Winkeldief trapt kaak beveiliger kapot

Auteur Topic: Winkeldief trapt kaak beveiliger kapot  (gelezen 6267 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2011, 10:40:33
Ik denk dat het er maar net aan ligt op welke manier de bevoegdheden worden verruimd. De beveiliger hoeft niet de zelfde mogelijkheden als een opsporingsambtenaar te hebben, maar ik vind dat het zeker mogelijk moet zijn om de burgers iets ruimere bevoegdheden toe te kennen. Zo ook de beveiliger.

Ik vind dat de opdrachtgever samen met het beveiligingsbedrijf de ruimte moeten krijgen om ervoor te kiezen beveiligers ruimere bevoegdheden toe te kennen. Hiervoor zijn verschillende wettelijke vergunningsstelsels te bedenken het moet niet zo zijn dat beveiligingsorganisaties dit zomaar doen, maar met instemming van de wetgever.

Bovendien hoeft een verruiming van mogelijkheden niet te betekenen dat een beveiliger een vluchtende winkeldief mag doorzeven met kogels. Of zoals op sommige filmpjes te zien is een beveiliger uit de US and A die te pas en te onpas voorbijgangers onder stroom zet.  

Daarbij komt dat beveiligers niet verplicht zijn om gebruik te maken van een bevoegdheid die in de wet staat! Er zijn zat opdrachtgevers die niet willen dat hun beveiligers bijvoorbeeld aanhoudingen verrichten op heterdaad. Soms mag zelfs de politie niet worden gebeld en moet je de "verdachte" laten lopen.

Ik denk daarom dat het wel meevalt met problemen die ontstaan door beveiligers (burgers) die iets meer mogelijkheden hebben.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2011, 11:36:33
De discussie over de bevoegdheden van beveiligers heeft hier een eigen topic
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #12 Gepost op: 28 januari 2011, 04:07:21
Daarbij komt dat beveiligers niet verplicht zijn om gebruik te maken van een bevoegdheid die in de wet staat!
Er zijn zat opdrachtgevers die niet willen dat hun beveiligers bijvoorbeeld aanhoudingen verrichten op heterdaad.
Soms mag zelfs de politie niet worden gebeld en moet je de "verdachte" laten lopen.


Ik denk daarom dat het wel meevalt met problemen die ontstaan door beveiligers (burgers) die iets meer mogelijkheden hebben.

Dan ben ik toch wel benieuwd om wat voor opdrachtgever ( winkel , object of ..... ) het gaat en wat zijn motivatie is om tegen een beveiliger te zeggen jij mag niet aanhouden op heterdaad. Bij een heterdaad zou ik altijd als mijn veiligheid niet in gevaar komt altijd overgaan tot het maken van een AT.
En wat zijn de beweegredenen dat er ook geen politie gebeld mag worden ?

Ik krijg sterk de indruk dat de betrokken persoon fraude wilt plegen richting zijn verzekeringsmaatschappij.
Als dat zou zijn dan had hij gelijk een slechte aan me gehad want dan gaat er sowieso een aangifte naar de politie en ga ik ook uitzoeken
bij welke verzekeringsmaatschappij hij is aangesloten en daar melding van mijn bevindingen doorgeven.

En dan maak ik heel graag in mijn vrije tijd een zeer mooi vrslag van alles en overleg ik dat met alle liefde aan hen die daar interesse in hebben.

Je mag ook per PB reageren mocht je dat veiliger vinden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #13 Gepost op: 30 januari 2011, 22:54:26
Dan ben ik toch wel benieuwd om wat voor opdrachtgever ( winkel , object of ..... ) het gaat en wat zijn motivatie is om tegen een beveiliger te zeggen jij mag niet aanhouden op heterdaad. Bij een heterdaad zou ik altijd als mijn veiligheid niet in gevaar komt altijd overgaan tot het maken van een AT.
En wat zijn de beweegredenen dat er ook geen politie gebeld mag worden ?

Ik krijg sterk de indruk dat de betrokken persoon fraude wilt plegen richting zijn verzekeringsmaatschappij.
Als dat zou zijn dan had hij gelijk een slechte aan me gehad want dan gaat er sowieso een aangifte naar de politie en ga ik ook uitzoeken
bij welke verzekeringsmaatschappij hij is aangesloten en daar melding van mijn bevindingen doorgeven.

En dan maak ik heel graag in mijn vrije tijd een zeer mooi vrslag van alles en overleg ik dat met alle liefde aan hen die daar interesse in hebben.

Je mag ook per PB reageren mocht je dat veiliger vinden.

Wat de motivatie voor de opdrachtgever is om deze instructie te geven aan beveiligers weet ik niet. Ik snap ook niet op welke manier er verzekeringsfraude gepleegd kan worden als je geen aangifte doet??

Als particuliere beveiliger ben je ervoor om in overeenstemming met de opdrachten van je opdrachtgever te handelen. Namelijk doen waar je voor betaald word. Wanneer de opdrachtgever van de beveiliger bijvoorbeeld een winkel alleen wil dat de winkelsurveillant preventief aanwezig is dan word de beveiliger alleen betaald om te observeren, en te rapporteren. En word de beveiliger niet betaald om aan te houden (de instructie zegt immers geen politie, geen gedonder in de zaak). Simpel een kwestie van de dienst leveren waar je voor betaald word. Niets meer en niets minder.

Ik denk dat je als particuliere beveiliger niet erg idealistisch moet willen denken. Je levert waar de opdrachtgever voor betaald. De politie en defensie hebben mensen nodig die idealistisch denken, en de particuliere beveiliging kan deze mensen soms missen als kiespijn. Iedereen is immers tevreden: de opdrachtgever, de beveiliger, de winkeldief in kwestie en de politie is ook tevreden. Waarom zou betreffende beveiliger de situatie lastiger moeten maken?

In de ene situatie observeren, rapporteren, preventief zijn gezicht laten zien en betaald krijgen, zonder enige vorm van risico te lopen. En in de andere situatie je niet aan je werkinstructies houden en daarmee ontslag riskeren? Daarbij komt dat je dan ook het risico loopt je kaak kapot te laten trappen?
Nu kan ik geen enkele reden meer bedenken waarom de betreffende beveiliger zou gaan klagen.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #14 Gepost op: 31 januari 2011, 00:41:44
Waar staat in het persbericht dat de desbtreffende collega in uniform reisde van werk naar huis...?

Speculaas: misschien reisde hij wel in burger van huis naar werk, vond dat hij moest optreden en deed dit zonder enig geweldsmiddel of misschien stond hij de halte tijdens zijn dienst een bon te schrijven en kwam deze tram toevallig langs...

Kortom, er kan van alles geweest zijn waarom deze collega de winkeldief heeft kunnen aanhouden.

Fijne nacht,


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #15 Gepost op: 31 januari 2011, 00:42:15
Ik snap wat je bedoeld Ehv-er maar ik zal dan wel een slechte en eigenwijze beveiliger zijn geweest in mijn loopbaan.
Ik had met die regel nooit kunnen leven en gelukkig ben ik ook niet lang winkelsurveillant geweest.
Voor zo'n opdrachtgever zou ik nooit kunnen werken.
Als ik een diefstal zou constateren is het bij mij gewoon aanhouden en overdragen en mocht aanhouden niet lukken dan zo goed als mogelijk volgen en positie doorgeven aan de regio.


Het meest frusterende vond ik ( maar dat was eind jaren 90 ) dat je personen waarvan je wist die jat hier altijd niet eens mocht weigeren want stel dat hij nu ineens wel gaat betalen wat je niet hoefde te verwachten dan mocht je ze niet eens weigeren binnen te komen.
Kon je wachten tot het alarm afging en voor de zoveelste keer aanhouden en overdragen.

Het is heel erg wat er met deze beveiliger is gebeurd in Den Haag maar gezien het bericht had de beste man het helaas niet kunnen voorkomen.
Het enig wat ik kan hopen is dat de dader een verdomd goede straf krijgt en dat de werkgever een civiele zaak aanspant tegen de dader.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Falcor

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #16 Gepost op: 6 maart 2011, 17:14:20
..............en dat de werkgever een civiele zaak aanspant tegen de dader.

Op grond van wat? Dit is gewoon diefstal & mishandeling. valt weinig aan toe te voegen door de werkgever.  
Waarschijnlijk een taakstraf ofzo..

iets mompelend met Nederland, recht ect ect


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #17 Gepost op: 6 maart 2011, 17:22:20
..............en dat de werkgever een civiele zaak aanspant tegen de dader.

Op grond van wat? Dit is gewoon diefstal & mishandeling. valt weinig aan toe te voegen door de werkgever.  
Waarschijnlijk een taakstraf ofzo..

iets mompelend met Nederland, recht ect ect

O echt wel niet alle kosten die je als slachtoffer hebt na aanleiding van deze mishandeling worden en/of kunnen door de (politie)rechter worden meegenomen in het strafproces. Zo en zo is er een maximaal bedrag van 5.000 euro welke de rechter in het strafproces kan opleggen aan de dader om te betalen aan het slachtoffer. Worden de kosten hoger dan moet de civiele rechtbank een uitspraak doen. Ook kan de strafrechter bepalen dat de kosten te complex zijn om te beoordelen tijdens de strafzaak, vaak word dan wel een voorlopig bedrag vastgesteld wat moet worden betaald door de verdachte/dader.  

De praktijk leet dan het aanspannen van een civiele procedure echt wel werkt...... O0


Falcor

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #18 Gepost op: 6 maart 2011, 17:35:17
Daar heb je het al....... Als slachtoffer..

ze hadden het over de werkgever.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #19 Gepost op: 6 maart 2011, 17:38:59
Daar heb je het al....... Als slachtoffer..

ze hadden het over de werkgever.

Misschien kan de werkgever namens het slachtoffer een zaak aanspannen. Daarnaast kan het natuurlijk ook zo zijn dat de werkgever schade heeft geleden (bijvoorbeeld doordat de beveiliger een tijdje niet kan werken, materiele schade in het winkelfiliaal etc.) en daarvoor de dader/verdachte aansprakelijk stelt.
Senior GGP / Oost-Brabant