Prio 2 ?

Auteur Topic: Prio 2 ?  (gelezen 10446 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #50 Gepost op: 14 oktober 2004, 12:34:11
beste FiremanR wat bedoel je met deze reactie, w.vierbergen zijn opmerking is volledig juist, zonder die andere discussie te lezen.
Nemo me impune lacessit


firemanr

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 14 oktober 2004, 18:38:12
beste FiremanR wat bedoel je met deze reactie, w.vierbergen zijn opmerking is volledig juist, zonder die andere discussie te lezen.

Misschien stond het er een beetje ongelukkig, maar mijn reactie was niet een reactie op W.Vierbergen. Natuurlijk heeft ie het bij het rechte eind. ;)

Ik bedoel alleen maar te zeggen, dattie niet de 5 vorige pagina's gelezen heeft, maar dan eigenlijk ook de url van de vorige discussie over prio 2 eens moet lezen. Deze discussie is al eens eerder gevoerd. ;)


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #52 Gepost op: 17 oktober 2004, 09:45:55
Twee dingen die ik me hierop inhakend afvroeg:

In onze regio komt de OVD bij een automatisch alarm waarvoor twee TS-en zijn gealarmeerd met prio 2 ter plaatse, pas na het eventuele bericht dat de melding reëel is gaat hij (of zij) met prio 1 door. In het verleden reed hier ook de OVD gewoon met prio 1. Is dit in alle regio's gewijzigd of is dit nog verschillend?

Wat was de motivatie van de bevelvoerder in bovenstaand verhaal om niet zelfstandig op te schalen naar prio 1? Weet Christian dat mischien?

Dan nog een korte vraag/reactie op de genoemde stelling dat de meeste centralisten "geen lucifer hebben aangeraakt". Is het niet zo dat je als centralist minimaal HBT moet zijn en de beschikking moet hebben over de HBT-keuzemodule Centralist?
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


fireman77

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 18 oktober 2004, 10:55:05
De reactie van, dat de meeste centralisten geen lucifer hebben aangeraakt slaat echt helemaal nergens op. Alle centralisten moeten tegenwoordig als ze aangenomen worden mininmaal hoofdbrandwacht hebben en als ze eenmaal aan het werk zijn als centralist doorleren tot onderbrandmeester. Als je dat heb, zou je eventueel kunnen doorleren tot brandweerkundige op de centrale. En trouwens heel veel centralisten zijn vrijwilliger in hun eigen gemeente, of zijn hun carriere bij de brandweer begonnen.

Daarmee blijkt maar weer dat een centralist echt wel weet wat het brandweervak inhoud!


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #54 Gepost op: 18 oktober 2004, 13:42:20
In Zeeland is er minimaal 1 verpleegkundig centralist en 1 brandweer centralist op dienst. De verpleegkundig centralist kan de melding best hebben aangenomen, waarom niet? Dus dan komt het verhaal van Fireman77 een beetje te vervallen, hoewel de niet-brandweercentralisten ook wel verstand van brandweerzaken kunnen hebben.
Ik weet niet wat de motivatie van de bevelvoerder was, sorry.

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #55 Gepost op: 18 oktober 2004, 17:14:11
In Zeeland is er minimaal 1 verpleegkundig centralist en 1 brandweer centralist op dienst. De verpleegkundig centralist kan de melding best hebben aangenomen, waarom niet? Dus dan komt het verhaal van Fireman77 een beetje te vervallen, hoewel de niet-brandweercentralisten ook wel verstand van brandweerzaken kunnen hebben.
Ik weet niet wat de motivatie van de bevelvoerder was, sorry.

Christian
mnja,dat is leuk voor een gecombineerde meldkamer,waar de CPA en AC door 1 en dezelfde centralist worden bemand.
Maar als je zoals hier een meldkamer hebt waar alles in èèn ruimte zit,heb je dus alleen maar te maken met een brandweercentralist en geen CPAcentralist.

En vaak wordt er dus inderdaad gevraagt om minimaal Hoofdbrandwacht,


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #56 Gepost op: 18 oktober 2004, 20:59:05
er zijn meer centralisten die geen vrijwilliger zijn als centralisten die wel vrijwilliger zijn.

En als je in dagopleiding de cursussen doorloopt van aspirant tot hbt ben je 2 jaar verder en ben je een papieren brandweerman!!! of vrouw natuurlijk.

Dit probleem hebben de mensen die van school af rechtstreeks naar het nibra gaan en daar de officiersopleiding doen. Mogen ze in totaal 1,5 maand meedraaien op diverse kazerne's om stage te lopen en dan maar hopen dat er iets gebeurt. Deze mensen weten toch ook nog niet hoe het in de praktijk allemaal daadwerkelijk werkt?????


Dus ik ben het helemaal met de uitspraak eens!
Even weer een voorbeeldje!:
Nu ze onderbrandmeester zijn en dat willen ze maar al te graag uitdragen!!! krijg je om half 3 een melding of er even 2 mensen met het redvoertuig een katje uit de boom willen gaan halen want het zit er al in vanaf vanmorgen. En half 3 is dan half 3 in de nacht dat je hoort te slapen. Er is geen eigenaar van de poes dus of we hem dan maar even mee naar beneden willen halen en maar naar de kazerne mee willen nemen en hem daar op vangen.
Door de ervaring die ze dan zo goed hebben.... Snappen ze misschien ook dat er nog nooit een aantal botjes in de boom zijn blijven hangen en dat een eigenaar ook wel heel handig is om daar de poes, als je hem uberhaubt al te pakken krijgt in een boom, aan over te dragen.
en als je wilt dat ik nog meer van dit soort voorbeelden aanhaal je kunt er nog GENOEG krijgen. (helaas)

met andere woorden rangen en opleidingen zeggen me niet zo heel veel en zeker niet bij centralisten.
Excuus als ik er mensen mee tegen het zere been schop maar dat zullen dan de uitzonderingen op de regel zijn en over het algemeen ook de vrijwilligers onder de centralisten.


fireman77

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 19 oktober 2004, 11:36:08
Ik vindt het een beetje vreemd, die opmerking van je. Ten eerste dat je iedere centralist over een kam scheert, het komt bij jou over of ze er geen enkele pepernoot van begrijpen. Bij ons moeten ze aantoonbare affiniteit hebben met het brandweervak.
En misschien is het wel zo dat sommige centralisten meer ervaring hebben dan menig brandweerman.
 
En van die kat om half drie in de nacht, tsja dat kan toch gebeuren. Kijk je bent brandweerman en dan weet je dat je er ook in de nacht uit moet. Je bent niet alleen brandweerman als het licht is, toch!!! De centralisten ziiten er niet voor niets. Dus ook als zij in de nacht een melding krijgen van een kat in de boom en de brandweer wordt daar voor opgeroepen dan mag je natuurlijk denken, moet dit nu op dit tijdstip. Maar je moet natuurlijk niet denken omdat ze je op dat tijdstip alarmeren dat de mensen die werkzaam zijn als centralist er helemaal niets, volgens jou dan, van snappen!!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #58 Gepost op: 19 oktober 2004, 19:01:39

En misschien is het wel zo dat sommige centralisten meer ervaring hebben dan menig brandweerman
verklaar je nader,want dit is wel een hele vreemde opmerking :-X


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #59 Gepost op: 19 oktober 2004, 20:53:23
peter d volgens mij bedoelen we hetzelfde...
iemand kan een hele goede centralist zijn maar hoeft nog steeds geen brandweerman/vrouw te zijn. tuurlijk is het zo dat iemand heel vaak oefent en maar 15 keer per jaar een uitruk heeft is ook niet super ervaren maar wanneer ben je dat wel? het gaat er mij om dat nu er een discussie is over het het prio 2 rijden met meldingen en centralisten voortaan onderbrandmeester hebben je ook wel iets van ze mag verwachten!

fireman77,
ik ben inderdaad brandweerman geworden om ten tij en ontij voor mens en dier klaar te staan! En wanneer ik er 's-nachts uitmoet vind ik dat ook helemaal niet erg! en zeker niet als het de moeite waard is. Maar er zijn grenzen! en dit vind ik toch wel een van de grenzen. de centralist zou dan toch ook een inschatting moeten kunnen maken of dat dit poesje er wel meteen uit zou moeten of dat dit tot de volgende ochtend kan blijven zitten als hij er al een hele dag inzit. krijgt een poesje honger komt hij echt wel naar beneden. Heb je wel eens met een ladderwagen een poesje moeten vangen? Aan je antwoord lijkt het me van niet want een poes blijft echt niet zitten tot je hem te pakken hebt. hij gaat dan van de ene tak naar de andere en als het aan hem ligt alleen maar hoger. Dit is overdag al geen pretje laat staan midden in de nacht. En ja we kennen allemaal de truk met de straal en ja die werkt zeker goed maar dat moet je maar eens uit proberen te leggen aan de mensen die het gemeld hebben. kijk als de eigenaar het meld is de situatie al veel anders. dan kun je in ieder geval de poes nog kwijt als je hem al te pakken hebt gekregen.