Prio 2 ?

Auteur Topic: Prio 2 ?  (gelezen 10457 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fireman77

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 29 september 2004, 19:06:28
Ja dat klopt helemaal, bij ons is een automatisch brandalarm een prio 2 melding. Bij het inmelden vragen we of de AC al wat meer weet  en of ze contact hebben gehad, zo niet dan rijden we voorlopig prio 1 tot nader orde. Indien de AC weet wat er aan de hand is en blijkt loos te zijn, dan schalen we af naar prio 3. Dus prio 3 wordt wel degelijk gebruikt.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #31 Gepost op: 29 september 2004, 20:16:16
Mijn vraag is dan aan al degene die met prio 3 rijden.

gaan jullie dan ook netjes een kaartje kopen om je voertuig te parkeren? en parkeren jullie alleen maar in de vakken? of zet je je voertuig toch maar voor de deur als je naar een loze oms als nacontrole gaat kijken?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #32 Gepost op: 30 september 2004, 07:08:50
gaan jullie dan ook netjes een kaartje kopen om je voertuig te parkeren? en parkeren jullie alleen maar in de vakken? of zet je je voertuig toch maar voor de deur als je naar een loze oms als nacontrole gaat kijken?

Sorry, maar dit is een beetje muggenziften. Je begrijpt zelf natuurlijk ook wel dat er geen agent is die een brandweerwagen zal bekeuren. Zo wel, dan is die agent niet geschikt voor zijn werk. Het belangrijkste wat de vrijstellingen betreft, dat is het rijden naar de melding. Je krijgt onderweg immers ongetwijfeld met medeweggebruikers te maken. Wanneer je eenmaal bent aangekomen dan is de kans op een ongeluk bijzonder klein dacht ik zo... Mocht je onderweg om wat voor reden dan ook een ongeluk krijgen (of veroorzaken) dan is de gehanteerde prioriteit van groot belang, evenals het feit of deze prio gezien de melding wel terecht was. Als je prio-1 rijdt naar een brand in een vrijstaande container en je veroorzaakt een zwaar ongeval dan kun je natuurlijk wel raden wie er fout is. Vul de rest zelf maar in. Veel mensen staren zich blind op geschreven teksten terwijl je in veel gevallen met enig logisch nadenken ook wel kunt bedenken waar en wanneer met welke prio gereden moet worden. In Rijnmond werken ze ook zo. Zoals ik eerder al zei hebben de andere regio's hier kennelijk meer moeite mee...

Het door jou aangehaalde parkeer voorbeeld komt nogal vreemd over. Al zou een doorgedraaide agent een prent schrijven. Ten eerste kan hij natuurlijk niet weten of jullie met prio-2 of prio-3 hebben gereden, of verwacht je dat die agent echt zo doorgedraaid is dat hij dit na zal vragen bij de meldkamer? In dat geval heb je te maken met een Parnassia-klant die ergens een blauw uniform heeft gevonden, geen agent. Ten tweede, denk je dat er iemand wakker zal liggen van die prent? Die zal achteraf toch worden verscheurd, laten we wel wezen...

Groeten, Peter.


firemanr

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 30 september 2004, 09:53:51
Autom. brandmeldingen zijn hier gewoon prio 1 ritten, met 1 TAS en HW. Is het bijv. in verzorgingstehuis of ziekenhuis: 2 TASsen en HW.

Vroeger ging eerst OVD checken, totdat er echt wat aan het handje was en we te laat waren...... :-\

Ook het prio 3 verhaal kan er van mij wel af.....Zoals sommige leden al zeiden: wanneer rijdt je met prio 3? Als het wegdek gereinigd moet worden??? Als er intussen dan een ongeval gebeurt, vanwege de olie op de weg??
Prio 3 heeft (in mijn optiek! ;)) totaal geen meerwaarde.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #34 Gepost op: 30 september 2004, 21:20:24
Sorry, maar dit is een beetje muggenziften. Je begrijpt zelf natuurlijk ook wel dat er geen agent is die een brandweerwagen zal bekeuren. Zo wel, dan is die agent niet geschikt voor zijn werk. Het belangrijkste wat de vrijstellingen betreft, dat is het rijden naar de melding. Je krijgt onderweg immers ongetwijfeld met medeweggebruikers te maken. Wanneer je eenmaal bent aangekomen dan is de kans op een ongeluk bijzonder klein dacht ik zo... Mocht je onderweg om wat voor reden dan ook een ongeluk krijgen (of veroorzaken) dan is de gehanteerde prioriteit van groot belang, evenals het feit of deze prio gezien de melding wel terecht was. Als je prio-1 rijdt naar een brand in een vrijstaande container en je veroorzaakt een zwaar ongeval dan kun je natuurlijk wel raden wie er fout is. Vul de rest zelf maar in. Veel mensen staren zich blind op geschreven teksten terwijl je in veel gevallen met enig logisch nadenken ook wel kunt bedenken waar en wanneer met welke prio gereden moet worden. In Rijnmond werken ze ook zo. Zoals ik eerder al zei hebben de andere regio's hier kennelijk meer moeite mee...

Het door jou aangehaalde parkeer voorbeeld komt nogal vreemd over. Al zou een doorgedraaide agent een prent schrijven. Ten eerste kan hij natuurlijk niet weten of jullie met prio-2 of prio-3 hebben gereden, of verwacht je dat die agent echt zo doorgedraaid is dat hij dit na zal vragen bij de meldkamer? In dat geval heb je te maken met een Parnassia-klant die ergens een blauw uniform heeft gevonden, geen agent. Ten tweede, denk je dat er iemand wakker zal liggen van die prent? Die zal achteraf toch worden verscheurd, laten we wel wezen...

Groeten, Peter.


Peter,

geloof het of niet maar wij hebben dus met een brandweer voertuig in onze eigen stad van een hele vriendelijke ::) parkeerwachter een mooie prent gekregen. en deze is dus NIET verscheurd.

Het voorbeeld wat je aanhaald met de container is ook weer heel moeilijk. je weet bij voorbaad niet waar hij staat. Er kan dan wel gezegd worden dat de centralist beter uit moet vragen maar als ze dat niet eens doen bij een gaslek. Ze dacht dat deze buiten was. bleek dus in de kelder van een flat te zijn. toch fijn om te weten dat je heel de flat moet ontruimen.
In het dorp waar ik nog vrijwilliger ben maakt het inderdaad niet uit of we met prio 1 of 2 rijden. geen stoplichten etc etc.
maar in een stad waar het soms meer dan 20 tot 30 minuten duurt voor je tp kunt zijn met prio 2 hoef je niet meer te gaan. je hebt nog steeds een norm die gehaald moet worden.


Jan zelf.

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 30 september 2004, 23:43:27
Beste collega's,
Als ik mij niet vergis is het prioverhaal als volgt:
Prio 1; Alarm: Spoed, levensgevaar, brand e.d.
Prio 2: Alarm: Geen spoed, geen levensgevaar, geen brand maar wel ter plaatse komen, evt. met gebruik making van vrijstellingen zoals voor parkeer/stopverbod, busstrook, plaats op de weg, afslaan wat volgens het bord niet mag. e.d.
Prio 3: Geen alarm: Oefeningen, opleiding, onderhoud enz. dus alles wat niet met een uitruk te maken heeft. Een wegdek reinigen is dus altijd prio 2, het is n.l. een uitruk, zij het dan niet spoedeisend.

Prio 2 en 3 worden vaak verward maar vlgs. mij is dit de zuivere weergave zoals in de leidraad staat.

Groeten van Jan.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #36 Gepost op: 1 oktober 2004, 10:46:18
Beste collega's,
Als ik mij niet vergis is het prioverhaal als volgt:
Prio 1; Alarm: Spoed, levensgevaar, brand e.d.
Prio 2: Alarm: Geen spoed, geen levensgevaar, geen brand maar wel ter plaatse komen, evt. met gebruik making van vrijstellingen zoals voor parkeer/stopverbod, busstrook, plaats op de weg, afslaan wat volgens het bord niet mag. e.d.
Prio 3: Geen alarm: Oefeningen, opleiding, onderhoud enz. dus alles wat niet met een uitruk te maken heeft. Een wegdek reinigen is dus altijd prio 2, het is n.l. een uitruk, zij het dan niet spoedeisend.

Prio 2 en 3 worden vaak verward maar vlgs. mij is dit de zuivere weergave zoals in de leidraad staat.

Groeten van Jan.
precies jan ;)Op het moment dat je een uitruk hebt kan het nooit een prio3 melding zijn,want dan betekend het dat je tijdens een uitruk wel ff een boodschap kunt gaan doen bij de plaatselijke bakker ;D

Dus met een uitruk heb je alleen maar te maken met prio2 of 1,want nogmaals mensen bellen niet zomaar voor de leut de brandweer(uitzonderingen daargelaten)
Dus je hebt altijd te maken met noodzaak om ter plaatse te komen


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #37 Gepost op: 1 oktober 2004, 14:19:20
hier kan ik me al beter in vinden


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #38 Gepost op: 1 oktober 2004, 16:03:38
Als ik mij niet vergis is het prioverhaal als volgt:
Prio 1; Alarm: Spoed, levensgevaar, brand e.d.
Prio 2: Alarm: Geen spoed, geen levensgevaar, geen brand maar wel ter plaatse komen, evt. met gebruik making van vrijstellingen zoals voor parkeer/stopverbod, busstrook, plaats op de weg, afslaan wat volgens het bord niet mag. e.d.
Prio 3: Geen alarm: Oefeningen, opleiding, onderhoud enz. dus alles wat niet met een uitruk te maken heeft. Een wegdek reinigen is dus altijd prio 2, het is n.l. een uitruk, zij het dan niet spoedeisend.

En hiermee zou de brandweer zich willen onderscheiden van de overige hulpdiensten? De Ambulance kent immers ook 3 prioriteiten, waarbij het bestelde vervoer in principe geen haast heeft, dat zijn overplaatsingen van de ene plek naar de andere. De politie kent ook verschillende prioriteiten. Naar het gros van de meldingen kunnen zij zich net als iedere andere weggebruiker begeven. De brandweer zou dus de enige dienst zijn die zich naar geen enkele melding (dus niet om patat te halen) begeeft zonder gebruik te maken van vrijstellingen?

En om nog even terug te komen op die loze automaatjes he. Als de abonnee meldt dat er niets aan de hand is dan ligt de verantwoordelijkheid volledig in zijn hand. Sommige regio's gaan toch nog even kijken onder prio-3 (er zou immers niets aan de hand zijn), andere regio's blazen de uitruk zelfs af, ze doen dus zelfs geen nacontrole. Dat geeft dus weer een van de grote verschillen binnen brandweer Nederland aan. Zolang op dit soort vlakken geen uniformiteit is zullen de gemoederen verdeeld blijven over het gebruik van de prioriteiten...

Groeten, Peter.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #39 Gepost op: 1 oktober 2004, 16:15:19
Peter,zal ik de vraag aan jou stellen.Wat vindt jij dan een prio3 melding? ;)