Mobiel Medisch Team (MMT) / Traumateam / Traumahelicopter / Lifeliner

Auteur Topic: Mobiel Medisch Team (MMT) / Traumateam / Traumahelicopter / Lifeliner  (gelezen 122663 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Het Mobiel Medisch Team (afgekort: MMT, ook wel traumateam genoemd) is in Nederland  een team bestaande uit een drietal personen om dagelijks medische  bijstand te verlenen. Een MMT werkt vanuit een van de 10 traumacentra in Nederland. Alle 10 MMT's kunnen beschikken over een voertuig, 4 locaties beschikken ook over een helikopter  (de zogenaamde Lifeliner of traumaheli). Deze helikopter wordt primair gebruikt voor het transport van personeel, patiënten worden alleen bij uiterste noodzaak per heli vervoerd.

Het team bestaat uit een arts (anesthesist of chirurg), een piloot en een verpleegkundige. De arts is opgeleid om eerste hulp te verlenen buiten het ziekenhuis in alle omstandigheden. Op deze manier hoeft behandeling door een arts niet pas in het ziekenhuis gestart te worden.

Ook in België vinden we dit soort teams terug. Zij worden er MUG-teams genoemd (ofwel SMUR in het Franstalige gedeelte). Daar bestaan zij grotendeels uit een arts en een verpleegkundige met een bijkomende beroepstitel in de Spoedgevallen en Intensieve Zorgen. Sommige ziekenhuizen bemannen hun MUG-wagen ook met een speciaal opgeleide MUG-chauffeur.

Bron en meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mobiel_Medisch_Team






Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2013, 21:01:13
Vier misverstanden over de traumaheli
TVGelderland·
Gepubliceerd op 4 okt 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #4 Gepost op: 8 oktober 2013, 18:40:47
Citaat van: Live link=msg=1207819 date=1381172473
Vier misverstanden over de traumaheli
TVGelderland·
Gepubliceerd op 4 okt 2013

"Gaat het jaarlijks om 1400 vluchten vanuit Nijmegen"...Ik dacht dat het filmpje misverstanden moest wegnemen...
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #5 Gepost op: 8 oktober 2013, 18:57:06
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1207982 date=1381250447
"Gaat het jaarlijks om 1400 vluchten vanuit Nijmegen"...Ik dacht dat het filmpje misverstanden moest wegnemen...

Nijmegen = Volkel bedoel je? Ik snap de hele strekking van het filmpje niet eigenlijk.. moest ook even 2 keer kijken voordat ik begreep dat de eerste zin: ''Vanaf morgen beschikt Gelderland over een traumahelikopter'' uit een uitzending van 2001 kwam.

Komkommernieuws filmpje?  ???


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2013, 21:00:21
Citaat van: Royofzo link=msg=1207988 date=1381251426
Nijmegen = Volkel bedoel je? Ik snap de hele strekking van het filmpje niet eigenlijk.. moest ook even 2 keer kijken voordat ik begreep dat de eerste zin: ''Vanaf morgen beschikt Gelderland over een traumahelikopter'' uit een uitzending van 2001 kwam.

Komkommernieuws filmpje?  ???

Inderdaad, de heli staat op Volkel en vliegt niet vanaf/vanuit Nijmegen. Filmpje was naar aanleiding van het MMT-congres dat dit jaar in Arnhem gehouden werd.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Helikopterpiloot Marco van den Berg en hoofd Trauma Dennis den Hartog over wereld achter het heliplatform.

De 'flying doctors' van het Erasmus MC


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Geretweet door Lifeliner Nederland


 Denise Eikelenboom ‏@deikelenboom  · 7 min.  
Afgelopen week 167 oproepen voor de #traumaheli en ruim 60 vlieguren. #anwb #maa



Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: NikonDirk link=msg=1271050 date=1401185389
Geretweet door Lifeliner Nederland


 Denise Eikelenboom ‏@deikelenboom  · 7 min.  
Afgelopen week 167 oproepen voor de #traumaheli en ruim 60 vlieguren. #anwb #maa


167 oproepen..tja..t zal...maar je leest geen cijfers over daadwerkelijke inzetten en cancels..... 998765 998765 998765

oftewel...leuke PR en de burger half informeren over de daadwerkelijke inzetten (en dan laat ik de kosten-baten analyse nog buiten beschouwing)