Bevoegd verkeersregelaar?

Auteur Topic: Bevoegd verkeersregelaar?  (gelezen 81489 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #80 Gepost op: 9 februari 2012, 13:46:15
Ik heb wel eens onderweg naar huis (met bedrijfsauto) gestopt voor een ongeval, hierbij ook wel de signalering
gebruikt die op de auto zitten.. maar ik voer mijn handelingen uit als helpende burger en niet als verkeersregelaar.
Ik trek dan ook NOOIT mijn regelaarshesje aan in zo'n geval en zal ook geen stoptekens e.d. geven (dit laatste zal
ik evt. wel doen als de politie/wegbeheerder mij er om vraagt maar dan ook op hun verantwoording en niet via mijn
werkgever)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #81 Gepost op: 9 februari 2012, 14:22:11
Dat snap ik even niet.
Bij een ongeval gebruik je wel je zwaailichten maar je trekt niet al is het voor je eigenveiligheid je VKR jas of hesje aan.
En waarom niet het verkeer regelen of stopzetten om een veilige werkplek te creëren maar alleen op verzoek van politie/wegbeheerder omdat het dan hun verantwoordelijkheid is.

Durf je zelf geen verantwoordelijkheid te nemen of speelt er meer mee ?
Zoals jij het nu verteld kan je in mijn ogen net zo goed gewoon doorrijden want ik zie in wat jij omschrijft geen meerwaarde om te stoppen.
Het komt nu op mij over van het is in privétijd en krijg er niet voor betaald dus doe ik niets.
Hoe mooi kan het zijn als je door handelend optreden reclame maakt voor je bedrijf waardoor het klanten op kan leveren.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #82 Gepost op: 9 februari 2012, 14:41:48
ik heb uiteraard wel een veiligheidshesje aan om op te vallen.
en door de plaats van "mijn" auto was de veilige werkplek al gecreëerd,
terplekke uiteraard wel hand/spandiensten verricht aan de betrokkenen en berger.
Kwam geen politie bij ivm alleen maar materiële schade
Maar juist om evt. juridische problemen te verkomen geef ik dus zonder
toestemming van werk of bevoegd persoon geen aanwijzingen aan het verkeer.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Andreej

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #83 Gepost op: 9 februari 2012, 14:42:59
Durf je zelf geen verantwoordelijkheid te nemen of speelt er meer mee ?

Volgens mij zit je hier met verzekeringen etc. en wellicht een bedrijfsreglement. DeMassel heeft het over zijn REGELAARShesje, en niet over opvallende kleding in het geheel. Het gemiddelde verkeersregelaarsbedrijf heeft sowieso opvallende kleding dus met die eigen veiligheid zit het wel snor lijkt mij. Daar is zijn bedrijf geen uitzondering in  ;)


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #84 Gepost op: 9 februari 2012, 14:45:51
Volgens mij zit je hier met verzekeringen etc. en wellicht een bedrijfsreglement. DeMassel heeft het over zijn REGELAARShesje, en niet over opvallende kleding in het geheel. Het gemiddelde verkeersregelaarsbedrijf heeft sowieso opvallende kleding dus met die eigen veiligheid zit het wel snor lijkt mij. Daar is zijn bedrijf geen uitzondering in  ;)

verzekering bedoel ik ook onder het juridische deel.
En wat die kleding betreft heb je gelijk... onze werkkleding is standaard als voorzien van retro-reflecterende banden
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #85 Gepost op: 9 februari 2012, 15:46:23
Oké helder verhaal waarvoor dank.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #86 Gepost op: 9 maart 2012, 00:23:43
Dat snap ik even niet.
Bij een ongeval gebruik je wel je zwaailichten maar je trekt niet al is het voor je eigenveiligheid je VKR jas of hesje aan.
En waarom niet het verkeer regelen of stopzetten om een veilige werkplek te creëren maar alleen op verzoek van politie/wegbeheerder omdat het dan hun verantwoordelijkheid is.

Durf je zelf geen verantwoordelijkheid te nemen of speelt er meer mee ?
Zoals jij het nu verteld kan je in mijn ogen net zo goed gewoon doorrijden want ik zie in wat jij omschrijft geen meerwaarde om te stoppen.
Het komt nu op mij over van het is in privétijd en krijg er niet voor betaald dus doe ik niets.
Hoe mooi kan het zijn als je door handelend optreden reclame maakt voor je bedrijf waardoor het klanten op kan leveren.
Je doet het dan niet voor de reclame maar om mensen in nood te helpen. Die reclame is een gunstig neveneffect zoals ik vandaag heb mee gemaakt. Tuurlijk meld ik zulke voorvallen altijd bij de baas om juridisch en verzekeringstechnisch ingedekt te zijn, als ze toestemming geeft, zoals ook in deze situatie.

Meestal noteer ik dergelijke in rapportvorm in eigen mapje:

"Rapport 43  Pechgeval Maastricht
Dat: 08-03-2012
Tijd: 13.05u
Loc: N2 thv MVV stadion

Ik reed op de N2 in Maastricht richting Eindhoven.
Ter hoogte van de N2 stadion MVV stond een auto op de rechterrijstrook met pech juist voorbij de kruising Terblijterweg richting Eindhoven. Er was geen vluchtstrook, dus de auto stond gevaarlijk en dan nog zonder zijn knippers aan. Eentje die niet oplet en die vliegt er zo achterop.
Ben er achter gaan staan met alarmverlichting en amber-led aan. De man had reeds de ANWB gebeld.
Uitgestapt, de VKR-jas aangetrokken en baas gebeld over de situiatie. Dit werd genoteerd ivm de verzekerings situatie en juridische afdekking.
Enkele meters terug gaan staan zodat het verkeer tijdig naar links kon uitwijken. Hoefde zowat niks te regelen, alleen het er staan was voor verkeer duidelijk dat er hinder was. De chauffeurs reageerden keurig op de situatie.
Na ongeveer 25 min kwam een takelwagen en heeft meneer meegenomen. Na een bedankje van de man en berger ook gewoon mijn weg vervolgt."


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #87 Gepost op: 9 maart 2012, 12:12:35
Zoals ik net in een ander topic al aangaf is het jammer dat het verzekeringsaspect zo lastig is.

Je zou als proffesional gewoon moeten kunnen handelen in een situatie, zonder je zorgen te maken over verzekeringszaken.

Ik heb nu het gevoel dat ik als privé persoon makkelijker dingen kan regelen, zonder bijvoorbeeld mijn baan te verliezen, dan als de prof.
Zoals ik onlangs nog op de A10 heb gestaan op een puntstuk. Ja ik neem daar een risico dat ze mijn auto total-loss rijden, en hoe het dan met verzekeringen/financieel moet worden afgehandeld, weet ik eigenlijk niet. Op zo'n moment gaat het mij alleen om de algehele veiligheid om ongelukken te voorkomen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #88 Gepost op: 9 maart 2012, 19:07:57
Zoals ik net in een ander topic al aangaf is het jammer dat het verzekeringsaspect zo lastig is.

Je zou als proffesional gewoon moeten kunnen handelen in een situatie, zonder je zorgen te maken over verzekeringszaken.

Ik heb nu het gevoel dat ik als privé persoon makkelijker dingen kan regelen, zonder bijvoorbeeld mijn baan te verliezen, dan als de prof.
Zoals ik onlangs nog op de A10 heb gestaan op een puntstuk. Ja ik neem daar een risico dat ze mijn auto total-loss rijden, en hoe het dan met verzekeringen/financieel moet worden afgehandeld, weet ik eigenlijk niet. Op zo'n moment gaat het mij alleen om de algehele veiligheid om ongelukken te voorkomen.

Verzekeringstechnisch is het helemaal niet zo moeilijk, al jaren is die er gewoon alleen heeft het een andere noemer. Dezelfde verzekeringen als de zzp transportbegeleiding gebruikt dekt ook het verkeerregellen.
En als je een bedrijfsverzekering afsluit omdat je ook nog meer doet als alleen verkeerregellen dan kun je dit gewoon laten mee verzekeren. Mijn bedrijfsverzekering kost wel een duit, +/- € 2.000,- per jaar maar ik zou niet zonder de weg op gaan.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #89 Gepost op: 9 maart 2012, 19:23:04
Verzekeringstechnisch is het helemaal niet zo moeilijk, al jaren is die er gewoon alleen heeft het een andere noemer. Dezelfde verzekeringen als de zzp transportbegeleiding gebruikt dekt ook het verkeerregellen.
En als je een bedrijfsverzekering afsluit omdat je ook nog meer doet als alleen verkeerregellen dan kun je dit gewoon laten mee verzekeren. Mijn bedrijfsverzekering kost wel een duit, +/- € 2.000,- per jaar maar ik zou niet zonder de weg op gaan.

Ik doe het verkeersregelen via mijn werkgever. Ik ben dus alleen verzekerd als ik op klus ben.

Zelf ben ik nogal hulpverlenend ingesteld, zoals ik al wel eens heb geschreven in diverse topics. Echter neemt dit dus een risico met zich mee. Om voor die paar keer dat ik hulp verleen bij een incident(je) nu voor 2000,= een verzekering af te sluiten gaat mij iets te ver. Kun ik, als mijn auto wordt aangereden, aanspraak maken op het waarborgfonds? Of heb ik dan dikke domme pech en kan ik misschien zelfs een aanklacht tegemoed zien van de aanrijdende partij?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV