Veel gif- en zelfmoorden blijven onontdekt

Auteur Topic: Veel gif- en zelfmoorden blijven onontdekt  (gelezen 2041 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Gepost op: 9 februari 2011, 00:12:34
Citaat
Veel gif- en zelfmoorden blijven onontdekt
8 februari 2011, 18:45 | BNR.nl
Veel mensen, waarvan wordt aangenomen dat ze een natuurlijke dood zijn gestorven, hebben in werkelijkheid een overdosis drugs of medicijnen gehad. In sommige gevallen is er sprake van een onopgemerkte gifmoord; soms gaat het om zelfmoord.

Dat blijkt uit onderzoek van forensisch onderzoeker Kees Das, werkzaam bij de GGD in Amsterdam. Dat vertelde hij in het BNR-programma Denktank. Das pleit er voor dat jaarlijks bij zo’n vijfduizend ‘twijfelgevallen’ standaard urine- en bloedonderzoek wordt gedaan door een lijkschouwer. Op jaarbasis kost dit 1 miljoen euro.


Das rondde onlangs een onderzoek af onder duizend Amsterdamse ´natuurlijke doden´. Hij signaleerde 10 overdoses (als gevolgd van het gebruik van opiaten en/ of cocaïne) en twee gifmoorden. Een van de slachtoffers werd door haar zoon gedwongen om een dodelijke hoeveelheid opiaten en methadon in te nemen.

Ard van der Steur, Tweede Kamerlid van de VVD, wil van het kabinet weten of er geld wordt vrijgemaakt om het aanvullende onderzoek te doen, zei hij in BNR Denktank. Hij heeft er inmiddels Kamervragen over gesteld.

Bron: BNR.nl

Iemand meer info over dit onderzoek? Pubmed is niks in terug te vinden dus waarschijnlijk (nog) niet gepubliceerd, op de website van de GGD Amsterdam is niks terug te vinden. Ook de kamervragen kan ik niet terugvinden.




Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2011, 01:07:30
Zo recent is dit niet. Ik weet niet exact waar en wanneer, maar ongeveer een half jaar geleden was hierover al iets op TV. Volgens mij berichtte iemand van het NFI toen hetzelfde, maar met minder details. Volgens mij was het ook geen concreet onderzoek, maar zei hij tussen neus en lippen door dat "het regelmatig voorkomt dat onnatuurlijk overlijden niet als zodanig geconstateerd kan worden". Ik zal het nu wel verkeerd formuleren, vermodelijk kan het NFI zoiets wel constateren, terwijl het gros van de lichamen niet richting het NFI zal gaan.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2011, 01:54:59
Is niet vreemd.het aantal gerechterlijke secties ligt in nederland rond de 600.
In de meeste europese deelstaten het veelvoud hiervan.
Bijvoorbeeld in de duitse deelstaat Nordrhein Westfalen qua grote ongeveer Nederland zijn er 5.000 gerechterlijke secties per jaar.
In sommige Australische deelstaten word er in 100% van de niet natuurlijke overlijdens secties verricht.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2011, 21:03:41
Bron: BNR.nl

Iemand meer info over dit onderzoek? Pubmed is niks in terug te vinden dus waarschijnlijk (nog) niet gepubliceerd, op de website van de GGD Amsterdam is niks terug te vinden. Ook de kamervragen kan ik niet terugvinden.

Misschien even vragen aan CSI-dokter?

http://csidokter.weebly.com/

Zij is Forensisch arts in Amsterdam, en heeft volgens haar blog meegewerkt aan het onderzoek....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2011, 10:50:14
jvo, dank voor de link.

Onderstaand is haar reactie op haar weblog:

Citaat
Het wordt idd binnenkort nog gepubliceerd in een wetenschappelijk blad. Tegen die tijd wil ik het artikel wel online zetten...

Even haar blog in de gaten houden dus.