Opwarmen infusie

Auteur Topic: Opwarmen infusie  (gelezen 6688 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Medic112

  • Gast
Gepost op: 19 september 2004, 19:46:31
Welke apparaten (merken) gebruiken jullie om infusen op te warmen in de dringende hulp (ziekenwagen) ?

Medic112




Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 19 september 2004, 20:41:29
Welke apparaten (merken) gebruiken jullie om infusen op te warmen in de dringende hulp (ziekenwagen) ?

Medic112

De warme motorkap, de verwarmde infuus-kast in de ambu of de lichaamswarmte van een omstander ;)
Dus geen (dure) externe verwarmingsapparatuur, in regio Zeeland  heeft men wel de beschikking over verwarmde infuustoedieningssystemen, vraag Pieter en consorten maar eens ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #2 Gepost op: 19 september 2004, 23:40:20
wordt in zake de iso normering verplicht op elke ambu.

er zijn inderdaad diverse systemen nijmegen heeft een kastje in de zijwand zeeland heeft een koffertje met verwarmingssysteem, van de putte levert ook een soort verwarmingshoes geloof ik. allemaal werken ze en je keuze is toch afhankelijk van geld en je eigen vaste leverancier


ditisikke

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 20 september 2004, 09:11:30
waarom worden infusen eigenlijk opgewarmt? ???


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #4 Gepost op: 20 september 2004, 10:27:03
stel je hebt het al koud dan voel je je al niet lekker en dan gaan wij nog eens een litertje of 2 koudwater er in mikken hoe zou je dat vinden? ofwel je koelt nog veel meer af


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 20 september 2004, 13:22:04
wordt in zake de iso normering verplicht op elke ambu.

er zijn inderdaad diverse systemen nijmegen heeft een kastje in de zijwand zeeland heeft een koffertje met verwarmingssysteem, van de putte levert ook een soort verwarmingshoes geloof ik. allemaal werken ze en je keuze is toch afhankelijk van geld en je eigen vaste leverancier

ISO normering heeft toch niets met het vervallen Eisenbesluit of Inventarislijst te maken?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Medic112

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 20 september 2004, 15:02:50
Beste collega's,

dit alles staat vervat in een Europese normering, die tevens naar Belgische norm werd vertaald (telt dus ook voor Nederland).

Ik doe jullie een pleziertje ... ja kan die downloaden op volgende link.

http://www.vav-ambulancier.be/files/Europese_norm_1789.pdf

Persoonlijk dacht ik eerder aan een apparaatje dat je over de infuusleiding schuift en op die manier opwarmt. De temperatuur zal natuurlijk wel voldoende moeten zijn om high volumes toe te dienen.

Medic112


ikke

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 20 september 2004, 16:13:55
stel je hebt het al koud dan voel je je al niet lekker en dan gaan wij nog eens een litertje of 2 koudwater er in mikken hoe zou je dat vinden? ofwel je koelt nog veel meer af

oh oke :)


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #8 Gepost op: 20 september 2004, 22:57:38
ISO normering heeft toch niets met het vervallen Eisenbesluit of Inventarislijst te maken?
soory ik bedoelde inderdaad de nen normering


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #9 Gepost op: 21 september 2004, 21:51:54
Citaat
Persoonlijk dacht ik eerder aan een apparaatje dat je over de infuusleiding schuift en op die manier opwarmt. De temperatuur zal natuurlijk wel voldoende moeten zijn om high volumes toe te dienen.
 
Lijkt me heel moeilijk zeker in het kader van high volumes moet je wel heel erg snel verwarmen, dus een hele hoge temperatuur, waarschijnlijk vergt dit veel energie dus stroom/baterij en het is maar de vraag of het infuussysteem hiertegen bestand is.

Verder denk ik, en is dit volgens mij ook wel bewezen hoewel ik geen studies kan reproduceren, dat de effectiviteit van verwarmde infusie zeer beperkt is, hooguit kan men ermee voor zorgen dat de patient niet verder afkoelt, een patient ermee opwarmen is mijn inziens een utopie.
let wel ik praat over infusen die middels een in een bewaartas geplaatste verwarmingsplaat worden opgewarmd.  Met andere systemen heb ik geen ervaring.

mijn inziens is het tegengaan van hypothermie vooral gelegen in het drogen (drenkelingen) van de patient en de wind-chill factor te verminderen (beschutting, in de ambulance, verwarming, warme dekens etc.)

groet Paul
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan