Prio 2 ?

Auteur Topic: Prio 2 ?  (gelezen 10451 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #40 Gepost op: 1 oktober 2004, 16:26:54
Peter,zal ik de vraag aan jou stellen.Wat vindt jij dan een prio3 melding? ;)

1. Nacontrole van een OMS
2. Boom/tak die op half-7 hangt
3. Kat in de boom

Zomaar even 3 voorbeelden uit verschillende categorieen.

1. Reeds uitvoerig besproken, geen commentaar :)

2. Zolang dat stuk hout geen direkt gevaar veroorzaakt blijft het gewoon een stuk hout. Ik vind dat het woordje "gevaar" te pas en te onpas wordt gebruikt. Op straat dreigt zoveel gevaar dat de brandweer misschien beter net als de politie kan gaan "surveilleren".

3. Die kat zit er over een uur ook nog wel, hij is er toch ook zelf ingeklommen... Kijk al zit die kat nu bekneld tussen de takken en kan hij er duidelijk niet op eigen kracht uit komen dan is het een ander verhaal. Zolang die kat er op eigen kracht is ingeklommen en vervolgens alle kleuren van de regenboog poept als hij naar beneden kijkt dan moet ie maar even geduld hebben. Geen noodzaak dus.

Wie noemt er nog meer?  ;D

En zolang er nog steeds een paar regio's zijn die alarmeren met "OvD gaarne prio-3 contact AC" dan is er nog een lange weg te gaan vrees ik  :-\

Groeten, Peter.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #41 Gepost op: 1 oktober 2004, 18:56:00
er is al aangegeven dat die tak  ook gevaar kan opleveren,als die boven de weg hangt.Je zou em maar op je pet krijgen :-X,van de week nog een welliswaar loze melding van een tak die dreigde gaan vallen.Was een normale prio2 melding,was welliswaar niets te vinden maar toch prio2.

Die kat in de boom?ik kan daar een antwoord opgeven,maar dat zal me niet in dank afgenomen worden door de dames en heren dierenliefhebbers.
We zullen het er maar op houden dat er een nat poessie naar beneden komt ;D ;D ;D ;D


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #42 Gepost op: 2 oktober 2004, 00:36:51
Kat in de boom (Is dit echt brandweerwerk?) is een duidelijk geval van een Prio 3 melding. Ik heb nog nooit een kat na een paar weken dood uit een boom zien vallen van de honger. Als hij het zat is komtie echt wel naar beneden. Kost misschien een paar slapeloze nachten voor de buren. >:(
 Als er vervolgens een buurman met kettingzaag en schuim op zijn mond de boom wilt  gaan vellen dan kun je spreken over Prio 2. Er is dan een gevaar voor de medemens  ;D ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #43 Gepost op: 2 oktober 2004, 12:01:56

 Als er vervolgens een buurman met kettingzaag en schuim op zijn mond de boom wilt  gaan vellen dan kun je spreken over Prio 2. Er is dan een gevaar voor de medemens  ;D ;D
volgens mij wordt het dan tijd om ff achterwegen te blijven,en de politie eerst die beste man tot andere gedachtes te laten brengen ;D ;D ;D


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #44 Gepost op: 3 oktober 2004, 04:52:22

Of wat te denken van logistieke voertuigen bij een grote brand... De voertuigen die voor de broodjes en AA-drink zorgen, aanvulling ademlucht etcetera. Normaliter hebben zij geen vrijstellingen nodig. Hooguit de ademlucht, mocht er spoed bij zijn.

Wat voorbeelden uit mijn P2000-logfiles :

0101403 20:28:34 01-09-04  OPENEN DEUR »ROGGEKAMP 111»588 PRIO 3
1004150 23:52:26 05-09-04  vreemde geur prio 3 RAADHUISSTRAAT ELSL
1003508 14:32:46 01-10-04  prio 3 nacontrole omsa2 WATERSLEY 1 SITT
1005258 14:42:54 01-10-04  prio 3 persoon in lift 0846 CORTENBACHSTRAAT 1 LAND
1003404 01:21:06 03-10-04  buitenbrand prio 3 RIJKSWEG ZUID 340 GELE
1003660 14:51:42 01-08-04  Tak van boom HARMONIESTRAAT 56 HOENSBROEK prio 3 0847
0101209 05:07:31 06-08-04  A-WAGEN NAAR PIETER VERZOCHT PRIO 3
1005112 13:29:32 13-08-04  Water in kelder HEIGANK 12 LANDGraaf prio 3 gg4

En zo zijn er nog veel meer, maar ik kan ze moelijk allemaal gaan plaatsen :)  Uiteraard zullen er wel gevallen tussen zitten die men graag ter discussie wil stellen. Ik moet er uiteraard bij zeggen dat dit de alarmeringen waren en dat wil niet zeggen dat ze ook met dezelfde prio zijn uitgerukt. Een persoon in de lift loopt geen direkt gevaar. Volgens mij moet je allang blij zijn dat de brandweer je komt bevrijden... Als er paniek is, dan is het een ander verhaal. Die buitenbrand, misschien was dat wel ergens in de middle of nowhere, in een weiland ofzo. Of het blussen van een kampvuur op verzoek van de politie... Allemaal geen direkt gevaar en dus geen direkte noodzaak om je vast te klampen aan vrijstellingen die je voorheen ook niet had...

Groeten, Peter.


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #45 Gepost op: 3 oktober 2004, 18:31:41
ik denk dat dit zo,n geval is van "tsja,wat voor prio hangen we eraan"Als je maar 1 melding krijgt van rook uit een schoorsteen,wordt het wel moeilijk inschatten of er wel iets aan de hand is of niet.
Wordt je plat gebeld over de een en dezelfde melding,en slaan bij alle meldingen de vlammen uit het dak dan is het heel simpel ;D ;D

Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen lijkt mij.
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Rene112

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 3 oktober 2004, 20:33:57
Allemaal geen direkt gevaar en dus geen direkte noodzaak om je vast te klampen aan vrijstellingen die je voorheen ook niet had...

Groeten, Peter.

Zoals ik al vaker aangegeven heb, die vrijstellingen bestaan al veel langer. Ze mochten gewoon gebruikt worden "voor een goede taakuitoefening" !

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #47 Gepost op: 11 oktober 2004, 12:47:12
Sorry, maar dit is een beetje muggenziften. Je begrijpt zelf natuurlijk ook wel dat er geen agent is die een brandweerwagen zal bekeuren. Zo wel, dan is die agent niet geschikt voor zijn werk.

Als die brandweermannen dan hun telefoon ook gewoon niet opnemen achter het stuur...schrijf ik ook die bon niet.. ;) :P
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #48 Gepost op: 13 oktober 2004, 21:38:57
Hallo,
Ik heb niet alle 5 paginas gelezen, maar vlgs. mij kun je als bevelvoerder, wanneer je bijv. beter bekend met de gevaars aspecten bent als de cen. er zelf een prio1 van maken, en bepaald de cen. dit niet, met alle respect, de cen. is m.i. geen deskundige, hoe graag sommigen dit ook zouden willen! Je moet het wel altijd even doorgeven aan de cen. dat je er een prio1 van maakt.


firemanr

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 14 oktober 2004, 00:20:57
Hallo,
Ik heb niet alle 5 paginas gelezen, maar vlgs. mij kun je als bevelvoerder, wanneer je bijv. beter bekend met de gevaars aspecten bent als de cen. er zelf een prio1 van maken, en bepaald de cen. dit niet, met alle respect, de cen. is m.i. geen deskundige, hoe graag sommigen dit ook zouden willen! Je moet het wel altijd even doorgeven aan de cen. dat je er een prio1 van maakt.

Lees dan nog maar eens verder:

http://www.hulpverlening.net/forum/index.php?board=4;action=display;threadid=988

Hier hadden we al zo'n zelfde discussie.... ;) ;D