Alarmeren IM-kraan door politie meldkamer

Auteur Topic: Alarmeren IM-kraan door politie meldkamer  (gelezen 3686 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
Gepost op: 30 januari 2011, 12:40:10
Ik heb toch wel bij meerdere aanrijdingen gestaan, waarbij de berger al voor de politie arriveerde. Of waarbij de betrokken auto's al opgeladen waren en wij nog met spoed ter plaatse moesten komen....




mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2011, 15:00:11
Ik heb toch wel bij meerdere aanrijdingen gestaan, waarbij de berger al voor de politie arriveerde. Of waarbij de betrokken auto's al opgeladen waren en wij nog met spoed ter plaatse moesten komen....

Was denk ik op de snelweg of een bepaalde autoweg(zoals Haarlemmerweg of Nieuwe leeuwarderweg(voor de Amsterdammers)). Op alle snelwegen en dus bepaalde autowegen is de IM regeling van kracht. Dat betekend dat bij een aanrijding naast de hulpdiensten ook al meteen een IM kraan word opgeroepen. Het kan dus dat in bepaalde gevallen de IM kraan(zijn gewoon bergers die voor een bepaald gebied hebben ingeschreven) eerder is dan de hulpdiensten. Dit is in het leven geroepen om snelwegen eerder vrij te maken en zo de file druk te verminderen.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2011, 21:50:55
Of waarbij de betrokken auto's al opgeladen waren en wij nog met spoed ter plaatse moesten komen....
Ja maar... je kent ze he. "Heeft u ergens pijn?" Nee hoor. En even later zie je ze moeilijk kijken en aan hun rug zitten. Toch maar even met spoed de ambu terwijl de weg al bijna vrij is gemaakt ;)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2011, 22:10:11
Ja maar... je kent ze he. "Heeft u ergens pijn?" Nee hoor. En even later zie je ze moeilijk kijken en aan hun rug zitten. Toch maar even met spoed de ambu terwijl de weg al bijna vrij is gemaakt ;)

Ik moet zeggen dat de meeste bergers die bij ons in de regio(AA) rijden precies weten hoe het werkt. En als het ook maar een beetje er uit ziet of er letsel is blijven ze overal van af. Voordeel zit hem er gewoon in dat op het moment dat er geen letsel is de weg een stuk sneller vrij is en de file afneemt. O0 En volgens mij worden we daar met zijn allen in Nederland heel gelukkig van.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2011, 22:15:25
Nog even voor de duidelijkheid op het moment dat er via de 112 bij de meldkamer van de politie een aanrijding wordt gemeld op de snelweg(of een van de aanwezen autowegen) worden natuurlijk eerst de primaire hulpdiensten gealarmeerd(te weten politie, ambulance, brandweer). Daar naast word naast Rijkswaterstaat(de weg-inspecteur) ook een IM-Kraan gewaarschuwd. In gevallen waar meteen al duidelijk is dat er geen letsel is bij betrokkenen kan de politie meldkamer er voor kiezen om de gehele aanrijding af te laten handelen door de weg-inspecteur en geen politie eenheid ter plaatsen te laten gaan.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2011, 21:20:33
Nog even voor de duidelijkheid op het moment dat er via de 112 bij de meldkamer van de politie een aanrijding wordt gemeld op de snelweg(of een van de aanwezen autowegen) worden natuurlijk eerst de primaire hulpdiensten gealarmeerd(te weten politie, ambulance, brandweer). Daar naast word naast Rijkswaterstaat(de weg-inspecteur) ook een IM-Kraan gewaarschuwd. In gevallen waar meteen al duidelijk is dat er geen letsel is bij betrokkenen kan de politie meldkamer er voor kiezen om de gehele aanrijding af te laten handelen door de weg-inspecteur en geen politie eenheid ter plaatsen te laten gaan.  

Het is een beetje regio afhankelijk, maar als er sprake is van provinciale wegen (i.p.v. Rijkswegen) wordt er bij ons een weginspecteur van de Provincie in kennis gesteld. Als de kentekens bij de meldkamer bekend zijn (bij aanrijdingen zónder letsel) zal er via LCM een berger worden opgeroepen. Bij aanrijdingen met letsel zal dit niet het geval zijn, om te voorkomen dat een berger eventueel lang moet wachten op een VOA onderzoek  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #6 Gepost op: 6 februari 2011, 21:29:42
Ja maar... je kent ze he. "Heeft u ergens pijn?" Nee hoor. En even later zie je ze moeilijk kijken en aan hun rug zitten.

Zoals hier duik:
LOI Aanrijding Bram Moszkowicz Reclame


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #7 Gepost op: 6 februari 2011, 21:57:47
Ik moet zeggen dat de meeste bergers die bij ons in de regio(AA) rijden precies weten hoe het werkt. En als het ook maar een beetje er uit ziet of er letsel is blijven ze overal van af. Voordeel zit hem er gewoon in dat op het moment dat er geen letsel is de weg een stuk sneller vrij is en de file afneemt. O0 En volgens mij worden we daar met zijn allen in Nederland heel gelukkig van.
Met 'ze' bedoel ik de slachtoffers he, niet de berger;)