Prio 2 ?

Auteur Topic: Prio 2 ?  (gelezen 10469 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 22 september 2004, 21:11:14
Maar ook zonder die voorkennis moet je toch bepaalde conclusies kunnen trekken? Rookontwikkeling, meer dan gebruikelijk in een rijtjeshuis etc.... Maar goed, ik zwijg al, anders val ik in herhaling. ;)

Christian
rookontwikkeling zegt weinig hoor,ik heb al eens een binnenbrand meegemaakt dat er een zwarte rookkolom uit de woning kwam alsof er een olietanker in brandt stond.
En toen stond alleen maar de koelkast te branden ;)


webster

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 22 september 2004, 22:40:47
ik kan me ook de andere kant nog wel eens herinneren...
(verhaal uit de hele oude doos) er was ooit namenlijk een schoorsteenbrandje bij onze buren. vuur uit de openhaard, en alles werdt weer rustig. voor de zekerheid toch nog maar even de brandweer gebeld, gemeld dat het uit was, en of ze voor de zekerheid even wilden komen kijken... bleek dus net de oefenavond geweest te zijn, en stond er binnen 5 minuten zo ongeveer alles wat bij de brandweer maar rijden kon bij ons op het pleintje... och ja.. wel leuk als je een jaar of 8 bent =P


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #22 Gepost op: 23 september 2004, 21:45:34
kan natuurlijk een inschattingsfout van de cen. geweest zijn, maar is het tegenwoordig ook niet zo dat er een stukje "verkenning"op afstand plaatsvindt dmv uitvragen van de melder?? niets ten nadele van de cen's hoor, maar er zijn dr een paar bij die denken dat ze bev. zijn, en dan gaan ze al een conclusie trekken voordat de bev. ter plaatse is, of heb ik het mis?? hier in de regio willen ze de cen's OB, of zelfs BM laten doen, ivm. bepalen prio1 of prio 3, 2 wil ik niet eens over praten, alles of niets.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 23 september 2004, 21:52:46
ik vindt dat de prio3 wel geschrapt kan worden, en dat het gewoon een prio2 of 1 wordt.Mensen bellen de brandweer,dus er zal noodzaak zijn om te komen anders zou je niet opgepiept worden


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #24 Gepost op: 24 september 2004, 13:54:02
ik vindt dat de prio3 wel geschrapt kan worden, en dat het gewoon een prio2 of 1 wordt.
Mensen bellen de brandweer,dus er zal noodzaak zijn om te komen anders zou je niet opgepiept worden

Nou dat is wel heel erg zwart wit. Waarom moet de brandweer komen om een tak van de weg te halen, kan gemeentewerken dat niet doen? In sommige regio's wil de brandweer nog weleens een ruitje afdichten, kan daar geen glaszetter voor komen? Dat de brandweer in bepaalde gevallen wel uitrukt voor dergelijke zaken dat is natuurlijk geen probleem, maar of het een noodzaak dient is natuurlijk een ander verhaal.

Zo was er onlangs een klein OGS hier in Zoetermeer en moest de Gevaarlijke Stoffen Eenheid uitrukken (meer info hierover over deze GSE op : http://www.bonsang.nl/haaglanden-ogs.htm)
Zo'n eenheid bestaat (corrigeer me als ik me vergis) uit een personenbusje met daarin de pakkendragers en een haakarmvoertuig met een ontsmettingscontainer. De HA mocht met prio-2 ter plaatse komen, maar aangezien die niet de beschikking had over middelen om de stoplichten te kunnen beïnvloeden (??!??) werd na een wazige discussie (door de AC) besloten om over te gaan op prio-3.

Ik denk dat prio-2 en prio-3 in veel gevallen een principezaak is. Waarom zou je gebruik maken van bepaalde vrijstellingen als daar totaal geen noodzaak toe is. Er zijn zat meldingen waarbij geen mens wakker zal liggen als je na 15 minuten ter plaatse komt ipv na 5 minuten. Naar mijn idee moet je die vrijstellingen dan ook alleen gebruiken indien noodzakelijk. Stel je voor dat je verzeild raakt in een kop-staart aanrijding en vervolgens wordt gevraagd wat je in vredesnaam op de busbaan deed gezien de aard van de melding... In die gevallen zullen veel mensen pas gaan nadenken, maar de hele prio-regeling draait juist om het feit dat men achteraf geen hoofdpijn hoeft te krijgen van het nadenken, zolang de prio's in de praktijk maar juist gehanteerd worden...

Groeten, Peter.


Tazzie

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 29 september 2004, 00:29:36
Waarom moet de brandweer komen om een tak van de weg te halen, kan gemeentewerken dat niet doen?

Ik heb liever dat ze overdag de brandweer bellen en s'avonds graag de gemeente, dan heb ik voor s'avonds ook nog een overuurtje  :D.

maar zonder gekheid.
De bevelvoerder kan opschalen zoals gezegd.
En wat ik me als kortstondig brandweerman af entoe afvraag, waar is dat prio gedoe eigelijk goed voor ?
Zo hebben wij een nieuwe personenbus, met alles er op en aan (op het dak)
Wordt er gezegd, dat is alleen gedaan voor de belasting, maar prio krijgt de bus nooit.
Oh maar als je langs de kant van de weg staat bij een ongeval mag je toch wel de lampen aandoen.
Laat toch gewoon de bevelvoerder beslissen wat voor prio, das mijn idee


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 29 september 2004, 17:17:13
Ik heb liever dat ze overdag de brandweer bellen en s'avonds graag de gemeente, dan heb ik voor s'avonds ook nog een overuurtje  :D.

maar zonder gekheid.
De bevelvoerder kan opschalen zoals gezegd.
En wat ik me als kortstondig brandweerman af entoe afvraag, waar is dat prio gedoe eigelijk goed voor ?
Zo hebben wij een nieuwe personenbus, met alles er op en aan (op het dak)
Wordt er gezegd, dat is alleen gedaan voor de belasting, maar prio krijgt de bus nooit.
Oh maar als je langs de kant van de weg staat bij een ongeval mag je toch wel de lampen aandoen.
Laat toch gewoon de bevelvoerder beslissen wat voor prio, das mijn idee
dat prioverhaal was speciaal in het leven geroepen om duidelijkheid te scheppen voor de medeweggebruiker,met als gevolg dat er nog veel meer onduidelijkheden zijn.

Die hele prio3 kan wat mij betreft geschrapt worden,wanneer ga je met een prio3 naar een melding.
tak over de weg?ja en als die tak nu op een gevaarlijke plek boven een fietspad ofzo hangt.

Een buitensluiting,en er staat nog een pan op het vuur en er ligt een baby in bed.ga je dan ook nog met een prio3 ??? ???


fireman77

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 29 september 2004, 18:48:31
Dat laatste voorbeeld van jou, dan is de keus niet zo moeilijk. Dat is prio 1, maar dat zal de AC ook wel meegeven dan.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #28 Gepost op: 29 september 2004, 18:56:35
Die hele prio3 kan wat mij betreft geschrapt worden,wanneer ga je met een prio3 naar een melding. tak over de weg?ja en als die tak nu op een gevaarlijke plek boven een fietspad ofzo hangt. Een buitensluiting,en er staat nog een pan op het vuur en er ligt een baby in bed.ga je dan ook nog met een prio3 ??? ???

Je noemt nu zelf typische prio-2 meldingen en daar kun je natuurlijk nooit met prio-3 naar rijden. Er zijn zat voorbeelden waarbij prio-3 meer dan voldoende is. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de nacontrole na een (loze) automatische melding. Je kunt natuurlijk besluiten om ook hier een prio-2 van te maken., maar zo kun je inderdaad overal wel een prio-2 van maken "voor het geval dat" en op die manier raakt naar mijn idee het einde een beetje zoek. Hier in Zoetermeer bevind ik mij onder de rook van Rotterdam en hoor ze daar dagelijks op en afschalen naar/van prio-3 en dat werkt prima en zijn ook begrijpelijke situaties. Het blijft vreemd dat de rest van Nederland er kennelijk meer problemen mee heeft  ???

Groeten, Peter.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 29 september 2004, 19:05:56
Je noemt nu zelf typische prio-2 meldingen en daar kun je natuurlijk nooit met prio-3 naar rijden. Er zijn zat voorbeelden waarbij prio-3 meer dan voldoende is. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de nacontrole na een (loze) automatische melding. Je kunt natuurlijk besluiten om ook hier een prio-2 van te maken., maar zo kun je inderdaad overal wel een prio-2 van maken "voor het geval dat" en op die manier raakt naar mijn idee het einde een beetje zoek. Hier in Zoetermeer bevind ik mij onder de rook van Rotterdam en hoor ze daar dagelijks op en afschalen naar/van prio-3 en dat werkt prima en zijn ook begrijpelijke situaties. Het blijft vreemd dat de rest van Nederland er kennelijk meer problemen mee heeft  ???

Groeten, Peter.

en ook een nacontrole van een loze automatisch alarm is bij ons een prio2 rit,die wordt dan door de AC zo meegegeven.
het zal niet de eerste keer zijn dat er loos wordt gegeven,terwijl er zeer zeker wat aan de hand was.