Prio 2 ?

Auteur Topic: Prio 2 ?  (gelezen 10460 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Blik

  • Gast
Gepost op: 19 september 2004, 14:10:36
Kwam onderstaand verhaal tegen op hv zeeland .nl":

GOES - De brandweer van Goes moest zaterdagavond uitrukken voor een binnenbrand aan de Koos Vooringsstraat in Goes.

De Officier van Dienst werd rond 20:00 uur gealarmeerd met de melding "Met spoed contact AC'. Enkele minuten laten werd de dienstdoende ploeg van brandweer Goes gealarmeerd voor een binnenbrand met prioriteit 2. Deze rukte uit met de tankautospuit (4739) en de ladderwagen (4750)

De melding was dat er abnormaal veel rookontwikkeling bij de buren van de melder was. Deze wist ook te vertellen dat de bewoners niet thuis waren.

De politie, die eerder ter plaatse was als de brandweer meldde dat de bewoners van het pand wel thuis waren, zij waren in slaap gevallen voor de openhaard. Dit bericht werd doorgegeven aan de meldkamer, echter heeft dit bericht de brandweer niet bereikt.

Toen de brandweer ter plaatse kwam, hebben zij een verkenning uitgevoerd door de woning en
dezelfde conclusie getrokken als de politie.

Voor de brandweer was er niks te doen, zij keerde daarom al weer snel terug naar de kazerne.


--------------------------------------------------------------------------------

Tekst: Manfred Berrevoets [HVZeeland.nl]


Oke achteraf viel het mee, maar waarom er hier nu prio 2 aan werd gegeven is mij uit dit verhaal niet helemaal duidelijk geworden . ???
of is er iemand die dit kan motiveren of uitleggen ?

Groet ,  :D




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 19 september 2004, 14:18:57
tsja,zoals de melding hier gegeven is is het normaal gewoon prio1.Maar je weet niet wat er in dat voorgesprek met de OVD is besloten,misschien dat Christian meer weet?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #2 Gepost op: 19 september 2004, 14:52:12

Volgens mij is er te weinig informatie om bepaalde conlusies te trekken. Een alarmering voor prio-2 daar is natuurlijk niets mis mee. Je weet niet hoeveel informatie de AC had op het moment van alarmeren. De kans is groot dat ze gewoon prio-1 zijn uitgerukt, dat lijkt me wel normaal bij een woningbrand. Het verhaal spreekt alleen over de alarmering...

Groeten, Peter.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #3 Gepost op: 20 september 2004, 13:41:49
Ik heb de tekst opgesteld, niet Manfred, maar boeit niet. 8)
Het was zo opvallend: 'Alarmering prio 2 voor de 47-39 ivm een binnenbrand'. Ik zat toen al op de fiets, omdat de politie ook die kant op werd gestuurd en de OvD al gealarmeerd was om met spoed contact op te nemen met de AC. Ik ging er al vanuit dat er gewoon een brandalarm werd gegeven onder prio 1, maar goed.
De bevelvoerder van de TAS zei ook al dat hij nog nooit naar een binnenbrand was gereden onder een prio 2.
Waarom de beslissing voor een prio 2 zo is genomen is me ook niet helemaal duidelijk. Misschien omdat 'alleen' de schoorsteen erg rookte in combinatie met het feit dat er niemand thuis was? Zie daar de fout: er waren twee mensen binnen, ze waren in slaap gevallen. Ze hadden net zo goed bewusteloos op de grond kunnen liggen. Ik snap er ook geen hout van en ik had er gewoon een prio 1 van gemaakt. Ook had ik die OvD helemaal geen contact laten opnemen met de AC. Hoe vaak beginnen branden niet op zo'n manier?
Ik weet het: centralisten doen het nooit goed (ik ben het niet vergeten, Peter. ;)), maar dit is toch wel errug bijzonder. Ik denk dat de meeste Zeeuwse centralisten er gewoon een prio 1 van hadden gemaakt.
Wat ook opvallend is, is de 'goede' communicatie tussen de meldkamers. De politie was al weg en de brandweer komt aanrijden en ging ook nog eens een onderzoek instellen. Tja... :P

Christian


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 20 september 2004, 13:46:28
Wat ook opvallend is, is de 'goede' communicatie tussen de meldkamers. De politie was al weg en de brandweer komt aanrijden en ging ook nog eens een onderzoek instellen.

Nog geen GMS zeker  ;D

Groeten, Peter.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #5 Gepost op: 20 september 2004, 13:52:40
Volgens mij wel. En als ze het niet kunnen typen, kunnen ze elkaar nog altijd aanroepen, zover zitten ze niet bij elkaar vandaan.
Maar misschien heeft de meldkamer het wel doorgegeven aan de AC en heeft deze het niet doorgegeven aan de uitrukkende voertuigen. Dat weet ik natuurlijk niet.

Christian


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 20 september 2004, 13:57:54
Volgens mij wel. En als ze het niet kunnen typen, kunnen ze elkaar nog altijd aanroepen, zover zitten ze niet bij elkaar vandaan.

Vreemd, hier in Haaglanden merk ik toch een ernome vooruitgang waar het gaat in de interdisplinaire communicatie op de meldkamer. Verbaal ging het in het verleden niet altijd even vlot. Nu ze gezamenlijk op hetzelfde systeem werken kunnen ze direct elkaars aanvullingen lezen en ik hoor nu dingen die ik in het verleden nooit hoorde. Of het GMS voor de centralisten zelf goed werkt dat doet even niet ter zake, waar het om gaat is dat ik als buitenstaander duidelijk kortere lijntjes en tijdswinst constateer.

Wat het probleem bij jullie is geweest dat weet ik dan ook niet. Als ze iets intikken dan zien de andere partijen dit ook. Als je dit niet invoert (of niet leest?), waarom zit je dan op een meldkamer  ;D

Maargoed er is dus duidelijk weer eens langs elkaar heen gecommuniceerd. Erg jammer, zeker als je mee zit te luisteren en je jezelf afvraagt wat ze toch allemaal aan het doen zijn  :-\

Groeten, Peter.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #7 Gepost op: 20 september 2004, 14:01:56
Ik denk dat het gewoon aan de centralisten ligt. In Zeeland hebben we goeie en minder goeie, maar dat is overal zo, denk ik.

Christian


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #8 Gepost op: 20 september 2004, 14:30:24
Volgens mij hebben ze in Utrecht ook GMS maar werken doet het echt niet altijd.

een voorbeeld:

Zaterdagavond, motorrijder onderuit door olie op het wegdek, politie en ambu rijden, tergelijkertijd word de brw gealarmeerd voor prio 2 voor reinigen wegdek. Als de brw bijna TP vraagt de politie, "ja ik wil ook graag de brandweer of gemeente TP voor het reinigen van het wegdek" toch fijn de brw stond binnen 2 sec voor z'n neus..... ;)

(voor foto's zie de site)


webster

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 20 september 2004, 16:31:18
De politie was al weg en de brandweer komt aanrijden en ging ook nog eens een onderzoek instellen. Tja... :P

Christian

even mijn JBF visie hierop: kan het niet zijn dat de brandweer naar meer zaken heeft gekeken dan de politie? of hadden we toevallig een paar dienders die ook vrijwillig brandweerman/vrouw/mens waren? want de brandweer kijkt mijns inziens met heel andere ogen naar een flinke rookontwikkeling dan de politie...

just my 2 (euro)cents =)

Louis