort wagens aanschaffen en laten rijden..... Das pas besparen!



Bron: http://www.boerenvee.nl/?page=nieuwsbericht&id=2088


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Hmm het moet goedkoper? Dan weet ik het nog wel veel makkelijker.

We schaffen gewoon de hele boel af. Moet je kijken hoeveel dat scheelt! Alle ziekenhuizen dicht, alle ambu's op marktplaats. Gewoon de lokale huisarts alles laten doen. Verder enkele tientallen van dit soort wagens aanschaffen en laten rijden..... Das pas besparen!



Bron: http://www.boerenvee.nl/?page=nieuwsbericht&id=2088

@I1985,

Dan moet jij er wel een langere kraan opbouwen, want ze liggen soms ook op mindere toegankelijke plaatsen. Of er ontstaat een nieuwe taak om stoffelijke overschotten dichterbij de openbare weg te plaatsen.  ;)


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568

Of moeten we niet gewoon gaan zorgen dat ambulanceverpleegkundigen bedreven raken in meer handelingen dan dat ze nu mogen? Kortom: het ambulanceverpleegkundig vak opwaarderen.  ::)

Ik noem even wat zaken:

Intubatie kind
Intubatie onder anaesthesie /spierrelaxantia
Intubatie onder moeilijke omstandigheden
Inbrengen thoraxdrain

Voorwaarden zijn dan wel een zeer gedegen training, toetsing en het toe kunnen passen van vaardigheden in de praktijk (evt in een "snijlab") want bekwaam kan bevoegd maken. En dan natuurlijk de enorm goede complicatie registratie zodat we ons handelen kunnen toetsen.

Zomaar even ter discussie. Waar hebben we het MMT dan nog écht voor nodig?  98uiye


Tuurlijk! Ik begrijp dat je beschikt over de juiste vooropleiding en dat je overweegt om mee te loten voor de studie geneeskunde. Na het succesvol afronden daarvan wil je opteren voor een vervolgopleiding tot anesthesioloog, met als aandachtsgebied urgentiegeneeskunde. Succes ermee! Ik ben dol op ambitieuze mensen.

Expert.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Nergens voor nodig Expert, gewoon 2 dagen oefenen in een skills-lab in Houten, met 's avonds een lekker diner en afsluitende borrel, dan kun je volledig bedreven raken in deze vaardigheden.
Zo ben ik ook SEH en IC 'waardig' geworden. 8)
Arts  www.alphalog.nl


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Tuurlijk! Ik begrijp dat je beschikt over de juiste vooropleiding en dat je overweegt om mee te loten voor de studie geneeskunde. Na het succesvol afronden daarvan wil je opteren voor een vervolgopleiding tot anesthesioloog, met als aandachtsgebied urgentiegeneeskunde. Succes ermee! Ik ben dol op ambitieuze mensen.

Expert.

Haha, ja, dat komt goed hoor! Doe ik er ff bij en Houten is toch niet zover rijden!  :D

Nee, maar serieus die kant op denkend (hoewel ik nu natuurlijk niet meer serieus genomen wordt  >:D )
Voorheen vond men ook dat je voor het prikken van een arteriële bloedgas een arts moest zijn. Kijk nu eens hoeveel verpleegkundigen deze handeling mogen uitvoeren.

Het vak van bv anesthesist is veel breder dan alleen het mogen doen van die handelingen die ik noem.
En daar gaan ze dan ook langer voor naar school dan die 7 jaar die ik heb gehad waarvan het merendeel toch slechts mbo (+) is.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.