Bevoegd verkeersregelaar?

Auteur Topic: Bevoegd verkeersregelaar?  (gelezen 80759 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #30 Gepost op: 5 juli 2011, 11:02:02
Omdat de politie ook betere dingen te doen heeft bij een ongeval dan mensen tegen houden die vervolgens heel eigenwijs gaan vragen of zij zich kunnen legitimeren als verkeersregelaar. Wees blij dat je doorverwezen wordt en niet een paar uur staat te wachten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #31 Gepost op: 5 juli 2011, 11:02:47
Even het topic "bumpen".

Gisteren bij een ongeluk op de N95 - Kerkwerve stonden er 2/3 mensen het verkeer tegen te houden en naar een zijweg te laten afslaan.
Ik vroeg of ze zich konden legitimeren of dat ze bv politie/verkeersregelaar waren maar konden of wouden dit niet aantonen.
De Politie, Brandweer en Ambulance waren al aanwezig, waarom houd de Politie ons dan niet tegen?
Na een poosje kwam Rijkswaterstaat om het verkeer te regelen.

Zijn deze mensen die mij tegen hielden bevoegd om mij tegen te houden?
En MOETEN ze zichzelf kunnen legitimeren?

Nee, ze zijn niet bevoegd en nee ze hoeven zich aan jou niet te legitimeren tenzij je een politie-agent bent.

Echter, jij gaat lopen z**ken om legitimatie bij mensen die bereid zijn jou en jouw medemensen te helpen. Immers met dank aan hun stroomt het verkeer sneller door en ze maken de plaats van het ongeval veiliger. De politie is ze waarschijnlijk zeer dankbaar want die hebben wel genoeg te doen in de eerste fase en idem voor brandweer en ambulance.

Zegt misschien meer over jou dan over deze mensen  :-X


theo01

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #32 Gepost op: 5 juli 2011, 11:08:50
U was dan wel bevoegd om de ID of andere Identiets papieren te controleren van deze mensen die zo goed en kwaad mogelijk het verkeer in goeie banen te leiden.

U kon zien dat er een ongeluk was gebeurd.

U zag dat er veel brandweer , Ambulances en Politie aanwezig waren.

De Hulpverleningsdiensten hebben op dat moment dan wel wat anders aan hun hoofd dan het verkeer te regelen.

Kijk eens 3 dezelfde antwoorden.

Ik hoop dat je er  de volgende keer aan deze antwoorden denkt. als er burgers het verkeer staan te regelen bij een incident.

En speel ook niet voor ramptoerist gewoon doorijden.

Ik was daarbij aan 't kijken en t was wel een ernstig ongeluk.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 5 juli 2011, 11:26:48
Het is inderdaad netjes dat deze mensen het verkeer regelden.
Dan rest mij 1 vraag, namelijk:
 - stel iemand geeft een verkeersteken en je volgt deze op, want als je vraagt, dan loopt je blijkbaar direct te zeiken :-X, doordat je het opvolgt ontstaat nog een ongeval, wie is dan aansprakelijk?


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #34 Gepost op: 5 juli 2011, 13:08:23
Het is inderdaad netjes dat deze mensen het verkeer regelden.
Dan rest mij 1 vraag, namelijk:
 - stel iemand geeft een verkeersteken en je volgt deze op, want als je vraagt, dan loopt je blijkbaar direct te zeiken :-X, doordat je het opvolgt ontstaat nog een ongeval, wie is dan aansprakelijk?

Jijzelf als zijnde bestuurder.

Je bent verplicht een verkeersteken op te volgen, maar die verplichting (of het teken nou gegeven wordt door een bevoegd iemand of niet) ontheft jou niet uit jouw verplichting als automobilist om te kijken.

Met andere woorden:

Het teken geeft jou niet het recht om blind te gaan rijden. Stukje eigen verantwoordelijkheid ::)
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 5 juli 2011, 13:17:54
Dat is als bestuurder aansprakelijk zou zijn dacht ik wel ;)
De reden dat ik hier om vraag is: Ik heb regelmatig geholpen (zonder brokken) bij ongevallen om het verkeer in goede banen te leiden, vandaar O0


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #36 Gepost op: 5 juli 2011, 14:06:22
Mijn stellingen:

De opleiding "bevoegd verkeersregelaar" is bedoeld voor diegene die deze taken dagelijks moeten uitvoeren gezien hun uitoefening van hun beroep en als zodanig bevoegd en bekwaam moeten zijn om bewust veilig met het verkeer om te gaan.

Als ad-hoc - niet als zodanig opgeleide - verkeersregelaar ben je uitsluitend actief bij een ongeluk of onmiddellijk gevaar ter waarschuwing van de medemens voor dreigend gevaar en onheil indien er nog geen bevoegde verkeersregelaars ter plaatse zijn.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #37 Gepost op: 5 juli 2011, 16:03:41
Het is inderdaad netjes dat deze mensen het verkeer regelden.
Dan rest mij 1 vraag, namelijk:
 - stel iemand geeft een verkeersteken en je volgt deze op, want als je vraagt, dan loopt je blijkbaar direct te zeiken :-X, doordat je het opvolgt ontstaat nog een ongeval, wie is dan aansprakelijk?

Als de betreffende persoon een verkeersregelaarshesje aan heeft kun je deze aansprakelijk stellen (al dan niet officieel bevoegd, want dat kun je als automobilist niet zien)
hier kunnen 2 dingen gebeuren...
 1) regelaar is bevoegd en dan gaat het via de verzekering van het bedrijf/instelling waarvoor de regelaar werkt
 2) regelaar is niet bevoegd. dan gaat het via zijn/haar aansprakelijkheidsverzekering

als betreffende persoon geen verkeersregelaarshesje aan heeft kun je de aanwijzing negeren en ben je zelf verantwoordelijk

Over het vragen naar de bevoegdheid: Alleen politie en wegbeheerders (of ambtenaren vanuit de wegbeheerder) mogen je eisen je bevoegdheid te tonen. Voor ieder ander geldt geen verplichting tot tonen.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #38 Gepost op: 5 juli 2011, 16:32:12
 want als je vraagt, dan loopt je blijkbaar direct te zeiken :-X,

Ik heb het bewust niet over zeiken gehad maar ik heb vanuit mijn vorige werk en nu bij de politie regelmatig verkeer geregeld en als ik van 1 ding moe word zijn het die mensen die aankomen en zeggen "Maar ik moet er door!" of "Mag jij dit wel doen?". Dat haalt mij uit mijn taak, houdt het verkeer achter jou op en meestal moet ik nog 20 vragen stellen voordat ik weet waar iemand uberhaupt naartoe moet. Zodra er iets veranderd weten mensen het niet meer.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


sylvester1986

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 5 juli 2011, 17:26:06
Ok, als jij als agent/verkeersregelaar herkenbaar bent, dan is het zinloos om te vragen of je dat mag, maar als dat niet zo is, dan is er toch niets mis mee?