Bevoegd verkeersregelaar?

Auteur Topic: Bevoegd verkeersregelaar?  (gelezen 81054 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #10 Gepost op: 5 februari 2011, 12:45:04
Ik ken jouw situatie niet K-Pri, maar in de situaties waaraan ik refereer is wel degelijk sprake van levensmoeheid. Althans, dat vond ik er van. Nu zie ik weginspecteurs en politiemensen wel vaker rare dingen doen op de weg (en ik mag soms ook nog meerijden......), dus vermoedelijk vonden zij zichzelf niet levensmoe.

Ja helaas helemaal mee eens. Het gaat soms ook net goed. Heb 2 jaar op de snelweg mogen werken en ik zeg wel eens is de meest gevaarlijke plek van het land. Ik zie ook dingen gebeuren dan hou je soms je hart vast. En vaak gaat het dan ook goed maar das meer geluk dan wijsheid. Eigen veiligheid daar moet je constant me bezig zijn O0


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #11 Gepost op: 5 februari 2011, 15:38:38
Conform de richtlijnen Eerste Veiligheidsmaatregelen is iedere hulpverlener bevoegd om een stopteken te geven om het verkeer rondom de plaats van het ongeval stil te zetten.

Maar dan gaat het hier om een hulpverlener als in Brandweer en Ambulance. Politie heeft deze bevoegdheid al vanuit zijn/haar functie.
een ieder andere hulpverlener als in iemand die te hulp schiet heeft die bevoegdheid niet en is overgeleverd aan de goedwillendheid van het verkeer.
Vaak gaat het wel goed en wil het verkeer wel "luisteren" maar als er iets mis gaat als bijv. een aanrijding kun je het als "hulpverlener" heel moeilijk krijgen door de schuld te krijgen en dus de schade moet vergoeden.

Zelfs als bevoegd verkeersregelaar moet je toestemming hebben van je werkgever of van een bevoegde instantie (provincie, rijkswaterstaat, politie) anders is hij/zij ook niet verzekerd (alleen WA in dit geval zoals iedere NL'er hoort te hebben)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #12 Gepost op: 5 februari 2011, 16:04:40
DeMassel, dit geldt voor alle hulpverleners, niet alleen brandweer en politie. Het geldt dus ook voor de wegenwachter, de kantonnier of weginspecteur of willekeurig welke andere hulpverlener als eerste ter plaatse is. De Richtlijn geeft ook aan dat de hulpverlener daarvoor geen verkeersregelaar hoeft te zijn, omdat dit uitsluitend gaat om het eenmalig stil zetten van het verkeer teneinde een veilige werkplek te creëren. Men is dus niet "bevoegd" of aangesteld als verkeersregelaar in de zin van de wet. Strikt genomen hoeft het verkeer het stopteken dan ook niet op te volgen, maar zullen ze dat in de praktijk wel doen. Zoals gezegd is het verdere regelen van het verkeer een heel andere discussie, en daarin heeft u gelijk dat een gecertificeerde en aangestelde verkeersregelaar (bevoegde verkeersregelaars bestaan strikt genomen niet) hiervoor de toestemming nodig heeft, enerzijds van de partij die zijn aanstelling in beheer heeft (= de werkgever) of anderzijds van een instantie die de hulp kan vorderen (politie).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #13 Gepost op: 5 februari 2011, 19:31:37
@Lt. Col. Me

Is het verzekeringstechnisch dan ook gedekt?
Als bijvoorbeeld 1e auto gehoor geeft en de 2e auto niet en daardoor een aanrijding veroorzaakt?

Als beroepsregelaar weet ik dat als ik mijn hesje niet aanheb ik uiteindelijk alle schuld op mij kan krijgen en dus
voor een leuk kostenplaatje kom te staan.

Neemt niet weg dat er dan geen bevoegdheid is maar een gedooging (verkeerregelen zonder aanstelling is immers niet toegestaan)
En ik kan overigens ook niet weer vinden in de richtlijnen dat dit voor andere hulpverleners geldt als de eerder door mij genoemde
met de weginspecteur daarbij toegevoegd (de meeste zijn ook bevoegd regelaar en die was ik vergeten)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #14 Gepost op: 5 februari 2011, 20:43:03
Natuurlijk is het verzekeringstechnisch gedekt. U kunt immers aantonen dat u volgens het protocol handelt. Ik ga er daarbij wel vanuit dat u dus ook uw voertuig conform protocol heeft geparkeerd, zwaailicht en alternerende verlichting voert, een herkenbaar veiligheidsvest/-jas draagt en een correct stopteken geeft (en indien aanwezig ook de kegels plaatst). Het gaat puur en alleen om de eerste veiligheidsmaatregelen, zodat u als eerste ter plaatse zijnde hulpverlener een veilige werkplek creëert. Alle vervolghandelingen voor het verkeer, zoals verkeer regelen, omleiden, etc. vallen niet meer onder de eerste veiligheidsmaatregelen en moet u overlaten aan de daartoe aangewezen functionarissen (dus politie, weginspecteur of (andere) verkeersregelaars).

En nogmaals, er is geen sprake van bevoegdheden en niet van gedogen. In de Richtlijn is vastgelegd hoe hulpverleners moeten handelen als zij als eerste ter plaatse zijn. Het maakt dan niet meer uit of het een hulpverlener van de Wegenwacht, de ambulancedienst, de lokale berger, de politie, RWS, de brandweer, een andere wegbeheerder of de plaatselijke aannemer is.

De verwarring die bij u ontstaat is dat aan u is verteld dat u altijd uw hesje moet dragen om uw aanstelling als verkeersregelaar in de praktijk te kunnen brengen. Dat is waar, maar heeft niets van doen met de eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten (met tweezijdig aanrijdingsgevaar). Er is immers geen sprake van verkeer regelen, zoals u dat dagelijks doet en waarvoor u wel degelijk uw hesje moet dragen om de aanwijzingen die u geeft een wettelijke basis te geven.

Overigens kan ik ongevalsbeveiliging met privé voertuigen niet direct aanraden. Het verkeer om u heen verwacht niet dat u "uit het niets" een ongeval gaat staan beveiligen. Bedenk dus altijd goed of het veilig en verantwoord is om dat te doen, en dat u dat ook volgens de Richtlijn kunt doen. Als u ook maar een seconde twijfelt, rij dan door en neem het risico niet.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #15 Gepost op: 5 februari 2011, 21:33:34
kijk.. weer wat geleerd.

Ik dacht dat de richtlijnen alleen bedoeld waren voor de diverse hulpverleningsinstanties en daarin dus niet voorzien in de hulpleverende medemens.

Dank voor de uitgebreide uitleg. O0
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #16 Gepost op: 12 februari 2011, 15:49:41
Nee, dat hoeft niet. In zo'n situatie gaat het om overmacht. Automobilisten hoeven je stoptekens niet op te volgen, maar zullen dit in de praktijk meestal wel doen. Soms ook niet, hou daar dan ook rekening mee. Verkeer regelen mag in zo'n geval ter afwending van gevaar, maar let erop: je moet de situatie dan ook daadwerkelijk veiliger maken. Als je niet weet hoe je goed een stopteken moet geven en als je geen rekening houdt met je eigen stapositie en zichtbaarheid, kan het gevaar opleveren om het verkeer tekens te geven.
Dat is idd zo, maar het is wel als bevoegd VKR dat je kennis en ervaring in je voordeel zijn. Je weet wat je doet en hoe te doen bij zo een ongevals situatie. Het is idd veiligstellen van de situatie tot hulpdiensten er zijn.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #17 Gepost op: 21 maart 2011, 17:25:01
Nee, dat hoeft niet. In zo'n situatie gaat het om overmacht. Automobilisten hoeven je stoptekens niet op te volgen, maar zullen dit in de praktijk meestal wel doen. Soms ook niet, hou daar dan ook rekening mee. Verkeer regelen mag in zo'n geval ter afwending van gevaar, maar let erop: je moet de situatie dan ook daadwerkelijk veiliger maken. Als je niet weet hoe je goed een stopteken moet geven en als je geen rekening houdt met je eigen stapositie en zichtbaarheid, kan het gevaar opleveren om het verkeer tekens te geven.
Kon meteen de situatie ongewild uitproberen, zoals je hem omschreven hebt.

Ik was zondag 27\2 na visite bij een vriend, op weg naar huis om 21u toen ik bij de kruising Kayersdijk\ A1 in Apeldoorn kwam. Daar was een aanrijding gebeurd, standaard geval van geen voorrang verlenen vanaf de afrit A1.
De autos blokkeerden de kruising Kayersdijk. Ben aan de kant gaan staan, me voorgesteld en geinformeerd naar toestand bestuurders. Bestuurster van Duitse wagen was in shok, meer van de schrik, doch wou geen medische hulp. De andere wagen kon met de opgelopen schade niet verder en bestuurder geen letsel.. Ben toen automobilisten veilig omheen de wagens gaan leiden. Was gelukkig niet druk.
Chauffeur andere auto was zelf voor hulp van berging gaan bellen. Ondertussen ook toestand van Duitse bestuurster in de gaten gehouden en ze leek soms wat afwezig te zijn.  Uiteindelijk toch voor ambu gevraagd en politie. Die begreep eerst uit contact van chauffeur zelf dat er geen gewonden waren, doch na nieuw contact ivm toestand Duitse mevrouw toch gekomen.
De automobilisten die er voorbij kwamen volgden de aanwijzingen goed en een paar truckers staken  O0  op.
Heb me ook gelegitimeerd en politie bedankte voor eerste hulp verlening.
Dan verder naar huis gereden.


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #18 Gepost op: 22 maart 2011, 10:48:39
Natuurlijk is het verzekeringstechnisch gedekt. U kunt immers aantonen dat u volgens het protocol handelt. Ik ga er daarbij wel vanuit dat u dus ook uw voertuig conform protocol heeft geparkeerd, zwaailicht en alternerende verlichting voert, een herkenbaar veiligheidsvest/-jas draagt en een correct stopteken geeft (en indien aanwezig ook de kegels plaatst). Het gaat puur en alleen om de eerste veiligheidsmaatregelen, zodat u als eerste ter plaatse zijnde hulpverlener een veilige werkplek creëert. Alle vervolghandelingen voor het verkeer, zoals verkeer regelen, omleiden, etc. vallen niet meer onder de eerste veiligheidsmaatregelen en moet u overlaten aan de daartoe aangewezen functionarissen (dus politie, weginspecteur of (andere) verkeersregelaars).

En nogmaals, er is geen sprake van bevoegdheden en niet van gedogen. In de Richtlijn is vastgelegd hoe hulpverleners moeten handelen als zij als eerste ter plaatse zijn. Het maakt dan niet meer uit of het een hulpverlener van de Wegenwacht, de ambulancedienst, de lokale berger, de politie, RWS, de brandweer, een andere wegbeheerder of de plaatselijke aannemer is.

De verwarring die bij u ontstaat is dat aan u is verteld dat u altijd uw hesje moet dragen om uw aanstelling als verkeersregelaar in de praktijk te kunnen brengen. Dat is waar, maar heeft niets van doen met de eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten (met tweezijdig aanrijdingsgevaar). Er is immers geen sprake van verkeer regelen, zoals u dat dagelijks doet en waarvoor u wel degelijk uw hesje moet dragen om de aanwijzingen die u geeft een wettelijke basis te geven.

Overigens kan ik ongevalsbeveiliging met privé voertuigen niet direct aanraden. Het verkeer om u heen verwacht niet dat u "uit het niets" een ongeval gaat staan beveiligen. Bedenk dus altijd goed of het veilig en verantwoord is om dat te doen, en dat u dat ook volgens de Richtlijn kunt doen. Als u ook maar een seconde twijfelt, rij dan door en neem het risico niet.

Met een privé auto ALTIJD doorrijden en 112 bellen. Dat is wat de richtlijnen zeggen, immers: EIGEN VEILIGHEID EERST.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #19 Gepost op: 22 maart 2011, 10:59:27
Met een privé auto ALTIJD doorrijden en 112 bellen. Dat is wat de richtlijnen zeggen, immers: EIGEN VEILIGHEID EERST.
Dat zegt hij toch ook?
En tevens heten richtlijnen niet voor niets richtlijnen, de praktijk kan afwijken.
Er zijn genoeg situatie's waarin het wel degelijk veilig is om met je prive auto eerste hulp te verlenen, echter is de bepalende factor hoe je zelf met je veiligheid omgaat, en hoeveel risico je bereid bent te nemen.