Mobiel Medisch Team (MMT) / Traumateam / Traumahelicopter / Lifeliner

Auteur Topic: Mobiel Medisch Team (MMT) / Traumateam / Traumahelicopter / Lifeliner  (gelezen 104589 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #30 Gepost op: 13 september 2016, 21:20:54
Een beetje vreemde zin die de suggestie wekt dat polytraumapatiŽnten (ISS > 16) niet door het MMT, maar zonder tussenkomst van het MMT door de reguliere ambulancezorg worden 'ingevlogen' naar het AZM. Ik wist niet dat de RAV de beschikking had over een vliegend transportmiddel.

PatiŽnten worden bij voorkeur niet naar het AZM ingevlogen door het MMT. De reden daarvan is dat er vanaf de "landing site" bij het AZM altijd secundair transport noodzakelijk is naar de SEH. Dit is logistiek zeer omslachtig en geeft altijd aanleiding tot tijdsverlies. Dit gegeven kan ertoe leiden dat de arts besluit om de patiŽnt luchtgebonden te transporteren naar een ander Centrum waar landing op het dak van het ziekenhuis wel mogelijk is, omdat er vanaf daar wel sprake is van een directe verbinding naar de SEH.

De afstand vanaf Volkel heeft er echt niets mee te maken. Zo is het bijvoorbeeld vanaf Volkel ongeveer 12,5 minuut vliegen naar Weert, dat ligt in het adherentiegebied van het AZM. Een MMT wordt doorgaans ingezet bij ernstig trauma. De MMT arts biedt samen met de RAV de noodzakelijke zorg, waarna er doorgaans grondgebonden transport plaatsvindt naar het dichtstbijzijnde traumacentrum. De helikopter pikt daar de MMT arts weer op. Dat is de reden van de landing!

Het ging hier om Zuid Limburg. Weert is Noord Limburg.
In Zuid Limburg wordt het MMT zelden ingezet. Als een MMT komt, dan is dat vaak de heli uit Aken.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #31 Gepost op: 13 september 2016, 21:52:21
Citaat van: Embalage link=msg=1447048 date=1473794454

Het ging hier om Zuid Limburg. Weert is Noord Limburg.

In Zuid Limburg wordt het MMT zelden ingezet. Als een MMT komt, dan is dat vaak de heli uit Aken.


Correct. Weert betrof een voorbeeld.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #32 Gepost op: 14 september 2016, 07:45:37
Citaat van: Expert link=msg=1447047 date=1473794230
Een terechte opmerking! Het lijkt erop dat de traumafunctie van het VUmc op termijn zal worden overgenomen door het AMC. Het Erasmus MC is een enorm grote tent. Tussen Amsterdam en Rotterdam ligt het AZ Leiden. Je kunt jezelf afvragen of de traumafunctie van het AZL nog lang relevant is in deze discussie.

Ik vind dat je daar heel kritisch naar moet kijken. Een volwaardig level-1 traumacentrum in de benen houden is een zeer kostbare aangelegenheid. Het is de centen dubbel en dwars waard als het traumacentrum kwalitatief hoge traumazorg kan bieden conform de modernste, internationale inzichten.

Je kan alleen maar goed genoeg worden als level-1 traumacentrum als je voldoende volume hebt. Nederland behoort tot de veiligste landen in het veiligste werelddeel. Als je voldoende volume wilt krijgen in je level-1 traumacentra moet je zorgen dat er meer burgers verongelukken of de helft van de landelijke traumacentra sluiten.

Het is niet de eerste keer dat ik hier op forum lees dat een Nederlands traumacentra geen fatsoenlijk heliplatform heeft. Als secundair transport noodzakelijk is na de landing op een heliplatform bij een traumacentrum moet je de status landelijk traumacentrum ontnemen. Het ziekenhuis kan dan een betaalde parkeerplaats van het oude heliplatform maken.

Een academisch ziekenhuis is niet minderwaardig als ze geen landelijk traumacentrum meer zijn.

Ik denk ook dat Leiden een van de centra is die je rustig kan sluiten. Ik denk dat je het hele land kan afdekken als je AMC, Erasmus, AZG, AZU en Radboud aanwijst als de landelijke level-1 traumacentra.

Je houdt dan een bak geld over wat je eventueel kan gebruiken om een vijde heli-MMT op te richten in Utrecht of betere/ruimere traumahelikopters aan te schaffen waardoor je sneller patienten kan in-/uitladen.

In grensgebieden kan je ook beter gaan samenwerken met buurlanden, men is dol op de EU zonder binnengrenzen maar zodra het over dit soort onderwerpen gaat zijn er ineens wel weer binnengrenzen.

De Golfstaten kennen ook geen binnengrenzen meer. De traumazorg pakt met in GCC verband aan. Bahrain heeft geen level-1 traumacentrum, ze hebben 1 traumahelikopter aangeschaft en afspraken gemaakt met Qatar. Alle polytrauma gaat naar Doha. In het grensgebied met Saudi Arabie ga je ook geen traumacentra meer vinden, de ambulancedienst heeft daar ook extra helikopters aangeschaft om polytrauma rechtstreeks naar Doha te vliegen.

Het nieuwe traumacentrum heeft 20 trauma-operatiekamers, TICUs en een helikopterdek op het dak waar twee helikopters gelijktijdig kunnen landen. De binnenkomende patienten via het dak gaan per lift een etage omlaag en rechtstreeks naar de holding van de trauma-anesthesie ipv de resus op de begane grond (ambulance ingang).


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #33 Gepost op: 14 september 2016, 09:05:30
Volgens mij moet je in het EMC ook eerst met de ambulance van de lift naar het helidek naar de seh getransporteerd worden.. Of is dit inmiddels anders?
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #34 Gepost op: 14 september 2016, 09:22:26
Mee eens: centreren traumaopvang en dus sluiten van aangewezen centra zou een verstandige keuze zijn.
Complexe traumazorg vraagt om grote exposure om ervaren en efficiŽnt te zijn.


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #35 Gepost op: 14 september 2016, 09:26:49
Citaat van: Jim link=msg=1447076 date=1473836730
Volgens mij moet je in het EMC ook eerst met de ambulance van de lift naar het helidek naar de seh getransporteerd worden.. Of is dit inmiddels anders?

Dat is nu anders, je kunt nu met de lift meteen naar de SEH.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #36 Gepost op: 14 september 2016, 13:54:43
Overigens denk ik dat je in het EMC verder moet lopen om bij de SEH te komen dan in het AZM/MUMC.

https://www.google.nl/maps/place/azM%2FMaastricht+UMC%2B/@50.8345883,5.7132262,250m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c0e98308cb8c03:0x5b83375802c587b8!8m2!3d50.8351477!4d5.7150411

Het heliplatform ligt 100 meter van de ingang van de SEH/HAP en ambulancehal, en daar werd in het verleden (2009-2010) "gewoon" door het traumateam naartoe gelopen met de brancard. Verkeer werd stilgezet en je was met 2 minuten in de traumakamer. Ik weet niet of dit nog steeds zo wordt gedaan, dat weet embalage  wellicht wel. Met de lift kan daar bijna niet tegen op.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #37 Gepost op: 14 september 2016, 15:09:26
De situatie bij het MUMC is alles behalve ideaal.
Het is zeker niet zo dat je binnen 2 minuten op de traumakamer staat vanuit de helilandingsplaats.
En je moet idd een straat oversteken.
Tgv nieuwbouw is de route alleen maar langer geworden. Logistiek zeer onhandig.


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #38 Gepost op: 15 september 2016, 11:00:55
Citaat van: Embalage link=msg=1447115 date=1473858566
Tgv nieuwbouw is de route alleen maar langer geworden. Logistiek zeer onhandig.

Maar, wie bedenkt dit dan? Hoe lastig is 't om een SEH/traumakamers of helidek boven/onder elkaar te bouwen?

Beetje hetzelfde idee bij een ambulancehal waarbij de ambulance achterwaarts naarbinnen moet steken bij een gloednieuw ziekenhuis. (maar dat is een andere discussie)
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #39 Gepost op: 15 september 2016, 11:35:50
Maar, wie bedenkt dit dan? Hoe lastig is 't om een SEH/traumakamers of helidek boven/onder elkaar te bouwen?

Beetje hetzelfde idee bij een ambulancehal waarbij de ambulance achterwaarts naarbinnen moet steken bij een gloednieuw ziekenhuis. (maar dat is een andere discussie)

Wie dat bedenkt? Heel simpel: economisch/commercieel belang.
Voor de SEH is nieuwbouw geplaatst voor oa commerciŽle oogheelkunde. Dit belang is vele mate groter, dan de routing naar een SEH. Op een SEH wordt geen geld verdiend.