SAMPLE

Auteur Topic: SAMPLE  (gelezen 4426 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

harold

  • Gast
Gepost op: 17 september 2004, 16:21:24
Ik heb na lange tijd zoeken nog steeds geen bevredigend antwoord op de vraag waarom de SAMPLE-anamnese in Nederland is beperkt tot de AMPLE.
Wat is er met de S van Signs and Symptoms gebeurd?




rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #1 Gepost op: 17 september 2004, 17:05:56
in de MIST opgegaan?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 18 september 2004, 19:16:46
Ik heb na lange tijd zoeken nog steeds geen bevredigend antwoord op de vraag waarom de SAMPLE-anamnese in Nederland is beperkt tot de AMPLE.
Wat is er met de S van Signs and Symptoms gebeurd?


Die ''SIGNS AND SYMPTOMS'' zijn opgenomen in de ABC controle en de E van events/exposure (overige letselcontrole, de controle op verwondingen gebeurd nl. in de C ) Lees de ABCDE methodiek nog maar eens  door in diverse publicaties  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 20 september 2004, 17:40:11
Signs en Symptoms zouden meer met de ziektebeoordeling te maken en de E van events/exposure meer met de gebeurteniss c.q. trauma.

Althans in de PHTLS benadering.  Joffry heeft gelijk, dat ze eigenlijk gezamenlijk worden uitgevoerd in praktijk en ze er in NL er van uit gaan dat dit in een vloeiende beweging word meegenomen..

Ik zou het meer zuiver vinden om ze uit elkaar te houden.. in Medic First Aid for Proffesionals houden we ze wel uit elkaar..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 20 september 2004, 23:19:50
Ik zou het meer zuiver vinden om ze uit elkaar te houden.. in Medic First Aid for Proffesionals houden we ze wel uit elkaar..

Kun je dat uitleggen.
Ze uit elkaar houden omdat het staat omschreven vind ik te kort door de bocht. Als het in de praktijk gebruikelijk is om deze twee zaken te koppelen in een stap, dan verliest de methode zijn praktische waarde.
Het is uiteindelijk een hulpmiddel om niets te missen.


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #5 Gepost op: 21 september 2004, 09:08:38
voor de domme onder ons....... :P

sample wat is dat ?

max


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #6 Gepost op: 21 september 2004, 09:09:19
in de rebound

ik ken wel avpu

 ;D


Michel

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 21 september 2004, 11:35:34
De (S)AMPLE is een methode om snel een anamnese te krijgen. Het verstrekt gegevens over:

SAMPLE:
(S) Signs en Symptoms
A Allergy
M Medication
P Past history
L Last meal
E Event

AMPLE wordt voornamelijk in de spoedeisende hulpverlening gebruikt in combinatie met de ABCDE-methodiek. AMPLE komt dan aan de orde bij de D. Net als de AVPU waar je het over hebt. Hoewel je die ook al redelijk kunt inschatten bij de A.

Groeten van Michel